Jump to content

Emekseven Fas 2


Recommended Posts

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ser riktigt elegant ut! Du är en riktig snitsare! :)

Men, det ser ut som att det kanske kan bli krafter som vrider railen när du sätter tryck på bränslet. Det i kombination med skakningar är nog ingen superbra idé. Har du något mer stag som tar upp vridningskrafterna på railen?

Link to comment
Share on other sites

Om vi tänker oss att varje spridare är 1 kvadratcentimeter på toppen och bränsletrycket är 3bar så blir det 3kg x 4 spridare = 12 kg som vill pressa ut spridarna.

Minus att oringarna klämmer åt något när det blir tryck.

Det är 2 st m6 som håller i hela paketet så jag är inte orolig. :)/>

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Klippt upp Saab motorhärvan, föredömligt enkel och utan att ha läst på kan jag redan se vad över hälften av grejerna är till för.

Allt som inte behövs skall klippas väck, men det vågar jag inte göra själv. :D

20130420_185512_zps915b156c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och med det nya tryckröret på plats så fick inte oljetrycksgivarna plats längre....men det hör väl till när man bygger lådbil.

Pekade på problemet och en stund senare hade farsan byggt en vinkeladapter i bästa steampunk-stil!

Köpa färdiga delar, vaddå, går det? :D

20130421_115052_zpsb28c4460.jpg

20130421_115110_zps1016f534.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och med det nya tryckröret på plats så fick inte oljetrycksgivarna plats längre....men det hör väl till när man bygger lådbil.

Pekade på problemet och en stund senare hade farsan byggt en vinkeladapter i bästa steampunk-stil!

Köpa färdiga delar, vaddå, går det? :D/>

20130421_115052_zpsb28c4460.jpg

20130421_115110_zps1016f534.jpg

Är du glad över att du har en far - det där blev ju perfekt eller hur - det är inte alla förundrat att få hjälp på så nära håll. Min far tyckte om trä däremot så hade han problem med allt vad metall hette - gräsklipparen lagade han med fransk skruv - (han arbeta många år som karosserisnickare och byggde bussar och lastbilar men han lärde sig aldrig metallsidan)

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Är det en 900:a härva ? ( tror aldrig jag sett någon eller ändra de på slutet ? )

ser ju ialalfall enklare ut än den jag har från en 9000, en fet kontakt mot kaross thumbsup.gif

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Djävulskt fint och bra men vill ändå påpeka att jag haft liknande på oljetrycksgivaren och flex o vibrationer gjorde att mässingröret sprack o olja strålade ut. nu har jag en pressad slang istället och givaren i en hållare. Klumpen är ganska tung.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyah krejer.

Gamla ljuddämparupphängningen var två små kuddar och häng i turbon.

Höll i en säsong.

20130429_181459_zps5f1d5b5f.jpg

Nya modellen sitter utan stöd av turbon, har fyra kuddar och dessa blir bara utsatta för tryckkraft, inget drag.

Är tanken iallafall.

20130429_195121_zps831f3a24.jpg

20130429_195139_zpsb6a9b5f4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en liknande givare och det rekommenderades att man inte monterade den på motorn utan med slang och gärna gummiupphängd.

I mitt montage av oljetrycksgivare fick givaren inte plats pga styrstången.

Det blev en avvinkling och förflyttning av givare. På Biltema frågade jag om bromsslangar klarade varm motorolja - jådå, det skulle gå bra. Bromsslangen passade nämligen perfekt både med längd och gängor.

Efter några hundra mil försvann oljetrycket eller var endast sporadiskt. Mitt första antagande var - fel på givaren.

Tog loss hela "paketet" och försökte blåsa genom slangen, det var som att blåsa genom ett kvastskaft - helt tätt! Gummit hade svällt av oljan.

Skaffade en ny stålomspunnen slang som garanterades hålla för motorolja därefter har jag inte haft problem med oljetrycket!

Givaren är monterad på en vagga på chassit för att inte vara utsatt för motorns vibrationer.

"Säg något ont som inte för något gott med sej" sa ofta min saligen avlidna mamma. Tack vare rattstången tvingades jag montera givaren vibrationssäkert.

Antas

Rullar snart ut rörhögen.

post-291-0-27432200-1367386953_thumb.jpg

post-291-0-47933900-1367386979_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Biltema är bara bra om man är kunnig, för det är dom oftast inte själva. :mad: jaja, nog om det, bra att det löste sig för dig antas.

Ljuddämparupphämgningen klar, verkar funka som tänkt. :)

20130501_200241_zpsf49f9c44.jpg

Wunderbar.

20130501_200233_zps8195ddc9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snygg lösning på dämparfästet. :thumbsup:/>

Tänkte montera min dämpare stumt med enbart ett kort flexrör mellan motor och dämpare. Men får kanske tänka om....motorn kanske rör sig mer än man tror?

Link to comment
Share on other sites

Magnus 2074: Avgassystemet växer ganska mycket i längd med värmen också. Jag har min motor stumt monterad men avgassystemet sitter gummiupphängt i bakkant så att det kan expandera vid körning.

Link to comment
Share on other sites

Rickard Larsson staget monterat, byggt av en rostfri vantskruv från Clas ohlsson för 60:-.

Att justera spelet blev plötsligt riktigt smidigt, bra att du påpekade detta Rickard. :)

20130505_111229_zps376c803c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Triggerskiva för medbringaren från växellådan, till hastighetsmätaren och för att ge t5 systemet en simulerad abs-signal.

20130516_192701_zps0e6b2c59.jpg

12 tänder gånger min utväxling i bakaxeln ger mig värdet jag skall knacka in i datorn.

Då får jag momentbegränsning på backen, ettan, och tvåan.

Trean och uppåt får jag fullt laddtryck på, kanske kan det funka lite som antispinn?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag vet en Westfield som har batteriet bakom passagerarstolen, men den bilen är inte direkt Locost.... Men det fungerar ypperligt att ha det där om det finns plats på just din bil och med det tänkta batteriet.

Link to comment
Share on other sites

Triggerskiva för medbringaren från växellådan, till hastighetsmätaren och för att ge t5 systemet en simulerad abs-signal.

12 tänder gånger min utväxling i bakaxeln ger mig värdet jag skall knacka in i datorn.

Då får jag momentbegränsning på backen, ettan, och tvåan.

Trean och uppåt får jag fullt laddtryck på, kanske kan det funka lite som antispinn?

Ett enklare sätt vore ju att ta kretskortet ur en 9000 hastighetsmätare och ansluta till bakaxelgiveren, och ta ut fyrkantsvågen ur den A/D omvandlaren så slipper du en extra givare också, sedan knacka in ett annat värde i Trionic. (Samt spara svängmassa och vikt)

Link to comment
Share on other sites

Du har ingen plats för batteriet bakom passagerarstolen?

Finns det någon bra anledning till att man aldrig ser den lösningen på en Locost?

Har själv planerat att ha batteriet där.

Hej, ett batteri får aldrig vara i kupeutrymmet OM det inte är placerat i ett tätt försluten låda med avluftning ut ifrån kupen.

Den regeln har TP haft i många år.

Jörgen.

Link to comment
Share on other sites

Ett enklare sätt vore ju att ta kretskortet ur en 9000 hastighetsmätare och ansluta till bakaxelgiveren, och ta ut fyrkantsvågen ur den A/D omvandlaren så slipper du en extra givare också, sedan knacka in ett annat värde i Trionic. (Samt spara svängmassa och vikt)

Kollade på en hastighetsmätare som jag har liggande och kretskortet är stort (hela instrumentet) .

Är inget problem att lägga till en liten givare och en triggerskiva, lika mycket jobb om man nu inte kan elektronik.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej, ett batteri får aldrig vara i kupeutrymmet OM det inte är placerat i ett tätt försluten låda med avluftning ut ifrån kupen.

Den regeln har TP haft i många år.

Jörgen.

Hmmm.....gäller detta även på våra biltyper som är helt öppna i kupen?

Borde vara ok med mitt Odyssey batteri? Det är ett torrcellsbatteri, helt kapslat, fritt från ångor och kan placeras i vilken position man vill.

http://odysseybatteries.com/

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Hmmm.....gäller detta även på våra biltyper som är helt öppna i kupen?

Borde vara ok med mitt Odyssey batteri? Det är ett torrcellsbatteri, helt kapslat, fritt från ångor och kan placeras i vilken position man vill.

http://odysseybatteries.com/

Jag har också Odysseybatteri och vid SFRO sa han att det är okej iom att det är slutet. Dock är det inte ett torrcellsbatteri, utan som ex vis Optima ett helt vanligt Bly/syrabatteri, men ventilreglerade och med syran absorberad i glasfibermatta så det inte rinner ur om det skulle gå hål i kärlet.

Link to comment
Share on other sites

Du har ingen plats för batteriet bakom passagerarstolen?

Finns det någon bra anledning till att man aldrig ser den lösningen på en Locost?

Har själv planerat att ha batteriet där.

Förstår inte riktigt varför man vill sätta den där? Långa sladdar och mindre bagage eller bränsletank.

Så trångt är det inte under huven, bagageutrymmet är heligt i mitt fall. :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ett enklare sätt vore ju att ta kretskortet ur en 9000 hastighetsmätare och ansluta till bakaxelgiveren, och ta ut fyrkantsvågen ur den A/D omvandlaren så slipper du en extra givare också, sedan knacka in ett annat värde i Trionic. (Samt spara svängmassa och vikt)

Tror inte det blir enklare, jag har ingen givare på bakaxeln.

Plus att jag behöver en Trigger till min analoga hastighetsmätare oxå.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hmmm.....gäller detta även på våra biltyper som är helt öppna i kupen?

Borde vara ok med mitt Odyssey batteri? Det är ett torrcellsbatteri, helt kapslat, fritt från ångor och kan placeras i vilken position man vill.

http://odysseybatteries.com/

Vet inte hur hårda dom är på besiktninngen nu när det finns så bra batterier, men kolla upp det för säkerhets skull så man

inte står där med lång näsa prop.gif.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ska bli intressant o se hur de funkar med trionic sprutet på Volvo motorn. E lite inne på att ha de på min Volvo b4204t motor som blir i min mittmotorbil. Gärna mycke bilder och info om allt som rör installationen :)

Link to comment
Share on other sites

Bilder till Janne.

20130525_131139_zps0af13fcd.jpg

20130525_131158_zps0b7de80f.jpg

Vevaxelgivaren skall passera första pinnen efter hålet i triggerskivan 117º innan första cylindern är i övre dödläge. Hmmmm, låter krångligare än det är kanske.

Min trigger roterar medurs, så första pinnen efter hålet är moturs från hålet sett, upp i en chuck med gradskiva och 117º visade sig vara mitt i ett hål.

20130525_120154_zpsb3aa808d.jpg

Vi märkte upp åt båda hållen då jag inte var säker på vart skivan skulle sitta.

20130525_130728_zps4ff18805.jpg

Så jag tänkte såhär istället: När vevaxeln är i TDC, då skall "nollan" på triggerskivan ha passerat sonden med 117º.

Då blir det markeringen med krysset i mitt fall.

Tänker jag rätt nu eller?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Och inte pekandes uppåt. Inne i avgasröret alltså. Kan samlas fukt i dem annars läste jag i monteringsanvisningarna till min bredbands-lambda. Så man har 180 grader att välja på.

Ska du ha bb-lamda också?

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tändkassetten har fått fyra fejkstift i plast med mässingkärna, gängad i fria änden och ditpressade av en aluprofil.

20130606_181213_zpsf7b4393a.jpg

Om det fungerar återstår att se.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...