Jonas Posted November 30, 2015 Author Share Posted November 30, 2015 Avancerad CAD (cardboard aided design): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Snyggt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted December 8, 2015 Author Share Posted December 8, 2015 Andra sidan klar, med plats för grenrör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted December 24, 2015 Author Share Posted December 24, 2015 Plåtandet går vidare, blir ett respektabelt antal hål borrade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 (edited) Karosseriet går vidare. Plastat fast fäste på insidan av bakpartiet: Breddat bakskärmarna. Kapade upp skärmarna och spände fast dom på däcket med klossar och spännband där jag ville ha dom. Skruvade fast en tunn plåt som jag hade sprutat med torr PTFE. Plockade av skärmen och la på gelcoat. Ett lager glasfiber i springan, och sedan 2 över hela skarven. Voalá, skärm med rätt bredd: Rätt nöjd för att vara första gången jag gör något så här "stort" med polyester. Skarven fylldes inte helt med polyester så det blev en hel del luftbubblor som jag fick skära ut och fylla med glasfiberspackel. Gelcoaten hade jag kunnat hoppa över, men det visste jag från början, ville mest prova använda det. Skärmen känns lika stark/styv som innan breddningen :-) Har också konstaterat att lukten av polyester sitter kvar länge i garaget! Edited February 18, 2016 by Jonas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Gött mos ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 20, 2016 Author Share Posted April 20, 2016 Finskruvandet går vidare, tanken är att den ska vara på gatan i sommar, förhoppningsvis klar till Kinnekulle träffen :-) Vi får väl se hur det blir med det... Många nitar blir det, ångrar inte att jag köpte pneumatiskt nitverktyg! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Nja, du behöver ändra inställning lite ;) ...den skall vara klar till Kinnekulle 2016 :D Jag bestämde mig för liknande och trailade bilen 2*40 mil dagen innan ; den 25/8 2011 och reggade bilen. Dagen efter så var jag ock körde på kullen och det var en perfekt shakedown för bilen gick väldigt bra (nästan samma fortfarande) men lite barnsjukdomar såsom bränsleläckage vid höga G krafter... Så tro inte utan bestäm dig ;) ...sen finns det såklart saker som kastar omkull saker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 minns det där jobben från min bil det va jäkligt kul att göra & allt va så rent & snyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Vårluftning av bygget :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted May 18, 2016 Author Share Posted May 18, 2016 (edited) En lång lista med "små" jobb håller på att betas av. Samlade alla elprylar på en plåt bakom instrumentpanelen Sen var det bara att röja bland kablarna Modifierade Golf MK1 blinkers (som har rätt märkning) till lite mer MC stuk Blev riktigt nöjd med slutresultatet Bromsvätskebehållare och expansionskärl på plats och påfyllt Tillverkat en "dB dödare", vet inte om det kommer att behövas (eller hjälpa) men lika bra att ha en färdig. Baklampor monterade (köpta på Swedol) Baksidan skyddad mot vatten, grus och gummistänk :-) av ändlock till 110mm avloppsrör. (Så lamporna klarar sig nog även om jag skulle köra över en hästskit :D ) Bra frigång till däck Edited May 18, 2016 by Jonas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Blev skitbra (för att fortsatta på inslaget spår :) ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 19, 2016 Share Posted May 19, 2016 Skoja lagom.. jag har kört på en koblaja en gång. Som tur var satt det ingen i passagerarasätet den gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Tjoho!! SFRO 2 och bullerprov avklarat och godkänt! Min oro för bullerprovet visade sig vara obefogad, klarade det med råge, 73dB. Väldigt stor skillnad på att stå still och gasa jämfört med ett förbikörningsprov... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Grattis!! Var någonstans gjorde du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Hos Peder i Laholm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 24, 2016 Author Share Posted June 24, 2016 Midsommarturen avklarad, nu blir det kalla drycker! Glad midsommar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Jag var med hos Peder i går och gjorde SFRO2 klarade bullerproblem med 80db har avgassystemet precist som det ska vara utan några extra dämpningar då är det bara för oss att vänta på pappren. Glad midsommar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 24, 2016 Author Share Posted June 24, 2016 Kan glädja dig med att mina papper kom i förgår, så det gick snabbt :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Det gick snabbt :banana: När var du hos Peder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 24, 2016 Author Share Posted June 24, 2016 Måndags, så han har haft en hektisk vecka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Regbesiktningen närmar sig. Om man får möjlighet att välja slutsiffra, vilken är då att föredra? (Förutom att man vill ha bes på sommaren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Jag har en 5:a tror att det är optimalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Ja, sikta på en 5:a! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 eller en 8 ,bes på hösten så är det klart till nästa säsong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Grattis! Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Rom byggdes inte på en dag, inte min bil heller.... Men nu är den regbesiktigad och klar, bara att vänta på att skyltarna ska trilla ner i brevlådan!!!! Vad ska jag nu göra på kvällarna, känns redan lite rastlöst!!? :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Grattis måste kännas skönt. Om du vill köra innan plåtarna kommer gör som Christer beskriver här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12082 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Bara att börja på nästa, verktygen får inte ligga oanvända. Stort grattis, må solen skina längs din väg i sommar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 20, 2016 Author Share Posted July 20, 2016 Tror jag får byta namnet på min tråd till: Ev Sveriges snabbaste BEC bygge :-) https://youtu.be/QWdsQ2ZsFMc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 (edited) Nu har jag kört ca 200mil utan större bekymmer :-) Dock har det på senaste tiden, ibland hörts en roterande "gummi" gnissel från bakvagnen. Har inte kunnat se något utifrån så igår plockade jag av bromstrumman. Visade sig att båda packboxarna till hjullagret hade krupit utåt och kunde rotera i lagerhuset. Båda lagerna var kassa, med rullager som trillade ut när jag plockade av dom. Satte nya lager när jag byggde bilen, så man undrar ju varför dom fallerar efter 200mil. Känns inte som man kan göra så mycket fel vid montering, det finns ju ingen justering/shimsning. Det var en hjullagersats från Biltema, kanske dåliga tolleranser från början... Har en lagersats liggande med Timken lager, det är dock för fram men jag kan inte se någon skillnad mot baklagerna. Någon som vet om det är samma lager bak och fram på Sierra med skivor fram och trummor bak? Edited September 19, 2016 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 20, 2016 Author Share Posted September 20, 2016 (edited) Igår kontrollerade jag andra sidan, var tur det.... Det trillade inte ut delar som på den första sidan men det kändes som en stenkross och rullarna var inte vackra. Så här ungefär (lånad bild): Bytt lager på båda sidorna, får hoppas på att det var dålig kvalite på lagerna och att de nya håller mer än 200mil... Edited September 20, 2016 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Hur låser man lagret på tappen på den här typen av spindel? Om det helt saknas justering som du skriver så är det säkert som du skriver dåliga toleranser som gjort det antingen gått tungt eller glappat. Om man låser koniska lager med en mutter ska man veta att det ska inte dras särskiljt hårt på den utan det är bara till rätt anspänning på lagret uppnåtts. Vi bygger saker på jobbet med koniska lager och där mäts det moment som går åt för att rotera lagren när det är monterat för att se att det inte glappar eller går för tungt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 På Volvo-spindlar spänner man en mutter med bricka under. Sedan ska man kunna putta brickan med en skruvmejsel. Sjukt vetenskapligt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Innerbanorna går emot varandra och ytterbanorna har en klack mellan sig inne i navet, sedan spänns det ihop (innerbanorna) med 2-300Nm. Så det gäller att toleranserna både på lagerna och klacken i navet är rätt. Lite fel på båda och det blir pannkaka antagligen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Det är ju inte så bra om packboxarna släpper, och då är det inte så konstigt att det rasar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 9, 2016 Author Share Posted November 9, 2016 Då var det slutkört för i år, saltbilen var ute i morse.... (Hade det inte varit för saltet så kunde man kört en sväng vid fint/torrt väder.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 3, 2017 Author Share Posted February 3, 2017 Dags för lite bättre andning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 Då var grejorna på plats, tror jag får investera i ett par öronproppar :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 27, 2017 Author Share Posted March 27, 2017 Jag är antagligen inte ensam om att ha barn som vill åka med i bilen. Så här fixade jag en bälteskudde till skalstolen: Slaktade lämplig bälteskudde, i mitt fall inköpt på Biltema. Hål borrade för att fogskummet ska kunna sprida sig: Maskerade stolen med packtejp (misslyckades ett par ggr... sopsäck fungerade inte, maskeringstejp fungerade inte). Fäste "skalet" där jag ville ha det. Fyll upp med fogskum (fick göra det i omgångar för att det skulle härda ordentligt): Skar bort överflödet: På med överdraget igen, och hål för punkt 5/6: Fastlåst och redo för provtur :-) : 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Smart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Väderkittad 7:a :-) http://www.bilsport.se/bildsvepet/vallakratraffen-2017-bilder-och-resultat/vallakra-2017-11-1920/#gallery-anchor 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted September 3, 2017 Share Posted September 3, 2017 Mötte denna igår, när vi var på väg till Knutstorp för Autoropa Racing Days i vår Gulfcitroen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 3, 2017 Author Share Posted September 3, 2017 Stämmer! Jag lade märke till Gulfcitran :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Westi Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Hur tycker du backväxeln fungerar så efter lite körande (gissar jag) och hur är det att åka hojmotor på gata, är det en pina eller uthärdligt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted December 12, 2017 Author Share Posted December 12, 2017 Missat denna frågan, sorry... Backväxeln fungerar bra tycker jag, låter som en stenkross när man backar men det gör inte mig något! Hojmotor på gatan fungerar över förväntan. Trodde jag skulle få kärringastopp i tid och otid men den känns förvånansvärt lik en bilmotor på låga varv! Sen är det ju lite andra varv än bilmotor, men det är ju det som är tjusningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted July 12, 2018 Share Posted July 12, 2018 Fick nöjet att se denna snyggt byggda locost både på knutstorp och i lödde på kort tid. Grymt snyggt, prydligt och ordnat. Helt klart en inspirationskälla för min egna bil! Om man kommer i så hoppas man på en provtur någon gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.