Jump to content

Rikard Larsson

Forumdeltagare
  • Posts

    3,906
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

Everything posted by Rikard Larsson

  1. Om man kopplar in datorn, tittar i t5suite och kör, då kan man se någonstans vilken växel man ligger i antar jag. Men jag kan bara minnas att jag sett värden som rpm, lambda, laddtryck och lite till. Under en annan flik har jag sett status (warm up, engine running, engine warm osv). Var ska man se växlarna?
  2. Hemma igen efter en relativt lyckad "långtur". Körde i en timme ungefär med farträdda frugan bredvid. Antar att hon vande sig för mot slutet blev det några snabba 90-graderskurvor med full gas och lite lagom ställ utan några skrik (förutom däcken då). Men laddtryck måste jagas, har bara grundladd. Hastighetssignalen är bra, OBD visar 72 km/h när GPS:en visar 69. Så det måste vara något annat. Kan fel inställningar i växellådans utväxling vara boven eller påverkar det bara laddtrycksbegränsningen i ettan och tvåan?
  3. Blev bilkörning tillbaka :D
  4. Japp, den går på alla 4 nu :) Är fortfarande förvånad över att jag inte reagerat att den gick på 3. SFRO-mannen sa inget och ingen reagerade på regbesiktningen. Jag har konverterat till T7 magnetventil, hoppas den är frisk. Har kollat hastigheten via OBD och den stämmer bra med verkligheten efter ändring av pulses_per_rev. Har dock inte pillat med utväxlingarna (gear_st), vet inte vad jag har för slutväxel. Ska ta reda på det. Kollar man knackningar och fuel trim i T5suite?
  5. OK, tar steg 2 sålänge. Vad var det för givare som var trasig i ditt fall?
  6. Hehe. Oj, jo såklart ska jag slänga I steg 3. Men jag borde kanske hålla mig till steg 2? Jag har bara 2,5" downpipe, men å andra sidan väldigt mycket mer öppet avgassystem än original. Vad säger Trionic-experterna?
  7. Råkade visst installera en magnetventil imorse. Så nu får jag väl slänga steg 3 :prop:
  8. Kopplade in den nya boxen och laddade in "mitt" program. Spridarbryggan var fortfarande lös, så det var lätt att se vad som hände när man drog runt motorn på starten. Bensin från alla fyra spridare :thumbsup: Var såklart tvungen att provstarta och visst går den bättre på tomgång. Ska bli spännande att se hur stor skillnad det blir på att köra med fyra cylindrar istället för tre...
  9. Såld.
  10. Inga felkoder. Men har fått P0171 tidigare (magert). Testar med nya boxen i helgen.
  11. Jag kanske har kortslutit något när jag hållit på och själv kvaddat boxen. Har köpt en på skroten nu i alla fall, ska bli spännande att testa. Sjukt om jag kört runt på tre cylindrar sedan bytet till trionic...
  12. OK, ringer dig imorgon. Här är förresten en bild:
  13. En rolig sak på registreringsbesiktningen förresten. Fick liten skylt bak automatiskt eftersom jag har en försänkning i bakdelen där stor skylt inte får plats. Fram fick jag stor trots att jag stod på mig om att jag ville ha liten fram också. Har en känsla av att min bakskylt kommer att "trilla bort" så jag får en liten skylt till...
  14. Tack för alla gratulationer :) Men nu: lite felsökning... Tycker inte motorn har gått riktigt bra sedan jag bytte till trionic 5. Trodde mina stora spridare ställde till det och bytte tillbaka till original och orörd mjukvara. Satte dessutom i nya tändstift. Blev bättre, men inte helt bra. Men svårt när man inte vet hur den ska gå egentligen. Fick 4,5 % i CO på regbesiktningen idag, vilket är högt. Men jag såg att lambda låg på 1,2 lite drygt vilket indikerar magert. Enligt min bredbandslambda varierar det mellan bra, fett och magert beroende på... Skruvade ur stiften och tre av dem var sotiga medans ett (nummer 3) var "oanvänt". Tittade ner i cylindern och där var ingen bensin, alltså gick inte spridare nummer 3. Tog loss spridarbryggan och bytte kontakt på spridare 3 och 4 och drog runt på starten. Nu fungerade spridare 3, men inte 4. Alltså var det ingen signal i kontakten till spridare 3. 12 V fanns, men ingen signal. Mätte mellan kontakten till databoxen och kontakten till spridaren, där var kontakt. Alltså skickar inte databoxen ut signal till spridare nummer 3. Bränt drivsteg kanske? Vet inte om det är vanligt. Försöker fixa en ny box imorgon för att testa.
  15. Det gick bra. Blev inte reggad som A-traktor ;) Inga anmärkningar, bara att vänta på plåtarna! Kan verkligen rekommendera Carspect på Västkustvägen i Malmö. 1,5 timme, fast pris på runt 2500:- inkl. vägning. Trevligt bemötande också.
  16. Har en kylare över från en Mercedes någonting 190. Passar oftast bra i sjuor och används av många här på forumet tydligen. Sitter en fläkt från en gammal saab på. Kylaren är helt tät och fläkten fungerar. Hämtas i Malmö eller skickas om mottagaren betalar frakten. Pris? Väldigt lite eller byte mot ett flak öl :)
  17. Jahapp, då var det dags för registreringsbesiktning i morgon bitti 08:00. Nervös? Absolut! Eller spänd i alla fall. Tänker inte på så mycket annat. Vad har ni för tips? Tänker på saker som: "Glöm inte varningstriangeln" Andra saker som är lätta att missa på regbesiktningen?
  18. Är väl som med övriga bromssystemet? Måste inte fungera, men ska vara tillräckligt färdigt för att man ska kunna bedöma om det ser bra ut. Min besiktnings ryckte rejält i spaken och trampande hårt på bromsen för att se så det inte var flex någonstans.
  19. Ser bra ut tycker jag (ser ju ut som mitt bältesarrangemang :P ) Kan inte tänka mig att 4 mm-plåten skulle vara för klen, sitter inte så kraftig plåt i originalbilar direkt. Se bara till att de bältesrullarna fungerar i den vinkeln. Mina var kinkiga på några grader kändes det som.
  20. Genomtänkt :thumbsup:
  21. Hur mycket måste du höja motorn?
  22. Att sätta returen i en anslutning direkt i catch-tanken? Varför inte? Kanske kan bli skumma virvlar är nog det enda negativa jag kan komma på.
  23. Vet inte vad du ska köra med för bränslepump, men en 200 liter/timme tömmer din blivande catch-tank på 7 sekunder. Mycket eller lite? Vet ej, men räkna på det. Rikta returen ner i catch-tanken med ett rör om du kan.
×
×
  • Create New...