EUSSVEN
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
194 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
11
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by EUSSVEN
-
Lager och kompressor behöver renoveras. Vinklat avgashus, extra dumpventil, rostfria rör med banjo och downpipe medföljer. pris 1000:- 0766774386
-
Snyggt, dyrt? gissar att du levererade en step fil bara?
-
Hade tyvärr bara 1/2 tum fingängat☹️
-
Kan ha några i garaget? Kontrollerar när jag kommer hem ikväll. Jättefint garage 🙂💪🏻
-
Betraktar man dämpningen i sig så kommer det först angripa högre frekvenser vilket är en funktion av dess tjocklek. om tjockleken är 2cm så tar man ljudets hastighet m/s 340/ längde m = ca 8k5Hz då ljudvågen skall ut igen. Den tar sig igenom skumgummit studsar mot kaviteten och genom skumgummit ut igen. Det kommer ske många gånger i lådan, och dämpningen kör till slut på energin vilket blir värme i skumgummit. Därför kommer det fungera förvånansvärt bra även för lägre frekvenser. Det viktiga är att lådans interna mått inte gynnar den första harmoniska resonansen. Det ordnar man genom ha mått som får resonanserna att ta ut varandra om möjligt. Vidare, in och utlopp bör ej placeras framför varandra, gärna en labyrint istället. Vill man verkligen få det tyst kan man laborera med Helmholtzresonatorer, det används ofta i fordonsindustrin för att få bukt med besvärligt oväsen på både insug och avgassidan. Det bästa är att prova sig fram, kanske en enkel burk med en skiva skumgummi räcker. Finns rätt hyfsade ljudtryckmätare på Conrad elektronik. Mät i så fall vägt med A filter. Tror besiktningen använder samma, för att örat är mest känsligt i mellanregistret. Då kapar man bort höga och låga frekvenser. 🙂
-
Det fick bli ett lättat svänghjul då ett nytt original var dyrare. Ny tryckplatta sachs race. Mao kraftigare fjäder. Samt vanlig lamell, 240mm.
-
Blev faktisk att jag går ned från 2.3 till 2.0 liter. Större turbo. Nytt svänghjul, tryckplatta och lamell. Sinterlamell slits fort med mina kärringstarter.
-
Spännande 👍🙂
- 2,304 replies
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
👍🙂
-
-
Nix Den blanka ytan kommer ej absorbera ljudvågen så bra. Det gäller att bromsa upp liftmassan och omsätta det till värme. Använd skumgummi som appliceras på väggarna i en låda runt insug.
-
Anmälan Kinnekulle 2025. Matkväll fredag 1/8, bandag lördag 2/8
EUSSVEN replied to Jari's topic in Evenemang och träffar
1. Vedde, 1bil, 2 mat 2. Jari Kinnunen, 1 bil, 1 mat 3. Tomas Mårtensson, 1 bil 1 mat 4. Sören Aronsson 1 bil 1 mat 5.Kristofer oscarson 1 bil 1 mat 6. Pontus Palm, 1 Bil 1 Mat 7. Lars Andersson , 1 bil 1 mat 8. Christer Johansson, 1 bil 2 mat 9. Andreas Svensson 1 bil 1 mat 10. -
Snyggt 👍
-
Tjusigt 👍🙂
-
Söker svänghjul passande SAAB B234 för 240mm tryckplatta.
-
Caterham clone med B230FK, nu med en ny motor
EUSSVEN replied to Jari's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
Härligt 👍 -
Caterham clone med B230FK, nu med en ny motor
EUSSVEN replied to Jari's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
Eftersom både tändning och bränsle finns, med alldeles för fet anrikning. Kanske det är tempgivaren i toppen som krånglar så att motorstyret tror att det är -30C? Bränsletrycksregulatorn som hängt sig så man har X antal bar för mycket tryck? Luftmassmätaren ger korrupt signal, vilket ger mer anrikning? NTC givaren i toppen skall vara runt 2k5 Ohm vid 20C. Borde gå att checka luftmassgivaren på samma sätt? Hoppas det kan hjälpa till? -
Plockade ner gamla lådan för att se om c klipps skrönan stämmer. Och.., det är bara en skröna. Dreven sitter som de skall på plats. man ser hur friserat 4ans drev är.
-
Checka etanol också? Ifall man vill prova annat bränsle?
