Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Posts

    2,575
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    63

therealpinto last won the day on November 6 2024

therealpinto had the most liked content!

Reputation

332 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    SFRO-besiktningsman Skellefteå
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

15,175 profile views
  1. Det jag har lärt mig efter mina år med Pinto (som börjar vara rätt många) är; - om ventilstyrningarna är slitna på riktigt så håller inga tätningar tätt över tid. Det svåra är kanske att säga hur mycket som är mycket...jag brukar känna hur mycket de vickar vid max lyft och så har jag en "känsla" - med en kam som lyfter högre än original behöver man kolla om retainern tar i ventiltätningen vid fullt lyft. Tar den i så bankas tätningen sönder - när tätningarna monteras, skyddar jag dem från att skadas av knasterspåren genom att dra ett varv tejp över spåren. Sedan vill man förstås ha bra kvalitet på tätningarna, så de stannar kvar, och jag har inte haft bäst lycka med Kents tätningar (men lite hit&miss med andra också).
  2. OK, jag vet bara att min dotters sambo gjorde den missen på sin 945 turbo. Det tog ett tag för dem att hitta... Där gick det i alla fall att växla två kontakter. Ford YB har samma risk, det är 2-poliga Boschkontakter (junior timer) på allt...
  3. Har du original motorstyrning? Jag har för mig att det går att sätta två kontakter fel på B230, växla knacksensor med en tempgivare eller liknande. Värt att kolla upp om du inte gjort det.
  4. Jag tror inte de slits så mycket att någon reflekterar över den.... Ingen koll på produktionsbilar som har den, jag brukar mest se lösa delar. Men jag vet att någon eftermarknads dubbel-D teleskopstång hade "knappar", troligen Flaming River.
  5. Jag har stött på flera liknande lösningar som glappar där tanken är att det ska vara teflonknappar eller liknande som tar upp glappet. Det skulle vara min lösning här, snida till en plastbit som ger bra passning, tar bort glappet men inte "låser" funktionen helt.
  6. Ja, någon form av specifikation på ingående material behövs ju, se till att få med det direkt.
  7. Vi har besiktat flera MK Indy och det brukar oftast gå bra, med lite justeringar som för de flesta kit. Minns jag rätt har det gått att beställa dessa ramar med 2 mm gods, kolla upp det innan beställning är mitt råd.
  8. Jo, men även beläggsarea spelar in. Det stämmer som du säger, provkörningen får avgöra. Separata P-bromsok bak är ofta en bra lösning för den här typen av bilar.
  9. Jag skulle kanske ha kommenterat tidigare men min erfarenhet från att ha besiktat några GT40 är att man brukar behöva ungefär lika stora bromsar bak som fram. Bilen är så baktung att det inte går att jämföra med en frontmotorbil. Jag tror det finns en klar risk att retardationen blir för låg med bara enkolvs glidok bak även om de på bilden är ganska stora.
  10. Mina uppgifter säger 670-680 mm för Volvo 240. 740 är bredare. Har du verkligen 580 mm mellan ledpunkterna skulle jag absolut försöka få fatt på en Escort MkI/II styrväxel, helst en Ford original, att mäta på i alla fall. Alternativt en eftermarknadsstyrväxel som du kortar, det är rätt enkelt på dem. Det måste ju vara en av de styrväxlar som är enklast att hitta som pirat. Opel Ascona/Manta A är också en kandidat, jag saknar mått på dem men eftersom den "fungerar" med 140 framvagn bör den vara smalare än 240 i alla fall. Gustaf
  11. Att bara byta till en 944-styrväxel utan servo brukar anses som för liten ändring, samma sak med 924 om den är "likadan" som 944 (kräver den andra infästningar är det lättare att motivera).
  12. Det jag tänker på när jag ser bilderna, är att det inte verkar finnas så mycket som hindrar att det övre tvärgående röret trycks framåt/nedåt. Om jag jämför med en Westfieldram, så har den rullen lite förskjuten i sidled så det går att ha en stötta snett framåt under infästningen:
  13. "Det beror på"...en hel del saker. Till att börja med är det bra att veta när och hur den är avregistrerad, det kan spela roll. Likaså hur stora ändringarna är - känner man igen grundkonstruktionen eller är det så omfattande bur och andra ändringar att det kan tänkas vara ett amatörbyggt fordon? Jag behöver mer fakta och foton för att kunna hjälpa bättre. Det man kan säga är att om bilen är skrotad på bilskrot efter 1 juni 2007, så går det inte att få in den identiteten i registret igen. Det har ju förekommit att racebilar fått papperen skrotade på det sättet men det var nog vanligare tidigare.
  14. Jag tänkte mest att man vill kanske ha fjäderben som inte bygger så mycket på höjden... VW T3 (alltså buss/pickup, 1980-1990 typ) har en variant som är rätt populär: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/VW/VW-TRANSP&CARAVELLE-T3/1980_1990/Framvagn-&-Fjädring-&-Styrning/Styrväxel-&-Snäcka-Mekanisk/_/ID-54856947/C251419025
  15. Det finns inget som direkt hindrar att föraren sitter i mitten men det gäller ju att passagerarplatserna är anpassade till det och att man ser till att speglar mm fungerar. Styrningen löser man nog enklast med vinkelväxel från någon annan bil med liknande layout (det finns flera). Spontant känns det som att fjäderben/framvagn från en bil med relativt låga skärmar är vettigt, jag tänker närmast på saker som BMW e36-e46 - men samtidigt kan du vara hjälpt av styrväxeln bakom framhjulen (så Nissan S13-S14 till exempel). En spindel med lösa styrarmar är kanske att föredra om man vill anpassa Ackermann.
×
×
  • Create New...