Jump to content

Elektrolys


BoA

Recommended Posts

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kört nåt liknande på jobbet, fast men ett salt i elektrolyten istället och en likriktare på 2000 Ampere.

I grund och botten så är prylen man vill rengöra kopplad till anod och så använder man i mitt fall en mot elektrod kopplad till katod, dock så spelar det inte så stor roll i mitt fall då kontrollskåpet skiftade anod/katod enl önskad tidsintervall.

resultaten blir suveränt men man måste tvätta prylen med avsaltat vatten efteråt.

Strömmen är väldigt avgörande för hur snabbt det går .....man kanske skulle kunna köra med en gammal svetslikriktare på en 150 Ampere?

För att lyfta skräpet från det amn vill rengöra så skall elektronvandringen vara från prylen till motelektroden (som helst skall vara formad så den följer prylens yta med 1-2 cm som max avstånd)

Om jag gissat rätt så skulle man kunna plättera saker på samma sätt fast med elektronvandringen mot "prylen"

~urstad

Link to comment
Share on other sites

Man måste väl upp i ganska mycket spänning för att pressa 150 ampere genom badet. Det blir nog lätt farligt... ;) Det blir nog till att ha lite tålamod. Annars verkar detta vara en intressant metod.

Link to comment
Share on other sites

Om jag gissat rätt så skulle man kunna plättera saker på samma sätt fast med elektronvandringen mot "prylen"

det går aldeles utmärkt. vi fick förkoppra våra nycklar på kemi lektionerna i skolan.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt vad "washing soda" är men "baking soda" är natriumbikarbonat. "Lye" är lut.

"Washing soda" är natrium karbonat som man får om man kör "baking soda" (natriumbikarbonat) i stekpannan några minuter på medelstark värme, utan smör ;). Men det är enklare och billigare att köpa färdig. Tänk vad man kan lära sig på nätet. Mycket mer och intressant läsning:

http://antique-engines.com/electrol.asp

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread...tid=9158&page=1

Link to comment
Share on other sites

"Washing soda" är natrium karbonat som man får om man kör "baking soda" (natriumbikarbonat) i stekpannan några minuter på medelstark värme, utan smör ;). Men det är enklare och billigare att köpa färdig.

Var köper man det (natriumkarbonat) då? På apoteket, eller går man bara till affären och köper.... ja vaddå? :)

Måste testa detta på mina Taunusspindlar om inte annat... :)

Edit: Målarsoda finns det visst nåt som heter. Jag antar att det är det man vill ha?

Link to comment
Share on other sites

Jag testade med vanligt bakpulver från Spar. Det funkar bra.

Kanske går fortere om man anväder nåt annat starkare, och mer ström. Tar typ 24 timmer för et bromsok.

:icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om ni vill ta bort rost utan ayy jobba så kan jag rekomendera citron syra och vatten. kostanden blir nästan ingenting

Man gör bara ett bad på lämplig volym och tilsätter 5-10% citron syra, sen är det bara att lägga i alla delar efter 12 timmar till 4 dagar är all rost borta och man har en del som är helt ren från oxider, syran tar inget als på icke oxider.

Badet blir till sist mättar av all rost det blir då mörkt brung mot svart, då ar det bara att slå ut i vasken.

Vill man ta bort rost på större saker som man inte får ner i ett bad kan man blanda 40% vcitronsyra med vatten och tilsätta tapetklister, då får man en gröt som man kan pensla på i 5mm tjocka lager och vänta till det har ätit bort eller blivit mättat (gröten blir svart), sen torkar man och spolar av.

/Örjan

Link to comment
Share on other sites

Citronsyra har jag också hört talas om. Testade det på ett par småbitar till gräsklipparen, och det funkade bra. Då använde jag bara ett par småpåsar som man kan köpa i affären till att ha i saft och liknande. Var kan man hitta större påsar?

Elektrolysen är ganska kul när det bubblar har sig. Det är kul att se rosten dö. :twisted: Dock är det lite skitjobb att göra rent bitarna efteråt från all svart beläggning som blir kvar isf rosten... :-/ Sen har jag upptäckt att det funkar mycket bättre om man rengör "pinnarna" man har i badet mellan varje del man ska rengöra. Jag tar en skrotbit och stoppar ner i badet fast med minus till pinnarna och plus till skrotbiten. Sen efter ett par timmar rengör jag pinnarna och så är de redo att rengöra en ny del. När man rengjort dem blir det ordentligt med ström och allting blir varmt så det nästan ångar om det!

Mina Taunusspindlar var delvis rostiga och delvis målade. De tog jag CRC Stripper/packningsborttagare på och tog några tag med stålborsten innan elektrolysen, så blev man av med den gamla färgen ganska smärtfritt också. :)

Edit: Jag hittade natriumkarbonat på Cheapy (budget-Beijer) förresten. Där finns nåt som heter Hushållssoda. 20 spänn för 750 gram om jag minns rätt. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Testade citronsyra köret härom dagen. Jag hade ett par plåtar som skall sitta på bromsoken. Dom så alldeles förfärliga ut men efter 3 dygn i citronsyra ser dom i princip nya ut.

Jag använde en gammal glasslåda och fyllde på med vatten så att det täckte grejorna, sen slog jag i en påse citronsysra.

Otroligt smidigt, rekomenderas starkt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad ni än gör, så använd inte Blåvitt:s bakpulver!

Innehåller tydligen natriumpyrosulfat el. nåt liknande.

Min Sierraspindel fick stora frätskador på den rena metallen (bulthål, lagerbanor m.m. Rosten den satt kvar. Måste väl bero på sodan eller?

Har ni haft liknande problem? Vilken koncentration har ni använt?

Någon som har en högerspindel till en Sierra till salu? :icon_oops:

Drake

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite mera på nätet!

Det kan ju också bero på att jag satte pluspolen på spindeln. :icon_oops:

Helvetes jävlar! Hur dum får man vara? :icon_angry:

Det vet väl varje människa som gått grundskolan att elektronerna vandrar från minus TILL plus.

Glömde det i ivern att få testa.

Jag utnämner mig själv härmed till veckans pucko! :prop:

Obs. Behöver fortfarande en spindel! :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops:

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Trist!!!

Men skönt och se att det inte bara jag som tafflar till det. :D

Jag gör alltid fel, och då menar jag alltid.

Ska jag tillverka nåt så får jag alltid göra det två ggr. Första gången blir det alltid fel.

Men det gäller att ta det personligt och inte ge upp :D Det är människa över mateira

En annan grej som jag alltid "råkar" ut för. Om jag tex ska svetsa nåt viktigt så brukar jag alltid öva på en likadan bit tills det ser bra ut.

Men sen när jag ska svetsa den riktiga svetsen så går allt snett och så får jag göra om det. Tror att det har med nerverna att göra.

Link to comment
Share on other sites

Trist!!!

Men skönt och se att det inte bara jag som tafflar till det.  :D

Jag gör alltid fel, och då menar jag alltid.

Ska jag tillverka nåt så får jag alltid göra det två ggr. Första gången blir det alltid fel.

Men det gäller att ta det personligt och inte ge upp :D Det är människa över mateira

En annan grej som jag alltid "råkar" ut för. Om jag tex ska svetsa nåt viktigt så brukar jag alltid öva på en likadan bit tills det ser bra ut.

Men sen när jag ska svetsa den riktiga svetsen så går allt snett och så får jag göra om det. Tror att det har med nerverna att göra.

Hej kompis...du är inte ensammen :icon_oops: :wohow:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En variant är att använda en zinkplåt och 10% natriumhydroxidlösning (kaustiksoda) som värms upp till ca 50-60 grader så processen startar (fungerar som ett NiFe batteri) Det som händer är att det kommer bildas vätgas som är reducerande på oxider.

På kraftigt rostiga detaljer kommer det behövas en yttre strömkälla (slipa rent en fläck så man kan fästa tex en krokodilklämma med bra kontakt) en batteriladdare kan användas.

Koppla en 12v 15-20W glödlampa i serie på antingen plus eller minus för att hålla strömen nere och kör laddaren på 6v. Detta gäller vid små föremål som tex skruvar tändstift mm.

Minus till föremålet och Plus till zinkplåten (fungerar även med en offeranod till tex en båt). Tänk bara på att anoden måste ha lika stor area som föremålet som skall avrostas.

Idealet hade ju varit om man tex kunde avrosta en tank invändigt med denna metod men den faller oftast på just detta med arean på anoden.

Om ni provar detta tänk på att det bildas Vätgas (knallgas) som är mycket lättantändlig så hålls utomhus eller i mycket väl ventilerade lokaler

En liten brasklapp hårda detaljer tex fjäderstål och liknande kan drabbas av vätesprödhet misstänker man detta så kan man väteutdriva detaljen genom att snällt låna frugans/sambons ugn i ca 2-4 timmar och "baka sina bitar i 200-250 grader"

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite mera på nätet!

Det kan ju också bero på att jag satte pluspolen på spindeln. :icon_oops:

Det behöver inte vara ett fatalt misstag. Om du gör om det på rätt sätt så tror jag det blir bra ändå. Det tar nog bara lite längre tid... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Nu har jag testat detta, och det med mycket goda resultat. :thumbup:

Gick till biltema och köpte en 1kg zinkanod (59:- tror jag)

7-8 liter varmvatten och ca:½dl kaustiksoda.

Sen körde jag på med batteriladdaren 12V Max 8Amp.

I början tog den ca:6-7 Amp men gick ganska snart ner till runt 2Amp.

Så fick det stå i ca:3 timmar. Klockrent. Finns inte en uns rost kvar på mina

baknav längre. :wohow: Lägger upp för & efter-bilder imorrn.

Link to comment
Share on other sites

Dum e jag som inte tog något kort innan på detta navet.

Får ta ett på det andra navet imorrn, men iaf ett kort på hur det blev

efter ca:3 timmar.

Det såg ju s..tfint ut, måste försöka igen. Vi lyckades inte lika bra som du gjort.

Link to comment
Share on other sites

Dum e jag som inte tog något kort innan på detta navet.

Får ta ett på det andra navet imorrn, men iaf ett kort på hur det blev

efter ca:3 timmar.

Det såg ju s..tfint ut, måste försöka igen. Vi lyckades inte lika bra som du gjort.

Vi hade nog för mkt vatten och det kanske blir bättre med en ZinkAnod..

Det blev inte lika bra men inte vart det dåligt... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Nu har jag testat detta, och det med mycket goda resultat. :thumbup:

Gick till biltema och köpte en 1kg zinkanod (59:- tror jag)

7-8 liter varmvatten och ca:½dl kaustiksoda.

Sen körde jag på med batteriladdaren 12V Max 8Amp.

I början tog den ca:6-7 Amp men gick ganska snart ner till runt 2Amp.

Så fick det stå i ca:3 timmar. Klockrent. Finns inte en uns rost kvar på mina

baknav längre. :wohow: Lägger upp för & efter-bilder imorrn.

Körde du naven med lager och hela klabbet?

Bilderna syns inte längre heller...

Link to comment
Share on other sites

Om man kör upplägget som "iceman" gjort, vad händer med de ytor som inte är rostangripna? T.ex. lagerbanor och styrhål och liknande.

Ska man maskera på något vis och i så fall med vad?

Nyfiken och kommer prova på en del jag inte ska ha först (och jag har många i garaget just nu) för att se hur det blir...

Biltema nästa..

Link to comment
Share on other sites

Ren metall blir helt opåverkad om man bara vänder polerna rätt! :icon_oops:

Däremot så har jag hört att man ska vara försiktig med t.ex. kaustiksoda.

Jag körde med hushållssoda och ett armeringsjärn som anod och det gick fint.

Bakpulver funkar oxå!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Bildas det inte knallgas när man kör med bakpulver? Plötsligt känns min gymnasiekemi väldigt avlägsen...

Om inte så tänkte jag köra med armeringsjärn och hushållssoda från cheapy i murarbalja av plast. Jag skulle vilja hålla till inomhus och då är ju knallgas inget bra alls.

Efter vad jag läst mig till så fungerar det bättre om offeranoden är nära den rostiga detaljen och då kan man kanske bocka armeringsjärnet så det ligger runt detaljen. Jag ska börja med drivaxelpinnarna och drivknutarna. Närefter blir det baknaven men då får jag väl ta ur lagren även om de ser ok ut. Eller kan jag lämna kvar och bara byta tätningen?

Alla skruv hamnar i en burk med citronsyralösning...

Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara för bakpulver, men med vanlig hushållssoda bildas det en del knallgas.

Jag kör utomhus för säkerhets skull.

Anoden som kan vara vanligt sketstål (bara det inte är RF) bör gå runt objektet och ha ungefär samma yta. Anoden beckar ihop ganska snabbt, men det är bara att skabba av den med en stålborste om man orkar.

Friskt stål under ytan påverkas inte.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde detta utomhus i plast låda så frös det ute...

och jag fick hacka loss prylarna ur en isklump. :biglaugh2:

Du vet väl att is normalt smälter om man tar in det i värmen... :icon_smartass1:

Jo det får nog bli utomhus ändå. Det är ju ändå 6-7 plus i cykelförrådet där jag tänkt och stå. Väggarna är öppna nertill och uppe vid taket...

Link to comment
Share on other sites

Mitt har bubblat ett bra tag nu och jag tycker att det blir inte riktigt så bra som jag vill ha det.

Kör med zinkanod, kaustiksoda och batteriladdare.

Det jag har provat på är bromsokshållarna och de var rejält rostiga. Efter 12 timmar släppte knäckebrödsrosten från ytan, men sen händer det inte mer. Hur ska ytan bli?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ytan blir jämn men inte stålblank utan svart. Man får måla efteråt.

Jag kör med hushållssoda, armeringsjärn och batteriladdare. Det där med armeringsjärnet tycker jag var lite fiffigt då det dels är ganska billigt och enkelt att få tag på samt dels att det går att bocka runt detaljen för en närmare känsla...

Har du gjort rent anoden och anslutningarna. Vända på alltihop är ingen dum idé. Minuspolen är ju hur blank och fin som helst medans pluspolen är grottrostig. Sämre kontakt.

Kör med en skrotbit och rensa anoden...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...