Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


Recommended Posts

Påbörjat jobbet med plåtar och modifiering av hyllan för att kunna montera dörrgångjärnen.

Tog längre tid o få ordning på än jag velat, men andra sidan lär gå fortare.

 

IMG_20201117_112412.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 910
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stolar ÄNTLIGEN hemma! Helsvart skinn med silveröljetter och gulfblå piping 👍

Gjorde ett litet överslag om vi tar ett stift med 15mm diam som sitter på radien 57 mm ut och är av 355 material och vi tittar på det som enskivig klippning då klarar det stiftet av att överföra utan

Konstig syn enligt mig då vi försöker vara ett öppet forum där vi delar saker å ting - högt å lågt. Det som är dåligt för en kan vara  bra för någon annan.  Varför vänta att dela med dig och låta

Posted Images

Lite gjort idag med. Svetsade in förstärkningar till balkarna till främre infästningen pedalstället, fanns ju som jag nämnde tidigare aningens flex.

Det flexet är borta nu.

Grovskurit spindelns hylla och börjat gnugga dom grå för hur man ska lyckas pussla ihop allt (är inte samma mått någonstans på höger/vänster sida...)

 

IMG_20201119_210514.jpg

Link to post
Share on other sites

Korrekta medbringare hemma och på plats.

Annars kliar man mest skallen över karossens inpassning.

Har kommit fram till att a-stolpen ska pressas upp i överkant samt taket.

Då stämmer det väldigt bra mot dörrarna och dörrbladen.

Passformen mot bakre huven är en annan femma 😬

 

IMG_20201121_142356.jpg

Link to post
Share on other sites

Karossinpassningen går lite sådär.
Konstaterade igår att om bakre huven skall centreras över gångjärnen så kommer den sitta snett över chassiet med spindelns ben centrerade. (Ja, chassit är rakt)
Ska prova att snedställa spindelns ben över chassi, kanske löser någon form av problematik.


Någon som har bra tips på hur ni gick till väga inför inpassning av er kaross?
(extra intressant o höra från dom som använt SGT kaross)

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites
On 2020-11-14 at 16:59, Arto sade:

Jag knackade till en aluminiumplåt som sitter i kläm mellan gångjärns-arrangemanget och instrumentpanelen. Nertill  sitter sparklådan skruvad tillsamman med en aluminiumvinkel som listen sitter på.

420489096_Drrlist.thumb.jpg.0ea22bd8e09f1accd2d7f05d6d480671.jpg

1834332875_DrrlistB.thumb.jpg.debcfad57656433bb3a94390f2f2f30b.jpg

Gångjärnen vill man ha sitta stadigt, minsta lilla det sviktar ökar risken att bakkanten på dörrbladet tar i taket när man stänger dörren. 

Kanonlösning som jag med all säkerhet kommer applicera också när jag är i det stadiet, mycket snyggt 👍

Link to post
Share on other sites
On 2020-11-13 at 11:23, Kjelland28 sade:

Ska du använda 2 mm plåt så är det nog mer beroende av hur du viker den plåten och hur långt ut från plåten tungdpunkten kommer som avgör om dörren hänger eller inte. en stor slät yta bucklar lättare än en mindre med vikta kanter. stål är starkt men börjar deformeras ganska tidigt. Ett tips kan vara att använda en tryckfördelningsplatta som binder ihop skruvarna på baksidan plåten också. Det styvar upp och flyttar ut kantpåkänningarna från skruvarna.

slängde ihop lite exempel bilder nedan.

screenshot_44.thumb.jpg.40d3e8b6f82193fd2dec182059bc8e26.jpg   screenshot_45.jpg.bebec00ce83defd0840ec44e98d13ec4.jpg

screenshot_46.thumb.jpg.dd2adecc0e74cbb4bf508157a68d3862.jpg

Jag är med, och med tanke på yta för fördelning av last och styrka så landade det som syntes i bilderna på en SGT lösning med platta på baksidan, och gick upp till 3mm plåt i den stående konstruktionen (SGT kör 5mm om jag hört rätt)

Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, swedishGT40 sade:

........om bakre huven skall centreras över gångjärnen så kommer den sitta snett över chassiet .................
Någon som har bra tips på hur ni gick till väga inför inpassning av er kaross?...................
 

Strunta i centrering av Innerskärmarna, dom sitter (heller:rolleyes:) inte centrerade i karossen, gångjärnen får man fixa till senare.

Jag utgick hela tiden från spindeln och började med den vid justeringarna. Sedan passas resten in mot den. Jag vet inte hur många gånger jag ändrade lite och då får man börja om med resten. Gjorde så i massor av omgångar. Sedan pysslade jag med helt andra saker emellanåt så man fick klura på nästa drag. Trial & error gäller, räkna med att det tar massor med tålamod och tid. Sedan kan man få kapa lite men det ska man vänta med in i det längsta. 

 

Edit: Tror det är 3mm plåt i gångjärnsfästet på SGT

Edited by Arto
Link to post
Share on other sites

Tack Arto

Har låst bakre huven mot spindeln o lekt lite. Går o få gångjärnen bak centrerat, men då ligger hela karosslinjen snett och dessutom kraftigt förskjutet över chassit.

Funderar på om man ska lägga den rakt o plasta om bakdelen vid gångjärnen istället 😆

 

IMG_20201126_205115.jpg

IMG_20201126_205127.jpg

Link to post
Share on other sites

Det verkar som olika byggare går lite olika vägar för att få till det. Jag höll på i veckor innan jag vågade börja sätta fast saker och sedan slipa/kapa/plasta. I slutändan är det exakt ingenting som är rakt på en sådan här kaross, formen skiljer  mellan sidorna och inget centrerar. Karosserna verkar dessutom vara lite individuella av någon anledning, kanske beroende på hur dom förvarats? 

Det är bara att jobba på och när man bestämt sig och börjar känna sig säker, börja montera fast och kapa där man tycker det behövs.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...