Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Off topic!

Bredbandslamdamätaren jag köpte av dej flipprar fram vackra siffror som till min stora glädje är obegripliga för passagerare.

Mätaren fungerar med andra ord helt tillfyllest.

Antas

Mätarnörd.

post-291-0-73816100-1368042810_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Off topic!

Bredbandslamdamätaren jag köpte av dej flipprar fram vackra siffror som till min stora glädje är obegripliga för passagerare.

Mätaren fungerar med andra ord helt tillfyllest.

Antas

Mätarnörd.

Ha ha.

Då fungerar den precis som min.

Om man får en riktigt rädd passagerare så ber man dem kolla så att AFR inte understiger 13 när man ger benet.

Visst hör man: "OIIIIH!", men de kräks i alla fall inte i ens knä.

Man kan ha mätaren till andra ändamål, men varför bli teknisk?

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Har haft problem med misständningar på höga varv och även vid vanlig "cruising".

Det har känts som att motorn missar, lite grand, men bara väldigt diffust. Efter att ha kollat "allt" och inte hittat något fel fanns det bara en sak kvar att testa. En annan tändspole.

Den jag hade var en skum "No-Name" från Ebay. Åkte till skroten och köpte en Ford original.

Det tog fem minuter att byta och sen... VRÅÅÅÅL! :banana:

Nu går bilen klockrent och drar till varvstoppet utan minsta misständning.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande.

Får se om man kan göra någonting liknande själv. Tror dock du har ett par konstruktionslösningar som jag kanske inte vill/törs ge mig in på så jag kommer aldrig få det så smidigt. Har dessutom FW body så skiljer lite där med.

PS Hade du fuskat och kopplat loss lamporna innan?

Link to comment
Share on other sites

Imponerande.

Får se om man kan göra någonting liknande själv. Tror dock du har ett par konstruktionslösningar som jag kanske inte vill/törs ge mig in på så jag kommer aldrig få det så smidigt. Har dessutom FW body så skiljer lite där med.

PS Hade du fuskat och kopplat loss lamporna innan?

Nä, inget fusk. Du kan se att jag sticker ner armen en bra bit.

Det är för att skruva loss snabbkontakten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev inga 200 hästar, men 192 kusar är rätt OK för en helt orörd standardmotor.

Får väl fixa riktiga kammar och höja kompet till vintern. Vi vred hit och dit på kammarna, men den gav maxeffekt redan vid 6500 hur vi än vred. Alltså skulle den må bra av räserkammar.

Den har ett ganska sjukt vrid nu. 200 Nm på bakhjulen. :blink:

Det känns.

Link to comment
Share on other sites

Det blev inga 200 hästar, men 192 kusar är rätt OK för en helt orörd standardmotor.

Får väl fixa riktiga kammar och höja kompet till vintern. Vi vred hit och dit på kammarna, men den gav maxeffekt redan vid 6500 hur vi än vred. Alltså skulle den må bra av räserkammar.

Den har ett ganska sjukt vrid nu. 200 Nm på bakhjulen. :blink:/>

Det känns.

Det är bara att gratulera - 192 hk på en helt orörd standardmotor är väl perfekt, vad den sedan kommer att ge med högre komp och andra kammar kommer att bli en trevlig resa....

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att gratulera - 192 hk på en helt orörd standardmotor är väl perfekt, vad den sedan kommer att ge med högre komp och andra kammar kommer att bli en trevlig resa....

kenneth

Jo, man får väl vara nöjd med resultatet.

Vridmomentet indikerar ju att motorn andas väldigt bra. Återstår bara att hitta någon som säljer kompetenta kammar.

ST-motorn är lite speciell, så kammarna är inte direkt gratis... Å andra sidan kan man glädja sig åt en tämligen skottsäker bottendel.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att höra! Då får väl jag köpa en ny turbo så jag kan hänga på :)/>

Din blir nog snabbare än min när det är rak väg. Det är helt OK.

Kör du ifrån mig i kurvorna blir jag däremot lite brydd. :P

Link to comment
Share on other sites

Min gode vän Henrik Månsson kom förbi med sina vågar ikväll. Nu är cornerweight OK.

Bilen är 10 kilo tyngre än jag hade räknat med. 615 kilo med mig i och full tank.

Nåja, den blir lättare med nya bakaxeln. Visserligen i fel ände, men ändå...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Semestertider.

Körde publik på Svenskt Sportvagngsmeeting två dagar sträck. Råkade ut för ett totalhaveri precis innan sista rundan.

O-ringen på röret till oljestickan sprack och därför rök det rätt ordentligt under huven.

Såg ut som katastrof men tog fem minuter att fixa. Sådana fel är helt OK.

Imorgon är det fint väder i Skåne, så jag tänkte dra ner till hamnen och kolla dragracing..

Någon som är på?

Link to comment
Share on other sites

Ser att du Vaper Dachlog, funkar den som den ska?. Jag har köpt en men den funkar inge vidare.

Hastighetsmätarn är helt ok , men varvräknaren lever ett helt eget liv.Jag kör med cdi tändning från

yamaha fj 1100 på min zetec så enda alternativet jag har som jag ser är linda kabeln runt en av tändkablarna.

Funkar inge vidare , svajar upp o ner plus plötsliga hopp upp o ner. Har provat allt som står i manualen plus

att jag isolerat kabeln med hölje från koaxialkabel efter tips från supporten. Jag ger upp./ Pelle :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Ser att du Vaper Dachlog, funkar den som den ska?. Jag har köpt en men den funkar inge vidare.

Hastighetsmätarn är helt ok , men varvräknaren lever ett helt eget liv.Jag kör med cdi tändning från

yamaha fj 1100 på min zetec så enda alternativet jag har som jag ser är linda kabeln runt en av tändkablarna.

Funkar inge vidare , svajar upp o ner plus plötsliga hopp upp o ner. Har provat allt som står i manualen plus

att jag isolerat kabeln med hölje från koaxialkabel efter tips från supporten. Jag ger upp./ Pelle :banghead:/>

Nej, min är helt jävla värdelös.

Ska ha en Dash2 när jag orkar riva i elen. Förmodligen till vintern.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du koll på hur stark din motor till parkeringsbromsen är? Provade att dra i ena wiren för hand för att se vilken bromsverkan jag fick och med all min kraft (onekligen högst begränsad) så märktes det inte att jag bromsad överhuvudtaget.

Jag hade hoppats att 750Nm skulle vara gott nog men nu är jag skeptisk och funderar på om man kanske behöver 4000Nm eller mer. Kraften blir ju dessutom halverad.

Link to comment
Share on other sites

Fast det är inte hela sanningen. Det blir 75/2 och även om jag inte drog i närheten av 37kg, hade skruvat fast handtag på wiren, så hade jag samtidigt noll bromsverkan. Jag tyckte också att 750 Nm kanske borde räcka men nu är jag väldigt tveksam.

Spelar det roll att bromsarna är helt oanvända? Blir kanske bättre om de använts lite först?

Link to comment
Share on other sites

Är man lite Uppfinnar-Jocke så fixar man så att båda vajrarna drar mot varandra. Då försvinner problemet med halverad kraft. :)

Min ställmotor är specad till 350 N vid kontinuerlig drift, alltså är den kapabel att dra betydligt mer än så. Gissar på minst det dubbla.

Ja det knakar i vajrarna. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Tackar, då räcker det i alla fall med 750Nm i så fall.

5cm slaglängd räcker i din lösning? Tycker det borde göra det. Beror säkerligen iofs på vad man har för ok.

Är du helt säker på att du inte halverar kraften i din lösning? Nu var det bra länge sedan man studerade krafter men det känns som att även din lösning halverar kraften.

Link to comment
Share on other sites

Tackar, då räcker det i alla fall med 750Nm i så fall.

5cm slaglängd räcker i din lösning? Tycker det borde göra det. Beror säkerligen iofs på vad man har för ok.

Är du helt säker på att du inte halverar kraften i din lösning? Nu var det bra länge sedan man studerade krafter men det känns som att även din lösning halverar kraften.

Om du kollar hur jag löst draganordningen så ser du att när det drar i ena vajern så håller den andra emot.

Enligt Newton har alla krafter en motkraft som är lika stor. :icon_smartass1:

Med andra ord. Drar jag 350 N i ena oket så håller det andra oket emot med samma kraft.

Ringde en firma som gör handikappanpassningar och de använde samma ställmotor som jag med en liknande lösning för att inte tappa dragkraft. Det var så jag hittade "rätt" ställmotor.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej

Roligt att se ditt bygge och snacka lite, Ditt bygge ser verkligen lika bra ut i verkligheten som på bild.

Min grabb var nöjd med körningen trots att det bara blev 1 riktig repa vi kollade som snabbast när vi kom hem troligen en drivaxel som gav upp.

video från hans 60fot på 1,44

Micke K Halmstad

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Fullständigt Off Topic, men här är anledningen till att Hyper 8:an fått konkurrens om uppmärksamheten.

Får skylla på min kära hustru...

Vi satt ute och fikade när grannen vrålade förbi med sin åttaliters Corvette.

"Det låter döfränt." sa hon.

"Va?" sa jag, "Gillar du V8:or?"

"Jaaa."

"Eh, jag vet en Camaro 69 som är till salu för rätt pengar..."

"KÖP DEN!"

Ja, på den vägen är det... (Allt för husfridens skull...) :prop:

post-3644-0-06310200-1383574589_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten varning för Biltemas nya relähållare.

Köpte ett gäng idag för att kunna modifiera elsystemet lite, men upptäckte att den nya typen av relähållare inte funkar.

Innan kunde man peta loss de fula kablar som satt i från början och stoppa i sina egna kablar med nakna kabelskor och de satt som berget.

Nu har de bytt design och därmed är relähållarna värdelösa. Visst kan man stoppa i sina egna kabelskor, men de ramlar ut igen. Får åka till Swedol och se om de har kvar den gamla hederliga modellen.

Blä! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Swedol har inte relähållare i sortimentet, men Abkati har flatstiftshylsor med nabb så nu är problemet löst.

De flesta biltillbehörsbutiker tar hem grejer från Abkati.

Eller Cargo. Enormt sortiment på bilel. köper alla mina eldelar därifrån. Dock en grossist, så det blir genom bildelsbutiker också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...