Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vad katten ---- Trodde bara det var Calle som lekte med modellbilar ----

Fossilbil, fossilbränsle, det hörs ju på namnet vilken typ av drift och bil det är ......

Nä-ru Janne E, du kör också (normalt) och har byggt en elbil........ Just det, hur tänker jag nu? Här lämnar jag en liten lucka i inläggen så får vi se om du kommer på att det faktiskt är helt sant det jag säger........

Förresten det är inte bara du utan förmodligen alla vi på forumet med "våra-jura-krita-tiden-förhistoriska" åk som faktiskt är elbilar hela bunten.

Kanske någon annan på forumet som lätt kommer på lösningen.......

Link to comment
Share on other sites

Lite för tidigt för gåtor för min del Calle :unsure:

Behöver ett par liter kaffe till för att funka, så jag återkommer när jag fått upp bägge ögonlocken :icon_sleep:

Trött Janne som fortfarande väntar på semester..

Link to comment
Share on other sites

Elbilar vete fan, men soldrivna är alla bilar, om dom inte råkar ha en kärnreaktor med sig då. :blink:

Det öppna konfiltret (Biltema, hellyeah!) fick en skvätt skumgummi i sig.

Link to comment
Share on other sites

Janne E: --- Behöver ett par liter kaffe till för att funka, så jag återkommer när jag fått upp bägge ögonlocken ----

Fått i tillräckligt med kaffe och fått upp ögonlocken än ........

Nej, jag skall inte hålla dig på halster.

En fossilbil, tex din, när den står i garaget och du kommer in förväntansfull och vill ut och åka (med eller utan regplåtar. Du sätter dig i bilen och på med bältet, tar ett stadigt tag i ratten och,,,,,,, just det och!! inget händer,,, absolut ingenting.

Just det, tänker du. Det här är ju en fossilmotordriven bil som inget kan själv som jag satte mig i. Den kan ju inget själv, attans också! Hur kunde jag glömma det?

Du släpper ratten med ena handen, slår på tändningen vrider på startnyckeln eller trycker på startknappen. Någonting rör sig. Det är den elektriska startmotorn. Bilen har fortfarande inte startat men den är på väg. En del motorer startar kvickt andra går lite längre på startmotorn. MEN!!!! alla (eller nästan) är eldrivna, efter en "tillräcklig stund" stänger man av sin eldrift på bilen för då har den fossilmotordrivna bilen börjat brumma och det gör den så länge det finns något i tanken eller man slår av tändningen men för att få detta brummande är det ren eldrift först.............

Det kan det finnas varianter av eldrift, tryckluftstart på gamla tändkulor, mm mm men av våra gatreggade eller på väg att bli gatreggade Sjuor tror jag det är väldigt få som inte är eldrivna.......... Utan eldrift ingen åktur. Såklart kan bilen knuffas igång tid efter annan men jag räknar på eldriften som den är avsedd att användas.

Svårare än så var det inte Janne E, men faktiskt är det så. Hoppas kaffet smakade och ögonlocken är uppe nu dag nummer 2.........

Godmorgon förresten

Link to comment
Share on other sites

Jodå kaffet gjorde nytta till slut :prop:

Men nu är ny morgon o nästan lika trött...

Jag anade ditt svar men gick o funderade på ett alternativ, tänkte man kanske kunde återinföra STARTVEVEN :lol:

Link to comment
Share on other sites

--- STARTVEVEN --- Bra initiativ, jag har saknat den... Den hittills snyggaste startvev som jag känner till är den som hör till en Morris Minor. Liten fin och smäcker sak....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Slipat...

GOPR0068.jpg

Och lackat!

GOPR0089.jpg

Det blåser bra idag så det blev till att stå inne.

GOPR0087.jpg

I verkligheten är färgen mörkare, GoPro:en är ingen stillbildskamera i första hand.

GOPR0091.jpg

Ska ner till kvällen och se om det har runnit, eller om jag missat nånstans. :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobb Kilkenny. Målarboxen var väl städad och fin hoppas så du inte fick något blått från min bil iblandat din målning.

Riktigt fin bil på både in- och utsidan skall du veta att har.

Link to comment
Share on other sites

Fast det är klart, du skyler ju ditt otroliga aluminiumarbete.... :wub:

Nu vet jag inte riktigt vilken fot jag skall stå på... :icon_oops:

Jag ser verkligen fram emot att få se hela härligheten live på kullen. :)

Link to comment
Share on other sites

*bugar* :racesmile:

Jag suger lite på heltäckande bilder tills allt sitter ihop, men det är inte så långt kvar. :thumbsup:

Var just ute och testade framlyktorna samt blinkers.... men jag råkade ta fel avfart å så.....blev ute en liten stund... :hypocrite:

Just när jag svänger ut från garaget blir jag nästan bländad av det största stjärnfallet jag nånsin sett! :blink: Skithäftigt.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: -- Jag suger lite på heltäckande bilder tills allt sitter ihop, men det är inte så långt kvar ---

Fast inte längre än till ikväll 13 aug, eller hur??? Men har du något riktigt riktigt bra skäl så ok för 14 aug 2011.

Link to comment
Share on other sites

Läckert!!!!

Skall bli kul och se din bil "live" på Kullen!!!

//Mattias

Bränslepump kass igen, varför går mina pumpar sönder??? Denna gången en BDS pump för 998:- Höll 70 mil :blink:

Link to comment
Share on other sites

Filter både före och efter pump rekommenderas.

Det räcker med en lite flaga från när man svetsade tanken. Kommer den in i pumpen så tvärlåser den. Varför vet jag det ??? :banghead: :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Den är penselmålad, men inte utan maskeringstejp båda sidor, riktigt så stadig på handen är jag inte ännu. :)

Min Bränslepump lät oroligt igår, men idag hör jag den knappt, vet inte om det är ett bra tecken....

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: ---- Min Bränslepump lät oroligt igår, men idag hör jag den knappt, vet inte om det är ett bra tecken.... ----

Den kanske har stannat........och är trasig

Link to comment
Share on other sites

Har du nått filter innan pumpen?

Jo det sitter ett filter precis efter tankutgången. Funderar på om det är värmen som knäcker pumparna, för den pumpar igen när den kallnat. Det här var första långturen med nya huven utan huvscoop och då antar jag att det blir varmare där pumpen är placerad på torpedhyllan framför scuttlen.

Skall tillbaka med pumpen idag och antagligen få en ny. Kommer att omplacera pumpen hängandes i en gummikudde i luftströmmen innan luftutsläppet på höger motorrumsplåt.

SORRY för trådkapningen Björn!

Du får lov att köra om mig på Kinnekulle om du vill, hehe

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Om du har pumpen i motorrummet spelar ingen roll. Bensinen kyler.

Men du kan ha nåt på vägen i slang eller catchtank som knäcker den.

Jag har filter vid tanken och catchtank i motorrummet och troligen var det nåt i den som låste min så nu har jag ett Bullet filter precis innan pumpen och ett insprutsfilter efter den. Man måste ha ett efter också för kolen i pumpen slits och sätter då igen spridarna annars.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det är värmen som knäcker pumparna, för den pumpar igen när den kallnat. //Mattias

Kompisens pump stannade när den blev varm, vi lät den svalna och så funkade den en stund igen.

Vi skulle till Linde Open dagen efter, och kunde inte fatta vad som var fel.

Demonterade pumpen, och plockade isär den, då hade bägge magneterna till motorn lossat.

050820_001.sized.jpg

Limmade fast magneterna och monterade pumpen igen.

Bilen startade inte, men vi felsökte, och konstaterade att vi monterat magneterna åt fel håll.

Pumpen gick baklänges, så vi bytte plats på plus och minus på pumpen, så gick bilen :)

Bilen kördes "duktigt för fort" enligt speakern, då det var första gången han körde på strippen.

Kollat magneterna? =)

Link to comment
Share on other sites

Insprutspumparna brukar vara "våta" dvs bensinen flyter genom hela rotorn m.m. Och de brukar vara hoppressade och inte delbara.

Ahh, my bad, detta var ju till en med förknasare..

Sorry för OT :)

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på insprutningspumpar. Varför köper Sevenbyggare lösa pumpar som oftast går sönder. Finns att läsa vittnesmål om i många trådar. Tex bränslepumpen till Volvo 740 verkar ju vara en bra pump. Den borde väl också kapacitetsmässigt fungera, eller?

I en tråd nyss var pumpkostnaden 14,25kr/mil vilket kanske kan anses rätt dyrt.

Volvo 740 vet jag inte vad den kostar men låt säga 2500kr och på 30000mil blir det 0,083 kr/mil

Frågan är alltså vad är mest lönsamt, en originalpump från något känt bilmärke som kan gå utan problem runt 30000 mil.

Kanske skälet är att en sådan pump är onödigt stor och tung men jag tycker inte det för jag har plockat bort en eller två och så stora verkar de inte.

Tids nog skall jag över på insprutning från förgasare och original membranpump då kan det vara bra att ha en vettig inriktning att gå på.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...