Jump to content

Elektrolys


BoA

Recommended Posts

Saltsyralösningen du skriver om löser väl endast rosten från frisk plåt. Elektrolysprocessen återskapar ursprunglig form. Jag har själv mycket vaga kunskaper i hur det fungerar men lite magiskt är det när man plötsligt kan läsa text på gjutna detaljer igen...

Jag har hört att när man kör elektrolys industriellt kör man med betydligt högre spänning, (ett par tusen volt) och vänder polaritet för att rengöra elektroden.

Japp lösningen tar bort rosten utan att skada metallen. Jag kanske missuppfatat vad elektrolysen gör, men enligt dom firmor som syslar med elektrlys och tipset i början av tråden så är det precis det som sker. Jag har lite svårt att förstå hur det ska bildas nytt järn av rost. Kan däremot hålla med om att det upplevs som att det skulle göra det. Det står något om return surface rust to metallic och sedan rust scale is loosened and can be easily removed, lite luddigt i min värd där rost är rost. Jag känner en metallurg så jag ska återkomma med ett mer konkret svar senare. Bävar lite för det, det brukar kunna bli en utläggning som skulle bli en bok i ämnet. Hur som hälst är båda sätten utmärkta för att ta bort rost.

The advantages this method has over the old standbys, like vinegar, Coke, muriatic acid, Naval Jelly, wire brushing, sand blasting etc. is that these methods all remove material to remove the rust, including un-rusted surfaces. With many, the metal is left with a "pickled" look or a characteristic colour and texture. The electrolytic method removes nothing: by returning surface rust to metallic iron, rust scale is loosened and can be easily removed. Un-rusted metal is not affected in any way.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har lite svårt att förstå hur det ska bildas nytt järn av rost.

Samma här men innan jag upptäckte elektrolysens underbara värld så hann jag ge mig på en bromsokskonsol med stålborste och halva konsolen försvann innan jag var nere på "fast mark". När jag stoppade den andra i badet så kan man efter ett dygn läsa ford-loggan på sidan och bokstäverna är inte många tiondelar höga. Armeringsjärnet jag använder som anod försvinner ju någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Det är en grej till som jag är lite fundersam över. Det pratas en hel del om knallgas vid elektrolysen. Jag är inte riktigt säker på att det stämmer. Med tanke på att det är en saltlösning och järn som man sedan strömsätter för att få en jonvandring känns det som om det snarare skulle vara koldioxid som bubblade. Använder man syra så blir det vätgas när syran reagerar mot järnet, det är jag med på. Saltlösningen i elektrolysen är snarare motsatsen. Jag är inte superhaj på kemi men det känns som det inte stämmer när man börjar räkna syre och väte atomer. Jag ska surra med en FD syntesare på måndag får se om han kan förklara så jag förstår.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

tja ...om jag hade gjort kemi läxan hade jag kunnat svarat med större säkerhet... men iaf som jag tror det är

Om man lägger en metallbit i Saltsyra HCI.. och om metallen i fråga ligger lägre än väte (H) i spänningserien så borde det bildas vätgas pga av fenomenet eller vad man ska kalla det .. "väte utdrivande metaller"

Ca, Na, Mg, Al, Zn, Pb, Fe ... H ... Cu, Ag, Au, Pt,

Alltså Järn (Fe) ligger under Väte (H) så då borde det bildas vätgas. Eftersom värgas blandat med syrgas är en välldig explosiv blandning kanske man inte bör ställa sitt bad i ett rumm som är helt tätt..kan kanske gå illa om man kommer in och tänder ljuset i rummet då ... :thumbsdown: så det skadar nog inte om det får vädra lite eller om man har bra vetilation.

Men som sagt... jag är lite osäker .. men tror det ungefär funkar så här.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte vara osäker. Lägger man järn (Fe) i syra bildas vätgas, vätgas + luft = knallgas. Man får även vätgas när man använder syra som elektrolyt i ett batteri med bly och zink elektråder. Det är möjligt att det även bildas vätgas när man använder elektrolyt av Natriumkarbonat, Det skulle kunna vara därför att en väte och en syre atom i vattnet går åt i prosessen och en väte blir över. det är bara det att jag inte läst kemi så att jag förstår hur!

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Michael, jag försöker själv motstå vanan att citera. Skriver man på forum som går liiite fortare än Locostklubbens så hinner det växa både 1 och 2 sidor ibland medans man sitt och plitar på sitt inlägg. Citerar man i inte då kan det bli svårläst..

Link to comment
Share on other sites

********off topic*******

Ang. Citeringar:

Vi som agerar moderatorer i forumet tar bort onödiga citeringar

i den mån vi hinner med. Önskemålet att folk ska sluta citera

konstant, oavsett behov har hittills inte nått ut till forumanvändarna

med någon vidare framgång...

Detta resulterar i att ett fåtal aktiva moderatorer får lägga ner onödigt

mycket tid på att gallra en massa onödiga citeringsstycken.

Hittills för vi en ojämn kamp mot citeringarna men hoppas på

bot och bättring annars får vi snart klämma in fler moderatorer,

för det är ett otroligt tråkigt och tidsödande arbete att behöva göra

på daglig basis när man besöker forumet.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Destilerat vatten? Jag använder kranvatten. Sen är min erfarenhet att man inte ska göra rent detaljerna från lös rost innan utuan bara stoppa ner den som den är. Jag borsta av en bromsokskonsol och där återbildades inte metallen lika bra. Så skippa rengöringen....

Link to comment
Share on other sites

Hörru Kalle!

Har du själv testat det där med förzinkningen? Vad blir strömmen/spänningen i badet med en sån lampa som du propsar på?

Sen så kör dom flesta här inne med målarsoda(förmodar jag) i avrostningen istället för kaustiksoda.

Det var en trevlig infosida du hade satt upp.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde jag prenumerade, men hade missat det. Så jag kasnke är lite sen med svar.

Effekten i elektrolysen blir den du har på lampan, om du har tillräckligt bra ledning i vattnet vill säga.

Det borde inte spela någon störra roll vilken bas/syra du använder, bara du får tillräckligt mycket joner i vattnet.

Jag ska ändra till att det går bra med vanligt kranvatten och rengöringsbiten. Tack Fredrik i Trollhättan!

mvh /Kalle

Link to comment
Share on other sites

Borken:

När jag köpte min hoj så var batterilådan helt rostad, den avrostade och förzinkade jag med gott resultat, men tyvärr har jag inga bilder på den. Innan det gjorde jag en hel del tester för att det skulle gå bättre.

Drake:

Vid avrostning håller jag helt med, men vid förzinkning så kan zinket bli trådigt och sprida sig på mindre yta vid högre effekt. Bättre resulat blir om det går långsamt enligt mig, låt det stå på ett par dag.

Har du upplevt något annat?

Fredrik i Trollhättan:

Nu har jag ändrat på sidan.

/Kalle

Link to comment
Share on other sites

Tänkte mest på avrostningen. Ös på bara. Svetslikriktare är tydligen effektivt! Kom även ihåg att inte använda rostfritt som offeranod. Ger tydligen kopiöst giftiga restprodukter. Har aldrig provat att förzinka men den verkar ju enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hmm...gjorde en liten "upscale" och doppade ner en hel diff i ett 60-liters kar..:S....böjde en 2mm plåt så det täcker hela botten o ena sidan..en hel burk (750ml) målarsoda..fullt med varmvatten...röra om....6 amp batt laddare...minus via koppar ledningar till varje enskild del på diffen..och plus till plåten..

antingen funkar det inte...(inget bubbel)..eller så tar det riiiiktigt lång tid..:S

är jag heelt ute o cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Är den av alu så fungerar det inte som fredde skrev.

är den i stål så måste du se till att diffen (minuspol) inte har någon fysisk kontakt med plåten (pluspol), då går strömen igenom materialet istället för "genom" vattnet.

Som du beskriver nu så verkar diffen ligga på plåten.

Link to comment
Share on other sites

nej nej....inte själva huset..:)...utan bara delarna..tänkte bara spara tid, då jag inte tänkte plocka isär den i första taget =)

inget som ligger emot, men bytte mot kaustik istället.och klädde alla sidor i lådan med plåt....nu går det kalas..=)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tråden är gammal men jag sprang på den då jag vill göra rent gammalt skrot. Noterar att en del använder kaustiksoda(NaOH) och jag bara hoppas att den som är intresserad av denna metod antingen undviker NaOH alternativt kollar upp alla risker. har man en gång sett ett öga som fått NaOH i sig vill man inte se det igen. Det är ingen bra kombination med mänsklig vävnad och den nedbrytande (förtvålningen) processen avstannar inte automatiskt utan fortsätter till sodan är neutraliserad. Använd svaga baser!!! Edit: här uppfattar jag målarsoda som en svag bas men jag är inte kemist.

Annars måste ni ha ögonspolningsmöjligheter omedelbart och det ska användas vid minsta misstanke om soda i ögonen. därefter till sjukhus så fort det går. Inte värt det väl?

jag lär mig mycket om bilbygge på detta forum, finns väldigt mycket kunskap. Hoppas att ni i sin tur tar detta rådet på allvar, som läkare har jag hyfsad koll på hur kroppen fungerar och rådet är i allra högsta grad välment - vill inte att någon ska få irreparabla skador. framförallt inte när nyttan inte på långa vägar kan matcha riskerna.

http://www.rekal.se/catalog/documents/KAUS...0SODA%20SDB.pdf

/Johan Hising

Edited by Hising
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Hallå! Jag har provat på div broms ok och styrstag mm och fått ett mycket bra resultat. Nu står jag här med en rostig släpvagnsaxel. Trummorna och sköldarna åker ned i murar baljan men axeln får liksom inte plats. Har en stor blå plasttunna på ca.200L. Tror ni att jag kan blanda en jätte grogg och köra min axel ståendes i tunnan? = ena halvan i taget. Någon som har erfarenhet av något liknande?

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Sett bilder på nätet där dom doppat en hel lastbilsram så en axel borde inte vara nåt problem. Ett par grova armeringsjärn i botten på baljan och en svetslikriktare eller en kraftig batteriladdare tror jag är modellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:thumbsup: Klar med kärran och allt blev över förväntan. Endast en bit av axel röret fick slipas av då axeln inte helt gick ned i tunnan. Skruvar och dylikt hamnade i citronsyrabadet. Mycket nöjd med detta. :notworthy: Nu är det färdig blästrat för min del. Finns det inte någon mirakelkur för aluminium också? Typ förgasare, insug mm. Kommer ihåg en artikel i en gammal Wheels om att man kunde använda "Tomteskur" till alu rengörning. Vit plastflaska med blå kork och en tomte på om jag inte minns fel. Har ej sett någon sådan i butiken på väldigt länge. Någon som har några idee´r?

Link to comment
Share on other sites

Ser ju kanon bra ut. Någon som har provat detta? Vart kan man köpa lite större förpackningar av bakpulver? Ica hade bara små burkar = svindyrt!! Är bakpulver och bikarbonat samma sak eller?

Tacksam för svar och ideér. Skall prova detta på ett par gamla Solex 45:or.

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Måste det vara bakpulver? eller skulle det kunna funka med tvättmedel?

eller finns det ämnen däri som inte är önskvärda? syftet med pulvret är väl

rätt konsistens.... eller ?

Toffe

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Skakar liv i en gammal tråd, nu är det min tur att leka kemist, hittar givetvis inte den gamla batteriladdaren utan tänkte ta min CTEK och ett litet 4,5A 12V batteri som buffert för att jämna ut pulserna, annars är jag osäker på om CTEK:en ens ger någon ström, har skickat sambon efter målarsoda. Rostiga bildelar, plåt och hinkar har jag hela garaget fullt av.

Pulverblästringen kommer även den att provas, ska testa med mjöl och även med strösocker också, på arla vet jag att de blästrat mjölktankar invändigt med mjöl så det kan fungera.

Link to comment
Share on other sites

Kul, Elektrolys är roligt och det kräver så lite av en själv(latmasken talar)

Berätta gärna hur det gick med blästringen med de olika preparaten, jag har lite Alu som skulle behöva frächas upp. Kommer du köra med blåspistol, plastslang och burk varianten eller genom en vanlig bläster?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som när jag gjorde det.

Lämna den över natten sen går du dit och Ruskar på den och låter den stå en natt till så det slutar bubbla. Sen tar du ur den och tvättar av det svarta hinnan som blir och du är klar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kan meddela att elektrolys badet fungerar även vid 4-5 minus grader. :)

Så länge det är igång fryser det inte.

Dock började ytan frysa efter någon natt med 10 minus grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

2014-11-19-22-58-38_20141119_224936.jpg

Kan jag göra en säker elektrolys med detta?

El: laptopladdare 15V 5A

Varmvatten+bakpulver

offeranod: svartstål+fyrkantsrör antar att det är förzinkat eller nått likn. tror inte det är något rostfritt i det va??

Det jag vill avrosta är redan svarvade bromsskivor men vill få bort rosten i ventilationen,,, går det?

2014-11-19-23-02-27_20141119_224941.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade undvikit de galvade rören. Det är bättre om du använder en plåt som offeranod, gärna så stor som får plats i baljan (ytan på offeranoden ska vara minst lika stor som ytan som ska avrostas om det ska fungera optimalt och ytan på en ventilerad bromsskiva är rätt stor).

Jag har kört med bikarbonat, som inte verkar vara riktigt samma sak som bakpulver. Bakpulver verkar vara en mindre koncentrerad variant av bikarbonat om jag har förstått det rätt.

Strömkällan räcker säkert, mitt bad brukar dra 1-1,5A vid 15V.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...