Tabac Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 rollexe: Smart med trä. Delar också joaba´s konstaterande angående trä. Du har tänkat att köra skruvade bärarmsfästen. Borrade hål och insvetsat runt rör i 4-kantrören som stöd? Bra idé. Alla har ju svetsat förut, så även jag men det här är ju produktutvecklingen och förenkling. Har du kollat (kanske finns i tråden) SFRO syn på det hela. Hoppas det är ett otvetydigt Ja. Jag måste ta mig i kragen och gilla trä eller det gör jag men för vedeldning. Nu skall jag utveckla mig och gilla tillverkade trämallar för bärarmsfästen. Hmmm.. kanske kan låna dina när de riktiga är klara..... Hallå där. En anledning till att man gör mallar i trä, är ju att materialet är billigare och- att det är billigare att göra fel i trä, istället för det göra fel i det riktiga materialet som man senare ska använda. Trä kan också vara lättare att bearbeta än t.ex seghärdad plåt. Quote
Tabac Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Har funderat på övre och nedre fäste i chassit som ska bara bultbara. Ovala hål verkar osäkert om man inte kommer på någon lösning. Den övre infästningen kan vara bultbar på andra hållet (se bild) och att det är olika schimsplattor som styr toe in vinkeln,vet ej om påfrestningen i sidled blir för stor med endast två bultar i mitten av infästningen, den nedre infästningen (se bild) har tre bultar, den i mitten sitter kvar under justering och när inställningen är gjort bultas infästningen fast med dom två yttre bultarna med rätt schims. Vad tror ni? Hallå! Jag tor att det var Sellholm i Köping som tog fram brickor till de undre länkarmarna till Rallybilar. (För Camberjustering) På de brickorna ligger inte hålet i Centrum av brickan utan är förskjutet. Brickan ligger i en nerfräst fördjupning, så brickan kan inte flytta på sig. Vill man undvika att brickan vrider på sig, så går det ju att göra brickan fyrkantig. Så i ditt fall skulle bussningshållaren kunna ha en nerfräst fördjupning på utsidan där du lägger en bricka för att få önskad Toe-vinkel. Quote
rollexe Posted February 17, 2012 Author Posted February 17, 2012 Trät jag använder heter MDF och är en spånskiva som är lätt att såga in och holler formen bra. Har funderat på en lösning där det ska gå att ändra inställning utan att skruva isär infästningen. För att ändra justering lossas de två bultarna vid de ovala hålen och att man senare ändrar inställning genon att flytta muttrarna så att infästningen glider fram eller tillbaka. Sen är det bara att skruva fast bultarna ingen. Tycker det borde bli tillräckligt starkt för att inte ändra inställning under körning. Vad tror ni? Quote
Christer J Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Lite beroende på hur belastningen ligger på bärarmen kommer det kanske att vrida sig när du lossar, om du inte tänkt att bygeln på baksidan även ska fungera som styrning mellan distansklotsarna förstås. Men jag tycker det verkar lite onödigt komplicerat att justera hela fästet. Jag skulle ha ett ovalt hål vid bussningen och excenterbrickor mot klackar. Fungerar utmärkt på massor av bilar. Quote
ktm_micke Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Hej Så här kommer jag att göra min justering av camber/toein bak excenter brickan svetsas på bulten som håller länkarmen. Bultarna skall vara insex 12.9 sedan. På fäst öronen svetsas klackar som de svarta strecken visar då man vrider bulten flyttar den sig i det avlånga hålet. Kommer att få en justering på +-5mm. Kanske kan det vara något för dig med? Quote
rollexe Posted February 17, 2012 Author Posted February 17, 2012 Det var en smart lösning :thumbsup: Den lösningen får det bli för mig med, varför göra det svårare än vad det behövs. Quote
cealm Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Smidigt och snyggt. --- Bultarna skall vara insex 12.9 ---- DEt är kanske ok men om jag kommer ihåg rätt så gillar inte SFRO 12.9 i bultarna till bärarmar. SFRO verkar gilla M12 8.8. Det kan kanske vara "ett lokalt gillande" med 12.9. Tolkar jag dig rätt att alla dina bärarmsfästen blir skruvade till ramen? Det enda som svetsas är "själva enheten" med bärarmshål och hål för rammontage. Det blir insvetsade rör i 4-kantprofielrna så dessa inte knögglas ihop. Quote
Tabac Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Smidigt och snyggt. --- Bultarna skall vara insex 12.9 ---- DEt är kanske ok men om jag kommer ihåg rätt så gillar inte SFRO 12.9 i bultarna till bärarmar. SFRO verkar gilla M12 8.8. Det kan kanske vara "ett lokalt gillande" med 12.9. Tolkar jag dig rätt att alla dina bärarmsfästen blir skruvade till ramen? Det enda som svetsas är "själva enheten" med bärarmshål och hål för rammontage. Det blir insvetsade rör i 4-kantprofielrna så dessa inte knögglas ihop. Undrar varför SFRO gillar bultar med beteckning BUFO 8.8 bättre än 12.9 ?? BUFO 12.9 har ju högre sträckgräns och högre Brottgräns. Quote
rollexe Posted February 17, 2012 Author Posted February 17, 2012 Jag kommer inte att göra bultbara fästen efter att jag fått så bra tips på en lättare lösning. Kommer att bygga både övre och undre fäste med ovalt hål men med excentrisk bricka. Och svetsa fast fästet i chassit. Det är det som är så bra med forumet att man kan få tips på lösningar. För detta är mitt första bygge så smarta lösningar kommer tacksamt att mottagas under bygget :thumbsup: Quote
rollexe Posted February 20, 2012 Author Posted February 20, 2012 En fråga om excenterbrickan ska det vara excenterbricka på båda sidor fast man bara justerar med nyckel på enasidan, eller räcker det med excenterbricka på en sida på fästet? Quote
Thomas Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 På bägge sidorna bör ge mer säkerhet att det ligger som det ska. Quote
ktm_micke Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Hej Jag hade tänkt att ha excenter brickor på bägge sidorna. På brickorna som är på mutter sidan tänkte jag svetsa igen hålet lite på en sida så jag kan fila en förhöjning, på bulten tänkte jag fila av en platta på gängan så brickan inte kan vrida sig. Så hade de gjort på bilen jag såg det fast de hade stansat hålet i brickorna med en ansats som styr på bulten. ev kan man skära ett spår i bulten på gängsidan med en vinkelslip för att få ett spår som brickan kan styra i. //Micke Quote
rollexe Posted February 22, 2012 Author Posted February 22, 2012 Det blir brickor på båda sidor, bra med tips och hjälp :thumbsup: Har gjort bärarmsfäste till bakvagn,övre fäste kommer att svetsar och har byggt på den på under sidan, den borde klara trycket nu. Nedre fäste kommer också att svetsas. Undrar om det nedre fäster kommer bli för svagt i sidled eller om det måste förstärkas? Quote
Tabac Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Det blir brickor på båda sidor, bra med tips och hjälp :thumbsup: Har gjort bärarmsfäste till bakvagn,övre fäste kommer att svetsar och har byggt på den på under sidan, den borde klara trycket nu. Nedre fäste kommer också att svetsas. Undrar om det nedre fäster kommer bli för svagt i sidled eller om det måste förstärkas? Hallå där. Ang. om nedre fästet behöver förstärkas ?? Om man ska sova gott om natten så är det bättre att förstärka eller överdimensionera, istället för att ligga på gränsen. Fråga: Vad har du för dim. på bulten till bussningen Ø. Dia. på brickan Ø ?? Hur stor blir förflyttningen i mm. när du vrider skruvskallen 1/4 varv ?? Quote
rollexe Posted February 22, 2012 Author Posted February 22, 2012 Fästet är byggt av 40/4 och får känna efter om det behövs förstärkas. Bussningen kommer från Volvo 850 och bulten för bussningen är M12. Brickan är 28mm bred och 4mm tjock och förflyttningen blir ca 12mm totalt när man vrider brickan. Quote
rollexe Posted March 8, 2012 Author Posted March 8, 2012 Har jobbat med karossen, för att den ska bli färdig så jag kan plasta till sommaren. Kunde inte låta bli att ta lite bilder också. Quote
Sonett7 Posted March 8, 2012 Posted March 8, 2012 Grymt fin - hoppas att tillverkningen av formar går bra. Hade jag varit du så hade jag sett till att formarna blir riktigt stabila och går att använda mer än en gång - skulle tro att du kan få en trevlig sidoinkomst genom att sälja karosser ett tag framöver. Quote
FilipD Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 väldigt häftig design.. Ser snabb ut trotts de små hjulen du har på nu :thumbsup: Quote
rollexe Posted March 30, 2012 Author Posted March 30, 2012 Tackar. Vad det gäller karossen kommer den att plastas uppe på och inte göra formar nu. Jag är inte klar med hur det ska se ut runt rutan och lite andra ställen som jag ev kommer ändra när jag får "ful" karossen att jobba med. Tanken är att senare bygga formar när bilen är klar. Fråga :) Har börjat svetskursen och har en fråga gällande A- armarna. Vad jag läst och hört ska A- armarna TIG svetsas men min fråga är om det skulle gå att gassvetsda dom istället (vi gör det på kursen). Det är ju samma svetsmetod men att värmen sprider sig mera med gasen. Hur har ni andra gjort? Vad säger SFRO? Quote
Rikard Larsson Posted April 3, 2012 Posted April 3, 2012 Jag har MIG-svetsat mina, antagligen som de flesta. (Ja, jag vet att det egentligen heter MAG...) Quote
rollexe Posted April 3, 2012 Author Posted April 3, 2012 Har kollat upp lite mera vad som gäller och miggen duger gott bara sträckgränsen på tråden är högre än vad materialet är, och jag har inte hittat någon tråd som inte skulle klara sträckgränsen. Jag kommer också att migga mina A-armar. Quote
rollexe Posted July 9, 2012 Author Posted July 9, 2012 Har provkört en super seven för första gången :notworthy: Hur kul som helst. Vad det gäller mitt bygge så har inte mycket hänt, har däremor målat om huset och byggt en altan. :racesmile: Skönt att sådant arbete är klart så att det kan finnas tid till bygget snart. Quote
rollexe Posted August 29, 2012 Author Posted August 29, 2012 Då har man äntligen startat upp bygget efter sommarens uppehåll :) Har flyttat karossen/pluggen till ett förråd och kommer denna vinter jobba med chassit för att därefter finjustera karossen/pluggen innan plastning. Kommer också titta på rutramen och lysena till bilen under vintern. Har ni förslag på vart man kan handla snygga och prisvärda baklysen som är runda och små runda framlysen som påminner om Zondans framlyse Har köpt rör till chassit på Bromma Stål, enkelt när det finns så bra ställe att handla på så nära :thumbsup: A-armar klara för färdigsvetsning, väntar på att få det gjort av proffs. Har riggat upp naven till bakvagnen för att jobba med chassit och alla infästningar för a-armar. Quote
Jocke4U Posted August 29, 2012 Posted August 29, 2012 Du som är händig med glasfiber borde väl kunna göra nåt snyggt av dessa linser http://s-v-c.co.uk/category/lenses---assemblies/ Quote
LUPUS Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 (edited) Du som är händig med glasfiber borde väl kunna göra nåt snyggt av dessa linser http://s-v-c.co.uk/c...s---assemblies/ Jag har en sådan liggande !! köpte för 1100 kan bli din för 500 Edit , den till vänster Edited August 30, 2012 by LUPUS Quote
LUPUS Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 (edited) Gick förbi garaget och kom helt plötsligt på att jag lovat bilder https://picasaweb.go...feat=directlink https://picasaweb.go...feat=directlink https://picasaweb.go...feat=directlink Performance Lighting 1bl 009 071 http://www.hella.com...samtkatalog.pdf 93€ http://www.ebay.de/itm/Hauptscheinwerfer-HELLA-1BL-009-071-001-/220906762743?pt=DE_Autoteile&hash=item336f11b1f7#ht_2289wt_1000 Edited September 9, 2012 by LUPUS Quote
rollexe Posted September 10, 2012 Author Posted September 10, 2012 Tackar för bilder och info :thumbsup: Har börjat med chassit, det blir mycket kapande och funderande när det inte finns någon ritning utan bara modellen och de fixerade a-armarna. Men det är kul att det äntligen händer något med bygget. Quote
rollexe Posted September 13, 2012 Author Posted September 13, 2012 Har jobbat vidare med ramen bak och har börjat titta på ramen fram, det tar tid men är roligt. Quote
Peter M Posted September 13, 2012 Posted September 13, 2012 Kolla med SFRO om de gillar din övre främre bärarmsinfästning. Det ser ut som att det kan bli en hel del brytkrafter i den då din övre främre bärarm pekar väldigt mycket bakåt. Kan vara bra att kolla innan du helsvetsar. Bara ett tips i all välmening. Quote
rollexe Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Bra med respons på bygget :thumbsup: Antar att du menar övre a-arm i bakvagnen och att det är bussningen mot uprightsen. Kollar med en SFRO gubbe vad han tycker om bakvagnen. tar gärna emot flera synpunkter på bygget, som sagt detta är mitt första bygge så tips är bara bra. Quote
rollexe Posted November 8, 2012 Author Posted November 8, 2012 Dax att uppdatera bygget. Har haft besök av sfro för att få tips och råd och har gjort vissa ändringar på hjulupphägningen efter besöket. Annars var det ok som jag tänkt mig bygget. Har jobbat med ramen men det går långsamt när det inte finns ritning men tror att det kommer bli bra och starkt. :) Quote
ktm_micke Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 Vad var det som du behövde ändra i hjulupphängning? Tycker det ser bra ut. Quote
rollexe Posted November 9, 2012 Author Posted November 9, 2012 Det är i bakvagnen, förstärka baknavet upptill och förstärka övre och undre à-arm. Inga stora grejer som tur är. Quote
FilipD Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Någon av dessa? jag har köpt de med tre-i-en funktion. MIn Länk Quote
rollexe Posted November 16, 2012 Author Posted November 16, 2012 Dax att uppdatera Skulle kunna vara ett alternativ till baklyse. Har jobbat med ramen, har kortat styrväxeln och undrar vad det är för gänge på insidan av styrarmen. Tror att det är M14+1,5 är det någon som kan svaret, yttre gängan är M14+2. Det är en tidig sierra styrväxel. Har även jobbat med rattstång och pedalställ och växelspak. Quote
Christer J Posted November 16, 2012 Posted November 16, 2012 (edited) Sierra styrstag Längd 281 mm,Yttergänga M14x2,0 mm,Innergänga M14x1,5 mm Inspirerande bygge Edited November 16, 2012 by Christer J Quote
ktm_micke Posted November 17, 2012 Posted November 17, 2012 Nu ser det ut att arta sig med bygget ser riktigt bra ut. En liten fråga du har inte ett par drivaxlar liggande du kan mäta på? Jag behöver ett par som är 100mm kortare än mina 960axlar har tittat runt lite och det ser ut som om saab har samma splines på sina axlar. Det gäller axeln mellan knutarna. Se bilden i detta inlägg. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10424&st=0&p=116746entry116746 Jobba på. Quote
Morty Posted November 17, 2012 Posted November 17, 2012 Detta bygge hoppas jag få se "live" när det är klart :thumbsup: :thumbsup: Quote
rollexe Posted November 17, 2012 Author Posted November 17, 2012 Saabens axlar är ca 375mm eller 355mm beroende på sida, har mätt fast drivknuten sitter på. De är till saab 9000, har även axlar till saab 900 och mäter de senare idag. Quote
rollexe Posted November 17, 2012 Author Posted November 17, 2012 Kolla denna länk där är den en som byggt om sina drivaxlar med hylsa. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60564&postdays=0&postorder=asc&start=126 Quote
rollexe Posted November 18, 2012 Author Posted November 18, 2012 saab 900 drivaxlar ser ut att vara samma längd, kollade även splinsen och det är 25st och omkretsen är 27,3. Quote
ktm_micke Posted November 18, 2012 Posted November 18, 2012 Tack för hjälpen med mätning av drivaxlar. Har gjort lite undersökningar själv 9000 axlar mellan 84-89 verkar vara 490mm totallängd inkl yttre och inre knut och 515mm totallängd inkl yttre och inre knut. 900 axlar mellan 85-94 563mm totallängd inkl yttre och inre knut. Det ser ut som om det är 900 axlar mellan 85-94 jag ska försöka att mäta på. Jobba på. Quote
rollexe Posted November 22, 2012 Author Posted November 22, 2012 om du får reda på axlarnas längder så är jag intresserad av det, för jag skulle igenteligen vilja ha ökad spårvidd på mitt bygge. Quote
rollexe Posted November 23, 2012 Author Posted November 23, 2012 Har kollat upp mina drivaxlar från 9000 -95 och de är också 490 och 515mm långa inkl knutar, fast bara drivaxeln är ca375 och 355 mm. Quote
kengren Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Har kollat upp mina drivaxlar från 9000 -95 och de är också 490 och 515mm långa inkl knutar, fast bara drivaxeln är ca375 och 355 mm. Här är en länk till drivaxlar http://www.cedex.se/ - tabeller med mått kenneth Quote
ktm_micke Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 En länk till drivaxlar/Drivknutar med bra sökfunktion och mått http://www.driveshaftstore.co.uk Quote
rollexe Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Skickar ut en förfrågan Är det någon i närheten av Hässelby som har en gängtapp M14 1.5 som skulle kunna tänka sig att låna ut den till en gängning på styrväxeln. Har kollat överallt och det finns ingen att köpa om man inte köper ett helt sett för 1000kr, tycker det blir dyrt för en gängning :)/> Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.