RSr Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Hej! För att göra en lång historia kort så beställde jag ett Kit från MK april 2010. Kittet levererades hösten 2010 dock inte så komplett som jag hade hoppats mer finns att läsa här http://locostbuilders.co.uk/forum/21/viewthread.php?tid=169236 I alla fall så är det en MK Indy R ram som jag handlat som ska förses med en Yamaha R1 motor. MNR backväxellåda , Sierra diff, Fullbur, Willwood/Sierra bromsar och en massa annat. Här kommer lite bilder.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted October 3, 2012 Author Share Posted October 3, 2012 Häär kommer lite bilder när motorn sitter i.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted October 3, 2012 Author Share Posted October 3, 2012 Stolsfästen tillverkade.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted October 4, 2012 Author Share Posted October 4, 2012 Backlådan från MNR. Handbroms från Trigger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted November 8, 2012 Share Posted November 8, 2012 Snyggt! Men hur gjorde du för att bocka fyrkant-röret ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Snyggt! Men hur gjorde du för att bocka fyrkant-röret ?? Det har MK gjort på något finurligt sätt, så jag är oskyldig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 (edited) Nu har meksuget börjat återkomma. Har haft en ordentlig svacka med allt tjafs med MK sportscars som aldrig levererar. Har nu lämnat en anmälan till http://www.konsumenteuropa.se/ så man får väl se om något händer.. Men som sagt det skiter jag i för närvarande och är i garaget å donar på kvällarna istället. Jag har kapat bort den gamla rattstångsinfästningen och byggt en ny. Har också monterat en brandsläckare som jag hoppas slippa använda. Edited January 14, 2013 by RSr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Jag har också Kapat bort infästningen till styrväxeln eftersom den fått sig en smäll i transporten och även ett av rören i fronten. Har riktat till röret och punktat fast ett nytt fäste. Vilket jäkla jobb att få styrväxeln på rätt plats.. :o Har också hittat en riktig locost lösning på spännlocket till styrväxeln som jag pajade vid demonteringen.. http://www.elgrossisten.se/reduktionsmuffar-metrisk-gangahtml Reduktionsmuff M32 - M12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Har även fått hem en instrumentbräda som jag köpt av en snubbe i England. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Nice instrumentbräda. Äkta kolfiber rakt igenom? Och stort plus till locost-pluggen, sånt gillar jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Nä det är bara yttersta lagret, men det ser ju bra ut. Hade tänkt ha bara vanlig svart glasfiber men när grejerna från MK aldrig dök upp så blev det denna istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Var hittade du den? Instrumentbrädan menar jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Det var en på http://www.locostbuilders.co.uk som hade fått den över. Han ville först inte skicka till Sverige men efter några veckor fick jag frågan om jag fortfarande var intresserad. Jag har beställt en aeroscreen och ett lock till bagagelådan från www.aerodynamix.co.uk också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Ska det vara sådan skillnad på orginal & Biltema? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Eftersom Biltema inte håller originalkvalitet så håller dom inte heller alltid måttet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Då är ju frågan vad man ska göra: Korta styrväxeln 10mm till och använda Biltema. Blir väl problem först om man måste byta igen och det bara finns den kortare varianten. Använda dom gamla eller köpa två nya orginal. Alla dessa val... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 (edited) Jämför med Mekonomen, Meca, Autoexperten som säljer delar av originalkvalitet. Då stämmer måtten också. När jag drev bilverkstad (12 år) så monterade jag aldrig medhavda Biltemadelar av just såna anledningar som du upptäckt.. Biltillverkare lägger ner en hel del tid på styrning och fjädring, som vissa reservdelstillverkare ödelägger för ett par hundringar i prisskillnad... Det viktiga är ju var kulan sitter. Edited January 27, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 (edited) Såna säkerhetsgrejer köper inte jag på Biltema. Deras kvalite är minst sagt ojämn. Man kan få bra grejer men också skit och skillnaden i pris är ofta inte stor så det är värt det. Edited January 28, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Backlådan från MNR. Handbroms från Trigger. Har du monterat handbromsen från trigger än? Har du möjlightvis en bild? Var dom bra att ha o göra med. Är påväg att beställa en men har inte ritkigt bestämt vilken. //Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Hej! Jo den har hamnat på plats. Jag köpte Clubman varianten men har sågat sönder den lite.. :hypocrite:/> Idag kanske jag skulle ha valt HotRod istället. Hade tänkt avvända mig av en varier från början men det blev en vantskruv. Dom gick riktigt bra att handla med! Man fick tom med ett kvitto :notworthy:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Hej! Jo den har hamnat på plats. Jag köpte Clubman varianten men har sågat sönder den lite.. :hypocrite:/>/> Idag kanske jag skulle ha valt HotRod istället. Hade tänkt avvända mig av en varier från början men det blev en vantskruv. Dom gick riktigt bra att handla med! Man fick tom med ett kvitto :notworthy:/>/> Det var ju smart med vantskruven. Funderade just på hur man skulle lösa den biten men nu vet jag. Var oxå inne på clubman men det ser ut som om en hotrod går att montera lite längre ner så att man gömmer mer av mekanismen och att spaken inte står upp så mycket.. Får lura på detta. Tack för bilderna i alla fall //Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Hej Har du någon länk till handbromsen? Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 http://www.triggerhandbrakes.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 (edited) http://www.triggerhandbrakes.com/ Här är några mer användbara länkar. Jag har inte handlat från alla så jag vet inte hur bra dom är på att leverera delar. http://www.s-v-c.co.uk/category/lights/ http://www.rallydesign.co.uk http://www.mnrltd.co.uk/ http://www.aerodynamix.co.uk/ http://www.finess.se/tillbehoer http://www.force-racing.co.uk/wheels-15/ http://www.marinsystem.se/manovrering/reglagekablar/reglagekabel-tfxtreme-typ-33-30serien-c-649-7.aspx http://www.conrad.se/Lager.htm?websale7=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_213335 Här hittade jag några traktorlampor men vet inte hur det är med E-märkning. http://www.traktordelar.net/belysning/stralkastare-fram-helhalvljus/traktorstralkasatre-glodlampa-4540.html Edited February 13, 2013 by RSr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Tack :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Hej, snyggt chassie med runda rör och genomtänkt båge. Blir nog riktigt bra, sedan är det ju häftigt ljud i R1:an. Fint garage, syns vart du fått din avatar ifrån :)/> Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Tack! Jo jag hoppas det blir bra, när man nu blir färdig, allt tar ju sådan tid. Jo avataren kommer från den ena garagedörren, före sjuan hade man ju tid med sådan. Har tre målningar i garaget. Jag "fick" ett stort paket från Rally design idag så snart när ungarna har somnat ska jag ut i garaget och ha lilla julafton :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Hade ju paketöppning igår kväll, det mesta var till belåtenhet.. http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1773_1776&products_id=13216 Jag tänkte att det var en rätt liten spak som man smidigt kunde montera på rattstången bakom ratten.. Kanske skulle vara perfekt till elektrisk handbroms istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Går det inte att korta pinnen lite, även om "klumpen" verkar lite stor också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Hade ju paketöppning igår kväll, det mesta var till belåtenhet.. http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1773_1776&products_id=13216 Jag tänkte att det var en rätt liten spak som man smidigt kunde montera på rattstången bakom ratten.. Kanske skulle vara perfekt till elektrisk handbroms istället. Been there, done that! Threw it away.... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Hade ju paketöppning igår kväll, det mesta var till belåtenhet.. http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1773_1776&products_id=13216 Jag tänkte att det var en rätt liten spak som man smidigt kunde montera på rattstången bakom ratten.. Kanske skulle vara perfekt till elektrisk handbroms istället. Är ratten oxå från Rally design, iså fall vilken är det, är du nöjd?? Är inne på att handla denna http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=82_1887_1899&products_id=13928 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Häär kommer lite bilder när motorn sitter i.. Tittar man på dina bilder så ser din motor ut att "sticka ut" under bilen. Sitter sumpen på din motor lägre än ramrören, hur mycket isåfall? (Håller själv på att placera min motor.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 16, 2013 Author Share Posted February 16, 2013 Jo jag tror spaken hamnar i den alltmer fulla skräpkorgen med utdömda grejer.. Ratten kommer från Rallydesign, den mäter 255mm. Tycker den verkar prisvärd, men den är inte dyr så' det går nog inte jämföra med en från Sparco eller liknande. Tycker den är väl liten så jag kommer nog att byta till en 280mm framöver av annat märke. Men den sitter rätt bra i handen. Angående sumpen sticker den ner en bit under ramröret. Jag har inge exakta mått eftersom motorn inte sitter i för närvarande. Ska försöka göra en insats imorgon för att mäta hur mycket den sticker ner. Har flyttat upp den ca 20mm från MK:s motorfästen. Jag har tänkt använda mig av original luftburk som man vänder fram å bak, med 20mm höjning så går den precis under scoopet på motorhuven. //Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Jag har tänkt använda mig av original luftburk som man vänder fram å bak Tänkte göra likadant! Har du någon aning vad du har för mått från ovansidan av ramen till högsta punkten på ventilkåpan? Hmm, jag får nog modifiera luftburken och lägga på huven innan jag bestämmer motorplaceringen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Jag kör med en vänd och moddad luftburk på min R1:a. Kan slänga upp några bilder om ni vill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Nu har jag kastat ner motorn igen. Den sticker ner ca45mm under ramröret och ca 11cm ovanför det övre röret. Fege det är alltid bra att få se bilder på andras lösningar. Håller som bäst på att kopiera din gaspedal :hypocrite: //Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Här kommer lite bilder på min luftburk. Jag hade problem att få in den under huven på MNR:en även med ett scoop monterat. Det fick bli att kapa av en liten bit på toppen samt vända burken 180 grader. Det dumma med R1:an är att avståndet inte är lika mellan alla förgasarna så man kan inte bara vända burken som den är. Jag kapade ur en bit runt själva hålen och limmade tillbaka fast vända 180 grader. Den avkapade toppen ersattes av en bit alu-plåt som limmats med PL-400. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Tack för mått och bilder! Fege, sticker sumpen på din oxå ner under ramrören? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Nej, sumpen ligger jäms med undersidan av ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted February 18, 2013 Author Share Posted February 18, 2013 (edited) Min motor är mer uppvinklad än Feges. Det blir väldigt trångt att rymma styrningen på vänster sida om man lutar ner motorn mer. Packningen till trågen är horisontell inte botten. Fastän jag höjt motor har tvingats flytta ner lagringen till rattaxeln för att knuten inte skall slå i grenröret. //Rickard Edited February 18, 2013 by RSr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Hej, visst är det kul ? Man blir VÄLDIGT bra på att lösa problem !! Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Då har man lyckats med något igen, tror det kommer att bli bra det här.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Idag fick rörhögen andas lite frisk luft. Fick hjälp med att byta däck på bilarna, så jag kunde roa mig med att torrköra lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted September 3, 2013 Author Share Posted September 3, 2013 Här var det länge sedan jag uppdaterade! Sfro 1 är avklarad med några bra att tänka på punkter. Avgassystemet börjar också bli färdigt. Skippade dämparen jag köpt från MK, Hittade en R1 dämpare på Blocket för en femhundring som jag byggt om lite istället. Hoppas den blir lagom tyst. Jag har även fått min första leverans från http://www.aerodynamix.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 (edited) Nu fortsätter arbetet att göra allt klart.. Styrningen på plats i bilen. Kardan från www.northwestpropshafts.com CSR skärmar från www.aerodynamix.co.uk/ Inpassningen av karossen påbörjad. Edited September 17, 2013 by RSr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Ser fint ut! Har själv precis börjat på grenrör och styrning, stjäler nog din dragning av styrstänger :-) SFRO sa inget om att du skulle ha någon kollapsbar del i styrningen (förutom rattstången)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Angående styrningen fick jag bara kommentaren att jag hade nästan stora vinklar på knutarna, men det är svårt att passera grenrör å allt annat med mindre. Räcker med styrstången kollapsbar om man har tre knutar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Det ser bra ut! Var köpte du delarna till din styrning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Knutarna och axlarna kommer från Rallydesign. Skulle jag ändra något nu så skulle jag beställt dessa istället http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1813&products_id=13769 Har hört att de skall vara bättre.. Lagringen i torpeden köpte jag från Conrad.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Lagringen i torpeden köpte jag från Conrad.se Vad har den för art nr hos Conrad? Jag vet att någon skrivit beteckningen på ett sfäriskt lager som passar bra på Sierra rattstången tidigare, men nu har jag suttit och sökt på forumet i över en timme utan att hitta det. Någon som vet, så man kan söka efter det på tex ebay? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.