EUSSVEN
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
194 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
11
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by EUSSVEN
-
1. Bengt Johansson 1 i bilen 2. Christer Johansson 3. Alex Bergsland 3 i bilen 4. Lars Andersson 1 i bilen 5. Fredrik Vedde Engzell 2 i bilen 6. Bengt Löwenhamn 7. Jan Backlund 8. Tomas Mårtensson 1st 9. Joacim Järkeborn 1 st 10. Stefan Larsson 11. Per Lindberg 12. Sören Aronsson 13. Mikael Brax 1 st 14. Torbjörn Paulson 2st 15, Andreas Rauherz 1st (kan ta en passagerare) 16. Andreas Svensson
-
Jag körde också två dioder för att ORa ihop signalerna, men det borde redan finnas när man köper färdig instrumentering?
-
Vad är det som ej fungerar med gt instrumentet?
-
Hade nog provat att täta med blå loctite.
-
Härligt Ta det försiktigt bara när den går magert. Gjorde du egen tändkurva eller finns det att hämta ngn stans? Jag är försiktig och kör SAAB’s original, så man kan nog köra på 92 RON? Kryddar upp två grader om man häller i 98.
-
Härligt, snart ut och köra då🙂
-
Knepigt med generatorn? Du borde ha runt 30-35A ur den när du kör lugnt = runt 400W. Om man räknar ihop belysning, motorstyr, pumpar, tändning så kanske det är lite klent. Vill minnas att du även kör kylarvattnet med elpump? En sak man måste lägga till är den energi man tömt batteriet på när man dragit startmotorn, den drar flera hundra ampere innan den börjar snurra, rättare sagt det blir kortslutning ett kort ögonblick. Jag har snikat in på belysningen (LED) utom strålkastarna där halogenet drar 2*35W.
- 2,304 replies
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Electrokit har en för 99:-
- 2,304 replies
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Anmälan Kinnekulle 2024. Matkväll fredag 2/8, bandag lördag 3/8
EUSSVEN replied to Jari's topic in Evenemang och träffar
1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat förhoppningsvis 1 på köra 6. Pontus Palm, 2 mat 1 köra 7. Lars Andersson, 1 köra 1 mat 8. Alex Bergsland 3 mat 2 köra 9. Andreas Svensson 1 kör 1 käk. 10. -
Angående vevhusvent. Har bökat en del på min turbo motor från SAAB, och det har ej blivit riktigt bra. Med risk för att kapa tråden kan jag lägga detaljerna och erfarenheter i ett annat forum. Kort sagt ett original system fungerar dåligt när man laddar hårdare, och använder smidda kolvar.
-
Snyggt Har funderat på liknande arrangemang då min är ganska liten. Blåser en del runt hjälmen.
-
https://m.youtube.com/@greenshortsperformance472
-
- 2
-
-
Håller tummarna att det går bra med SFRO till våren👍🏻
-
Min dämpare blir så pass varm att den skänkt mig ett prydligt ärr på smalbenet. Så det är nog rätt individuellt hur varma de blir. Är en oval 3” sak från Apple.
-
Härligt Ser ut som premiär till våren👍🏻 Då får vi ta och ströga i Mariestad!
-
Lite synd att vi bor så långt från varandra annars hade jag kunnat mätt upp strömförbrukningen med strömtång och minnesoscilloskåp. Då kan man ”spela in” förbrukningen, och analysera vad som förbrukar vad? på min 7a har jag SAABs original jättegenerator på 110A, så det klarar galant elservo, elfläkt, bränsle pumpar osv. elservot drar mest av allt men det är mer plats i ett boe chassi.
- 2,304 replies
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Jag kör med Anderson https://www.elfa.se/en/connector-plug-poles-4awg-175a-grey-anderson-power-products-6325g6/p/30184787 Finns olika modeller men ovan räcker för starthjälp
- 2,304 replies
-
- 1
-
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Är nog så att en sugmotor är rätt tolerant mot hur anrikningen är ställd. Som du resonerar är det mest petigt om man har en trevägs katalysator som man ej vill förgifta, eller en överladdad maskin som kräver betydligt ökad anrikning. Om du vill ha hjälp med att bygga för lågt EMC/RFI för tändningen har jag råd, skicka promemoria eller ring🙂.
-
Kommer fungera bra det där. Skall du du flytta lambda sonden? Inte så snyggt att ha den på utsidan kanske? Dvs där man får RMS värdet efter alla rören gått ihop?
-
Härlig färg, blir snyggt
-
Snyggt
- 2,304 replies
-
- 1
-
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Anmälan Kinnekulle 2023. Matkväll fredag 4/8, bandag lördag 5/8
EUSSVEN replied to Jari's topic in Evenemang och träffar
-
Tänker arrangera en rundtur på vägar runt Kinnekulle lika den vi har gjort några år, i samband med vår träff på Kinnekulle Ring 4/8 o 5/8. Vi åker på vägar som är belagda, väl lämpade för våra fordon och vi kommer att se bla. utsikt, kyrkor, slott och koja. Stopp för fika/glass. Rundturen är ca. fyra mil. Anmäl dig i denna tråd, mest för att jag skall klura ut när vi behöver starta för att inte missa käket på fredag kväll. Starttiden är beräknad till ca. 14.30 från nedre/yttre depån. Du behöver bara ange föraren. Ta med kompis/närstående som får chans till en fin titt på Kinnekulle. Sen får vi bara hoppas på bra väder. "Köstar det nött som vi skaraborgare säger" Nä. Jag återkommer med starttid ca. 1 vecka innan träffen. Bengt 0705430023 1. Bengt Johansson 2. Mats Karlsson 3. Vedde 4. Lars Andersson 5. Andreas Svensson
-
Ser fint ut. Angående strömtäthet och kabelarea så använder vi Max 1A per mm2 på jobbet. När man bara har 12V är det bra att inte skapa för stora spänningsfall. En annan sak för att ha driftsäkerhet så kör vi med 60A säkringar på våra laddare som ger 30A. Lite större säkringar avger en del värme vid märkströmmen, den bilsäkring vi valde avger 1W vid 60A. Denna värme kan bli problem med säkringshållare om saker sitter trångt + värmen från motorn. Jag hade nog kört med 50% marginal där det är varmt. Tjusig instrumentpanel, nyproduktion?
