Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Posts

    2,568
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    63

therealpinto last won the day on November 6

therealpinto had the most liked content!

Reputation

329 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    SFRO-besiktningsman Skellefteå
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

15,076 profile views
  1. Jo, men även beläggsarea spelar in. Det stämmer som du säger, provkörningen får avgöra. Separata P-bromsok bak är ofta en bra lösning för den här typen av bilar.
  2. Jag skulle kanske ha kommenterat tidigare men min erfarenhet från att ha besiktat några GT40 är att man brukar behöva ungefär lika stora bromsar bak som fram. Bilen är så baktung att det inte går att jämföra med en frontmotorbil. Jag tror det finns en klar risk att retardationen blir för låg med bara enkolvs glidok bak även om de på bilden är ganska stora.
  3. Mina uppgifter säger 670-680 mm för Volvo 240. 740 är bredare. Har du verkligen 580 mm mellan ledpunkterna skulle jag absolut försöka få fatt på en Escort MkI/II styrväxel, helst en Ford original, att mäta på i alla fall. Alternativt en eftermarknadsstyrväxel som du kortar, det är rätt enkelt på dem. Det måste ju vara en av de styrväxlar som är enklast att hitta som pirat. Opel Ascona/Manta A är också en kandidat, jag saknar mått på dem men eftersom den "fungerar" med 140 framvagn bör den vara smalare än 240 i alla fall. Gustaf
  4. Att bara byta till en 944-styrväxel utan servo brukar anses som för liten ändring, samma sak med 924 om den är "likadan" som 944 (kräver den andra infästningar är det lättare att motivera).
  5. Det jag tänker på när jag ser bilderna, är att det inte verkar finnas så mycket som hindrar att det övre tvärgående röret trycks framåt/nedåt. Om jag jämför med en Westfieldram, så har den rullen lite förskjuten i sidled så det går att ha en stötta snett framåt under infästningen:
  6. "Det beror på"...en hel del saker. Till att börja med är det bra att veta när och hur den är avregistrerad, det kan spela roll. Likaså hur stora ändringarna är - känner man igen grundkonstruktionen eller är det så omfattande bur och andra ändringar att det kan tänkas vara ett amatörbyggt fordon? Jag behöver mer fakta och foton för att kunna hjälpa bättre. Det man kan säga är att om bilen är skrotad på bilskrot efter 1 juni 2007, så går det inte att få in den identiteten i registret igen. Det har ju förekommit att racebilar fått papperen skrotade på det sättet men det var nog vanligare tidigare.
  7. Jag tänkte mest att man vill kanske ha fjäderben som inte bygger så mycket på höjden... VW T3 (alltså buss/pickup, 1980-1990 typ) har en variant som är rätt populär: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/VW/VW-TRANSP&CARAVELLE-T3/1980_1990/Framvagn-&-Fjädring-&-Styrning/Styrväxel-&-Snäcka-Mekanisk/_/ID-54856947/C251419025
  8. Det finns inget som direkt hindrar att föraren sitter i mitten men det gäller ju att passagerarplatserna är anpassade till det och att man ser till att speglar mm fungerar. Styrningen löser man nog enklast med vinkelväxel från någon annan bil med liknande layout (det finns flera). Spontant känns det som att fjäderben/framvagn från en bil med relativt låga skärmar är vettigt, jag tänker närmast på saker som BMW e36-e46 - men samtidigt kan du vara hjälpt av styrväxeln bakom framhjulen (så Nissan S13-S14 till exempel). En spindel med lösa styrarmar är kanske att föredra om man vill anpassa Ackermann.
  9. Det kanske är så (mer killgissning än fakta) att det skiljer på lager för hydraulisk koppling och med vajer/stag? MT-75 har ju mekanik fram till 1995 är det väl, sena Scorpio har i alla fall hydraulik. Så en variant är ju att byta till en nyare låda och bygga om till hydraulisk koppling...
  10. Det brukar vara en pil eller liknande. Går det att gräva fram underlagen för E-märkningen bör det framgå där också.
  11. Jag klipper in definitionerna från TSFS 2013:63 igen; följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts, eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats; följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts, eller 3. bromssystem utbytts; Sedan är det faktiskt också bra att läsa i början av definitionen, "ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats" Alltså, det handlar om att egenskaper och prestanda ska ändras, och att punkterna ovan ska uppfyllas. Alltså måste man byta både rattaxel och styrväxel (den "enkla" vägen brukar vara en manuell styrväxel med elektriskt rattaxelservo). Bromssystemet ska bytas ut, inte "bara" modifieras, dvs att bara byta bromskraftförstärkare är för liten ändring. Jag brukar påminna om att definitionerna skrevs i början av 1980-talet, mest av "byråkrater", i en tid när det mest handlade om att bygga hotrods av bilar med separat ram, stela axlar och snäckstyrning. Då var det väldigt vanligt, och ganska enkelt, att till exempel byta fram- och bakaxel med hjulupphängning (tänk Ford -32 med Jaguar fram- och bakvagn).
  12. Minns jag rätt är Sierradiffen försedd med en sorts kula som man kan ersätta med en nippel för att fylla. Det går bra att ta isär den i alla fall...
  13. Precis, denna typ av diffbroms behöver ingen speciell olja i diffhuset utan viskodiffbromsen är en förseglad enhet.
  14. Absolut, man kan ändra bromsverkan med annan olja. Jag skickade en diff till Gearboxman i England som fixade saken åt mig, den fungerade riktigt bra efter den översynen. Jag tror att även Natanael på MaxxEcu experimenterat en del med viskodiffbromsar (men för Opel, principen är ju samma). Har du två begagnade diffar är det som du skriver, enklast att mäta momentet och välja den som bromsar mest. Vätska verkar finnas här till exempel: https://thefewh22crew.com/products/compitition-rt4wd-honda-viscous-fluid-vcf-c
  15. Jag har handlat skyddsbur av dem vid flera tillfällen och de gör fina grejer och har aldrig varit oseriösa eller givit mig problem. Gustaf
×
×
  • Create New...