Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

För att göra en lång historia kort så beställde jag ett Kit från MK april 2010. Kittet levererades hösten 2010 dock inte så komplett som jag hade hoppats mer finns att läsa här http://locostbuilders.co.uk/forum/21/viewthread.php?tid=169236

I alla fall så är det en MK Indy R ram som jag handlat som ska förses med en Yamaha R1 motor. MNR backväxellåda , Sierra diff, Fullbur, Willwood/Sierra bromsar och en massa annat.

Här kommer lite bilder..

post-1664-0-35786000-1349295666_thumb.jpg

post-1664-0-13213600-1349295683_thumb.jpg

post-1664-0-05256400-1349295704_thumb.jpg

post-1664-0-36108300-1349295722_thumb.jpg

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Posted

Snyggt! Men hur gjorde du för att bocka fyrkant-röret ??

Det har MK gjort på något finurligt sätt, så jag är oskyldig.

Posted (edited)

Nu har meksuget börjat återkomma. Har haft en ordentlig svacka med allt tjafs med MK sportscars som aldrig levererar. Har nu lämnat en anmälan till http://www.konsumenteuropa.se/ så man får väl se om något händer..

Men som sagt det skiter jag i för närvarande och är i garaget å donar på kvällarna istället.

Jag har kapat bort den gamla rattstångsinfästningen och byggt en ny.

Har också monterat en brandsläckare som jag hoppas slippa använda.

post-1664-0-43302700-1358196315_thumb.jpg

post-1664-0-04722700-1358196325_thumb.jpg

post-1664-0-78309000-1358196330_thumb.jpg

Edited by RSr
Posted

Jag har också Kapat bort infästningen till styrväxeln eftersom den fått sig en smäll i transporten och även ett av rören i fronten.

Har riktat till röret och punktat fast ett nytt fäste. Vilket jäkla jobb att få styrväxeln på rätt plats.. :o

Har också hittat en riktig locost lösning på spännlocket till styrväxeln som jag pajade vid demonteringen..

http://www.elgrossisten.se/reduktionsmuffar-metrisk-gangahtml Reduktionsmuff M32 - M12

post-1664-0-56746100-1358196510_thumb.jpg

post-1664-0-44552000-1358196516_thumb.jpg

Posted

Har även fått hem en instrumentbräda som jag köpt av en snubbe i England.

post-1664-0-32869900-1358197374_thumb.jpg

Posted

Nä det är bara yttersta lagret, men det ser ju bra ut. Hade tänkt ha bara vanlig svart glasfiber men när grejerna från MK aldrig dök upp så blev det denna istället

Posted

Det var en på http://www.locostbuilders.co.uk som hade fått den över. Han ville först inte skicka till Sverige men efter några veckor fick jag frågan om jag fortfarande var intresserad. Jag har beställt en aeroscreen och ett lock till bagagelådan från www.aerodynamix.co.uk också.

  • 2 weeks later...
Posted

Då är ju frågan vad man ska göra:

Korta styrväxeln 10mm till och använda Biltema. Blir väl problem först om man måste byta igen och det bara finns den kortare varianten.

Använda dom gamla eller köpa två nya orginal. Alla dessa val...

Posted (edited)

Jämför med Mekonomen, Meca, Autoexperten som säljer delar av originalkvalitet. Då stämmer måtten också. När jag drev bilverkstad (12 år) så monterade jag aldrig medhavda Biltemadelar av just såna anledningar som du upptäckt.. Biltillverkare lägger ner en hel del tid på styrning och fjädring, som vissa reservdelstillverkare ödelägger för ett par hundringar i prisskillnad...

Det viktiga är ju var kulan sitter.

Edited by Christer J
Posted (edited)

Såna säkerhetsgrejer köper inte jag på Biltema. Deras kvalite är minst sagt ojämn. Man kan få bra grejer men också skit och skillnaden i pris är ofta inte stor så det är värt det.

Edited by Thomas
  • 3 weeks later...
Posted

Backlådan från MNR.

Handbroms från Trigger.

Har du monterat handbromsen från trigger än? Har du möjlightvis en bild? Var dom bra att ha o göra med. Är påväg att beställa en men har inte ritkigt bestämt vilken.

//Patrick

Posted

Hej!

Jo den har hamnat på plats. Jag köpte Clubman varianten men har sågat sönder den lite.. :hypocrite:/>

Idag kanske jag skulle ha valt HotRod istället. Hade tänkt avvända mig av en varier från början men det blev en vantskruv.

Dom gick riktigt bra att handla med! Man fick tom med ett kvitto :notworthy:/>

post-1664-0-99170400-1360762146_thumb.jpg

post-1664-0-00070600-1360762159_thumb.jpg

post-1664-0-69650000-1360762168_thumb.jpg

Posted

Hej!

Jo den har hamnat på plats. Jag köpte Clubman varianten men har sågat sönder den lite.. :hypocrite:/>/>

Idag kanske jag skulle ha valt HotRod istället. Hade tänkt avvända mig av en varier från början men det blev en vantskruv.

Dom gick riktigt bra att handla med! Man fick tom med ett kvitto :notworthy:/>/>

Det var ju smart med vantskruven. Funderade just på hur man skulle lösa den biten men nu vet jag. Var oxå inne på clubman men det ser ut som om en hotrod går att montera lite längre ner så att man gömmer mer av mekanismen och att spaken inte står upp så mycket.. Får lura på detta.

Tack för bilderna i alla fall

//Patrick

Posted

Hej, snyggt chassie med runda rör och genomtänkt båge. Blir nog riktigt bra, sedan är det ju häftigt ljud i R1:an.

Fint garage, syns vart du fått din avatar ifrån :)/>

Pär

Posted

Tack! Jo jag hoppas det blir bra, när man nu blir färdig, allt tar ju sådan tid.

Jo avataren kommer från den ena garagedörren, före sjuan hade man ju tid med sådan. Har tre målningar i garaget.

Jag "fick" ett stort paket från Rally design idag så snart när ungarna har somnat ska jag ut i garaget och ha lilla julafton :)

Posted

Hade ju paketöppning igår kväll, det mesta var till belåtenhet..

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1773_1776&products_id=13216

Jag tänkte att det var en rätt liten spak som man smidigt kunde montera på rattstången bakom ratten..

Kanske skulle vara perfekt till elektrisk handbroms istället.

Är ratten oxå från Rally design, iså fall vilken är det, är du nöjd?? Är inne på att handla denna http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=82_1887_1899&products_id=13928

Posted

Häär kommer lite bilder när motorn sitter i..

Tittar man på dina bilder så ser din motor ut att "sticka ut" under bilen. Sitter sumpen på din motor lägre än ramrören, hur mycket isåfall?

(Håller själv på att placera min motor.)

Posted

Jo jag tror spaken hamnar i den alltmer fulla skräpkorgen med utdömda grejer..

Ratten kommer från Rallydesign, den mäter 255mm. Tycker den verkar prisvärd, men den är inte dyr så' det går nog inte jämföra med en från Sparco eller liknande. Tycker den är väl liten så jag kommer nog att byta till en 280mm framöver av annat märke. Men den sitter rätt bra i handen.

Angående sumpen sticker den ner en bit under ramröret. Jag har inge exakta mått eftersom motorn inte sitter i för närvarande. Ska försöka göra en insats imorgon för att mäta hur mycket den sticker ner.

Har flyttat upp den ca 20mm från MK:s motorfästen.

Jag har tänkt använda mig av original luftburk som man vänder fram å bak, med 20mm höjning så går den precis under scoopet på motorhuven.

//Rickard

post-1664-0-20970100-1361035021_thumb.jpg

post-1664-0-30067600-1361035033_thumb.jpg

post-1664-0-79799000-1361035040_thumb.jpg

Posted

Jag har tänkt använda mig av original luftburk som man vänder fram å bak

Tänkte göra likadant!

Har du någon aning vad du har för mått från ovansidan av ramen till högsta punkten på ventilkåpan?

Hmm, jag får nog modifiera luftburken och lägga på huven innan jag bestämmer motorplaceringen...

Posted

Nu har jag kastat ner motorn igen. Den sticker ner ca45mm under ramröret och ca 11cm ovanför det övre röret.

Fege det är alltid bra att få se bilder på andras lösningar. Håller som bäst på att kopiera din gaspedal :hypocrite:

//Rickard

post-1664-0-19981800-1361098777_thumb.jpg

post-1664-0-10793100-1361098812_thumb.jpg

post-1664-0-66369300-1361098825_thumb.jpg

Posted

Här kommer lite bilder på min luftburk. Jag hade problem att få in den under huven på MNR:en även med ett scoop monterat.

Det fick bli att kapa av en liten bit på toppen samt vända burken 180 grader. Det dumma med R1:an är att avståndet inte är lika mellan alla förgasarna så man kan inte bara vända burken som den är. Jag kapade ur en bit runt själva hålen och limmade tillbaka fast vända 180 grader. Den avkapade toppen ersattes av en bit alu-plåt som limmats med PL-400.

post-621-0-99815500-1361105525_thumb.jpg

post-621-0-38526900-1361105534_thumb.jpg

post-621-0-58613400-1361105543_thumb.jpg

Posted

Tack för mått och bilder!

Fege, sticker sumpen på din oxå ner under ramrören?

Posted (edited)

Min motor är mer uppvinklad än Feges. Det blir väldigt trångt att rymma styrningen på vänster sida om man lutar ner motorn mer.

Packningen till trågen är horisontell inte botten.

Fastän jag höjt motor har tvingats flytta ner lagringen till rattaxeln för att knuten inte skall slå i grenröret.

//Rickard

post-1664-0-38475300-1361184251_thumb.jpg

Edited by RSr
  • 3 weeks later...
Posted

3IMAG0102.jpg

3IMAG0098.jpg

Då har man lyckats med något igen, tror det kommer att bli bra det här..

  • 1 month later...
Posted

Idag fick rörhögen andas lite frisk luft. Fick hjälp med att byta däck på bilarna, så jag kunde roa mig med att torrköra lite.

3IMAG0285.jpg2IMAG0288.jpg

  • 4 months later...
Posted

Här var det länge sedan jag uppdaterade!

Sfro 1 är avklarad med några bra att tänka på punkter.

Avgassystemet börjar också bli färdigt. Skippade dämparen jag köpt från MK, Hittade en R1 dämpare på Blocket för en femhundring som jag byggt om lite istället. Hoppas den blir lagom tyst.

IMAG0757.jpg

Jag har även fått min första leverans från http://www.aerodynamix.co.uk

4IMAG0202.jpg

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Nu fortsätter arbetet att göra allt klart..

Styrningen på plats i bilen.

1234122_10152218055379046_1974839273_n.jpg

1238167_10152218055399046_509070950_n.jpg

524582_10152218055494046_2021306618_n.jpg

Kardan från www.northwestpropshafts.com

1237108_10152218055534046_429798083_n.jpg

CSR skärmar från www.aerodynamix.co.uk/

1094487_10152217722019046_319315153_o.jpg

Inpassningen av karossen påbörjad.

1262710_10152217724894046_1178611240_o.jpg

Edited by RSr
Posted

Ser fint ut!

Har själv precis börjat på grenrör och styrning, stjäler nog din dragning av styrstänger :-)

SFRO sa inget om att du skulle ha någon kollapsbar del i styrningen (förutom rattstången)?

Posted

Angående styrningen fick jag bara kommentaren att jag hade nästan stora vinklar på knutarna, men det är svårt att passera grenrör å allt annat med mindre. Räcker med styrstången kollapsbar om man har tre knutar.

Posted

Det ser bra ut! Var köpte du delarna till din styrning?

Posted

Lagringen i torpeden köpte jag från Conrad.se

Vad har den för art nr hos Conrad?

Jag vet att någon skrivit beteckningen på ett sfäriskt lager som passar bra på Sierra rattstången tidigare, men nu har jag suttit och sökt på forumet i över en timme utan att hitta det.

Någon som vet, så man kan söka efter det på tex ebay?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...