FilipD Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 nu ska jag förbi brevlådan och posta det som behövdes för ursprungskontrollen. Annars har det inte hänt så mycket. Mycket jobb, skola och sen har jag plågat mig på motocrossbanan sen den öppnade. Lyft ur motorn idag hur ramen. Så till veckan ska jag riva av det sista på ramen så den är rensad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 13, 2012 Author Share Posted April 13, 2012 Uppdatering Nu är allt borta från ramen. Tog lite foton men glömde kameran. Till veckan ska jag försöka svetsa det sista jag in kom åt tidigare. Sen är det bläster och lack. Men vet inte om jag ska fixa de andra punkterna från SFRO1 först, men naven och rattstången. Hade lite tur i oturen idag med. Tappade kameran när jag höll på att snubbla över en domkraft. Den studsade på kanten till mitt oljekar, som är fullt med olja, men hamnade utan för i den mjuka betongen. Fredag den 13:e I helgen blir det återträff med gänget från KS21, så inget garage i helgen. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 18, 2012 Author Share Posted April 18, 2012 I Veckan hade ett brev från transportstyrelsen hamnat i min postlåda! Min ursprungskontroll beviljades.! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Grattis! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 Det är ju ett steg iaf;) Men nu är det en fråga jag måste a svar på, även om jag räknat på det själv. Vilka fälgar blir bäst, om jag vill få in däckcentrumet så scruben blir mindre. 17" är storleken på båda. ena är 8" breda med et40, den andra är 7" breda med et35. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 et40, har inget med fälgens bredd att göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 et40, har inget med fälgens bredd att göra Inte? hamnar inte en bredare fälg annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 typ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 ET är mätt från fälgens centrum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Som Thomas skriver mäts Et från fälg centrum. Din andra bild visar bra hur det förhåller sig. In och ut sida på fälgen hamnar givetvis olika beroende på bredd. Men har du en fälg med Et40 så är det ingen skillnad på skrubben på en fälg som är 8 eller 18 tum bred, efter som fälgcentrum på båda är på 40mm från navet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 Då tror jag att det blir 8" fälgarna då, med et 40. Behövs nog få in så mycket som möjligt pga mina spindlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 Senaste Nu har jag beställt fälgar, 17" med 8" bredd och et40. Sen har jag skickat efter ratt och nav samt snap-of fäste. MHV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 Äntligen lite bilder mee! Efter att spenderat flera veckor med skola och jobb så tog jag tag i mitt bygge idag. Har som sagt plockat ner hela bilen... ...och sorterat upp det lite. Och nu är allt svetsat som jag inte hade kommit åt tidigare. Gjorde ett par öglor fram som jag ska kunna använda som fästpunkter för extra vikter om jag kommer behöva det. Nu har jag dock börjat fundera på lack. Är det värt en pulverlack? Just det.. min nya fälgar. Blev 7" istället för 8". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 --- Är det värt en pulverlack? --- Jag tillhör gruppen "aldrig pulverlack" men har respekt för de som tillhör gruppen "gillar pulverlack". Är bilen absolut helt klar och pulverlackning görs på bästa sätt så är det väl ok. Min första bil hade pulverlackad ram som jag behövde svetsa i ett otal gånger. Få bort pulverlacken........ det du, inte kul. Efter det bestämde jag mig för att gå med i "aldrig pulverlack" gruppen. Hellre köra SFRO 1 och SFRO 2 och regbes med en omålad rostig ram och sedan plocka isär för 1K eller 2K målning och sedan få färdig bil. Det är mitt synsätt. Hoppas du får in andra vinklingar och svar. Så får du välja vad du vill ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 (edited) --- Är det värt en pulverlack? --- Jag tillhör gruppen "aldrig pulverlack" men har respekt för de som tillhör gruppen "gillar pulverlack". Är bilen absolut helt klar och pulverlackning görs på bästa sätt så är det väl ok. Min första bil hade pulverlackad ram som jag behövde svetsa i ett otal gånger. Få bort pulverlacken........ det du, inte kul. Efter det bestämde jag mig för att gå med i "aldrig pulverlack" gruppen. Hellre köra SFRO 1 och SFRO 2 och regbes med en omålad rostig ram och sedan plocka isär för 1K eller 2K målning och sedan få färdig bil. Det är mitt synsätt. Hoppas du får in andra vinklingar och svar. Så får du välja vad du vill ha. Jag är faktiskt redan inne på ditt spår. Att riva bilen igen en vinter görs ju ganska fort om man vill pulverlacka senare. Så det lutar år en vanligt sprutlack. Men jag kommer nog ha färgen på vid sfro2 ocgh så vidare.. Edited April 25, 2012 by FilipD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Bra jobbat. Angående fälgbredd tror jag du gjorde rätt. Jag har 8x17" fram med 215/45-däck. Lite mycket tyskstuk och hade gärna haft 7x17 istället. Men min fälgmodell fanns inte i 7". Valde bort pulverlack p.g.a. kostnat, klydd med transport av ram och omöjlighet att bättra. Jag körde slät svart blank hammarlack. Med fin lackpensel blir det likt pulverlack i yta, dock inte lika tåligt. Så bärarmarna kanske blir omlackade med pulver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Tycker POR-15 är ett bra val för målning av chassit. Måla med mini-roller och liten pensel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Filip, har du vägt chassiet som det är just nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Bra jobbat. Angående fälgbredd tror jag du gjorde rätt. Jag har 8x17" fram med 215/45-däck. Lite mycket tyskstuk och hade gärna haft 7x17 istället. Men min fälgmodell fanns inte i 7". Valde bort pulverlack p.g.a. kostnat, klydd med transport av ram och omöjlighet att bättra. Jag körde slät svart blank hammarlack. Med fin lackpensel blir det likt pulverlack i yta, dock inte lika tåligt. Så bärarmarna kanske blir omlackade med pulver. tack! De jag handlade fälgarna av sa något liknande. 8" hade kanske blivit lite brett. Jag kommer använda 225 bredd, de vad var han rekommenderade. Jag hade fått bra pris på pulver och transporten för mig är 200 meter, men jag tror det blir vanligt lack. Han som har pulverlacken har även en billackering och han föreslog en lack som de använder till lastbilschassin, skulle tydligen vara tålig. Då kör jag det på alla delar (metall). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Tycker POR-15 är ett bra val för målning av chassit. Måla med mini-roller och liten pensel Tåls att kolla upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Filip, har du vägt chassiet som det är just nu? Nej, jag har faktiskt inte ens tänkt på det :unsure:. Tänkte du på bara ramen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Ja, det hade varit väldigt intressant att veta den vikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Ja, det hade varit väldigt intressant att veta den vikten. ja, jag kan ju försöka väga den, vad är det intressanta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Vanliga Seven-ramar väger under hundringen. Ovanlig Seven-ram väger lite mer än 100kg......(inlägg #465) --- Nu är ramen avklädd. Jag har vägt den.. Hade bara två vågar så en av dem gick förbi varvstoppet och fortsatte på varv nummer 2. Summan blev det jag gissade i ett tidigare inlägg 300 kg.. Fast det saknas lite grejer på tomramen så det är rimligt att tro 310 till 320 kg i slutgiltigt avklätt skick ---- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Vilken bultkvalitet ska jag använda tycker ni, nu när man ska börja montera ihop bilen igen lite smått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 I hjulupphängningen är M12 8.8 lite av en standard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 5, 2012 Author Share Posted May 5, 2012 Okej, då behöver jag inte byta ut dom. Bultarna till skivbromsarna och det runt omkring det hade jag tänkt 12.9, eller vad de heter. SFRO-Stefan nämnde något om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Arbete på lego Idag har jag lämnat iväg rattstången som inte var ok, till förmån för en ny. De ska svarva ett stycke i stället och tig-svetsa hardyskivan. Samtidigt så bad jag dom att sätta i helcoy-gängor i navet som jag behövde göra. Var även på lackfirman idag, som ska hjälpa mig med färgen. Men ägaren som jag känner var på uppdrag på annat håll idag. Så det bli återbesök i morgon. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Snabb leverans! Igår hämtade jag mina nav med ny gängor, helt enligt SFROs önskemål. OCH en ny rattstång. Den blev så snygg så det kommer en bild på det snart. Den kommer lackas så den inget blir berfuktat med rost. Lackarkillen hade dock tappat bort sin färgkarta så jag har inte kunnat beställa färgen till ramen:S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 23, 2012 Author Share Posted May 23, 2012 Jag har eventuellt fått tag i en turbo. Den kommer från en saab 9000 aero. Han skulle ha den på sin R6 men har sålt hojen. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Det är en bra och relativt tålig turbo. Räcker till drygt 250 ostressade hk på en 2-liters saabmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 29, 2012 Author Share Posted May 29, 2012 Nu är turbon i mitt förvar. Kanske inte det bästa skicket i lagerspel, något glapp men tror inte det kommer innebära några problem i första steget. Hittat flänsplatta på MIn Länk. Så en sådan får beställas. Plus lite anslutningar till olja och vatten. Eventullet få det bli en egen projekttråd att få igång motorn för jag har väldigt lite erfarenhet av något liknande. Jag sitter fortfarande och försöker reda ut vilket styrsystem jag ska använda. Även att jag läst på, står jag fortfarande på noll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 29, 2012 Author Share Posted May 29, 2012 Sen måste jag ju säga att jag såg min första super 7a i på riktigt igår på ICA parkeringen i Kalmar. Den var ju mycket mindre än vad jag trodde :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Hej! För att berätta läget lite så är det så att jag bestämt att jag inte kommer göra mer på bilen förens semestern. Det är för att tiden inte finns just nu. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 10, 2012 Author Share Posted July 10, 2012 Nu är semestern här, några dagar i veckan iaf. har extra tur med lastbil till stockholm 2-3 ggr i veckan nu och nästa vecka, men är ledig förutom det. Börjat slipa på ramen så jag får på färg snart. Känns som jag besudlar något flera timmar i streck. Någon som har en bra, färdig idé, på en gaspedel av hängande modell? MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 18, 2012 Author Share Posted July 18, 2012 HAHA! Nu har jag äntligen fått tag i färg! kommer förhoppningsvis få på den i helgen. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 20, 2012 Author Share Posted July 20, 2012 (edited) Hej! Lägger upp bilder från dagens jobb. Dålig kvalitet men hade bara med mig mobilen. Nästa steg är att vända på ramen, vatten slipa den och lägga på mer färg ovanifrån. MVH Edited July 20, 2012 by FilipD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 20, 2012 Share Posted July 20, 2012 FIlip, vad använder du för färg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 20, 2012 Author Share Posted July 20, 2012 FIlip, vad använder du för färg? Någon typ av industrifärg. Ska kolla upp exakt till i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 Det ser ut som om du är i en lackbox, handlägger(rollar/penslar) eller sprutar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 sprutar på den. sista lagret la en bekant på, ville inte riskera att behöva slipa ner igen för att göra om. glömde dock namnet på färgen. ska ner i morgon igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 24, 2012 Author Share Posted July 24, 2012 Lite gjort idag.. Tips på framlyktor? Vill ha lite ovalare än runda. Sen behöver jag få klarhet i MS-styrsystemet. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 Ser mycket bra ut :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 tack så hemskt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 FIlip, vad använder du för färg? Den heter Temadur 20. 20 är mattheten. lägre = mer matt. Det är en polyuretan färg. 4 del färg, 1 del härdare och 10% förtunning. Jag använde färgkod RAL 9005. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Strålkastare som är snygga, ovala och godkända har jag inte sett. Det närmaste är Hella's "projektorlampor" men de behöver ju gärna ett snyggt hus, hoppas att någon tar tag i det och börjar sälja. http://s-v-c.co.uk/product/90mm-bi-halogen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 Okej, för något hus blir det ju tyvärr inte här. Får bli runda i annat fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2beers Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Roligt att du kommit igång med byggandet igen! Jag följer utvecklingen noga och som jag skrev förut, ska försöka komma ner och se hur du gör med allting, vet tyvärr inte när... Snyggt med mattsvart ram. /Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Roligt att du kommit igång med byggandet igen! Jag följer utvecklingen noga och som jag skrev förut, ska försöka komma ner och se hur du gör med allting, vet tyvärr inte när... Snyggt med mattsvart ram. /Tobias Ja det är kul, litet bakslag idag dock. Åkte ut till skrroten för att hitta en ny växellåda. Skiljer tydligen så mycket bland lådorna så den jag söker verkar vara svår att hitta. Men på Ebay verkar det finnas flera, så det kanske blir mitt första köp därifrån. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts