Jonas Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Jag har lite bekymmer med ihopkopplingen mellan rattstången och styrväxeln. Jag får inte det att rotera utan att det "kränger" i stödlagret... Spänner jag fast lagerbocken så vill lagret röra sig lite i lagerbocken när jag snurrar på ratten. Jag borde kanske sätta laberbocken på axeln närmst styrväxeln? Men när jag snurrar på ratten så rör sig axeln (den närmst styrväxeln) mellan de 2 första knutarna i sidled/upp-ner (ocentrerat). Borde den inte rotera utan att röra sig i sidled och upp/ner. Har provat montera knutarna både för att ta ut varandra och lite olika placeringar utan att det blir bättre. Hur fungerar det för er som 3 knutar, roterar båda axlarna centrerat? Jag börjar misstänka att det är knutarna som är kassa/dåligt tillverkade!? (Eller så missar jag något uppenbart...:-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Det låter ju som om knutarna är skeva eller kärvar. Kanske pressningen av plåtarna inte är så precis. Det borde i så fall gå att rikta upp eftersom du ser hur det wobblar. Mina axlar (4 knutar, 2 stödlager) snurrar helt rakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Tror också att något är skevt. Jag har tre knutar (röda på bilden) och ett ledlager nära mittenknuten (blått på bilden), rör sig mjukt och fint utan krängningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Kan det vara så enkelt som att knutarna inte linjerar? Då kränger det och härjar. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Är det rätt diameter på axlarna annars hamnar de inte i centrum på knuten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Är det rätt diameter på axlarna annars hamnar de inte i centrum på knuten? Tror att Christer har "rätt" -(4 knutar, 2 stödlager) snurrar helt rakt. Har man udda antal knutar så stämmer det inte "riktigt". Knutarna skall ju linjeras in så att de stämmer Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Det jag misstänker är att knutarna är dåligt tillverkad och att axlarna inte ligger rakt i linje, så här: Knutarna jag har är dessa (tror jag): http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=7333 Någon som använt dessa med framgång? Christer: Hur menar du att jag ska rikta upp dom? Rikard: Det är precis en sådan uppsättnig jag försöker få till. Peter: Menar du som på bilden ovan? Micke: Jag har köpt delarna i andra hand, men det känns som dom hör ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Det jag misstänker är att knutarna är dåligt tillverkad och att axlarna inte ligger rakt i linje, så här: Knutarna jag har är dessa (tror jag): http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=7333 Någon som använt dessa med framgång? De knutarna är inte rätt centrerade. Jag har en sådan direkt på styrväxeln och det fungerar pga att det är långt till min nästa lagring och ytterligare en knut (som är bättre) i lagringen. Man ser tydligt att axeln rör sig radiellt när man vrider på ratten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Det är svårt att se på bilden, men om inte knutarna ligger i linje utan är vridna 90grader kan man få sådana problem. kolla detta Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Lars, hur menar du med "i linje", knutarna ska väl sitta så att "klykorna" är vridna 90 grader i föhållande till varandra, som på en kardan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Dom skall liga i linje på en kardan också, på översta bilden ligger dom fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 (edited) :prop:/> :prop:/> I allt provande och funderande har jag fått för mig att dom skulle vara 90 grader mot varandra, inte aning var jag fick det ifrån....!! (pinsamt, så jag lär inte glömda det igen) Får bli till att prova igen, rätt denna gången... Tack för tillrättavisningen :)/> Edited October 18, 2013 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Här förklaras hur knutarna ska sitta för att vara i fas. http://borgeson.com/Designing/angles.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Efter min fadäs med linjeringen av knutarna sitter dom nu rätt, dock utan att det blev bättre. Jag har konstaterat det som Morty skriver, knutarna är inte rätt centrerade. Skjuter jag in axeln i knuten så träffar den inte mitt i korset, så dessa knutar blir aldrig någon höjdare att använda tillsammans med en lagerbock. Är det någon som använder dessa, och vet om dom är bättre?: http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=13769 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag handlar en hel del av Rally Design men tyvärr så är min erfarenhet att knutarna inte är deras bästa produkt. De smidda brukar vara bättre än de pressade men jag har sett flera smidda knutar som glappar lite även när de är nya. Borgeson och Flaming River har jag inte sett samma problem på. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joaba Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag använde dessa från Wiberger (Nållagrad kullänk DIN808 WS) funkar för mig:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 21, 2013 Author Share Posted October 21, 2013 Jag använde dessa från Wiberger (Nållagrad kullänk DIN808 WS) funkar för mig:-) Med 9/16" 36splines axel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag beställde knutar från Pop Browns och eftersom de hade slut på Borgeson så fick de bli smidda knutar Made in UK. De ser precis ut som de du hittade på Rally Design förutom färgen. Jag har inte hunnit så långt att jag fått ihop styrningen, men kan säga att alla tre knutarna är likadana i det att ena hålet linjerade rakt mot "knutkorsets" centrum, men inte det andra. Det felar kanske två-tre mm. Vet inte riktigt om hålet är ocentrerat eller snett eller båda delar. Jag kan inte känna något glapp i dem, men de är rätt tröga. När jag kollade en gammal knut som kommer från en Caterham konstaterade jag att hålen verkade helt raka. Konstigt eftersom knuten är av den enklare "pressad plåt"-typen. Kanske bara otur med det exemplaret. ;) Ska ladda upp bilder på knutarna så fort jag laddat batteriet till kameran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 (edited) Pop Browns smidda modell: Och här är den begagnade som verkade mer rak. CNS Nadella tror jag det står på den. Nadella verkar vara tyskt: http://www.nadella.de/ . Hittar ingenstans där de säljs. Caterham säljer nåt annat nuförtiden som säkert inte är lika bra: http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=36 (De kommer nog undan med det eftersom de bara använder en knut i styrningen..) Borgeson är nog värda sitt pris ändå... Edited October 21, 2013 by gka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Den undre ser ut som Opels styrknut till Ascona/manta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 Tack för informationen! Verkar inte vara värt att chansa på dom gjutna heller, risken är att man står där med 2 knutar till som inte går att använda. Får nog bli till att punga upp och beställa från Borgesson eller Flaming River. Någon som kan bekräfta att Escort styrväxel har 9/16" 36 splines axel, så att jag inte beställer fel...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Har du inte styrväxeln så du kan mäta då? Är axeln lite drygt 14mm tjock så kan du nog vara ganska säker på att det är 9/16 du har. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 13,7-13,9mm beroende på om jag mäter på styväxel (escort) eller lös axel. Jag antar att det är tillräckligt nära 14,3mm för att vara 9/16".... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Det låter litet, men närmsta skulle i så fall vara 35/64 vilket låter lite udda. http://mdmetric.com/tech/cvtcht.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Mäter man innanför splinsen på styrväxeln så är axeln där ca 14,3mm. "Topparna" på splinsen ser inte så spetsiga ut så det är nog därför den bara är 13,7 där. (Växeln är ny och oanvänd.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 (edited) Det blev dessa från Car builders solution istället: Kanske lite tunga(såg dock att Borgeson knutarna inte heller var några lättviktare direkt) men helt annan precision, så nu fungerar det bättre. Jag har sett att dom flesta har stödlager på axeln närmst styrtången, mitt kommer på axeln närmast styrväxeln, men det kan väl inte spela någon roll? Så här hade jag tänkt mig dragningen: Edited November 4, 2013 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Behovet av lagret är ju vid mitten-knuten, dom andra är ju fasta. Spelar sen ingen betydande roll vilken sida om mitten-knuten lagret sitter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Tänkte det oxå, tack för bekräftelsen! Punktade fast grejorna igår och det blir kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.