Lejo Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 (edited) Hej locost bröder! Eftersom jag tycker att det är både roligt och intressant att läsa om andras byggen så känns det som att även jag vill bidra med en egen byggtråd. jag heter Leif Johansson, är 54år och bor i Viksjö/Järfälla som ligger ca 2 mil nordväst om Stockholm, efter E18. Det hela började 2005 med att vi var 3 arbetskamrater som fick för oss att bygga varsin locost baserad på Sierra, vi kunde vara på arbetsplatsen och bygga våra bilar, Efter en tid av planering, införskaffande av delar till chassi och inköp av donatorbil så hann vi bara att få ihop var sitt chassi då vi fick besked om att företaget skulle läggas ner. Då jag själv har ett bra garage här i Järfälla (JAC=Järfälla automobil club) så kunde jag vara där men som alltid så finns det många projekt på gång och även mycket annat som händer i livet. Så......efter att locost-projektet stått still i några år så tycker jag att det är dags att komma igång igen. Från början var tanken att en Sierra skulle släppa till alla delar men under resans gång har jag bytt det mesta till Volvo, Lite som är gjort och finns: Chassi= Baserad på boken Spindlar=Volvo 140 Bakaxel= Volvo 240 (4,10) Motor= B23 Växelåda=Getrag Plast= Peter Lilja Som dom flesta gillar jag när det finns bilder på vad vi sysslar med. Därför ska även jag få in bilder som visar hur det ser ut och vad som händer. Det vore också roligt att få kontakt med någon i närområdet som bygger eller har en färdig super seven. Edited June 25, 2011 by Lejo Quote
cealm Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Välkommen in i Locost-byggar-gänget. Som ljuv musik i öronen (eller ögonen) när det står om bilder....... Järfälla, hmmm det är nästan som en förort till Arboga vill jag minnas, man kan inte hålla reda på alla kranskommuner, eller? DEt finns gott om både byggen och färdiga kärror runt omkring dig. De kommer nog ge sig till känna i tråden kan jag tro. I alla fall om jag känner dem rätt. Eller får någon skvallra...... Välkommen i alla fall och kul att du är på G igen. Quote
audimotorsport Posted June 21, 2011 Posted June 21, 2011 Anmäler sig som seven ägare,färdigbyggd..bor i bromma,de e bara å skrika till om du undrar nåt el vill titta på bilen för att få lite ideer.. Zetec T9 240axel torsen diff Estfield plast Stuart taylor ram /peter Quote
Micael Posted June 21, 2011 Posted June 21, 2011 Anmäler mig också som sävenägare. Har kanske stockholms (eller sveriges) risigaste Locost. Bor i vallentuna. Duratec (läcker olja) T9 (viner, tror jag) Sierra LSD, de dion (rasad) GTS plast (repigt) MK-engineering ram (sned) Men jag är lika glad för det Quote
jonasw Posted June 21, 2011 Posted June 21, 2011 Jag bor nära, promenad över skogen bara till Backlura, Hässelby Bygger Westfield med ST170 motor Kom förbi på en kaffe när det passar Quote
TonysGarage Posted June 21, 2011 Posted June 21, 2011 Anmäler mig också som sävenägare. Har kanske stockholms (eller sveriges) risigaste Locost. Bor i vallentuna. Duratec (läcker olja) T9 (viner, tror jag) Sierra LSD, de dion (rasad) GTS plast (repigt) MK-engineering ram (sned) Men jag är lika glad för det :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Världen behöver fler positiva medborgare!!! :D Quote
pelle17B Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Bor i Järfälla ett par stenkast från Viksjö. Byggt seven. Meckar med ny motor. Snart panik att motorn och bilen inte är klara inför sommaren. /Peter Boström Quote
rollexe Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Kul att se att det finns bilbyggare i området, själv bor jag också i Backlura. Kan vara bra att ha byggare i närheten för tips och idéer och det är alltid kul att se andras byggen fast jag inte bygger locost. Lycka till med bygget. Quote
Lejo Posted June 22, 2011 Author Posted June 22, 2011 (edited) Hej, Först tack för visat intresse, sen så kommer jag naturligtvis höra av mig angående att få komma o ch titta på några bilar, Tänkte att jag skulle förklara mina bilder som jag hade förra gången. Bilderna är på mitt chassi som väntar på att få komma till mitt garage, och som nu ligger på ett tak inne på Dynapac/Järfälla där jag numera jobbar som teckniker, Edited June 24, 2011 by Lejo Quote
Lejo Posted June 22, 2011 Author Posted June 22, 2011 Hej igen, ville även visa några bilder från mitt garage i Järfälla, Vi är 35 killar som delar på ett stort garage, Några bilder, min 242 som kommer att flyttas till förmån för super seven, Vi har en del gemensama verktyg,Har även ett trevligt fikarum, men visst blir det lite förmycket tid därinne. Vi har ett lite renare rum där vi har en köksdel, och en flödesbänk där man kan flöda topplock, insug, luftfilter, ja allt som det går luft igenom, Quote
Jocke4U Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Sjuttsingen va ballt och ha dessa verktyg/maskiner och trevliga mekarkompisar. Det händer ju att man måste ha några extra händer.. Quote
kengren Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Sjuttsingen va ballt och ha dessa verktyg/maskiner och trevliga mekarkompisar. Det händer ju att man måste ha några extra händer.. Jag blir mycket imponerad... Hur har er "garageklubb" uppstått? Det måste vara en dröm att ha tillgång till ett sådant garage. Är intresserad hur ni har löst detta garageprojekt - vad är avgiften? Stadgar? Vilka svårigheter var det innan uppstart kenneth Quote
Thomas Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Det är en dröm att kunna ha det så som ni. En komplett verkstad. ja det är bara att gratulera Thomas.s Quote
Lejo Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 (edited) Hej! Det var flera som undrade lite om mitt garage, så jag ska försöka förklara hur det kom till, lite bakgrund och de problem som kan uppstå. Men först vill jag tacka Peter Boström med Pelle 17B som nick här på forumet för ett trevligt garagebesök. peter har en bil med många spännande och kluriga lösningar så jag kommer gärna på fler besök. Lite om garaget,,, Klubben heter JAC (Järfälla Automobil Club) och bildades 1977, garaget byggdes 1979. I mitten av 80-talet fanns det många liknande garage i Stockholmstrakten, nu finns det inte många kvar. I dag skulle det vara svårt att få bygga den här typen av garage eftersom den finns i ett parkeringshus och det beror på brandmyndigheterna. Vi hyr av Järfälla kommun och dom har alltid varit bra att vara hyresgäst hos. Vi betalar 900/månaden och då ingår inköp av gemansamma verktyg, försäkring i garaget,medlemsavgift till Svenska-bilsportförbundet då vi är några som har olika licenser genom klubben. Visst har det varit många svårigheter genom åren då allt sker genom ideellt arbete av oss medlemmar, Vi har gemensamma städ-och fixdagar, man kan även vara medlem i klubben utan att vara garagemedlem. Vi har ca,100 klubbmedlemmar och 35 garagemedlemmar, vi har en GDS-plats där klubbmedlemmar kan hyra för 50kr/dygn dock utan att få egen nyckel till garaget. Även om det är många svårigheter så övervinner fördelarna, det är god kamratskap och störst är nog den sociala biten, Även bra att vara 35st med olika kundskaper som garaget kan ha nytta av, #Leif Edited July 27, 2011 by Lejo Quote
Lejo Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 (edited) Hej! Det var flera som undrade lite om mitt garage, så jag ska försöka förklara hur det kom till, lite bakgrund och de problem som kan uppstå. Men först vill jag tacka Peter Boström med Pelle 17B som nick här på forumet för ett trevligt garagebesök. peter har en bil med många spännande och kluriga lösningar så jag kommer gärna på fler besök. Lite om garaget,,, Klubben heter JAC (Järfälla Automobil Club) och bildades 1977, garaget byggdes 1979. I mitten av 80-talet fanns det många liknande garage i Stockholmstrakten, nu finns det inte många kvar. I dag skulle det vara svårt att få bygga den här typen av garage eftersom den finns i ett parkeringshus och det beror på brandmyndigheterna. Vi hyr av Järfälla kommun och dom har alltid varit bra att vara hyresgäst hos. Vi betalar 900/månaden och då ingår inköp av gemansamma verktyg, försäkring i garaget,medlemsavgift till Svenska-bilsportförbundet då vi är några som har olika licenser genom klubben. Visst har det varit många svårigheter genom åren då allt sker genom ideellt arbete av oss medlemmar, Vi har gemensamma städ-och fixdagar, man kan även vara medlem i klubben utan att vara garagemedlem. Vi har ca,100 klubbmedlemmar och 35 garagemedlemmar, vi har en GDS-plats där klubbmedlemmar kan hyra för 50kr/dygn dock utan att få egen nyckel till garaget. Även om det är många svårigheter så övervinner fördelarna, det är god kamratskap och störst är nog den sociala biten, Även bra att vara 35st med olika kundskaper som garaget kan ha nytta av, Lägger in nån bild på mitt nymålade golv i garaget. #Leif Edited July 27, 2011 by Lejo Quote
Lejo Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Hej, några ord o bilder om vad som hänt den sista tiden, Efter att snyggat till min garageplats så var det dax för att börja om på nytt med mitt bygge, Har börjat med motor o växelåds fästen, Quote
Kilkenny Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Kul att höra om en så seriös klubbverksamhet, har själv varit med och försökt dra igång lite skruvarverksamhet några gånger, men intresset har alltid svalnat efter ett tag, gött att det funkar för er! :) Och bygget kommer bli kalas med en sådan fin motor i, kanske 16 ventiler hade varit nåt om du inte ska ha turbo? Quote
Lejo Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 (edited) Kul att höra om en så seriös klubbverksamhet, har själv varit med och försökt dra igång lite skruvarverksamhet några gånger, men intresset har alltid svalnat efter ett tag, gött att det funkar för er! :) Och bygget kommer bli kalas med en sådan fin motor i, kanske 16 ventiler hade varit nåt om du inte ska ha turbo? Dom största problemen kommer nog i början av en klubbverksamhet som vi har, då gäller det att få med alla åt samma håll, sen tror jag att det går lättare med tiden, sen när det byts medlemmar så kan man forma dom lättare o få med folk på dom regler som man redan skapat, Angående motorn i min bil så blir det mycket av dom saker som finns på hyllorna, B23 531 topp med 46/38 ventiler, Det stora som saknas på motorn är ett par webrar, så om någon har ett par till salu, så hör av er. #Leif Edited August 15, 2011 by Lejo Quote
Lejo Posted January 1, 2012 Author Posted January 1, 2012 Hej,det var ett tag sen jag skrev här på forumet, men det har inte stått stilla helt för det, Har köpt på mig lite saker för att kunna gå vidare i bygget, Men nu har jag lite funderingar kring en sak....stötdämpar infäsningen bak. jag har en stelaxel (volvo240) Har letat här på forumet men inte hittat några bra bilder o förklaringar i problemet, Det finns en liten bild i SFRO boken på en stötdämpare på stelaxel, men där står det att så ska det inte vara, men ingen förklaring hur det ska vara! Jag kan förstå att dom menar att det blir brytningar i stötdämparen, o att man borde vända på infästningarna, men på dom bilder som jag sätt på bilar här på forumet så sitter det ofta som på bilden, Vad är rätt o fel? Skulle vara kul om någon kunde förklara o även visa lite bilder på en bra lösning på problemet/Tack! #Leif Quote
Jörgen Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 På en stel bakaxel så har du en rörelse i längsled vid in/ut fjädring om du har exvis ett fyrlänk upphängning, vilket är det vanligaste på våra bilar.denna rörelse är inte speciellt lång, på min bil totalt ca 3mm så brytningen i stötdämparen blir inte speciellt stor, mer eller mindre försumbar. När vi sen pratar krängning ( 1,5 -3 grader ) , då blir det mer brytningar i dämparen och då kan det vara lämpligt att ha infästningarna/ bulten i färdriktningen om du förstår vad jag menar . På min egen så gjorde jag "fel" en tankevurpa vid konstruktionen, och jag var lite orolig för att mina stötdämparbussningar inte skulle hålla vid kraftig krängning, men trots 1100 mil körning på 1 1/2 år och Kinnekullekörningen så ser dom vid en kontroll ut som nya.Kollade även infästningarna i i chassiet och på axeln så att det inte spruckigt nånstans men det ser bra ut. Håller man en stötdämpare i handen som har uretan bussningar och bryter lite med en skruvmejsel eller liknande så ser man att det är rätt många grader som dom klarar innan det bottnar. Så gör som jag fast tvärtemot så blir det rätt direkt Jörgen Quote
Panzer Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Hej! Om du inte redan har köpt stötdämpare så köp sådana med uniballs, då slipper du bort från dessa problem. Quote
Lejo Posted January 1, 2012 Author Posted January 1, 2012 (edited) Nu har jag varit i garaget i dag o både tänkt o pratat med folk om mina stötdämpar infäsningar, och kommit fram till det samma som Jörgen skriver om, att ha bulten i färdriktningen både på bakaxeln o i chassit upptill, Har redan köpt dämpare o då tog jag gummibussning upptill o uniballs nertill, Jag har köpt Sellholm dämpare lite dyrare, men tror att det blir enklare när man ska renovera eller bygga om, Ska ta lite nya foton o få upp här på tråden, Tack så länge,Leif Edited January 1, 2012 by Lejo Quote
Lejo Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 Hej, vore kul o skriva några rader,Som ni ser så har jag inte varit här o skrivit på lång tid nu.....men har ändå varit i garaget då jag kan, Men som många andra också vet så händer det mycket annat i livet också.....det är både sommarstugor o familjen, Tittar man tillbaka på bygget från början så är det inte mycket kvar från ursprungs iden, Från början så skulle jag ha en sierra som donator o använda allt från den med en bokram som grund, Numera så är det bara växellådan (typ-9) som är kvar!!! Dom första bilderna nu blev inte så bra då jag har en ny telefon men efter helgen nu så ska jag se om det blir bättre bilder, #Leif, Quote
svinto Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Vilket underbart vackert grenrör! Hur kommer oljereturen funka? Jag har oxå funderat på t9 ihop med Volvomotor, var det svårt att få till? Quote
Lejo Posted February 17, 2014 Author Posted February 17, 2014 Hej, Jag tror o tycker att det blir en bra fallhöjd för oljereturen...tänker lägga den så högt det går på tråget, Tubon är köpt på Biltema...Dom kallar den för turbo för tuning!!! och säger att den ska orka med 350hk? Men vi tittade på den i garagen o mätte lite o kom nog fram att den borde orka till 300hk, Den var billig, men visst är den gjord i Kina...så vi får se hur länge den håller o fungerar, Grenröret är inte opptimalt men fick bli så på grund av ont om platts...inte svårt med tar alltid lång tid att göra, Quote
Lejo Posted February 17, 2014 Author Posted February 17, 2014 Tänkte att jag kunde visa lite saker jag gjort på bilen.... Lite på pedalställ, rattstång, som är Volvo 240, med ratt o rattnav från Snapoff i Vallentuna, dom var mycket trevliga att besöka o handla av, Och en mycket fin super seven i garaget, Quote
Jari Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Är det du säker på att din T9 låda kommer hålla för momentet som du får ur turbomotorn? Jag lyckades knäcka en M47 i min Seven med en smått modifierad B230FK motor (på runt 210-220hk). Idag kör jag med en Getrag 262 låda istället. Quote
Lejo Posted February 18, 2014 Author Posted February 18, 2014 Jag har ingen erfarenhet hur bra en T9 håller för vridet, Från början hadde jag planerat att ha en B23 med sug trimmning...men tyckte att det blev så dyrt att få dom 200plus hästar som jag ville ha, För att då även få det typ av bil som jag ville ha så skaffade jag en bakaxel med 4,10 utväxling...o hadde även jag en getrag 262, Sen när det nu blev en turbo motor så blev det lite onödigt med den utväxlingen, men hadde redan gjort klart alla fästen på bakaxeln o ville inte byta, För att få ner varvet lite så blev det t9 som fick bli den låda jag använder..lite ockå att den är smal o passar i kardantunneln, Så det återse om den kommer att hålla... Liten fråga..är det många som har kört sönder sina Ford lådor? "Leif, Quote
Muppen! Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 ett mycket trevligt bygge hoppas att uppdateringarna kommer att fortsätta, ligger själv i planeringsstadiet för en super 7 med volvomotor och undrar om du fortfarande är en bokram du bygger på? Quote
Lejo Posted September 11, 2015 Author Posted September 11, 2015 (edited) ett mycket trevligt bygge hoppas att uppdateringarna kommer att fortsätta, ligger själv i planeringsstadiet för en super 7 med volvomotor och undrar om du fortfarande är en bokram du bygger på? Hej........Tack, Jo det är tid att börja bygga igen. Den är byggd som en bokram....på ont o gott............gillar när den är liten o kompackt, Men jag hadde nog varit lite mer planerande om jag börjat att bygga nu, Jag har spenderat mycket tid på att få dit vänster stol så jag sitter bra o då även ha utrymme för pedalerna, Så skulle jag börja nu skulle jag skaffa mer saker än jag hade då jag startade....som motor o hela drivpaketet, Stolar o se hur mycket platts allt tar, Har inte jobbat på ett år med bilen för jag kom in på ett sidospår...men nu till vinter är det nog tid igen, Försöker få in en bild på vad jag fixat med den senaste tiden, Edited September 11, 2015 by Lejo Quote
kengren Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 En charmig liten bil, det finns nog inte så många kvar av dem. Det fanns själ i dem, nu ser alla bilar lika ut kenneth Quote
Christoffe Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 Ser ju bra ut! Ditt golv är ju riktigt snyggt har du inte fler bilder på när du tillverka det ? Quote
Lejo Posted September 18, 2015 Author Posted September 18, 2015 (edited) Ser ju bra ut! Ditt golv är ju riktigt snyggt har du inte fler bilder på när du tillverka det ? Tror inte att jag har några mer bilder på golvet men ska försöka att ta några i helgen både med alu golv o utan så man mer ser hur jag gjort, Angående Anglian så var den trevligare än jag trodde att köra....inga problem att hänga med i vanlig trafik o det är med en orginal motor på 1000cc o 39HK, Men som vanligt så är ju inget orginal bra....... Så en motor på 1200cc är inköpt o håller på att renoveras med råd av ELWA motor, Edited September 18, 2015 by Lejo Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.