Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Jo tjena ,de klarar man inte äns med en westfield bec med en r1 motor som väger 69 kg med växl låda :stupid:/>/>/>/>

vad har du på din som gör den lätt ?

fälgar motor kaross chassi,går ju bort !

En SE är 15% mindre och därmed 15% lättare än en SEiW. ;)

Link to comment
Share on other sites

15% stämmer rätt bra mot min som vägde 590 i somras.. Jag har letat manual till motorn men hittar ingen, har du en? / Jonas

Nä, ingen manual.

Har fått tips från olika håll hur kammarna ska styras och nu lutar det åt att kamförställningen bara ska vara på mellan 2500 till 5500 rpm. Ska bli intressant att bromsa motorn och ta reda på vad som är sant.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
En SE är 15% mindre och därmed 15% lättare än en SEiW.

Kan chassi samt plasten väga 150 kg ? allt annat är väl lika annars ?

Se = ca 22 kg lättare o inte 65 kilo (om man har ungefär samma motor vxl mm mm ) ?

Några bantnings tipps !

Fälgar samt däck tex braid formrace/acb 10 (nästan lika lätta som slicks) 10-15 kg

Huv samt noskon från carbon mods (prepreg cf) 5-6 kg

Dom massiva metall bitarna som man ska fästa rullbälterna eller va dom är till

bara kapa bort 800 gram

Nya fram skärmar i cf kanske från accidshepp här på forumet 700 gram

Ca 22,5 kilo .....kostnad ca 1600 per kilo

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Nä, ingen manual.

Har fått tips från olika håll hur kammarna ska styras och nu lutar det åt att kamförställningen bara ska vara på mellan 2500 till 5500 rpm. Ska bli intressant att bromsa motorn och ta reda på vad som är sant.

Ja det blir intressant, väntar fortfarande på div delar men ska väl hinna få ihop den innan vårsolen lyser, då ska den bänkas..

Link to comment
Share on other sites

Kan chassi samt plasten väga 150 kg ? allt annat är väl lika annars ?

Se = ca 22 kg lättare o inte 65 kilo (om man har ungefär samma motor vxl mm mm ) ?

Några bantnings tipps !

Fälgar samt däck tex braid formrace/acb 10 (nästan lika lätta som slicks) 10-15 kg

Huv samt noskon från carbon mods (prepreg cf) 5-6 kg

Dom massiva metall bitarna som man ska fästa rullbälterna eller va dom är till

bara kapa bort 800 gram

Nya fram skärmar i cf kanske från accidshepp här på forumet 700 gram

Ca 22,5 kilo .....kostnad ca 1600 per kilo

Vid besiktning vägde min exakt 550 kilo med 19 kilo bly i röven och full tank. Så 525 kilo är ett rimligt värde på bilens vikt.

När den var nästan färdig vägde den 473 kilo på cornerweightvågarna, men då saknades lite prylar som ljuddämpare och annat smått som snabbt bygger vikt.

Bästa tipset är att inte ha en enda onödig pryl på bilen och att tänka till, så att en sak om möjligt fyller flera funktioner.

Min gode väns SE väger 505 kilo, med Kentmotor och engelsk axel.

Gissar att min blir minst 15 kilo lättare med engelsk axel.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
När den var nästan färdig vägde den 473 kilo

Ok bara gratulera då :notworthy:/>/>/>/>

Min med ovan spec med en r1 motor klarade inte de inte.

Etit ett annat bra lättnings tips ! kika spec på westfields aerorace,tror den väger runt 500 kilo troligtvis torr vikt

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Nu är aeroscreenen monterad.

Efter lite trixande och velande (Man vill ju inte borra fel eller montera den snett.) blev det precis så bra som man kan önska sig.

aeroscreen_front.jpg

Ville ha den demonterbar och därför sitter den nu med genomgående skruvar som gängas i en aluplåt med försänkta mutternitar.

aeroscreen_behind.jpg

Svarvade brickor i alu för maximal tryckfördelning och optimal aerodynamik. :prop:/>

aeroscreen_fastening.jpg

Skönt att ha fått tummarna loss och meckat lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min lösning med en rak vajersträckare är inte helt optimal. Skulle behöva en böjd variant så att vajern inte får så dum vinkel.

Var köper man en sådan?

Borde gå att göra en böj av ett rör som gängas i ena änden.

Har en sådan konstruktion på snöslungan.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack Kenneth.

Ja, det var riktigt roligt att bilen får stå "modell". :)

Antas.

Jag får väl löda ihop nån böj med kragar på. En för vajern och en som passar i hylsan, men det hade varit smidigare om det fanns färdiga lösningar.

Det blir rätt pilligt att svarva så tunna prylar.

Link to comment
Share on other sites

Fanns det inte böjd vajer-sträckare på äldre mopeder ??

Hmmm...

Vid närmare eftertanke hade Puch Dakota en böj till gasvajern. Böjen satt nere vid förgasaren.

Får åka till Staffanstorp och prata med en snubbe som säljer reservdelar till veteranmoppar.

Skulle tänkt på det själv, men behövde tydligen en spark i rätt riktning. :P

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Det var denna jag avsåg med att gänga ett rör och göra något liknande.

Denna böj sitter på min evigt trilskande snöslunga.

Antas

Mannen som inte böjer rygg för en sketen slunga.

post-291-0-06707200-1364726701_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fixat en käck retur för gasspjällen.

Det var lite klen återgång på spjällen, men nu sitter det en extra vajer som drar på andra hållet. Det var "veckans projekt" men tog 40 minuter att fixa.

Jaha, vad ska man hitta på nu då? :unsure:

Kom då på att det kanske var lite äckligt i kylsystemet efter förra säsongens kapsejsade topplockspackning. Örrk. Det var en ful, brun beläggning i hela kylsystemet, trots noggrann genomspolning efter haveriet.

Någon som har ett bra tips för att göra insidan kliniskt ren igen?

Visst kan man använda kylarrens, men det lär vara tämligen alkaliskt och det vill jag helst inte utsätta min svindyra aluminiumkylare för.

Någon som har några bra "husmorsknep"?

Link to comment
Share on other sites

Kylaren ska väl tåla lite kemikalier, den är ju ny prop.gif Du neutraliserar ju i alla fall när du spolar ur systemet.

Jag ska testa med ett par deciliter kraftschampo. Då blir det milt alkaliskt, inte elakt och frätande.

Det kan nog bli riktigt spännande. Hoppas det bubblar riktigt mycket. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Alternativet är en bufferlösning, blanda kylarrens med lite citronsyra tex? Använd skyddsglasögon om det inte bara bubblar...

Men då rensar det kanske inte så bra?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Kraftschampot kan nog fungera bra, med lite värme löser det olja och sot riktigt bra. Har badat ett par riktigt "äckliga" toppar och kolvar i det och det blir kliniskt rent utan några synbara skador på aluminiumet :)

Link to comment
Share on other sites

Kraftschampot kan nog fungera bra, med lite värme löser det olja och sot riktigt bra. Har badat ett par riktigt "äckliga" toppar och kolvar i det och det blir kliniskt rent utan några synbara skador på aluminiumet :)/>

Ja, det var dina kolvar jag tänkte på, så det borde funka inne i kylsystemet också.

Skulle fixa med det ikväll, men det är svinkallt ute. Brrrr...

Link to comment
Share on other sites

Kraftschamp, har jag inte hört talas om tidigare. Är det något sådant här ni tänker på:

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=200

Medel som underlättar rengöring är alltid intressant.

Finns det något speciellt tillvägagångssätt för att rengöra aluminium med kraftschampo.

Link to comment
Share on other sites

Vad snyggt det blir !! Tänk om man hade lite tålamod med finlir...

Tänk om man hade lite avsaknad av finlir.. Så man kunde bli klar nån gång..prop.gif

Men visst är Peters bil snygg! Och går att köra samtidigt. Dagen kommer om något år för mig också..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tänk om man hade lite avsaknad av finlir.. Så man kunde bli klar nån gång..prop.gif

Men visst är Peters bil snygg! Och går att köra samtidigt. Dagen kommer om något år för mig också..

Tack "Steel" och Christer.

Ja, att bygga bil går rätt fort om man inte är så fjantig med detaljer som jag.

Finliret kan man göra sen, men jag har svårt för att inte snöa in på finlir redan vid byggtillfället. Det tar 10 minuter att bonka till ett fäste som funkar, men fem timmar att pilla och fåna sig så att det blir exakt som man vill ha det. :blink:/>

Link to comment
Share on other sites

Kraftschamp, har jag inte hört talas om tidigare. Är det något sådant här ni tänker på:

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=200

Medel som underlättar rengöring är alltid intressant.

Finns det något speciellt tillvägagångssätt för att rengöra aluminium med kraftschampo.

Vill inte gärna smutsa ner Peters tråd med mina rengöringsexperiment... så ev fortsättning kan i så fall ske i min tråd eller starta en ny :)

Mitt första prov med Kraftschampot var på gamla kolvar. 1 liter varmt vatten och 2 dl kraftschampo. Bilden talar sitt egna språk. Ingen mekanisk rengöring och kolven var i badet ca 2 timmar.

post-696-0-95405400-1365706928_thumb.jpg

I höstas köpte jag en reservdelsmotor nästan gratis för att plocka lite hårdvara på. Det visade sig vara en motor som ägaren förmodligen hoppat över oljebyte på de sista 5000 - 10000 milen..

Ventilkåpan på bilden talar sitt tydliga språk med härlig koksad olja. Toppen såg ännu värre ut. Jag blandade en stor balja med ca 30 liter varmt vatten och 2 liter kraftschampo och sänkte ner toppen. 1 dag senare såg den ut som på bilden utan någon som helst mekanisk rengöring. Ventilkåpan satte jag sedan på högkant i blandningen, tog upp den dagen efter och fotade för att visa en kollega effekten av kraftschampot. Har tvättat en hel del andra motordelar med samma resultat. Trodde att jag informerat på forumet tidigare, men det var förmodligen ett annat nu avslutat sevenforum..

post-696-0-99566300-1365707397_thumb.jpg post-696-0-37760700-1365707411_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är kylsystemet kliniskt rent.

Tömde systemet och slog i 2 dl Kraftschampo och fyllde upp med vatten, samt varmkörde tills kylaren var cirka 50 grader varm.

Tömde ut en lätt brunaktig vätska och gjorde sedan om proceduren tre gånger med rent vatten.

Eftersom jag råkar vara löjligt petig så gjorde jag om ovanstående procedur en gång till. Nu kan man slå på vatten, varmköra och sen tömma ut och göra te på det. :prop:

Kraftschampo is Da Shit. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Härligt Seven-väder idag.

Det blev ett par sköna mil i solen. Var sugen på att testa min aeroscreen och visst gör den stor skillnad. Nu träffar luftflödet ungefär mitt på hjälmen och därför var det inte ens särskilt kallt att fräsa runt i bara 11 plusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Tog en runda i det fantastiska sommarvädret. Passade på att hälsa på Rickard Larsson för att ge honom lite inspiration och energi, så hans bil blir klar nån gång.

Han fick en åktur i Hyper 8:an och det verkade faktiskt som att det funkade. (Det där med inspirationen, alltså.) :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, tack så mycket för en härlig åktur. Vädret var kanon och till alla som undrar om Peters bil är lika fin i verkligheten som på bilderna kan jag säga att det är den, med råge. :notworthy:

Energin jag fick var välbehövlig. När du kom hade jag sovit ungefär en timme på 1,5 dygn :whistling:

Men hårt jobb lönar sig...

Teaser:

lack01_150.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var och körde bilen på rullande landsväg idag... BLÄ!

Tydligen har den spikat vid fullgas. Det hörs när man har rätt utrustning (Knacksensor med lurar.), men inte när man sitter i bilen och gasar.

Spikningarna beror, i sin tur, på att man inte kan styra insugskammen med PWM via MS. Jag kör bara on/off, men med kammen i läge "on" blev effektkurvan rena berg och dal-banan. :banghead:

Faktum är att det är svårt att veta vad kammen hittar på. Den kan lika gärna svänga lite hit och dit, för effektkurvan var verkligen helknasig.

Det blir väl till att öppna plånboken och köpa ett kit med fasta racekammar. Inte helt billigt, minsann. :(

Link to comment
Share on other sites

Var och körde bilen på rullande landsväg idag... BLÄ!

Tydligen har den spikat vid fullgas. Det hörs när man har rätt utrustning (Knacksensor med lurar.), men inte när man sitter i bilen och gasar.

Spikningarna beror, i sin tur, på att man inte kan styra insugskammen med PWM via MS. Jag kör bara on/off, men med kammen i läge "on" blev effektkurvan rena berg och dal-banan. :banghead:/>

Faktum är att det är svårt att veta vad kammen hittar på. Den kan lika gärna svänga lite hit och dit, för effektkurvan var verkligen helknasig.

Det blir väl till att öppna plånboken och köpa ett kit med fasta racekammar. Inte helt billigt, minsann. :(/>

Tråkigt att höra!!!

Men ändå Skönt att upptäcka spikningarna i "rätt" tid.

Link to comment
Share on other sites

Dum fråga kanske, men går det inte att låsa originalkammarna på något vis? Antingen mekaniskt eller elektroniskt. Tänkte om man fixade en manuellt justerbar pwm-styrning. Antar att det finns nån solenoid eller liknande som vrider något. Låt säga att men ger den solenoiden en puls med 50 % duty, då kanske den hamnar i ett lagomt mellanläge. Eller så vrider man på en potentiometer och testar 25 eller 75 %.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Dum fråga kanske, men går det inte att låsa originalkammarna på något vis? Antingen mekaniskt eller elektroniskt. Tänkte om man fixade en manuellt justerbar pwm-styrning. Antar att det finns nån solenoid eller liknande som vrider något. Låt säga att men ger den solenoiden en puls med 50 % duty, då kanske den hamnar i ett lagomt mellanläge. Eller så vrider man på en potentiometer och testar 25 eller 75 %.

Har faktiskt funderat på en "liten låda" som gör just det där, men den enklaste lösningen är kanske att byta till justerbara hjul och justera insuget till 110 grader.

Läste om en som gjort det och fått ut 175 bakhjulshästar.

Det ska gå att använda hjulet för avgas även på insug om man svarvar en distans. Det är inte samma rem till min som till en vanlig Zetec, men som tur är finns det ett kit till min med justerbart avgashjul.

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett kit som tar bort VVTn: http://www.massivespeedsystem.com/_massive_speed_system_/massive_speed_vct_delete_systems/mamc3402/i-545863.aspx

Ska gå att kombinera med två ställbara hjul för avgas. :)/>

Kit beställt. Nu återstår lite forskning så att det blir rätt hjul, då ST-motorn har en annan rem än vanliga Zetec. Somliga påstår att vanliga Zetec-hjul passar på avgassidan på ST, men det måste kollas upp. Noga.

Link to comment
Share on other sites

Åh, herregud. Om den gick "dåligt" och kanske maxade 150 hästar när jag åkte med, hur kommer den att gå när den går perfekt och har 200+ hästar? :o/>

Den hade 163 hästar när du åkte med.

Kan nog bli helt galet när den börjar funka som den ska. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Vad gör man när man fått en rejäl förkylning och solen skiner bara för att retas?

Jo, man stannar inomhus och meckar med RaceRenderer.

Lyckades exportera data från min AIM i CSV-format och pilla in det i RaceRenderer, med hyfsad synkning.

Så här blev det:

RaceRenderer är ett himla kul verktyg. Slår nog till och köper en riktig licens, nu är det gratisversionen.

Extra kul är det att se på hastighetsmätaren hur grymt det bär iväg. Det känner man inte när man kör, man har ju fullt upp med att vrida på ratten och trampa på en massa pedaler. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...