
therealpinto
Forumdeltagare-
Posts
2,593 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
66
therealpinto last won the day on March 2
therealpinto had the most liked content!
Reputation
338 ExcellentProfile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Kåge
Profile Fields
-
Namn
Gustaf Ulander
-
Ort
SFRO-besiktningsman Skellefteå
-
Locost-status
Övrigt
Recent Profile Visitors
15,370 profile views
-
Registrera bil utan papper
therealpinto replied to rollexe's topic in Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar
För att det ska bli amatörbyggt så ska man ändra så mycket att man inte längre känner igen grundkonstruktionen. Den enklaste beskrivningen är att på en bil med självbärande kaross, kapa ur hela golvet och all bärande struktur och bygga en ny ramkonstruktion. Även ett så kallat "body swap" dvs att man använder en bottenplatta från en annan bil med självbärande kaross under en äldre kaross blir amatörbyggt. Ombyggt fordon förutsätter att bilen har registreringshandlingar i någon form. Om det går att visa att bilen har funnits i Sverige i minst 20 år så finns det sätt att ge den en "gammal" identitet, för att det ska lyckas brukar det behöva finnas dokumentation, som importhandlingar, kvitton, foton och liknande så man kan bevisa historiken. -
Backkamera med en webbkamera
therealpinto replied to Göran Nilsson's topic in Elektronik & Belysning
Jag tror du kan lösa det med en OTG-kabel som har "splitter" eller förgrening för laddning. Något som denna; https://www.amazon.com/Adapter-Splitter-Charging-Compatible-Chromecast/dp/B0968Q7MXZ?th=1 Det finns olika varianter för USB C, micro osv. Jag grejade lite med det den korta tid jag försökte använda surfplatta som "dash". -
Baserat på filmen har du ju inte så mycket att oroa dig för 😉 Jag brukar säga att i en Seven/Locost så är känslan egentligen mycket viktigare än ren prestanda. Om det är 120, 130 eller 150 hk är mindre viktigt i en gatbil bara den låter rätt och varvar på ett sätt som ägaren vill. Oavsett effekt är det en rolig bil och snabbast blir man aldrig ändå. Nackdelen med DOHC-motorn är främst att det inte finns så mycket delar att köpa men har man till exempel slipat om kammarna (eller kanske hittat Cat Cams), bytt till lättare svänghjul och fått till karaktären är det ju ingen "dålig" motor. Jag tycker den är mer svårskruvad än gamla Pinton och att en Zetec är snyggare men det är ju detaljer i periferin.
-
Varianten med 4 ventiler per cylinder (senare Scorpio) har annan ventilkåpa och fördelarlös tändning så jag är 99,9% säker på att det är en 8v du har, dvs 120-hästarsvarianten från Sierra/Scorpio. Det brukar vara en ganska "bruksig" motor med bra bottenvrid som inte varvar så gärna men med separata spjäll kan den ju ändra karaktär en del. Är du nöjd med den som den är finns ju liten anledning att ändra saker men om du vill byta framöver är en Zetec 2.0 (Focus MkI, Mondeo MkI-II) ett bra alternativ. Till skillnad från den DOHC/I4 du har så finns det gott om trimdelar till den, och den är enormt mycket billigare än en Cosworth/YB (som dessutom är ännu mycket mer dyr att bygga om för att ge rimlig effekt som sugmotor). Zetec har också avgas/insug på samma sida som DOHC/I4 vilket brukar underlätta.
-
Jag kan inte märkning för DRL utantill men "E4" låter fel, det brukar inte se ut så. Originaljus från en svensksåld bil ska absolut vara okej, import är inte lika säkert.
-
Jag brukar alltid tipsa om att provbelasta pedalstället tidigt, för svikt är så himla tråkigt. Den modellen du har brukar enligt min erfarenhet ha en förmåga att svikta uppåt i bakkant, både mellan pedalerna och mellan "konsolen" för pedalen och skruvarna ned i golvet. Man brukar också behöva se till att det har ett stöd mot ramen eller liknande framåt, mellan cylindrarna. Gustaf
-
Det finns en hel del Immobiliser-system på Amazon etc men hur bra eller pålitliga dem är svårt att säga. Jag har för mig att det funnits system på firmor som Carbuildersolutions men hittar inte dem nu. Det är ju inte kärnfysik direkt så kanske vågar man köpa ett billigt system för att prova.
-
Utan att kolla så tror jag (ganska säker) att lagren skiljer. Det är ju olika drivaxlar osv. Men jag kan inte svära på det, jag har bara haft en enda Sierra med trummor och det är mer än 20 år sedan.
-
De är olika på skivor (med öron för ok) vs trummor (utan öron). Lagerhållarna för skivor finns i två varianter, för 253 respektive 273 mm skiva (öronen är "längre"). 273 mm skiva satt på Cosworth och en del Scorpio V6 (framförallt kombi, 24v). Lagerhållare från Scorpio passar Sierra (även Scorpio 1995-98).
-
Det beror nog på vad det är för lameller du har. De "klassiska" bakhjulsdrivna Ford med 1" x 23 splines finns ju i ett gäng olika diametrar. Mazda MX-5 har väl 24 mm axel med 22 splines. Så en Fordlamell blir alltså lite för stor.
-
Skarv, dvs rak hylsa, eller knut? Jocar mfl som säljer sånt har ju nya knutar med dubbel D. Opel/Vauxhall verkar också ha; https://cbradleymotorsport.co.uk/products/vauxhall-to-vauxhall-dd-dd-knuckle-joint-universal-joint https://www.carbuilder.com/products/steering-universal-joint-forged-dd-both-ends?_pos=1&_sid=b6cb02985&_ss=r Rak hylsa hittar jag inte lika lätt.
-
Haha, OK. Alltid intressant att veta vad folk parar ihop för grejer...
-
Det finns väl VR-givare med olika "djup" (eller längd), så om svänghjulet är bytt, så är det kanske gjort för en annan givare? Lite foton på svänghjul (gärna båda, så man också ser hur triggerkuggarna ser ut) och givare skulle underlätta.
-
Då funkar ju denna; https://www.rwdmotorsport.com/product/rs2000-type-bellhousing-cable-clutch/ Den är billig och ny 😉 Vilken växellåda ska du ha?
-
Den går att skruva mot blocket men sena 2.3 är gjorda för 240 mm koppling så den kanske inte är idealisk. Ska du ha kåpa i aluminium eller gjutjärn? Hur ska anpassningen mot den andra lådan göras? Det kan påverka lite vad som är rimligt att leta efter. För övrigt så är alla Zetec "lika" mot växellådan dvs du kan lika gärna ta en vanlig Mondeo eller Focus 1.6 eller 2.0 växellåda att slakta. Även Pinto och DOHC automat fungerar.