Jump to content

Ev Sveriges långsammaste BEC bygge


Jonas

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Karosseriet går vidare.

Plastat fast fäste på insidan av bakpartiet:

post-112-0-78869400-1455778971_thumb.jpg

Breddat bakskärmarna.

Kapade upp skärmarna och spände fast dom på däcket med klossar och spännband där jag ville ha dom.

post-112-0-80373900-1455780287_thumb.jpg

Skruvade fast en tunn plåt som jag hade sprutat med torr PTFE.

post-112-0-74848600-1455780355_thumb.jpg

Plockade av skärmen och la på gelcoat.

post-112-0-42742500-1455780500_thumb.jpg

post-112-0-65409000-1455780522_thumb.jpg

Ett lager glasfiber i springan, och sedan 2 över hela skarven.

post-112-0-97600000-1455780552_thumb.jpg

Voalá, skärm med rätt bredd:

post-112-0-14735200-1455780388_thumb.jpg

Rätt nöjd för att vara första gången jag gör något så här "stort" med polyester. Skarven fylldes inte helt med polyester så det blev en hel del luftbubblor som jag fick skära ut och fylla med glasfiberspackel. Gelcoaten hade jag kunnat hoppa över, men det visste jag från början, ville mest prova använda det.

Skärmen känns lika stark/styv som innan breddningen :-)

Har också konstaterat att lukten av polyester sitter kvar länge i garaget!

Edited by Jonas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Finskruvandet går vidare, tanken är att den ska vara på gatan i sommar, förhoppningsvis klar till Kinnekulle träffen :-)

Vi får väl se hur det blir med det...

Många nitar blir det, ångrar inte att jag köpte pneumatiskt nitverktyg!

post-112-0-86942400-1461132710_thumb.jpg

post-112-0-21052000-1461132879_thumb.jpg

post-112-0-09960400-1461132908_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja, du behöver ändra inställning lite ;) ...den skall vara klar till Kinnekulle 2016 :D

Jag bestämde mig för liknande och trailade bilen 2*40 mil dagen innan ; den 25/8 2011 och reggade bilen. Dagen efter så var jag ock körde på kullen och det var en perfekt shakedown för bilen gick väldigt bra (nästan samma fortfarande) men lite barnsjukdomar såsom bränsleläckage vid höga G krafter...

Så tro inte utan bestäm dig ;) ...sen finns det såklart saker som kastar omkull saker...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En lång lista med "små" jobb håller på att betas av.

Samlade alla elprylar på en plåt bakom instrumentpanelen

post-112-0-42968200-1463552285_thumb.jpg

post-112-0-04934700-1463552306_thumb.jpg

Sen var det bara att röja bland kablarna

post-112-0-54992800-1463552350_thumb.jpg

Modifierade Golf MK1 blinkers (som har rätt märkning) till lite mer MC stuk

post-112-0-95506000-1463552453_thumb.jpg

post-112-0-40658700-1463552479_thumb.jpg

Blev riktigt nöjd med slutresultatet

post-112-0-86173000-1463552517_thumb.jpg

Bromsvätskebehållare och expansionskärl på plats och påfyllt

post-112-0-72897300-1463553510_thumb.jpg

Tillverkat en "dB dödare", vet inte om det kommer att behövas (eller hjälpa) men lika bra att ha en färdig.

post-112-0-36057100-1463553565_thumb.jpg

post-112-0-39522300-1463553581_thumb.jpg

Baklampor monterade (köpta på Swedol)

post-112-0-16203200-1463558244_thumb.jpg

post-112-0-51533500-1463552977_thumb.jpg

Baksidan skyddad mot vatten, grus och gummistänk :-) av ändlock till 110mm avloppsrör.

(Så lamporna klarar sig nog även om jag skulle köra över en hästskit :D )

post-112-0-71788100-1463553195_thumb.jpg

Bra frigång till däck

post-112-0-70998000-1463553608_thumb.jpg

Edited by Jonas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjoho!! SFRO 2 och bullerprov avklarat och godkänt!

Min oro för bullerprovet visade sig vara obefogad, klarade det med råge, 73dB.

Väldigt stor skillnad på att stå still och gasa jämfört med ett förbikörningsprov...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag var med hos Peder i går och gjorde SFRO2 klarade bullerproblem med 80db har avgassystemet precist som det ska vara utan några extra dämpningar då är det bara för oss att vänta på pappren. Glad midsommar!!

Link to comment
Share on other sites

Regbesiktningen närmar sig.

Om man får möjlighet att välja slutsiffra, vilken är då att föredra?

(Förutom att man vill ha bes på sommaren)

Link to comment
Share on other sites

Rom byggdes inte på en dag, inte min bil heller....

Men nu är den regbesiktigad och klar, bara att vänta på att skyltarna ska trilla ner i brevlådan!!!!

Vad ska jag nu göra på kvällarna, känns redan lite rastlöst!!? :-)

post-112-0-62706600-1467885498_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu har jag kört ca 200mil utan större bekymmer :-)

Dock har det på senaste tiden, ibland hörts en roterande "gummi" gnissel från bakvagnen.

Har inte kunnat se något utifrån så igår plockade jag av bromstrumman.

Visade sig att båda packboxarna till hjullagret hade krupit utåt och kunde rotera i lagerhuset.

Båda lagerna var kassa, med rullager som trillade ut när jag plockade av dom.

post-112-0-28101200-1474264981_thumb.jpg

Satte nya lager när jag byggde bilen, så man undrar ju varför dom fallerar efter 200mil.

Känns inte som man kan göra så mycket fel vid montering, det finns ju ingen justering/shimsning.

Det var en hjullagersats från Biltema, kanske dåliga tolleranser från början...

Har en lagersats liggande med Timken lager, det är dock för fram men jag kan inte se någon skillnad mot baklagerna.

Någon som vet om det är samma lager bak och fram på Sierra med skivor fram och trummor bak?

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Igår kontrollerade jag andra sidan, var tur det....

Det trillade inte ut delar som på den första sidan men det kändes som en stenkross och rullarna var inte vackra.

Så här ungefär (lånad bild):

post-112-0-62743800-1474354410_thumb.jpg

Bytt lager på båda sidorna, får hoppas på att det var dålig kvalite på lagerna och att de nya håller mer än 200mil...

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Hur låser man lagret på tappen på den här typen av spindel? Om det helt saknas justering som du skriver så är det säkert som du skriver dåliga toleranser som gjort det antingen gått tungt eller glappat. Om man låser koniska lager med en mutter ska man veta att det ska inte dras särskiljt hårt på den utan det är bara till rätt anspänning på lagret uppnåtts. Vi bygger saker på jobbet med koniska lager och där mäts det moment som går åt för att rotera lagren när det är monterat för att se att det inte glappar eller går för tungt.

Link to comment
Share on other sites

Innerbanorna går emot varandra och ytterbanorna har en klack mellan sig inne i navet, sedan spänns det ihop (innerbanorna) med 2-300Nm.

Så det gäller att toleranserna både på lagerna och klacken i navet är rätt. Lite fel på båda och det blir pannkaka antagligen....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jag är antagligen inte ensam om att ha barn som vill åka med i bilen.
Så här fixade jag en bälteskudde till skalstolen:

Slaktade lämplig bälteskudde, i mitt fall inköpt på Biltema. Hål borrade för att fogskummet ska kunna sprida sig:

IMG_7802.JPG.913b3e0f601f841db1bcee3197fa989e.JPG

Maskerade stolen med packtejp (misslyckades ett par ggr... sopsäck fungerade inte, maskeringstejp fungerade inte). Fäste "skalet" där jag ville ha det.
Fyll upp med fogskum (fick göra det i omgångar för att det skulle härda ordentligt):

IMG_7834.JPG.c9512ef17a5d338b193566817a8ffd5e.JPG

Skar bort överflödet:

IMG_7845.JPG.35c4d383e913ca785469567f4fcbab0e.JPG

IMG_7846.JPG.76bac0f0f53072197288b9e4eacbb962.JPG

På med överdraget igen, och hål för punkt 5/6:

IMG_8005.JPG.43e44f133a947c2d82d99233b67dc730.JPG

Fastlåst och redo för provtur :-) :

IMG_8008.JPG.eddcbed7a42af38821f4235ebb752e2a.JPG

 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Missat denna frågan, sorry...

Backväxeln fungerar bra tycker jag, låter som en stenkross när man backar men det gör inte mig något!

Hojmotor på gatan fungerar över förväntan. Trodde jag skulle få kärringastopp i tid och otid men den känns förvånansvärt lik en bilmotor på låga varv!
Sen är det ju lite andra varv än bilmotor, men det är ju det som är tjusningen!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fick nöjet att se denna snyggt byggda locost både på knutstorp och i lödde på kort tid. Grymt snyggt, prydligt och ordnat. Helt klart en inspirationskälla för min egna bil! Om man kommer i så hoppas man på en provtur någon gång! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...