Jump to content

Emekseven Fas 2


Recommended Posts

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Provade att trycksvarva insugstrattar, lite lurigt var det, men efter ett par stycken i soporna så satt tekniken.

20130112_140407_zps43ce3465.jpg

Använder ett uppånervänt snabbstål med stor radie, full fart på svarven och generöst med tryck så blev aluminiumen som smör.

Efter ett visst presstryck blir det alldels mjuk och enkelt att forma, svårt var däremot att bara pressa lite, det blir bättre om man kan köra radien i ett svep, och bara öser på.

Film!

th_Dreja_zpscca72218.jpg

Och efter lite smärjelduk med olja så blev det såhär, Den till vänster gjorde jag i pressen först, men radien blev mindre än jag ville ha.

20130112_142031_zpsc1f27710.jpg

20130112_142039_zps951e5b09.jpg

20130112_153518_zps2589fa5f.jpg

Det här var så kul att jag skall göra en kullagrad press som rullar med så man kan få en blank yta direkt, nångång när jag får tid. :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Det här med tändstift utvecklade sig till en intressant diskussion, kul! :)/>/>

Fick paket idag, konverterar till multiribbrem, och bytar till aluminiumremhjul.

Kommer antagligen lacka över den gräsliga färgen.

20130108_184743_zpsc54fa7b8.jpg

Och jag passade på att väga lite också...

Original vevaxelskiva 2925g --> Alu dito 500g

original vattenpumpsskiva 800g --> Alu dito 550g

Eller 3,75 kg mot 1,1kg.

Och jag har ett nytt svänghjul på gång, det skall svarvas så det sprutar om det. :thumbsup:/>/>

Var köpte du dessa?

Hur gör du med hjulet på generatorn?

Link to comment
Share on other sites

Köpta på KL-Racing, och generatorskiva följde med, men jag tror inte den passar på min nippon-denso generator, dock ska det finnas original till typ suzuki swift som passar.

Edit: Här e dom: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/_b230-multiremhjuls-sats.html

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Fick delarna till nya grenröret idag, tanken är att turbon skall sitta högre upp så det blir bättre fall för oljereturen, lika bra att bygga nytt då. :thumbsup:

Var bara tvungen att nästa ihop bitarna för attt se hur det kan se ut.

Gamla grenröret därbakom...

20130115_164420_zpsfa25cd12.jpg

Nu blir alla rör lika långa, hur mycket roll det spelar på en turbomotor tvista de lärde, nu har jag gjort det jag kan för att hjälpa avgaserna på traven iallafall, plus att ormboet kan expandera mycket mer innan det blir bryt i avgasflänsen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kopiera det ändå, men placera turbon högre om du kan, jag hade fall på runt 15cm, och det är i snålaste laget, men efter att jag gick upp till typ 20mm oljeretur så har problemet bara dykt upp nån enstaka gång.

På kinnekulle funkade det bra.

Edit: Hittade en gammal bild.

IMG_1405-1_zps1595e695.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

15 cm är ganska normalt på produktionsbilar, Saab har det. VAG har ju returen ner i tråget (i oljenivån) och det tycks funka det också.

Ang remskivor så har jag en hel del liggande. Både kil och flatremskivor finns i hundratal. Hittade bla en som passade rakt av nu till min British Leyland som ska växelströmskonverteras med en Fransk generator, och omvändas till minusjord idag icon_oops.gif

Link to comment
Share on other sites

Men allt är ju inte hur högt fall man har, utan även hur långt från hålet i blocket man är i sidled, dvs hur mycket det lutar.

Jag får måtta sen när motorn sitter i bilen igen helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hej, väldigt intressant med Trionic 5:s styrsystem, kommer att följa detta stort intresse. Precis som du skriver är övriga styrsystem dyra och ska man då pula själv och inte få det att funka blir det dyrt.

För SFRO:s del vad kan man bygga om ??? innnan de anser att det inte är orginalmotors effekt. Tänkte på då styrsystem, turbo, avgassystem osv.

Imponerad av din hantverksskicklighet, själv skiter jag i det jag inte kan fixa med vinkelslip, svets eller borrmaskin...

Pär

Link to comment
Share on other sites

själv skiter jag i det jag inte kan fixa med vinkelslip, svets eller borrmaskin...

Pär

Fast med dom verktygen kan man göra väldigt mycket faktiskt!

Och SFRO bryr sig väl bara om bestyckningen, dvs annat styrsystem fast med motorns originalspridare ska inte vara några problem, större turbo är nog väldigt svårt att försvara,då är det lättare att besikta med original, och se till att det går att byta till en större enkelt sedan.

Avgassystem får du bygga "hursomhelst" samma gäller insuget.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Edit: Internet funkar bättre nu, lägger till lite bilder!

Nu pekar spridarna rakt på insugsventilerna.

20130119_180919_zpsadedba22.jpg

På det gamla satt spridarna undertill.

20130119_194019_zpsb746a4fc.jpg

Trattcentrering

20130119_194028_zps66985acf.jpg

Saabs fuelrail å spridare.

20130120_000051_zpsffed6b93.jpg

Nu borde det bli bra flöde hoppas jag.

20130120_000126_zpsfd73f2bb.jpg

Plenumet börjar få form och landar på ca 5liter, insugsrören på det gamla insuget är 21cm och det funkade bra, på det nya kan jag få max 28cm och minst typ 19cm, tips och ideer på vad som passar min milt trimmade motor bäst vore kul.

Jag vill ha brett register, och så lite turbolagg som möjligt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hej, tror att man kan göra väldigt mycket med styrsystemet och där styra vilken karaktär man vill ha. Finns en massa forum för detta bla ett för Trionic vilken du ska använda. Har snöat in lite på detta ämne då man som du skriver inte behöver använda orginalsprutet. Har börjat kika på Megasquirt som finns i olika versioner, det är ju ett DIY system, och det vore ju kul om man kunde labba lite själv med mappningen.

Pär

Link to comment
Share on other sites

Jajamensan, styrsystemet är flexibelt, det är väl mer det att nu har jag möjlighet att stämma av rörena, utan att det är extra jobb.

Men om det inte finns något att hämta så gör jag dom så korta som möjligt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ditt insug ser väldigt bra ut och liknar mina framtida modifieringstankar ganska mycket. Men en liten fråga ang aluminiumsvetsning, Kör du med flapdisc och svetsar på den ytan direkt? det kan vara bilderna som luras, för jag tror ändå att du gör som jag, alltså borstar med rostfri stålborste. En svetsare jag var rörläggare till nyligen hatade flapdisc pga att bindemedlet i smärgeln lämnar rester. Iofs var det titan och rostfritt vi jobbade med då, men aluminium är också väldigt känsligt för föroreningar. Ibland beror det på skit i materialet, tex gamla gjutna delar. Men... jag har svetsat lite aluminium ute på jobb, och det måste bara sägas att det ÄR väldigt stor skillnad på Kinasvetsar och Kemppi eller Fronius, samt tillstsmaterial. Vad kör du med?

Link to comment
Share on other sites

Hej, tidiga 850 Glt har ett vacumpåverkat spjäll som öppnar vid höga varv = korta insugsrör och vise versa och ska tydligen ge ett bredare register.

Senare modeller och övriga har bara den långa som säkerligen är avstämd för något medel / optimalt vrid effekt. Du får väl räkna ut vart det ligger för

ditt behov. Har en länk här: www.massakrangligaformler.se :)

Link to comment
Share on other sites

och det måste bara sägas att det ÄR väldigt stor skillnad på Kinasvetsar och Kemppi eller Fronius, samt tillstsmaterial. Vad kör du med?

Vi skaffade nyligen en EWM 350amp tig, och den går riktigt gött. Funktioner i överflöd. :thumbsup:

Innan det var det en ESAB HandyTig 180amp, den funkar fint, dock något svag men så är den ju bärbar också, den nya är INTE bärbar. :lol:

Jag har inte upplevt att flapdiscs lämnar rester, men jag skall göra ett prov så får vi se.

Skall man slipa plant så är flapdisc ett måste imho.

Link to comment
Share on other sites

Gör dina rör så korta som du tycker så att allt får plats på ett bra sätt under huven.

Längden är inte speciellt noga när man kör överladdat.

På min gamla 2.3l sug så var rören 70 cm långa och på turbons så är dom väl inte längre än ca 250 mm.ommer att funka bra ändå

med snabb respons och ingen turbolag. du har ju åkt med min så du vet ju hur den svarar.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jag blev tvungen att prova trycksvarvning, har bara tittat på youtube tidigare, men det gick fint att göra trattar. Jag svarvade dorn förut och pressade dom, men detta är ju bättre! Dock funkar det inte så bra med kullager. Jag gjorde en hållare och provade, men det skar mer i materialet och så fick jag ändra vinkel på stålhållaren hela tiden. Bäst gick det med en avrundad stötdämparstång och lite olja. Lyckades tom göra en fullradietratt thumbsup.gif F_n, det blir till att bygga nytt insug nu.... Har inte TID!!!

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag blev tvungen att prova trycksvarvning, har bara tittat på youtube tidigare, men det gick fint att göra trattar. Jag svarvade dorn förut och pressade dom, men detta är ju bättre! Dock funkar det inte så bra med kullager. Jag gjorde en hållare och provade, men det skar mer i materialet och så fick jag ändra vinkel på stålhållaren hela tiden. Bäst gick det med en avrundad stötdämparstång och lite olja. Lyckades tom göra en fullradietratt thumbsup.gif F_n, det blir till att bygga nytt insug nu.... Har inte TID!!!

Kul att det funka för dig med! :)/>

Med olja på så rykfyller man snart hela garaget, jag körde torrt, men paraffin kan vara värt att testa som sagt.

Jag tänker prova med kullager, men ska montera en ring runt ytterbanan, med fullradie på den och ställa den 45 grader mod arbetsstycket.

Värt ett försök, annars blir det nog en kullagerkula svetsat på en stålhållare.

Edit: Stafvel och sär skrivning.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Liten test, jag har inte tid med sånt här egentligen, men ideer måste utvecklas. Lagerkula först och sedan ett kullager på en stång för att rulla runt ytterkanten. Man kanske kan slipa till en profil och bara mosa på rakt in i röret?

Edit: Eller svarva en rundstång till önskad profil.

p1010226.JPG

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man skulle kunna tro att det inte hänt någonting här, och det är nästan rätt. :)

Det är segt att skruva på vintern, men jag har iallafall:

*Fått tag i nya överfall till toppen och dom passar bra.

*Mätt upp ventilspelet med nya kamaxeln från KG. Blir till att beställa nya schims på 7 av 8 ventiler.

*Troligtvis fått tag i rätt svänghjul, ett svarvbart enkelmassehjul från 240, istället för det äckliga dubbelmasse jag kört med hittills.

Det går fort men det tar tid. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Så ser det ut, pottsvänghjulet.

20130209_134323_zps57a491b1.jpg

Och det kvalar in på 13,5kg vs dubbelmassesvänghjulet på 15kg.

20130210_153451_zpsa4e2213f.jpg

En hub ska tillverkas så det är lätt att spänna upp å centrera svänghjulet, undrar om man kan ta av material på baksidan också?

EDIT: Matematiklärare Cealm har rättat mina bristande kunskaper i svänghjulsvägning :icon_oops:/>/>

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu så!

Köpt en koppling från 850T5R, skall nog klara att hålla emot pållarna. Och ny kamremskåpa, fint skadeva.

20130315_154018_zps0f132918.jpg

Ventiljusterbrickor från KG inkommet, rotade lite i lådorna och hittade en ventilkompressor jag gjorde i skolan nån gång i forntiden, funkade kanon.

20130315_154030_zps95b543fc.jpg

När man får in snitsen är det väldigt enkelt att justera spelet. :thumbsup:

20130315_154056_zps330136c6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och det kvalar in på 13,5kg...

Usch, vilken klump!!!!!! Det är väl åtminstone 8,5 kilo för mycket???

Är det gjutet eller maskinbearbetat från början? Hur mycket vågar man ta av?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur mycket man kan ta, men efter att ha pratat med några äldre verkstadsherrar så skall lättningen som sådan inte kunna orsaka att det sprängs, tvärtom! Ju mindre vikt desto mindre kraft som vill slunga isär, jag tror att jag kan få den balanserad hos ett proffs dessutom.

Jag ska ta så mycket det går. :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag orkar fan inte banta, så jag lättar bilen istället.

Generatorfäste, 850g

20130325_163559_zps2f7bc067.jpg

Generatorfäste 500g

20130325_185525_zps5246f930.jpg

Den är faktiskt starkare än innan. :thumbsup:

20130325_185850_zpsa6df6731.jpg

Motorfäste 1000g

dbedc11d-a357-4c8d-8bb7-19f56df6756b_zps0509028c.jpg

Motorfäste 650g

20130325_210502_zpsaa6fed5c.jpg

Och jag provar med en ny sump, mera likt original.

20130326_015936_zps27bab6f7.jpg

20130326_015931_zps3c151368.jpg

Häpp!

Link to comment
Share on other sites

Pac: Jag fick lite ångest när jag synade din bil, jakten har börjat! B)/>

Challe: Jupp, det stämmer, fick den att lira kagom till kinnekulle, men jag har moddat den typ tre gånger innnan oljelampan slutade blinka i vänsterkurvor.

Jag hade en originalsump liggandes så jag provar att köra original men 30mm grundare + vevaxelskrapa.

Mest för experimentlustan.

Dagens skörd, jag har skrotat ner svänghjulet så mycket jag vågar, landar på 8kg, 13,5kg vägde det innan.

20130327_014738_zps03f91054.jpg

5,5kg spån tar mycket plats och letar sig in överallt i kläderna kan jag intyga. :D/>

Så, summa summarum, gamla svänghjulet med tryckplatta och koppling kvalar in på 21 kg!

Och den nya starkare blir 15kg med tryckplatta och koppling. (Tryckplattan är betydligt tjockare i den nya)

20130327_014712_zps4f691edd.jpg

Och nya kortade högkapacitetsoljepumpen vs en original dito, 30mm skillnad.

20130326_173808_zpseb2f4728.jpg

Out.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Challe: Jupp, det stämmer, fick den att lira kagom till kinnekulle, men jag har moddat den typ tre gånger innnan oljelampan slutade blinka i vänsterkurvor.

Jag hade en originalsump liggandes så jag provar att köra original men 30mm grundare + vevaxelskrapa.

Mest för experimentlustan.

Har du några bilder på dina olika varianter av oljetråg? Jag har haft jävulska problem med det och skulle behöva lite inspiration :)/>

Jag har tillochmed införskaffat dendär svarta oljeskrapan från Volvo. Känns som att det inte blir så mycket kvar av den när man gjort plats för oljepumpen...

Link to comment
Share on other sites

Svinto: Finns bilder i min gamla tråd, någonstans...jag orkar inte leta.

Om mitt nya tråg funkar bra så kan du få mitt gamla, om du behöver det. Kortad pickup kan du få med osså. :)/>

Pac: Du, bara för du sa det så ska jag väga stumpen jag kapade väck!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Dagens skörd, jag har skrotat ner svänghjulet så mycket jag vågar, landar på 8kg, 13,5kg vägde det innan.

5,5kg spån tar mycket plats och letar sig in överallt i kläderna kan jag intyga. :D

Mitt svänghjul + tryckplatta + lamell väger ungefär lika mycket tillsammans, som spånen du svarvat bort. :)

Lätt svänghjul låter gött när man torrgasar. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Svinto: Pickupen är kortad 30mm, och oljeskrapan har jag inte fått ännu.

Bilder kommer.

Peter m: Äsch, flugvikt. :D

Ingen som vet hur det ligger till med 850 svänghjulen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Så ser remskivan ut original, här blir det aluskiva och triggerskiva.

20130330_133255_zps8c1a5c11.jpg

Fräsning av kilspåret i adaptern till saabtriggern.

20130330_163322_zpsfcd0dcc5.jpg

Trigger, adapter, och remhjul.

20130330_170650_zps98c3084c.jpg

Baksidan.

20130330_170708_zpsdd3096c2.jpg

Smutt.

20130330_170928_zpse902cac1.jpg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...