Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tack!

Kommer börja med original (ine ens magneventil) så då kan jag ju toppa lysena vid typ 6000 kanske.

Posted

Orig varvstopp är 6000

nu blev jag osäker så jag kolla i en fil (b204L 9000) --> 6190 rpm om man ska vara besserwisser :whistling: , men med orginal är det ju i princip ointressant då en lågtryckare inte direkt inbjuder till att varva

Posted

Spelar ingen större roll just nu. Ville bara ha en hyfsat vettig inställning i början. Är ju inte så att jag kommer använda det för att styra min växling när jag kör på landsväg....

Har ju större betydelse när jag ökar effekten och om jag kör på bana.

  • Like 1
Posted

2,3 = 6200rpm och 2,0 =6400rpm orginal.

Min 9000-97 2,3 händer det inte mycket över 5500rpm men 2,0 är lite varvilligare.

Jörgen

Posted

Nu är det lite kris.

SFRO2 på torsdag och två kända problem.

1) Som för alla andra så är mitt styrsystem till vattenpumpen kass (Davis). Den slår inte på fläkten. Får alltså varmt...... Temporär fix (har inte tempmätare ännu) blir att koppla fläkt på tändning.

2) Min expansionstank fylls med vatten efter att jag kört. Känns som att det skulle kunna var normalt då vattnet blir varmt men det sjunker aldrig tillbaka.

Någon som har någon ide om vad 2 kan bero på? Säkerligen har jag luft i systemet men inte säker på att jag kan bli av med det med de kopplingar jag har för vattnet.

Posted

Om kylvätskan ökar i expansionkärlet när du kör har du kopplat kylsystemet fel. Dvs du har högre tryck i undre ledningen än övre. Du trycker då in luften i expansionkärlet i motorn underifrån.

Den nedre anslutningen till kärlet ska ansluta precis innan pumpens sugsida och den övre lilla slangen ska ansluta på ovansidan på kylvätskeröret som går ut ur toppen förutsatt att pumpen sitter mellan kylarens nedre anslutning och motorblocket. Genom att koppla rätt får du en kontinuerlig avluftning och renspolning via expansionkärlet från luftbubblor som kan uppkomma vid punktkokning i toppen.

Posted

Så hade jag det kopplat innan men då fick jag en vansinig circulation genom expansionskärlet.

Posted

Du ska ha cirkulation genom kärlet. Är det för mycket kan du sätta en strypning på/i övre slangen närmst kärlet.

Posted

Tackar!

Jag gick tillbaks till den lösningen och om circulation är rätt så är ju allt som det skall vara.

  • 3 weeks later...
Posted

Jag tyckte 650 kg va lite lågt vid uppmätningen hos SFRO så vägde själv.

Fick då 638kg med några liter mindre soppa och att jag justerade upp vikten från en våg med 4 kg för jag tyckte den visade lite lågt när jag ställde mig på den själv (fast jag gillade resultatet när jag stod på den....)

Så den väger i alla fall inte mer än 650 kg med full tank.

Har en del att göra om jag vill få till en bra corner weight dock :)

Posted

....och ljudprovet gick _________????

Hade visst en spion på plats men vet inte resultatet :)

Posted

Nej, han åkte långt innan min körning.

Det gick men var på håret.

SFRO sitter på mina papper från SFRO2 så kan inte boka regbesiktning ännu :(

Posted

Nej, han åkte långt innan min körning.

Det gick men var på håret.

SFRO sitter på mina papper från SFRO2 så kan inte boka regbesiktning ännu :(

Jag förstår inte varför de sitter "på"....ljudprovet går ju OK eller inte....jaja

Posted

Nej, ime för ljudprovet. Det fick jag på en gång. Men protokollet från SFRO2 har fastnat hos någon i deras organisation (den går tydligen på granskning), Ludde sa att den skickas på ett par dagar men min fastnade.

Posted

Aha...det gjorde mitt också och fick ringa och jaga så löste det sig.

  • 2 weeks later...
Posted

Då är det dax att prova nummer skyltarna !

Kaffet på ! Gps:en på viggen rastplats

Posted

Snyggt Grattis! I med en Alvedon och kör så det ryker! :)

Du är inte anmäld till Kinnekulle? Ett bättre ställe för shakedown än bana finns inte!

  • Like 1
Posted (edited)

Helt rätt Pac. Bana är helt klart ett kanonställe att snabbt sortera ut bitarna och inställningarna på. Också ett mycket bra och säkert ställe att bekanta sig med sin bil och dess uppförande. Värt att tänka på Martin.

Edited by fege
Posted

Helt rätt Pac. Bana är helt klart ett kanonställe att snabbt sortera ut bitarna och inställningarna på. Också ett mycket bra och säkert ställe att bekanta sig med sin bil och dess uppförande. Värt att tänka på Martin.

Japp, och maken till ställe att få support på finns inte på denna planet, man kan ju be vem som helst som är där om hjälp och de ställer gladeligen upp!!! :D

Posted (edited)

Nu behöver jag fler tips och idéer.

Jag har ett knarrande ljud från vad jag tycker verkar vara höger bak. Det är ett högt ljud som bara låter en sekund. Dock relativt frekvent återkommande (säg var 100e meter även om det inte är så regelbundet).

Tycker det var alldeles för högt för att vara knarrande från karossen men för säkerhets skull tog jag bort hela högersidan. Ljudet kvarstår dock.

Kan få fram ljudet genom att köra 20km/h på plan väg.

Har inte en susning vad som i drivlina/upphängning (om det nu är det) skulle kunna ge ett sådant ljud. Alla tips mottages tacksamt.

Edited by Martin
Posted

Känn på skruvarna som håller bärarmsbussningarna. Jag fick ett knarrande oljud från en bussning när jag hade misshandlat bilen lite i början.

Posted

Skall de vara hårt eller mycke hårt dragna?

Mina är nog dragna med tryckluft och den drar inte jättehårt.

Posted

Definitivt för tidigt att ropa hej men det verkar som det kan ha hjälpt att dra åt dem. Tyckte mig höra ljudet en gång under testet (som är alldeles för kort) men i så fall lite lägre. Finns tyvärr en bult jag inte kommer åt att dra utan att ta ut stolen och det är ett tvåmansarbete att få tillbaka den. Borde sitta en bricka mellan bussning och "uppright" på ett ställe också så bör nog åtgärda det rätt snart också.

Karossen på igen imorgon så får vi se om vädret tillåter att man provar lite mer än bara utanför huset.

Posted

Det var inte bussningarna :(

I gengäld är jag nu rätt säker på att det är relaterat till bromsoket så hittar jag vad det är så löser jag nog problemet med att bromsen fastnar. Man får nästan en känsla av att oket sitter löst men jag har känt efter flera gånger och det sitter. Skivan kan ju inte heller sitta löst för den hålls ju fast av hjulet.

Mer felsökning får det bli.....

  • 2 weeks later...
Posted

Nu när det verkar som jag fått ordning på bilen så var jag igår ute på min första "långtur". Vart 2x4 mil med fika på mitten.

Några saker som slog mig under denna tur.
Det vart en grymt surrealistisk upplevelse med öronproppar. Vart ju i princip knäpptyst och i lagliga farter har jag inget besvärande vindbrus.

När jag planerade bilen så var det ju för gata så försökte välja utväxling därefter. Kändes som jag kanske kunde legat på lite högre varv rent generellt. Med proppar i öronen vart det ju tyst nog ändå.

Bilen är oerhört lömsk. När jag tror jag kör i 50 så visa hastighetsmätaren 100. Vart tvungen att dubbelkolla med mobilen ett par gånger. Hade förväntat mig att det skulle var precis tvärtom i denna typ av bil så att man upplever hastigheten som högre än den verkligen är.

Måste nog försöka ordna någon värmeisolering mot huven. Efter 4 mil landsväg var det ordentligt varmt över turbo/"downpipe". För varmt för att kunna hålla kvar handen (för mig som är lite ynklig...). Om någon har tips på något man kan limma på insidan huven så mottages det tacksamt.

Måste programmera om mitt instrument så att varvtalsregistret ligger annorlunda. Nu ligger man ju nästan hela tiden kring 2000-3000 rpm som bara är en liten pyttestapel med nuvarande konfiguration.

Tycker varvtal på tomgång verkar lite högt på kanske 1300. Något stalltips på hur jag får ned detta? Mest för att det bullrar onödigt mycket när man står vid rödljus och skrämmer fotgängare...

Posted

Det här kan hjälpa för tomgång.

"det gäller spjällöppning så är det mycket viktigt att justerskruven är rätt justerad , lossar muttern på justerskruven och skruvar ut ett par varv, spjället är nu helt stängt.skruva in tills du träffar anslagstungan med skruven.
Skruva sen in ytterliggare 1/3 varv och lås muttern ,du ska då ha ett spel mellan spjäll och hus på ca 0,05 mm.
Detta är viktigare än När man tror , kan börja gå konstigt på tomgång och vid frikoppling.

Allt enligt SAABs verkstadshandbok ,.har provat på min egen med fel inställning och den började gå konstigt."

Posted (edited)

Tackar. Får kollas vid tillfälle. Osäker på exakt vad jag ligger på men det är definitivt över 1000 och det pulsar dessutom.

Edited by Martin
Posted

Tackar. Får kollas vid tillfälle. Osäker på exakt vad jag ligger på men det är definitivt över 1000 och det pulsar dessutom.

förutom att dubbel kolla så du inte har vakum läck någonstans så kan det även va bra och kolla fel kod , på lamda givaren, det blir ofta lite knäppt när man går mellan closed loop och open loop.

Jag har något knepigt fel i min där jag ibland (helt random) har problem (tror jag) att ge tillräckligt lite soppa på tomgång (630cc spridare) och då bryter lamda regleringen ihop till slut och sätter fel kod på sonden (fast det inte är det).

Och då ändrar sig tomgången till det högre.

Men checka fel kod och även om du kan tvinga en i open loop och se om det lugnar ner sig

  • 5 years later...
Posted

Dags att sälja denna bil då jag byggde den för att använda som glassätarbil men den används bara ett par gånger varje sommar. Så får övermäktiga min nostalgi och ge plats för annat i garaget. Ute på blocket nu.

Det jag vill få bekräftat, känns som en självklarhet, är att ursprungskoll, SFRO-papper etc det skall följa med bilen vid en försäljning. Korrekt?

Posted

Min tolkning är att SFRO-papper är personliga dvs om en byggare av bil har gjort SFRO1 och säljer sedan bygget så kan inte den nya byggaren använda detta utan måste göra en ny SFRO1. Tror även ursprungskontroll är personligt, som görs av byggaren som färdigställer bilen.

Så jag skulle som färdigställare/fabrikör av ett amatörbyggt fordon behålla originalpappren men skicka med kopior av dom till nya ägaren som en kvalitetsstämpel och som dokumentation/historik, men inget av papperna krävs för att bilen ska leva vidare. 

Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde med NeoZeven

Posted
2 timmar sedan, Jocke4U sade:

Min tolkning är att SFRO-papper är personliga dvs om en byggare av bil har gjort SFRO1 och säljer sedan bygget så kan inte den nya byggaren använda detta utan måste göra en ny SFRO1. Tror även ursprungskontroll är personligt, som görs av byggaren som färdigställer bilen.

Så jag skulle som färdigställare/fabrikör av ett amatörbyggt fordon behålla originalpappren men skicka med kopior av dom till nya ägaren som en kvalitetsstämpel och som dokumentation/historik, men inget av papperna krävs för att bilen ska leva vidare. 

Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde med NeoZeven

Tackar, kopior får det bli.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...