Kghaas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 (edited) Jeg har kjøpt meg en Lotus Seven S4 1974 modell. Dette er en orginal bil og inget locost/hjemmebygg, men jeg håper jo at jeg kan få være med her på forumet alikevel. Det er nemlig ikke lov å bygge biler selv i Norge. Det nærmeste man kommer er å kjøpe en ferdg bil og modifisere. Min plan med bilen er først å få den godkjennt. (Den har stått i en garasje siden 2004), for så å modifisere med bremser, bakaksel, difusor osv... Noen bilder: Henting av bil: I garasjen: Startet med renovering: Bygger om fra RHD til LHD Status 8 Nov: Får jeg være med :)/>? Edited October 30, 2014 by Kghaas Quote
Berne Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Givetvis är du välkommen här och även som medlem i klubben så kan du vara med och köra på Kinnekulle i juli nästa år. Quote
Krolleg Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Hej och välkommen. Här är alla välkommna. Locost, highcost, snabb bygge, långsamtbygge, glidarbil eller banracer spelar ingen roll. Det är det som är så skönt här på forumet :) Quote
cealm Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Välkommen in på forumet Kghaas. Vi kan nog bara konstatera att vi har fina regler för bilbyggen här om jämför. --- Det er nemlig ikke lov å bygge biler selv i Norge. Det nærmeste man kommer er å kjøpe en ferdg bil og modifisere. --- Det borde betyda att svenska bilar kan exporteras till Norge. När vi väl fått regplåtar är väl bilen att betrakta som "färdig bil". Quote
Jonte Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Välkommen hit till vårt forum. Här är alla välkomna oavsett original eller hillbilly-locost :D Ska bli kul och följa din renovering Quote
Kghaas Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Takker :) I'm in! Skal oppdatere tråden med jevne mellomrom, men blir en liten pause da jeg må fikse på noen andre prosjekter først. Målet er at Lotus'en skal være godkjent før jul. Den har ikke vært godkjent siden 2004... Ellers så ser dette ut som et veldig bra forum! Mye kunnskap og god tone! Quote
gka Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Välkommen! Jag hade en S4 i Hot Wheels-version när jag var liten, kul att se en i fullskala. :) Men vad är det för fel på högerstyrt? ;) Quote
Kghaas Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Välkommen! Jag hade en S4 i Hot Wheels-version när jag var liten, kul att se en i fullskala. :) Men vad är det för fel på högerstyrt? ;) Ikke noe feil med høyrestyring, men jeg synes det er bedre å gire med høyre hånd. Sitter rett og slett litt bedre i kroppen. Kostnaden for å bygge om var ca. 1500.-NOK og 5-6 timer. Jeg har forøvrig allerede en bil med rattet på feil side: Kjøpte denne som student for 16 år siden, og har kjørt litt historisk racing, ferier osv på feil side. Bilen veier ca.750kg og har en blodtrimmet A serie motor på 1280ccm. tipper på ca 100-110hk Quote
Kghaas Posted November 15, 2011 Author Posted November 15, 2011 Da har bilen vært på besikning. Sist den ble vist var i 2003 så jeg regnet med at det var en del feil. Til min overaskelse så var det kun bremser bak som var ujevne. Ellers så var alt etter plan Feil på bremser bak. Løst ratt (Jeg hadde glemt å sette på mutteren som holder rattet!) Ingen lys virket(Korttsluttning dagen før) Ellers ingen feil, og LHD ombygnad godkjennt. Eller så har jeg prøvd meg litt i photoshop. Mulig jeg går for Oransj med carbon. Vi får se... Har også byttet lamper fra 7" til 5" fra Biltema. Locost! Quote
Janne L Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Trevigt knut! Lycka till med att få bilen godkänd i besiktningen! Den kommer att blir fin när du är färdig. m :D h Janne Quote
Kghaas Posted February 17, 2012 Author Posted February 17, 2012 Har vært litt sløv med å oppdatere her, men har lest mye her på forumet. Veldig bra forum og mye kunnskap! Siden jeg fikk feil på besikning på bremser bak, så valgte jeg like godt å oppgradere til skivebremser. Bestillte et kit fra Arrow-engineering i UK. Jeg skal kjøre med 13", så jeg trengte de minste skivene. Det krever at enden på akslingen må maskineres ned fra 137mm til 130mm. Siden jeg ikke har en svarv, så var det bare vinkelsliper, tomgang og 3de gir som gjalt. 7 minutter per side og perfekt :) Så tok jeg ut akslingen. Det er en Escort English axel med Capri 9" trommel bremser. Innfestinger på akslingen er spesifikt for Lotus. Kit'et som jeg kjøpte var helt komplett, og med Alu calippere. Veldig lett. Jeg veide nytt mot gammelt: Capri 9" Drum setup: 16,4kg (begge sider) Disk kit:13,8kg (Begge sider) Calippere er fra Mini One Test montering Pga unøyaktigehter i Fords Aksler så var det nødvendig å space ut med 4mm skiver Akslingen er nå på plass i bilen, men naboen min fikk vannlekasje så jeg må tørke ut før jeg gjør noe mer. Trykk for video.... Quote
Antas Posted February 19, 2012 Posted February 19, 2012 När jag ser filmen om vattenskadan lider jag med dej! I vårt hus har vi haft en vattenskada som kostade 650 000 SEK! Försäkringen täckte allt, vi betalade ca 2 500 SEK (självrisk). Vi fick flytta till en lägenhet i ca 10 mån medan huset torkade. Nåja, det var en billig husrenovering! Antas Torrskodd. Quote
Thomas Posted February 19, 2012 Posted February 19, 2012 Antas i ett sånt läge är det skönt att ha försäkrat. Quote
Kghaas Posted February 23, 2012 Author Posted February 23, 2012 (edited) Ja det er bra å ha forsikring, men det ser ikke ut som om det bel så store skader. Må jo se positivt på det: "Elven" vasket jo garasjegulvet rent :) Har fått gjort klart til lakk. Litt pussing og maskering så er det klart. Har også fått noen deler som skal på etter hvert. Nye bremser og calipere. Jeg synes bremseslangene kom for lavt. Any comments? Difusor fra Kitcarspares.co.uk Ser veldig bra ut. kjøpte også seter og ratt. Ratt ikke bra, seter ok. Man får det man betaler for.... Klar for pussing med 400 papir, maskering og så lakk. RAL2004 bør være en kjent farge i Sverige. Noen som klarer å gjette fra hvor? ;) Edited February 23, 2012 by Kghaas Quote
Antas Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Antas i ett sånt läge är det skönt att ha försäkrat. Jo, det blev billigt med en dyr hemförsäkring. Hela vattenskadan blev dyr ändå. På tips från försäkringsbolaget rådde dom oss att passa på att göra allt som borde göras eftersom allt blev nytt. Följden blev att jag (jo, jag gjorde allt själv - puh!) bytte husets samtliga fönster, fönsterbyte ger följdeffekten att fönsterfoder måste bytas följt av all brädfodring byttes. Inomhus lade vi nya golv, flyttade väggar och mycket till som kom sej av att hustrun hade fått griller i huvudet! Badrum och toalett fick värmegolv och kakel på alla väggar, förråd och entré tilläggsisolerades (borde stavas med "lll"). Jag hade en diskussion med försäkringsbolaget att de borde ta en Caterpillar och schakta ner hela huset och sätta upp ett nytt (OBS! Skadeersättningen är momsfri, motsvarande 812 500 SEK inkl moms), tomten och grunden, el, vatten och avlopp fanns redan så det hade varit rimligt för alla parter. Mitt förslag möttes med "objektet ska byggas upp i ursprungligt dåligt skick!" Ett (av många!)råd till alla som råkar ut för en liknande skada är att måste ni flytta till annan bostad under torktiden - se till att försäkringsbolaget betalar hemförsäkringen för det tillfälliga boendet! Den ordinarie hemförsäkringen gäller ju det skadade huset! Jag hade mycket trevliga diskussioner om bl.a. detta med mitt försäkringsbolag. Många skadelidande har ingen aning om vad försäkringsavtalet innehåller och missar därför ersättningar för många kostnadsposter. För mej som har som yrke att läsa juridisk text var det enkelt men för ovana är man helt i händerna på försäkringsbolagen och där finns ingen givmildhet minsann! Vi hade inga besvär med försäkringsbolaget, allt gick som "på räls". Förlåt att jag tog denna tråd i anspråk för en kort föreläsning om försäkringsvärlden. Antas Juridiskt yrkesskadad. Quote
cealm Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Lite Google-fusk ger ---> RAL 2004 PURE ORANGE fast vem som tillverkat har jag ingen aning om. Quote
Morty Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Tillbaka till bromsoken. Det är inte så att du monterat höger ok på vänster sida osv..? Jag ser en risk i att fastna med bromsslangarna i något olämpligt på vägen. Quote
Unaimed Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 (edited) EDIT: What he said ^^ Nye bremser og calipere. Jeg synes bremseslangene kom for lavt. Any comments? Hmm, det kan inte vara så att vänster sida hamnat på höger sida och vice versa? Edited February 23, 2012 by Unaimed Quote
Christer J Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Oken sitter ju rätt, men kan du inte vrida banjoanslutningen ? Quote
Kghaas Posted February 23, 2012 Author Posted February 23, 2012 Takk for innspill. Caliperen er merket med L og R. Jeg er ikke spesielt god på engelsk men jeg har en ide om hva det betyr... Kanskje jeg skulle prøve å montere de opposit... Jeg synes også at slangene var alt for lavt. Er orginale slanger også og det var ikke mulig å få en annen vinkel. Calipperen er til Mini One, så kanskje de sitter montert kl.3 og ikke kl.9 som her? RAL 2004 er absolutt knall orange. Og hvorfor burde dere svensker vite det....? Quote
Christer J Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Takk for innspill. Caliperen er merket med L og R. Jeg er ikke spesielt god på engelsk men jeg har en ide om hva det betyr... Kanskje jeg skulle prøve å montere de opposit... Jeg synes også at slangene var alt for lavt. Er orginale slanger også og det var ikke mulig å få en annen vinkel. Calipperen er til Mini One, så kanskje de sitter montert kl.3 og ikke kl.9 som her? RAL 2004 er absolutt knall orange. Og hvorfor burde dere svensker vite det....? Byt inte sida, det blir bara problem med avluftningen. Men banjokopplingen har en "krok" på ? Slipa bort den och prova, annars byt slang till något mer passande Quote
Kghaas Posted February 23, 2012 Author Posted February 23, 2012 Byt inte sida, det blir bara problem med avluftningen. Men banjokopplingen har en "krok" på ? Slipa bort den och prova, annars byt slang till något mer passande Det var nettopp luftingen jeg tenkte på da jeg monterte det. Bremseslangene er banjo fitting, men uten den kroken du nevner. Hmm får fundere litt. eller så ser jeg at Mini har calipper montert i samme posisjon som meg og jeg har originale slanger... RAL 2004...... Quote
Rikard Larsson Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Ahaaa, jag trodde det var jägermeister-orange och att du tycker att svenskar dricker mycket jäger eller något sådant :) Quote
Christer J Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Du har frambromsslangar till Mini. Bak sitter det inte banjo original på Minin. Quote
Peter M Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Du kan sälja dina 9-tums trumbromsar ganska dyrt. De som kör historisk racing skriker efter sådana bromsar. Med lite tur kan det betala hela ditt bromskonverteringsprojekt. (Ha ha, det där var ett långt ord.) Quote
Kghaas Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Takk for tilbakemeldinger Kunne kanskje vært jagermeister, men drker dere så mye av det da? Når det gjelder bremseslanger, så er de orginale for bakbremser. Disse finnes i M10 og M12. Mine er M12 og vanskelig å finne slange til. Jeg bestillte derfor orginalt. For de som skal bruke calipere fra denne bilen, sørg for å få M10! Tromlene selger jeg hvis noen vil kjøpe. Ellers så havner de på lageret med alle de andre delene mine... Quote
FilipD Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Får man ha en bil som är byggd och godkänd i sverige, i Norge? Quote
Thomas Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 RAL färgkartor är sk. internationella. RAL 2004 t.ex. är en std färg och tillhör inte någon tillverkare eller företag utan är "allmän" Quote
Kghaas Posted February 28, 2012 Author Posted February 28, 2012 Får man ha en bil som är byggd och godkänd i sverige, i Norge? Du får ikke kjøre den på allmen veg. Kun fabrikk bygde biler som er låv i Norge :( Quote
Antas Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Får jag som svensk köra min egen byggda bil (byggd i Sverige) i Norge? Quote
Jocke4U Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 Får jag som svensk köra min egen byggda bil (byggd i Sverige) i Norge? Det måste du väl ändå få....annat vore orimligt. Quote
Antas Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 (edited) Jovisst, annat vore märkligt. Fordonet är (blir) godkänt i Sverige (EU), Norge tillhör EES, därför vore det mycket märkligt om det är förbjudet. Tidigare var det förbjudet med släpvagn till motorcykel i Norge vilket är tillåtet i Sverige. Jag har jobbat med export/importjuridik vad avser vissa livsmedel till/från Norge och vet att de har märkliga lagar i vissa fall. Edited February 29, 2012 by Antas Quote
cealm Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 (edited) --- Du får ikke kjøre den på allmen veg. --- Synnerligen konstigt. Det som styr är Fordonsdatabasen i Sverige och det enda som där säger något om tillverkaren är på sid två där det noteras att bilen är "amatörbyggd". För övrigt är allt identiskt med vilken bil som helst av så kallade "fabriksbyggda bilar". Att inte få köra över norska gränsen med fordonet känns udda. Möjligen om det kan finnas någon EU regel som ställer till det. Att sedan registrera om bilen, dvs import till Norge, det kan vara en helt annan sak och kanske ogörligt. Spännande att få veta mer om det. Kghaas har du något skrivet om det från Norges motsvarande myndighet till Transportstyrelsen. Edited February 29, 2012 by cealm Quote
Antas Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 Norge tillhör EES vilket även Sverige gjorde före EU inträdet. I stort sett gäller alla regler inom EU även inom EES förutom att de inte får rösta om EU´s göranden och låtanden. När ett fordon, även "amatörbyggt" fordon, är godkänt för bruk på allmänna vägar i Sverige så är det automatiskt godkänt för samma inom hela EU. Enda ev hindret skulle vara att Sverige har fått ett tidsbegränsat undantag (Sverige har varken ansökt eller fått det). Skulle vara intressant om Kghaas kunde ta reda på vad som gäller för EU godkända fordons tillfälliga nyttjande (semesterresa eller tillfälliga besök) i Norge. Quote
vedde Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Kolla med Bengt (BeLO) Har för mig att han har kört en lång sväng i Norge med sin seven. Har inte läst eller hört att han inte fick. /Fredrik Quote
vedde Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Hej Jag har ställt frågan till min kollega på vår systerorganisation NAF i Norge. Kan inte han svara så kan det nog bli svårt att få ett svar. Han har ett team på 5 jurister som borde kunna denna typen av frågor. Återkommer med svar när jag vet. /Fredrik Quote
vedde Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Svar från Norges Automobil Förbund(NAF) "Har du en bil som er registrert med ordinære svenske skilter kan du kjøre i Norge ut i fra det jeg kjenner til. Svenske myndigheter har jo godkjent bilen på lik linje med andre" Så - man får köra med en svenskskyltad bil i Norge oavsett om den är pruduktionsbyggd eller amatörbyggd - så länge den är godkjänd av SBP och har svenska skyltar. /Fredrik Quote
Kghaas Posted March 5, 2012 Author Posted March 5, 2012 Hei Har ikke lest på noen dager, og ser at dere allerede har funnet svaret. Der er som Fredrik skriver: bil på Svenske skilter kan kjøre i Norge. Om den er selvbygge eller ikke spiller ingen rolle. alle biler som er godkjennt i eget land får kjøre. Det jeg mente var at du ikke kan ta med en svensk bil til norge og omregistrere den til norske skilter. Vi har også en litt spessiel regel til: hvis jeg som norsk statsborger låner/leier/kjøper en bil i sverige, kjører til Norge, så må jeg betale toll og moms! Flere saker hvor tollmyndighetene har beslaglagt leiebiler i måneder... Denne loven ble endret i fjor, og Norske statsborgere kan kjøre utenlands leiebil i norge i maks 40-50 dager(husker ikke eksakt). MEN: vi kan ikke låne en privatbil, da blir den beslaglagt... Mange strenge bilregler i Norge... Men locostsweeden i hjemmelagde biler er selvfølgelig hjertlig velkommen. Husk bare at dere ikke må lånebort bilen... Quote
Kghaas Posted March 6, 2012 Author Posted March 6, 2012 Satt og googlet litt og fant bilde av en annen Norsk S4. Her på forumet! Den er også modifisert litt.... http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3739 Eller så er jeg klar for sliping. La på primer, men den var gammel så den tettet silen i lakksprøyten. Måtte rense filter i sprøyta hvert 3-4 minutt. En helvetes grisejobb. Lang tid tok det også... Primeren ble heller ikke serlig bra, så jeg må bruke mye tid på pussing. Råd: ikke bruk gammel primer.... Regner med å legge lakk på Onsdag Quote
Morty Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 Jag lärde mig den hårda vägen för ett par år sedan att alltid sila färgen innan jag häller den i sprutan. Den gången blev det många timmars slipande efter 30 sekunders målning.... Han jag köpt färgen sa att jag hade bara haft tur alla gånger innan som det fungerat utan att sila.... Quote
Kghaas Posted March 8, 2012 Author Posted March 8, 2012 Jeg har kjøpt sil! Brukte noen timer i garasjen og vips, så er den Orange. 3 lag med oransje og 5 lag med klar. For tidlig å si om det ble bra, da jeg har for lite lys. Noen områder var alt for dårlig opplyst slik at jeg lakket nesten i blinde. Men når man først har startet så går det jo ikke an å snu... Quote
Kghaas Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 (edited) Lakken ble ganske bra. 4 steder hvor lakken har rent ganske bra. Ble også en del "Appelsin hud". Men alt i alt så er jeg fornøyd med jobben. Sliper ned med 1200 papir så blir den bra! Edited March 11, 2012 by Kghaas Quote
BeLo Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Hej! När det gäller körning i Norge så kan jag bekräfta att 7:an fungerade utmärkt även på Norska sidan, den hostade inte ens till när vi passerade gränsen. ;-) Jag fick inga synpunkter om att den ev. skulle vara olaglig (frågade iofs inte heller). Tvärt om så fick jag många uppskattande kommantarer och glada tillrop. Hur ska de kunna särskilja en fabrikssammansatt 7:a och en amatörbyggd? Dessutom måste de ju hinna ifatt först... ;-) Skämt åsido så verkar det orimligt att vi inte skulle få köra i Norge. Att regga är en helt annan historia. /Bengt Quote
BeLo Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 (edited) Hej! När det gäller körning i Norge så kan jag bekräfta att 7:an fungerade utmärkt även på Norska sidan, den hostade inte ens till när vi passerade gränsen. ;-) Jag fick inga synpunkter om att den ev. skulle vara olaglig (frågade iofs inte heller). Tvärt om så fick jag många uppskattande kommantarer och glada tillrop. Hur ska de kunna särskilja en fabrikssammansatt 7:a och en amatörbyggd? Dessutom måste de ju hinna ifatt först... ;-) Skämt åsido så verkar det orimligt att vi inte skulle få köra i Norge. Att regga är en helt annan historia. /Bengt ?? Får skylla dubbelposten på dålig mottagning på tåget mellan Stockholm och Karlstad! ;-) Edited March 11, 2012 by BeLo Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.