Antus Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Saltsyralösningen du skriver om löser väl endast rosten från frisk plåt. Elektrolysprocessen återskapar ursprunglig form. Jag har själv mycket vaga kunskaper i hur det fungerar men lite magiskt är det när man plötsligt kan läsa text på gjutna detaljer igen...Jag har hört att när man kör elektrolys industriellt kör man med betydligt högre spänning, (ett par tusen volt) och vänder polaritet för att rengöra elektroden. Japp lösningen tar bort rosten utan att skada metallen. Jag kanske missuppfatat vad elektrolysen gör, men enligt dom firmor som syslar med elektrlys och tipset i början av tråden så är det precis det som sker. Jag har lite svårt att förstå hur det ska bildas nytt järn av rost. Kan däremot hålla med om att det upplevs som att det skulle göra det. Det står något om return surface rust to metallic och sedan rust scale is loosened and can be easily removed, lite luddigt i min värd där rost är rost. Jag känner en metallurg så jag ska återkomma med ett mer konkret svar senare. Bävar lite för det, det brukar kunna bli en utläggning som skulle bli en bok i ämnet. Hur som hälst är båda sätten utmärkta för att ta bort rost. The advantages this method has over the old standbys, like vinegar, Coke, muriatic acid, Naval Jelly, wire brushing, sand blasting etc. is that these methods all remove material to remove the rust, including un-rusted surfaces. With many, the metal is left with a "pickled" look or a characteristic colour and texture. The electrolytic method removes nothing: by returning surface rust to metallic iron, rust scale is loosened and can be easily removed. Un-rusted metal is not affected in any way. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Jag har lite svårt att förstå hur det ska bildas nytt järn av rost. Samma här men innan jag upptäckte elektrolysens underbara värld så hann jag ge mig på en bromsokskonsol med stålborste och halva konsolen försvann innan jag var nere på "fast mark". När jag stoppade den andra i badet så kan man efter ett dygn läsa ford-loggan på sidan och bokstäverna är inte många tiondelar höga. Armeringsjärnet jag använder som anod försvinner ju någonstans. Quote
Antus Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Hmm. syns det några porer i godset eller är det helt tätt? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Helt tät men ytan blir något ojämn. Quote
Antus Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Jag tror jag har några klassnings plåtar som sitter på en scabställning och rostar, jag tar in dom och jämför vikten om man kör med elektrolys eller syra. :stupid: måste testas. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Kör på. Jag har även lagt en del skruvar och smågrejor i citronsyra för att få bort rosten. Dessa blir fulla i porer. Ju mer rost, ju mer porer... Quote
Antus Posted December 1, 2007 Posted December 1, 2007 Det är en grej till som jag är lite fundersam över. Det pratas en hel del om knallgas vid elektrolysen. Jag är inte riktigt säker på att det stämmer. Med tanke på att det är en saltlösning och järn som man sedan strömsätter för att få en jonvandring känns det som om det snarare skulle vara koldioxid som bubblade. Använder man syra så blir det vätgas när syran reagerar mot järnet, det är jag med på. Saltlösningen i elektrolysen är snarare motsatsen. Jag är inte superhaj på kemi men det känns som det inte stämmer när man börjar räkna syre och väte atomer. Jag ska surra med en FD syntesare på måndag får se om han kan förklara så jag förstår. Quote
Jonsolo89 Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 tja ...om jag hade gjort kemi läxan hade jag kunnat svarat med större säkerhet... men iaf som jag tror det är Om man lägger en metallbit i Saltsyra HCI.. och om metallen i fråga ligger lägre än väte (H) i spänningserien så borde det bildas vätgas pga av fenomenet eller vad man ska kalla det .. "väte utdrivande metaller" Ca, Na, Mg, Al, Zn, Pb, Fe ... H ... Cu, Ag, Au, Pt, Alltså Järn (Fe) ligger under Väte (H) så då borde det bildas vätgas. Eftersom värgas blandat med syrgas är en välldig explosiv blandning kanske man inte bör ställa sitt bad i ett rumm som är helt tätt..kan kanske gå illa om man kommer in och tänder ljuset i rummet då ... :thumbsdown: så det skadar nog inte om det får vädra lite eller om man har bra vetilation. Men som sagt... jag är lite osäker .. men tror det ungefär funkar så här. Quote
Antus Posted December 23, 2007 Posted December 23, 2007 (edited) Du behöver inte vara osäker. Lägger man järn (Fe) i syra bildas vätgas, vätgas + luft = knallgas. Man får även vätgas när man använder syra som elektrolyt i ett batteri med bly och zink elektråder. Det är möjligt att det även bildas vätgas när man använder elektrolyt av Natriumkarbonat, Det skulle kunna vara därför att en väte och en syre atom i vattnet går åt i prosessen och en väte blir över. det är bara det att jag inte läst kemi så att jag förstår hur! Edited December 23, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
Michael Th Posted December 23, 2007 Posted December 23, 2007 varför citera något som står i inlägget precis ovanför.. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 23, 2007 Posted December 23, 2007 Michael, jag försöker själv motstå vanan att citera. Skriver man på forum som går liiite fortare än Locostklubbens så hinner det växa både 1 och 2 sidor ibland medans man sitt och plitar på sitt inlägg. Citerar man i inte då kan det bli svårläst.. Quote
Arrowsmith Posted December 23, 2007 Posted December 23, 2007 ********off topic******* Ang. Citeringar: Vi som agerar moderatorer i forumet tar bort onödiga citeringar i den mån vi hinner med. Önskemålet att folk ska sluta citera konstant, oavsett behov har hittills inte nått ut till forumanvändarna med någon vidare framgång... Detta resulterar i att ett fåtal aktiva moderatorer får lägga ner onödigt mycket tid på att gallra en massa onödiga citeringsstycken. Hittills för vi en ojämn kamp mot citeringarna men hoppas på bot och bättring annars får vi snart klämma in fler moderatorer, för det är ett otroligt tråkigt och tidsödande arbete att behöva göra på daglig basis när man besöker forumet..... Quote
kallistoteles Posted April 17, 2008 Posted April 17, 2008 Jag har skapat en hemsida om detta och skulle väldigt gärna ha era erfarenheter, ideér och bilder! Skulle vara tacksam om ni vill hjälpa till: elektrolys.wordpress.com mvh /Kalle Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Destilerat vatten? Jag använder kranvatten. Sen är min erfarenhet att man inte ska göra rent detaljerna från lös rost innan utuan bara stoppa ner den som den är. Jag borsta av en bromsokskonsol och där återbildades inte metallen lika bra. Så skippa rengöringen.... Quote
Borken Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Hörru Kalle! Har du själv testat det där med förzinkningen? Vad blir strömmen/spänningen i badet med en sån lampa som du propsar på? Sen så kör dom flesta här inne med målarsoda(förmodar jag) i avrostningen istället för kaustiksoda. Det var en trevlig infosida du hade satt upp. /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Målarsoda kör även jag med. Har läst någonstans att man ska ha offeranod av zink om man kör med kaustiksoda.... Quote
kallistoteles Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Jag trodde jag prenumerade, men hade missat det. Så jag kasnke är lite sen med svar. Effekten i elektrolysen blir den du har på lampan, om du har tillräckligt bra ledning i vattnet vill säga. Det borde inte spela någon störra roll vilken bas/syra du använder, bara du får tillräckligt mycket joner i vattnet. Jag ska ändra till att det går bra med vanligt kranvatten och rengöringsbiten. Tack Fredrik i Trollhättan! mvh /Kalle Quote
Borken Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Hur var det med förzinkningen har du fått ett lyckat resultat? /janne Quote
Drake Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Effekten på lampan? Det där får du nog utveckla om jag ska tro på det. Skit i lampan och gasa på så mycket det går. Quote
kallistoteles Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Borken: När jag köpte min hoj så var batterilådan helt rostad, den avrostade och förzinkade jag med gott resultat, men tyvärr har jag inga bilder på den. Innan det gjorde jag en hel del tester för att det skulle gå bättre. Drake: Vid avrostning håller jag helt med, men vid förzinkning så kan zinket bli trådigt och sprida sig på mindre yta vid högre effekt. Bättre resulat blir om det går långsamt enligt mig, låt det stå på ett par dag. Har du upplevt något annat? Fredrik i Trollhättan: Nu har jag ändrat på sidan. /Kalle Quote
Drake Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Tänkte mest på avrostningen. Ös på bara. Svetslikriktare är tydligen effektivt! Kom även ihåg att inte använda rostfritt som offeranod. Ger tydligen kopiöst giftiga restprodukter. Har aldrig provat att förzinka men den verkar ju enkelt. Quote
Borken Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Ok Då blir det till att testa. Jag antar att det inte bygger speciellt mycket zink men vi får se. /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Rostfri offeranod ger sexvärt krom i vattnet. Extremt farligt. Har man sexvärtkrom i vatten ska vattnet avtunstas bort och restprodukten slutförvaras... Farliga grejor det där. Quote
kallistoteles Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Vad bra att ni nämde sexvärt krom. Det är också infört. Tack så otroligt mycket för all hjälp. Gärna mer information om ni har. /Kalle Quote
razorfish Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 hmm...gjorde en liten "upscale" och doppade ner en hel diff i ett 60-liters kar..:S....böjde en 2mm plåt så det täcker hela botten o ena sidan..en hel burk (750ml) målarsoda..fullt med varmvatten...röra om....6 amp batt laddare...minus via koppar ledningar till varje enskild del på diffen..och plus till plåten.. antingen funkar det inte...(inget bubbel)..eller så tar det riiiiktigt lång tid..:S är jag heelt ute o cyklar? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Om "diffen" är från en Sierra så är den i aluminium.... Quote
Krolleg Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Är den av alu så fungerar det inte som fredde skrev. är den i stål så måste du se till att diffen (minuspol) inte har någon fysisk kontakt med plåten (pluspol), då går strömen igenom materialet istället för "genom" vattnet. Som du beskriver nu så verkar diffen ligga på plåten. Quote
razorfish Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 nej nej....inte själva huset..:)...utan bara delarna..tänkte bara spara tid, då jag inte tänkte plocka isär den i första taget =) inget som ligger emot, men bytte mot kaustik istället.och klädde alla sidor i lådan med plåt....nu går det kalas..=) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 En hel burk målarsoda? Jag tar 5 matskedar till 20 liter vatten.... Quote
Hising Posted July 19, 2008 Posted July 19, 2008 (edited) Tråden är gammal men jag sprang på den då jag vill göra rent gammalt skrot. Noterar att en del använder kaustiksoda(NaOH) och jag bara hoppas att den som är intresserad av denna metod antingen undviker NaOH alternativt kollar upp alla risker. har man en gång sett ett öga som fått NaOH i sig vill man inte se det igen. Det är ingen bra kombination med mänsklig vävnad och den nedbrytande (förtvålningen) processen avstannar inte automatiskt utan fortsätter till sodan är neutraliserad. Använd svaga baser!!! Edit: här uppfattar jag målarsoda som en svag bas men jag är inte kemist. Annars måste ni ha ögonspolningsmöjligheter omedelbart och det ska användas vid minsta misstanke om soda i ögonen. därefter till sjukhus så fort det går. Inte värt det väl? jag lär mig mycket om bilbygge på detta forum, finns väldigt mycket kunskap. Hoppas att ni i sin tur tar detta rådet på allvar, som läkare har jag hyfsad koll på hur kroppen fungerar och rådet är i allra högsta grad välment - vill inte att någon ska få irreparabla skador. framförallt inte när nyttan inte på långa vägar kan matcha riskerna. http://www.rekal.se/catalog/documents/KAUS...0SODA%20SDB.pdf /Johan Hising Edited July 20, 2008 by Hising Quote
Fredrik i Trollhättan Posted July 23, 2008 Posted July 23, 2008 Kaustiksoda har man ju fått lära sig är farligt för liv och lem. Målarsoda därimot känns ju inte lika farligt. Ser egentligen ingen anledning att använda kaustiksodan... Quote
ezroller Posted August 6, 2008 Posted August 6, 2008 Kaustikblandningen man använder e ju inte så fasligt stark... sen har jag använt skyddsbrillor av cyklopmodell. Inte så himla orolig. :) Quote
King Nuffield Posted February 25, 2009 Posted February 25, 2009 Hallå! Jag har provat på div broms ok och styrstag mm och fått ett mycket bra resultat. Nu står jag här med en rostig släpvagnsaxel. Trummorna och sköldarna åker ned i murar baljan men axeln får liksom inte plats. Har en stor blå plasttunna på ca.200L. Tror ni att jag kan blanda en jätte grogg och köra min axel ståendes i tunnan? = ena halvan i taget. Någon som har erfarenhet av något liknande? Mvh Jonas Quote
Drake Posted February 25, 2009 Posted February 25, 2009 Sett bilder på nätet där dom doppat en hel lastbilsram så en axel borde inte vara nåt problem. Ett par grova armeringsjärn i botten på baljan och en svetslikriktare eller en kraftig batteriladdare tror jag är modellen. Quote
AndersK Posted February 25, 2009 Posted February 25, 2009 Jag har postat denna länk i en annan tråd men den passar bättre här. Den är svar på tidigare fråga om stora objekt, visst går det bra En artikel om hur en hel bil avrostades (visserligen uppdelad i mindre delar, men hyffsat stora) http://www.bbssystem.com/manuals/Derusting_oldtruck.pdf Quote
King Nuffield Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 :thumbsup: Klar med kärran och allt blev över förväntan. Endast en bit av axel röret fick slipas av då axeln inte helt gick ned i tunnan. Skruvar och dylikt hamnade i citronsyrabadet. Mycket nöjd med detta. :notworthy: Nu är det färdig blästrat för min del. Finns det inte någon mirakelkur för aluminium också? Typ förgasare, insug mm. Kommer ihåg en artikel i en gammal Wheels om att man kunde använda "Tomteskur" till alu rengörning. Vit plastflaska med blå kork och en tomte på om jag inte minns fel. Har ej sett någon sådan i butiken på väldigt länge. Någon som har några idee´r? Quote
Drake Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 http://www.aircooledtech.com/tools-on-the-...p/soda_blaster/ Quote
King Nuffield Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Ser ju kanon bra ut. Någon som har provat detta? Vart kan man köpa lite större förpackningar av bakpulver? Ica hade bara små burkar = svindyrt!! Är bakpulver och bikarbonat samma sak eller? Tacksam för svar och ideér. Skall prova detta på ett par gamla Solex 45:or. Mvh Jonas Quote
Toffe Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Måste det vara bakpulver? eller skulle det kunna funka med tvättmedel? eller finns det ämnen däri som inte är önskvärda? syftet med pulvret är väl rätt konsistens.... eller ? Toffe Quote
Drake Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Tror nog inte det är så vidare värst kul att andas in tvättmedel. Bikarbonat borde funka. Quote
Pågen Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Skakar liv i en gammal tråd, nu är det min tur att leka kemist, hittar givetvis inte den gamla batteriladdaren utan tänkte ta min CTEK och ett litet 4,5A 12V batteri som buffert för att jämna ut pulserna, annars är jag osäker på om CTEK:en ens ger någon ström, har skickat sambon efter målarsoda. Rostiga bildelar, plåt och hinkar har jag hela garaget fullt av. Pulverblästringen kommer även den att provas, ska testa med mjöl och även med strösocker också, på arla vet jag att de blästrat mjölktankar invändigt med mjöl så det kan fungera. Quote
vedde Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Kul, Elektrolys är roligt och det kräver så lite av en själv(latmasken talar) Berätta gärna hur det gick med blästringen med de olika preparaten, jag har lite Alu som skulle behöva frächas upp. Kommer du köra med blåspistol, plastslang och burk varianten eller genom en vanlig bläster? /Fredrik Quote
Pågen Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Processen är igång, det bubblar som sören, har det på film, filmat med min nyinköpta underbara iPhone! Vet inte om den går att se men jag provar att bifoga den. elektrolys.MOV Quote
vedde Posted September 16, 2009 Posted September 16, 2009 Det ser ut som när jag gjorde det. Lämna den över natten sen går du dit och Ruskar på den och låter den stå en natt till så det slutar bubbla. Sen tar du ur den och tvättar av det svarta hinnan som blir och du är klar. /Fredrik Quote
Jonas Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Kan meddela att elektrolys badet fungerar även vid 4-5 minus grader. :) Så länge det är igång fryser det inte. Dock började ytan frysa efter någon natt med 10 minus grader. Quote
AndersK Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Öka strömmen så blir det varmare Akta dig för gnistor bara när du knackar hål på isen. Det är knallgas under den.... (men det kanske redan nämnts tidigare) Quote
J.Andersson Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Kan jag göra en säker elektrolys med detta? El: laptopladdare 15V 5A Varmvatten+bakpulver offeranod: svartstål+fyrkantsrör antar att det är förzinkat eller nått likn. tror inte det är något rostfritt i det va?? Det jag vill avrosta är redan svarvade bromsskivor men vill få bort rosten i ventilationen,,, går det? Quote
Jonas Posted November 20, 2014 Posted November 20, 2014 Jag hade undvikit de galvade rören. Det är bättre om du använder en plåt som offeranod, gärna så stor som får plats i baljan (ytan på offeranoden ska vara minst lika stor som ytan som ska avrostas om det ska fungera optimalt och ytan på en ventilerad bromsskiva är rätt stor). Jag har kört med bikarbonat, som inte verkar vara riktigt samma sak som bakpulver. Bakpulver verkar vara en mindre koncentrerad variant av bikarbonat om jag har förstått det rätt. Strömkällan räcker säkert, mitt bad brukar dra 1-1,5A vid 15V. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.