Jump to content

Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0


Recommended Posts

Ha det är dags att lämna tillbaka dem nu :P

Usa-skyltar på väg. Problemet var tydligen att jag först ansökte om mc-skylt, den måste man be om dispens för vilket dessutom kostar 600:-

Det verkade inte vara några som helst problem att få Usa-skyltarna som det lät på damen jag nyss pratade med. Så jag vet inte varför de inte skickade såna direkt.

Link to comment
Share on other sites

Nu fanns det lite mer data om bilen:

Skattevikt & Tjänstevikt 700kg

Totalvikt 790kg

Maxlast 90kg

Då var det ju marginal ändå.

Hmmm, 90 kg i maxlast, det betyder att jag aldrig kan åka med dig då...

Sen var det rätt fränt att svara "inget" på frågan vad du hade ändrat till andra besiktningen, jag hade nog ljugit ihop en vals ;-)

Grattis till att ha kommit i mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tack, har missat att du skrivit här Pågen.

Han frågade aldrig vad jag hade ändrat. Hade han gjort det hade jag berättat, jag är inte bra på att ljuga.

Visserligen pratade jag med besiktningsman #1 på telefon (i annat ärende) efter godkänt reg.bes. och när han frågade vad jag gjort för att lösa problemet sa jag att jag gjort en ny hjulinställning så det går ju när det behövs.

Men, angående vikten.

Bilen vägde 600,5kg när jag vägde den, utan förare.

Sen har det tillkommit några saker så säg 605kg.

Lägg till förare, i mitt fall mig själv och jag väger typ 67kg. Det innebär 118kg kvar till Maxlast. Ok det är inte jättemycket men bilen kommer ju om något bli lättare vartefter så det lär inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg till att endast små-skyltar gick att sätta på bilen! :hypocrite: "Jag ser att du vill ha de små skyltarna." sa besiktningsmannen.

Thomas, kolla med transportstyrelsen. Jag har något minne av att någon har nämnt att vederbörande har fått böta pga fel storlek på skylten. Jag kan minnas fel men det är tråkigt med böter i onödan.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lite uppdateringar som ska genomföras under vintern (som snart är slut :o).

LSD-diff 3,62 ska i, har inte lyckats hitta nån 3,92 så det får duga med samma utväxling som jag har fast med broms. Den ska blästras och målas först.

Toppen ska bearbetas lite, nya kammar är beställda.

Jag håller på att rensa ur elsystemet lite, nu har jag kört med bilen och vet vad jag kan vara utan. Jag håller också på att fixa så dioderna i knapparna på instrumentbrädan inte bländar nattetid samt att de ska lysa svagt även när de inte är intryckta, ett par motstånd fixar det.

Troligen är det nån packning på ingående axel i växellådan som läcker så den ska jag försöka hitta.

Krängningshämmare fram ska monteras.

Just nu ser bilen ut som kriget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär, nu funkar det som jag vill, dioderna i knapparna lyser med kanske 15% styrka opåverkade och trycker man in dom lyser de med kanske 30% :)

IMG_20120221_230709.jpg

(ja jag vet att de är åt fel håll och inte riktigt symetriska)

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Det blev bara ett och ett halvt pass i lördags på Kinnekulle innan motorn la av. Jag trodde det var varvstoppet som slog av motorn och sen var den bara död.

Många var med och försökte komma på vad felet var och efter mycket om och men (det tog hela dagen ;)) kom vi fram till att eftersom det fanns både gnista och soppa borde det vara nåt med kammarna. När jag lossade kamremskåpan såg jag två revor i kamremmen och det satt även en skruv klämd mot kåpan. Troligen hade den vibrerat loss och åkt med runt så remmen rappat. Det var skruven som håller plåten man skruvar remkåpan i.

När jag lossade ventilkåpan såg jag att bägge kammar hade flyttat sig lite.

Eftersom motorn lät helt normal under alla startförsök provade vi att ställa kammarna rätt och byta rem, lite loctite på skruvarna också.

Efter en massa bök fick vi dit remmen och startade. Motorn lät precis som vanligt.

Jag passade även på att lacka ventilkåpan svart, så nu ser det ut som en blacktop :)

Link to comment
Share on other sites

Det var skönt att det klarade sig. Ventilsallad är nästan självskrivet vid såna fall.

Loctite på alla bultar som kan lossna och ställa till det.

Link to comment
Share on other sites

Efter en massa bök fick vi dit remmen och startade. Motorn lät precis som vanligt.

Jag passade även på att lacka ventilkåpan svart, så nu ser det ut som en blacktop :)

:thumbsup:

Skönt att det inte var nått värre.

Dekal trimmning :516:

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en Blacktop!

Jag har tidigare lackat kåpan röd, men det såg inte bra ut ihop med toppen som min kompis lackade guld nyligen så nu blev den svart igen. smile.gif

_MG_1577_border.jpg

IMG_20120711_143038.jpg

Aningen sämre bild med mobilen men ni fattar nog ändå wink.gif

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det har varit lite dåligt deltagande på det här forumet för min del men det kanske går att ändra på om jag skriver lite i min egen tråd först.

Förra året blev det inte så mycket bana som jag tänkt. Kinnekulle blev ju bara ett och ett halvt pass.

Sen körde jag och Nalleman med MG-klubben på Björkvik Ring.

Thats it.

Lite gata blev det i alla fall och bland annat en minisemester med sambon till Högbo brukshotell

normal_IMG_20120719_123558.jpg

Jag var även hos WiTune i Arboga (kan verkligen verkligen rekommenderas) och Tobias fick motorn att gå riktigt bra (detta var ju faktiskt före Kinnekulle).

Jag pratade med ett par mappare innan jag hittade Tobias och de som hade hållt på med Omex ville inte ta i det men det var inga problem på WiTune.

Diffen byttes mot 3.92 LSD.

När jag för fösta gången skulle prova rakt-fram-rejs fastnade växelspaken mellan ettan och trean (när jag växlade upp från tvåan) och lossnade först när jag slet allt vad jag orkade med bägge händerna.

Jag har ju tidigare kört med superkort locost quickshift (knoppen satt där Sierran normalt har en gummiskarv) men den ersattes med en orginalspak som fick behålla lite mer längd.

Nu har jag klarat mig från att fastna.

Bromsbeläggen fram byttes till Mintex 1155, mycket bättre känsla och nyp.

Sen vintern kom har jag knappt varit i garaget. Jag fick för mig att göra egna isdäck, köpte massa vagnsbult och började borra men sen kom det en massa annat mellan. Det får bli ett projekt för nästa vinter istället.

Jag har tänkt göra om grenröret från 4-1 till 4-2-1 för att få ner effekten i registret en aning.

Det finns även planer på att göra fullbur.

Jag skulle vilja ha två punkter till i mitt 4-punktsbälte. Men stolarna har inget hål för det och att göra ett eget blir nog inte så bra. Det blir nog en tur till Kimmens garage för att provsitta hans Tillett 3. Jag har ingen aning om hur hårt det blir att sitta i en plaststol. Funkar det inte så får det vara.

Efter stolsbyte kommer naturligtvis "problemet" med att fästa de två sista punkterna men det måste gå att lösa med en balk under bilen eller nåt sånt.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Tillett stolarna är riktigt sköna att sitta i och att köra längre stunder är inget problem. Jag tycker personligen att de har bättre komfort än många nya standardbilar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ny låda från skroten, byter lite packningar på denna och kör med medan jag klurar på vad som är fel med den andra.

IMG_20130501_104746.jpg

Tvättad

IMG_20130501_120522.jpg

Jag har även köpt sprängkåpa i aluminium och såg först nu (eller tänkte på det först nu) när jag hade gjutjärnsvarianten brevid att det inte fanns nåt hål för kopplingsarmen.

Jag har googlat lite nu..

Är det så att man måste ha armen från RS2000 som verkar vara lite smalare, och att armen går ut i det ena startmotorhålet? Jag såg att man kunde ha en plåt över det ena hålet och låta kopplingsvajern gå därigenom.

IMG_20130501_124758.jpg

IMG_20130501_124805.jpg

Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en ockulär besiktning av lådan genom att öppna locket och även snurrat och kännt att allt känns ok.

Några packningar och packboxar bytter och de kritiska packningarna mellan växellådan och sprängkåpan smetade jag även Hylomar på.

Kopplingsarmen tar i sprängkåpan så det blir att få tag på en arm från RS2000.

IMG_20130504_180510_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår stoppade jag i "nya" växellådan, bytte olja, filter och kylvätska.

Sprängkåpan, kom jag på, passar ju inte i ramen utan modifiering så det får bli ett vinterprojekt. Jag flyttade över den från gamla lådan så länge.

Den verkar funka men jag gjorde missen att ta testturen med short shift-spaken och den är ju fan inte körbar märker jag nu när jag kört lätt modifierad orginal ett tag. Skillnaden är kanske fem centimeter från ettan till tvåan jämfört med nästan två decimeter med den kortade orginalspaken.

Det känns alldeles för kort i alla fall och jag kan fatta att det går för snabbt för växellådan.

Sen att det istället känns som att växla en gammal buss (eller nåt) när man kör på bana är en annan femma. Jag får försöka hitta nån lagom lösning. Tips?

Jag fick förresten för första gången värmeproblem när jag körde på Gröndal i torsdags. Eller första gången bilen blev riktigt varm.

Det är en kort bana med många tajta kurvor, en go-cart-bana egentligen.

Temp låg på 96-97 grader när jag körde och det har jag aldrig varit i närheten av tidigare. Jag ska försöka boxa in kylaren, lite knepigare än det brukar vara då jag har fällbar huv. Men det ska väl gå det med.

En timme senare när solen inte låg på sjönk tempen några grader.

Tips på hur man kan få bort rosten ur kylsystemet?

För nåt år sen var det brunt skum i expansionskärlet, två snabba vätskebyten senare var det borta men det är fortfarande lite brun sörja som rinner ut när jag tömmer systemet.

Finns det nåt medel man kan köra igenom som rensar systemet men skonar motorn?

Jocke hade i diskmedel har jag för mig men det känns inget vidare?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Jag har i och för sig för mig att jag använde nån radiator cleaner eller liknande i kylsystemet efter skummet men det funkade ju bevisligen bara delvis.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Kraftschampo fungerar, bl.a. Peter M körde det i sin motor för någon vecka sedan. Kolla i hans tråd för mer info.

Ikväll har jag kört en ordentlig varmkörning med kraftschampo och en varmkörning med rent vatten, på fredag blir det en spolning till sen i med batterivatten och glykol.

Vad står på temostaten.

Jag har inte kollat vad det står på termostaten.

Link to comment
Share on other sites

Ikväll har jag kört en ordentlig varmkörning med kraftschampo och en varmkörning med rent vatten, på fredag blir det en spolning till sen i med batterivatten och glykol.

Det kom ut rätt mycket skit va?

Link to comment
Share on other sites

Det som kom ut var väldigt mörkt grönt. När motorn svalnat spolade jag systemet med trädgårdsslangen och fyllde och tömde ett par gånger (utan att starta motorn) tills det bara kom rent vatten.

Expansionskärlet är fortfarande lite brunt, jag funderar på att lossa det och låta det vara fyllt med schampo över en natt och se om det blir helt rent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har sen en tid tillbaka börjat läcka från termostathuset.

Jag trodde jag fått det tätt med 1mm papperspackning från Mekonomen men det höll inte så länge :(

Nu har jag våtslipat med 300 och 600-papper mot en bit formplyfa.

IMG_20130602_185005_border.jpg

IMG_20130602_185016_border.jpg

Thomas, det står 22 och waxstat på termostaten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tror inte det är packningen som läckt, det har varit väldigt svårt att se var kylvätskan kommit ut.

Det sista jag gjorde var att byta ut slangarna, istället för att ha en slang som sitter på en avsågad aluminiumkrök med halvdan passform (det såg ut som att det skulle kunna vara läckage där) blev det en krökt slang, jag tänkte även att jag skulle göra som nån på ett engelskt forum gjort, och det skulle funka.

Den övre anslutningen på termostathuset har jag alltid haft kopplad till expansionskärlet.

988920_10152919383195263_767314299_n_border.jpg

Grejen är den att den är ju ovanför lockets packning.

1010664_10152919383820263_944085371_n_border.jpg

Det var först när jag kopplad om det som jag kom på vad det var för galet.

banghead.gificon_oops.gificon_angry.gifwacko.gifprop.gifmad.gif

IMG_20130614_192047_border.jpg

Jag har haft den övre lilla anslutning på kylaren proppad i tron om att det är samma funktion på den övre anslutningen på termostathuset.

När jag gjorde såhär kom jag på (ja jag vet att det är lite sent) att jag kört runt med expansionskärl och ett rör som i princip gått rätt ut i luften. Det har funkat bra ända till jag började köra på gröndal, liten bana, höga varv och lite kylluft. Så fort det blivit tryck har detta pyst ut.

Jag kopplade om det så att kylarens övre går till expansionskärlet och termostathusets övre går till en 33cl-burk (så länge).

IMG_20130615_125109_border.jpg

Det borde lösa problemen tongue.gif

Jag har även skaffat en begagnad DL1-datalogger som bråkade lite till en början, konstiga fel. Dioderna på den slocknade helt trots att det var spänning på plintarna, sen funkade den nästa dag, och sen slocknade dioderna. Supporten trodde det var dålig kontakt nånstans men det är internt i så fall.

Med gps-kabeln inkopplad hängde sig loggern vilket skulle tyda på kortis eller liknande i kabeln. Jag köpte en ny gps plus kabel på ebay för en femtiolapp och den verkar funka.

Jag kör nu med 888R SG (soft) på bana och det är galet bra grepp, även på blött smile.gif På Björkvik ring gick det fortare på blött än på torrt, visserligen var det troligen för att jag började med ett pass på torrt och sen blev det tre pass på blött.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bra gjort DomiSeven!

Jag kollade din Gröndalsfilm och inom några tiondelar startar du och din syrra färden flygande vid cirka 12s och er målgång är cirka 55s. Det ger en varvtid på 55-12=43s.

Hmmm jag frågade om banrekordet på Gröndal när jag var där förra torsdagen och svaret var 44s och någon tiondel. Förmodligen från stillastående om det inte är det så har jag bara två saker att säga,

1 - du har kört enastående och slagit banrekordet och dessutom med passagerare!!

eller

2 - att jag hört fel på banrekordstiden

Hoppas att "ettan" är det rätta svaret!

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en film med Kimmen körande runt Gröndal och tiden var 38.88. Det var med passagerare så han har säkert kört fortare ändå. Hur som helst är det en jäkligt rolig bana med våra småbilar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...