Jump to content

Rikard Larsson

Forumdeltagare
  • Posts

    3,906
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

Everything posted by Rikard Larsson

  1. Är det nästan 10 mm kan det vara en 1/8 rörgänga. http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=178 Eller fingängad M10 (M10x1,0 M10x1,25 M10x1,5)
  2. OK, ska kolla det. Kan det vara dålig tändning? Den har ingen fördelare och rotor, men dåliga tändstift och eller tändkablar (vet inte när det är bytta)?
  3. Fick hjälp av framför allt Christer J för ett tag sedan att fixa automatlådan på mormors bil. Har gått och går som en klocka efter det. Men på besiktningen var det stopp. CO: 1,1 (max 0,5) CO2500: 2,7 (max 0,3) HC: 122 (max 100) Lambda: 0,92 (0,97-1,03) Är ju inte jättedåligt, men inte godkänt. Hon hade bilen inne på en verkstad som testade att byta lambdasond och täta en läcka i avgasröret. Ingen förändring. Domen från verkstaden var slitna ventillyftare och sliten kamaxel. Är en 8-ventilsmotor med enkel kamaxel. Låter det troligt?
  4. Finns http://www.tritonraceseats.com/ också. Har läst lite bra saker om dem på http://www.locostbuilders.co.uk/ Är lite sugen på att byta mina tunga stålrörsstolar mot glasfiber.
  5. Hicka...
  6. Nej, det behövs inte. Jag har Volvo 240 turbo originalbromssystem, fyrkolvsok fram, tvåkolvsok bak. Biltema belägg (ska bytas). Inga större problem att låsa hjulen när man trampar hårt.
  7. Gör det inte. Jag hade 150 hk från början (grundladd på 0,3-0,4 bar). Ligger nu på steg 2 och ca 235 hk. Jävligt mycket roligare och jag sneglar redan på ny turbo...
  8. Ser proffsigare ut än min cykelslang...
  9. Det tar sig! Vad är det för gummi under spikbanden?
  10. Går säkert bra med 6 mm. De sviktar lite om det behövs.
  11. Min rattstång var också 1 mm tunnare än hålet i lagret. Ett varv 0,5 mm plåt löste det.
  12. Tyckte först att det inte lät så fort, sen såg jag att det stod 171 och inte 100 km/h... Damn, måste kännas i hela kroppen!
  13. Det där med att köra fort i våra bilar är lite läskigt. Har hittills maxat 160 och det var bara några sekunder. Bilen var dock hur stabil som helst. Inte en vibration i ratten och den gick spikrakt, inte nervösare än 9-5:an. Det roliga är att jag utan bekymmer kan cruisa i 160 med saaben :) Man vänjer sig antar jag, i början var det läskigt med 110... EDIT: Det jag är rädd för i 160+ är att det ska börja flyga karossdelar till höger och vänster, eller att man lättar. Antar att det ska mycket till innan man gör en riktig mölla, som den klassiska Mercedesvolten:
  14. Ingen aning :) Jag har bara sett den på nätet. Kör själv original. Men sparar man några kilo kan jag tänka mig att byta.
  15. Universalgenerator, 100 mm i diameter: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Generator/Generator/Generator-universal-63614/
  16. Sen kan man se i reflektionen på den nya tanken att Fredrik har ganska klena ben :D/>
  17. Fick växellådan åka passagerarsäte?
  18. Är nöjd med mitt stabila stående: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=55430 Kolla vad du får plats med.
  19. Ja, det skulle ju kunna krypa olja till kylvattnet via den glappiga turbon. Men det kan inte röra sig om några mängder. Har inte märkt någon minskning av oljenivån (trots lite läckage vid oljestickan :) ). Läckaget vid oljestickan berodde nog lite på packningen till locket också. Petade lite på den med en skruvmejsel och då sprack den. Något torr alltså. Nu sitter där en ny och jag har inte märkt en droppe sedan dess.
  20. Nej, har inte kollat trycksidan. Ska göra det. Har aldrig upplevt olja i kylsystemet, men har hört att det ska bli som majonäs. Mitt var inte det. Säkert bara "skit" som har legat i kanalerna sen motorrenovering.
  21. Bostik 1760 tål INTE bensin. Gjorde en trekantig behållare i aluminium och 1760. Lät limmet härda i 3 dagar för säkerhets skull. Hällde i lite bensin och några timmar senare hade bensinen dunstat och limmet var en kletig gegga. Limmet torkade inte igen. Ovanför bensinnivån var limmet fortfarande okej.
  22. Bra tips med "Request desktop site". Fungerar utmärkt i S3:an :thumbsup: Gött att kunna köra "Visa nya inlägg" även från mobilen. Finns inte det alternativet i Chrome för iPhone?
  23. Det går inte med Android heller. Kör med Tapatalk istället.
  24. Hoppas mitt är bra i alla fall. Inte för att priset är allt, men det är ett BMC-filter som kostar 800:-. Hade inte vågat ha ett Biltema-filter med min placering. http://www.xtremt.se/luftfilter-tillbehor/bmc-sportfilter
  25. Jag hade en 25x2 mm aluminiumbit för att hålla in avgasröret mot karossen. Den vibrerade av på en vecka. Visst, avgasröret vibrerar mycket, men ändå.
×
×
  • Create New...