
therealpinto
Forumdeltagare-
Posts
2,586 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
65
therealpinto last won the day on February 21
therealpinto had the most liked content!
Reputation
336 ExcellentProfile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Kåge
Profile Fields
-
Namn
Gustaf Ulander
-
Ort
SFRO-besiktningsman Skellefteå
-
Locost-status
Övrigt
-
Utan att kolla så tror jag (ganska säker) att lagren skiljer. Det är ju olika drivaxlar osv. Men jag kan inte svära på det, jag har bara haft en enda Sierra med trummor och det är mer än 20 år sedan.
-
De är olika på skivor (med öron för ok) vs trummor (utan öron). Lagerhållarna för skivor finns i två varianter, för 253 respektive 273 mm skiva (öronen är "längre"). 273 mm skiva satt på Cosworth och en del Scorpio V6 (framförallt kombi, 24v). Lagerhållare från Scorpio passar Sierra (även Scorpio 1995-98).
-
Det beror nog på vad det är för lameller du har. De "klassiska" bakhjulsdrivna Ford med 1" x 23 splines finns ju i ett gäng olika diametrar. Mazda MX-5 har väl 24 mm axel med 22 splines. Så en Fordlamell blir alltså lite för stor.
-
Skarv, dvs rak hylsa, eller knut? Jocar mfl som säljer sånt har ju nya knutar med dubbel D. Opel/Vauxhall verkar också ha; https://cbradleymotorsport.co.uk/products/vauxhall-to-vauxhall-dd-dd-knuckle-joint-universal-joint https://www.carbuilder.com/products/steering-universal-joint-forged-dd-both-ends?_pos=1&_sid=b6cb02985&_ss=r Rak hylsa hittar jag inte lika lätt.
-
Haha, OK. Alltid intressant att veta vad folk parar ihop för grejer...
-
Det finns väl VR-givare med olika "djup" (eller längd), så om svänghjulet är bytt, så är det kanske gjort för en annan givare? Lite foton på svänghjul (gärna båda, så man också ser hur triggerkuggarna ser ut) och givare skulle underlätta.
-
Då funkar ju denna; https://www.rwdmotorsport.com/product/rs2000-type-bellhousing-cable-clutch/ Den är billig och ny 😉 Vilken växellåda ska du ha?
-
Den går att skruva mot blocket men sena 2.3 är gjorda för 240 mm koppling så den kanske inte är idealisk. Ska du ha kåpa i aluminium eller gjutjärn? Hur ska anpassningen mot den andra lådan göras? Det kan påverka lite vad som är rimligt att leta efter. För övrigt så är alla Zetec "lika" mot växellådan dvs du kan lika gärna ta en vanlig Mondeo eller Focus 1.6 eller 2.0 växellåda att slakta. Även Pinto och DOHC automat fungerar.
-
Ja, Trionic styr säkert det så har du en ingång i Motogadget som triggar bränslepump funkar det ju. ECU brukar skicka jordsignal till reläet så det gäller ju att Motogadget är minusstyrd så att säga.
-
Normalt sett vill man att pumpen bara ska gå när motorn är igång eller ska startas. De allra flesta ECU har en funktion som kör pumpen några sekunder när man vrider på nyckeln, men om man inte får varvtalssignal så stoppas den. Anledningen är att man vill undvika att bränslepumpen fortsätter gå om man är med om en olycka där motorn stannar men tändningen är på.
-
Det jag har lärt mig efter mina år med Pinto (som börjar vara rätt många) är; - om ventilstyrningarna är slitna på riktigt så håller inga tätningar tätt över tid. Det svåra är kanske att säga hur mycket som är mycket...jag brukar känna hur mycket de vickar vid max lyft och så har jag en "känsla" - med en kam som lyfter högre än original behöver man kolla om retainern tar i ventiltätningen vid fullt lyft. Tar den i så bankas tätningen sönder - när tätningarna monteras, skyddar jag dem från att skadas av knasterspåren genom att dra ett varv tejp över spåren. Sedan vill man förstås ha bra kvalitet på tätningarna, så de stannar kvar, och jag har inte haft bäst lycka med Kents tätningar (men lite hit&miss med andra också).
-
Caterham clone med B230FK, nu med en ny motor
therealpinto replied to Jari's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
OK, jag vet bara att min dotters sambo gjorde den missen på sin 945 turbo. Det tog ett tag för dem att hitta... Där gick det i alla fall att växla två kontakter. Ford YB har samma risk, det är 2-poliga Boschkontakter (junior timer) på allt... -
Caterham clone med B230FK, nu med en ny motor
therealpinto replied to Jari's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
Har du original motorstyrning? Jag har för mig att det går att sätta två kontakter fel på B230, växla knacksensor med en tempgivare eller liknande. Värt att kolla upp om du inte gjort det. -
Jag tror inte de slits så mycket att någon reflekterar över den.... Ingen koll på produktionsbilar som har den, jag brukar mest se lösa delar. Men jag vet att någon eftermarknads dubbel-D teleskopstång hade "knappar", troligen Flaming River.