cealm Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Helt rätt Kilkenny, varför läsa "den tryckta manualen", det är ju först när man försökt allt det är dags för den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag har 0,07mm till mina smidda Wössner kolvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 (edited) Provade att trycksvarva insugstrattar, lite lurigt var det, men efter ett par stycken i soporna så satt tekniken. Använder ett uppånervänt snabbstål med stor radie, full fart på svarven och generöst med tryck så blev aluminiumen som smör. Efter ett visst presstryck blir det alldels mjuk och enkelt att forma, svårt var däremot att bara pressa lite, det blir bättre om man kan köra radien i ett svep, och bara öser på. Film! Och efter lite smärjelduk med olja så blev det såhär, Den till vänster gjorde jag i pressen först, men radien blev mindre än jag ville ha. Det här var så kul att jag skall göra en kullagrad press som rullar med så man kan få en blank yta direkt, nångång när jag får tid. :) Edited January 12, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Coolt :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Ja verkligen! :racesmile: Kan du inte ta med en sådan så man kan få "klämma och känna" lite idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Det här med tändstift utvecklade sig till en intressant diskussion, kul! :)/>/> Fick paket idag, konverterar till multiribbrem, och bytar till aluminiumremhjul. Kommer antagligen lacka över den gräsliga färgen. Och jag passade på att väga lite också... Original vevaxelskiva 2925g --> Alu dito 500g original vattenpumpsskiva 800g --> Alu dito 550g Eller 3,75 kg mot 1,1kg. Och jag har ett nytt svänghjul på gång, det skall svarvas så det sprutar om det. :thumbsup:/>/> Var köpte du dessa? Hur gör du med hjulet på generatorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 (edited) Köpta på KL-Racing, och generatorskiva följde med, men jag tror inte den passar på min nippon-denso generator, dock ska det finnas original till typ suzuki swift som passar. Edit: Här e dom: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/_b230-multiremhjuls-sats.html Edited January 13, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Fick delarna till nya grenröret idag, tanken är att turbon skall sitta högre upp så det blir bättre fall för oljereturen, lika bra att bygga nytt då. :thumbsup: Var bara tvungen att nästa ihop bitarna för attt se hur det kan se ut. Gamla grenröret därbakom... Nu blir alla rör lika långa, hur mycket roll det spelar på en turbomotor tvista de lärde, nu har jag gjort det jag kan för att hjälpa avgaserna på traven iallafall, plus att ormboet kan expandera mycket mer innan det blir bryt i avgasflänsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Blev det för dåligt olje fall med det gamla? Jag som tänkte kopiera dit gamla. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 (edited) Du kan kopiera det ändå, men placera turbon högre om du kan, jag hade fall på runt 15cm, och det är i snålaste laget, men efter att jag gick upp till typ 20mm oljeretur så har problemet bara dykt upp nån enstaka gång. På kinnekulle funkade det bra. Edit: Hittade en gammal bild. Edited January 16, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 15 cm är ganska normalt på produktionsbilar, Saab har det. VAG har ju returen ner i tråget (i oljenivån) och det tycks funka det också. Ang remskivor så har jag en hel del liggande. Både kil och flatremskivor finns i hundratal. Hittade bla en som passade rakt av nu till min British Leyland som ska växelströmskonverteras med en Fransk generator, och omvändas till minusjord idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Ju grövre rör desto bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Men allt är ju inte hur högt fall man har, utan även hur långt från hålet i blocket man är i sidled, dvs hur mycket det lutar. Jag får måtta sen när motorn sitter i bilen igen helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Hej, väldigt intressant med Trionic 5:s styrsystem, kommer att följa detta stort intresse. Precis som du skriver är övriga styrsystem dyra och ska man då pula själv och inte få det att funka blir det dyrt. För SFRO:s del vad kan man bygga om ??? innnan de anser att det inte är orginalmotors effekt. Tänkte på då styrsystem, turbo, avgassystem osv. Imponerad av din hantverksskicklighet, själv skiter jag i det jag inte kan fixa med vinkelslip, svets eller borrmaskin... Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 (edited) själv skiter jag i det jag inte kan fixa med vinkelslip, svets eller borrmaskin... Pär Fast med dom verktygen kan man göra väldigt mycket faktiskt! Och SFRO bryr sig väl bara om bestyckningen, dvs annat styrsystem fast med motorns originalspridare ska inte vara några problem, större turbo är nog väldigt svårt att försvara,då är det lättare att besikta med original, och se till att det går att byta till en större enkelt sedan. Avgassystem får du bygga "hursomhelst" samma gäller insuget. Edited January 17, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 (edited) Edit: Internet funkar bättre nu, lägger till lite bilder! Nu pekar spridarna rakt på insugsventilerna. På det gamla satt spridarna undertill. Trattcentrering Saabs fuelrail å spridare. Nu borde det bli bra flöde hoppas jag. Plenumet börjar få form och landar på ca 5liter, insugsrören på det gamla insuget är 21cm och det funkade bra, på det nya kan jag få max 28cm och minst typ 19cm, tips och ideer på vad som passar min milt trimmade motor bäst vore kul. Jag vill ha brett register, och så lite turbolagg som möjligt. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited January 20, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej, tror att man kan göra väldigt mycket med styrsystemet och där styra vilken karaktär man vill ha. Finns en massa forum för detta bla ett för Trionic vilken du ska använda. Har snöat in lite på detta ämne då man som du skriver inte behöver använda orginalsprutet. Har börjat kika på Megasquirt som finns i olika versioner, det är ju ett DIY system, och det vore ju kul om man kunde labba lite själv med mappningen. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 (edited) Jajamensan, styrsystemet är flexibelt, det är väl mer det att nu har jag möjlighet att stämma av rörena, utan att det är extra jobb. Men om det inte finns något att hämta så gör jag dom så korta som möjligt. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited January 20, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ditt insug ser väldigt bra ut och liknar mina framtida modifieringstankar ganska mycket. Men en liten fråga ang aluminiumsvetsning, Kör du med flapdisc och svetsar på den ytan direkt? det kan vara bilderna som luras, för jag tror ändå att du gör som jag, alltså borstar med rostfri stålborste. En svetsare jag var rörläggare till nyligen hatade flapdisc pga att bindemedlet i smärgeln lämnar rester. Iofs var det titan och rostfritt vi jobbade med då, men aluminium är också väldigt känsligt för föroreningar. Ibland beror det på skit i materialet, tex gamla gjutna delar. Men... jag har svetsat lite aluminium ute på jobb, och det måste bara sägas att det ÄR väldigt stor skillnad på Kinasvetsar och Kemppi eller Fronius, samt tillstsmaterial. Vad kör du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej, tidiga 850 Glt har ett vacumpåverkat spjäll som öppnar vid höga varv = korta insugsrör och vise versa och ska tydligen ge ett bredare register. Senare modeller och övriga har bara den långa som säkerligen är avstämd för något medel / optimalt vrid effekt. Du får väl räkna ut vart det ligger för ditt behov. Har en länk här: www.massakrangligaformler.se :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 och det måste bara sägas att det ÄR väldigt stor skillnad på Kinasvetsar och Kemppi eller Fronius, samt tillstsmaterial. Vad kör du med? Vi skaffade nyligen en EWM 350amp tig, och den går riktigt gött. Funktioner i överflöd. :thumbsup: Innan det var det en ESAB HandyTig 180amp, den funkar fint, dock något svag men så är den ju bärbar också, den nya är INTE bärbar. :lol: Jag har inte upplevt att flapdiscs lämnar rester, men jag skall göra ett prov så får vi se. Skall man slipa plant så är flapdisc ett måste imho. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 (edited) Gör dina rör så korta som du tycker så att allt får plats på ett bra sätt under huven. Längden är inte speciellt noga när man kör överladdat. På min gamla 2.3l sug så var rören 70 cm långa och på turbons så är dom väl inte längre än ca 250 mm.ommer att funka bra ändå med snabb respons och ingen turbolag. du har ju åkt med min så du vet ju hur den svarar. Jörgen Edited January 21, 2013 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Då blir dom runt 20 cm, turbolagg är inget roligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 (edited) Jag blev tvungen att prova trycksvarvning, har bara tittat på youtube tidigare, men det gick fint att göra trattar. Jag svarvade dorn förut och pressade dom, men detta är ju bättre! Dock funkar det inte så bra med kullager. Jag gjorde en hållare och provade, men det skar mer i materialet och så fick jag ändra vinkel på stålhållaren hela tiden. Bäst gick det med en avrundad stötdämparstång och lite olja. Lyckades tom göra en fullradietratt F_n, det blir till att bygga nytt insug nu.... Har inte TID!!! Edited January 22, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 till alu så funkar det ännu bättre med parafin. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 (edited) Jag blev tvungen att prova trycksvarvning, har bara tittat på youtube tidigare, men det gick fint att göra trattar. Jag svarvade dorn förut och pressade dom, men detta är ju bättre! Dock funkar det inte så bra med kullager. Jag gjorde en hållare och provade, men det skar mer i materialet och så fick jag ändra vinkel på stålhållaren hela tiden. Bäst gick det med en avrundad stötdämparstång och lite olja. Lyckades tom göra en fullradietratt F_n, det blir till att bygga nytt insug nu.... Har inte TID!!! Kul att det funka för dig med! :)/> Med olja på så rykfyller man snart hela garaget, jag körde torrt, men paraffin kan vara värt att testa som sagt. Jag tänker prova med kullager, men ska montera en ring runt ytterbanan, med fullradie på den och ställa den 45 grader mod arbetsstycket. Värt ett försök, annars blir det nog en kullagerkula svetsat på en stålhållare. Edit: Stafvel och sär skrivning. Edited January 23, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag har gjort en med lagerkula 15 mm, på en stång nu på morgonen :) Får se hur det fungerar med ditt lager, men det verkar som om det smider bättre när mothållet står still? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 (edited) Liten test, jag har inte tid med sånt här egentligen, men ideer måste utvecklas. Lagerkula först och sedan ett kullager på en stång för att rulla runt ytterkanten. Man kanske kan slipa till en profil och bara mosa på rakt in i röret? Edit: Eller svarva en rundstång till önskad profil. Edited January 23, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Snyggt det blev! Ja, om min lagervariant inte funkar, så ska jag prova att mosa rakt på med en formskuren tjock plåtbit. Men jag har ju inte heller tid... :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Man skulle kunna tro att det inte hänt någonting här, och det är nästan rätt. :) Det är segt att skruva på vintern, men jag har iallafall: *Fått tag i nya överfall till toppen och dom passar bra. *Mätt upp ventilspelet med nya kamaxeln från KG. Blir till att beställa nya schims på 7 av 8 ventiler. *Troligtvis fått tag i rätt svänghjul, ett svarvbart enkelmassehjul från 240, istället för det äckliga dubbelmasse jag kört med hittills. Det går fort men det tar tid. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 (edited) Så ser det ut, pottsvänghjulet. Och det kvalar in på 13,5kg vs dubbelmassesvänghjulet på 15kg. En hub ska tillverkas så det är lätt att spänna upp å centrera svänghjulet, undrar om man kan ta av material på baksidan också? EDIT: Matematiklärare Cealm har rättat mina bristande kunskaper i svänghjulsvägning :icon_oops:/>/> Edited February 10, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 Nu så! Köpt en koppling från 850T5R, skall nog klara att hålla emot pållarna. Och ny kamremskåpa, fint skadeva. Ventiljusterbrickor från KG inkommet, rotade lite i lådorna och hittade en ventilkompressor jag gjorde i skolan nån gång i forntiden, funkade kanon. När man får in snitsen är det väldigt enkelt att justera spelet. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Och det kvalar in på 13,5kg...Usch, vilken klump!!!!!! Det är väl åtminstone 8,5 kilo för mycket??? Är det gjutet eller maskinbearbetat från början? Hur mycket vågar man ta av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 Jag vet inte hur mycket man kan ta, men efter att ha pratat med några äldre verkstadsherrar så skall lättningen som sådan inte kunna orsaka att det sprängs, tvärtom! Ju mindre vikt desto mindre kraft som vill slunga isär, jag tror att jag kan få den balanserad hos ett proffs dessutom. Jag ska ta så mycket det går. :) Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Jag orkar fan inte banta, så jag lättar bilen istället. Generatorfäste, 850g Generatorfäste 500g Den är faktiskt starkare än innan. :thumbsup: Motorfäste 1000g Motorfäste 650g Och jag provar med en ny sump, mera likt original. Häpp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Hehehehe, lätt är bra! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Fråga hade inte du tillverkat en sump med nästan plan botten med mellanväggar med rörliga luckor i fick du problem med den varianten. MVH Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 (edited) Pac: Jag fick lite ångest när jag synade din bil, jakten har börjat! B)/> Challe: Jupp, det stämmer, fick den att lira kagom till kinnekulle, men jag har moddat den typ tre gånger innnan oljelampan slutade blinka i vänsterkurvor. Jag hade en originalsump liggandes så jag provar att köra original men 30mm grundare + vevaxelskrapa. Mest för experimentlustan. Dagens skörd, jag har skrotat ner svänghjulet så mycket jag vågar, landar på 8kg, 13,5kg vägde det innan. 5,5kg spån tar mycket plats och letar sig in överallt i kläderna kan jag intyga. :D/> Så, summa summarum, gamla svänghjulet med tryckplatta och koppling kvalar in på 21 kg! Och den nya starkare blir 15kg med tryckplatta och koppling. (Tryckplattan är betydligt tjockare i den nya) Och nya kortade högkapacitetsoljepumpen vs en original dito, 30mm skillnad. Out. Edited March 27, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Challe: Jupp, det stämmer, fick den att lira kagom till kinnekulle, men jag har moddat den typ tre gånger innnan oljelampan slutade blinka i vänsterkurvor. Jag hade en originalsump liggandes så jag provar att köra original men 30mm grundare + vevaxelskrapa. Mest för experimentlustan. Har du några bilder på dina olika varianter av oljetråg? Jag har haft jävulska problem med det och skulle behöva lite inspiration :)/> Jag har tillochmed införskaffat dendär svarta oljeskrapan från Volvo. Känns som att det inte blir så mycket kvar av den när man gjort plats för oljepumpen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Och nya kortade högkapacitetsoljepumpen vs en original dito, 30mm skillnad. Viktskillnad? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 (edited) Svinto: Finns bilder i min gamla tråd, någonstans...jag orkar inte leta. Om mitt nya tråg funkar bra så kan du få mitt gamla, om du behöver det. Kortad pickup kan du få med osså. :)/> Pac: Du, bara för du sa det så ska jag väga stumpen jag kapade väck! Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited March 27, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Är det någon som vet om alla volvo 850 turbo har plana svänghjul? Jag har utgått från det men det är ju synd att få fel förspänning på tryckplattan. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Tack, det var snällt, men jag ska nog få till det till slut. Om du har nån bild på hur du fått dit oljeskrapan vore det intressant att se. Har du originallängd på pickuppen nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Dagens skörd, jag har skrotat ner svänghjulet så mycket jag vågar, landar på 8kg, 13,5kg vägde det innan. 5,5kg spån tar mycket plats och letar sig in överallt i kläderna kan jag intyga. :D Mitt svänghjul + tryckplatta + lamell väger ungefär lika mycket tillsammans, som spånen du svarvat bort. :) Lätt svänghjul låter gött när man torrgasar. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Svinto: Pickupen är kortad 30mm, och oljeskrapan har jag inte fått ännu. Bilder kommer. Peter m: Äsch, flugvikt. :D Ingen som vet hur det ligger till med 850 svänghjulen? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Och oljepumpen är lättad ca 20g, vad ger det på kinnekulle Per? :) Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Så ser remskivan ut original, här blir det aluskiva och triggerskiva. Fräsning av kilspåret i adaptern till saabtriggern. Trigger, adapter, och remhjul. Baksidan. Smutt. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Näsbypatrik Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Skulle inte ett sånt här passa. Är ju rätt lätt. http://folkraceshop.se/skelett-svanghjul-volvo-8-bult Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Jodå, det ser ju ut att vara samma jag utgått ifrån, bevisligen går det att ta mycket mer.......hmmmmm..... Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Näsbypatrik Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Iom du har triggerskivan flyttad från svänghjulet så är det lite lättare. En fräs och rundmatningsbord kanske finns. Ni ser ju ut att ha en välutrustad verkstad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.