Pac Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Hej, Jag sitter och funderar på om/vad nästa bygge skall bli. MK ligger i innerspåret men Tiger Avon känns ganska OK den med. Nästa bygge har en målvikt på 500-510kg och en smärtgräns på 550. Den skall utrustas med en Duratec och typ9. Det är lite svårt att få reda på vikt via tigers hemsidor så jag frågar här: Vad väger en Avon när den är vägklar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Enl tigersportscar.se Avon Vikt: ca 595 kg Å jag tror det är med en pinto då deras demo avon har pinto. Duratec är ju några kilo lättare å med lätt inredning så ska nog inte 550 va så stora problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 4, 2010 Author Share Posted December 4, 2010 Hittade du det på deras hemsida? Jag som letat som en galning.... :blink: Pinton är väl 30-40 kilo tyngre så 550 låter inte orimligt. Tack så mycket för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 4, 2010 Author Share Posted December 4, 2010 Ah! Nu hittade jag det också!!! Weight 595kgs with Zetec Nja, Zetecen är inte alls lika tung som Pinton så det är nog på håret att nå 550 med Avon. Där fick jag mer att klura på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Ok. Jag kikade på http://www.tigersportscar.se/ under avon :) Största problemed med avon är dock att det är svårt att få den reggad i sverige har jag för mig. Det är något med spindlarna som gör något mått som vissa besiktningsmän inte gillar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 4, 2010 Author Share Posted December 4, 2010 OK, det låter som om den har Cortina-spindlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Borde inte vara omöjligt att nå 500kg, Mina MK Indy vägde 595kg med Pinto motor och 20 liter soppa. Om man kör en Duratec, lättare hubbar, lättare ok och superlätta fälgar borde man vara en bra bit på väg. /John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Min MK väger 560 kg med zetec och glasfiberstolar. Inte mycket lull-lull på den bilen Jag tror det är svårt att komma ned till 510kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 OK, det låter som om den har Cortina-spindlar. = Ford Taununs för oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 5, 2010 Author Share Posted December 5, 2010 (edited) Det är konstigt att man inte kan bygga med Taunus/Cortina geometri i Sverige.*Edit* Det får man visst det! Missförstånd av mig. :icon_oops: Jag kan förstå att man blir lite konfunderad om man kör med stora hjul(>15") och konstig offset, men med 13" får man konstra till det ordentligt med offset för att hamna i problem. Som sagt, riktigt klurigt det där... MK har som sagt innerspåret just nu. Jag tittar på MNR och Roadrunner också. Det jag verkligen gillar med MK är deras "open source" mentalitet. Det gör att man har väldigt många leverantörer att välja på och kan skräddarsy bilen utan att behöva vara världsmästare på alla grenarna inom bilbyggarkonsten. :) Att bygga en "renskrapad" MK med Duratec under 550kg är nog ingen omöjlighet. Man får ösa pengar på diverse strategiska ställen(bromsar, hjul, drivaxlar, kardan, växellåda, ...) och tänka sig för ordentligt när man gör resten så borde det gå. Jonte, din bil är jätteintressant! Har du en spec på vad du har i den som man kan läsa någonstans? :) Edited December 6, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 5, 2010 Share Posted December 5, 2010 Visst kostar det att lätta bilen. Med RaceLeda uprights, Wilwood ok, lätta 13" fälgar kanske man kan ta bort några kilon. Men hur mycket får man bort? Jag vet inte hur mycket det skiljer i vikt på en Duratec och Zetec -96, någon som vet? Min bil finns här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6422 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 5, 2010 Share Posted December 5, 2010 Visst kostar det att lätta bilen. Med RaceLeda uprights, Wilwood ok, lätta 13" fälgar kanske man kan ta bort några kilon. Men hur mycket får man bort? Jag vet inte hur mycket det skiljer i vikt på en Duratec och Zetec -96, någon som vet? Min bil finns här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6422 Duratec har ju alu block å zetec järnblock så de borde skilja en hel del, vet ej hur mycket. Vet dock att jag hade lättare att själv flytta på en duratec än vad jag hade å flytta min zetec så visst är den lättare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 5, 2010 Share Posted December 5, 2010 Det är konstigt att man inte kan bygga med Taunus/Cortina geometri i Sverige. Jag kan förstå att man blir lite konfunderad om man kör med stora hjul(>15") och konstig offset, men med 13" får man konstra till det ordentligt med offset för att hamna i problem. Som sagt, riktigt klurigt det där... Jag är inte 100% att jag förstår. Taunus/Cortina spindlar får man bygga med men man skall beakta styrradien, t.ex. Westfield har denna geometri. Större hjul med samma offset bättrar ju på värdena sen skall man gärna bredda inåt om möjligt. Mina beställda fälgar har breddat mestadels inåt. Står en del i SFRO's röda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 vikten på en ren duratec (utan tillbehör)är visst 82 kg - med kringutrustning är duratecen 20 - 35 kg lättare än zetec kenneth lundgren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 Jag är inte 100% att jag förstår. Taunus/Cortina spindlar får man bygga med men man skall beakta styrradien, t.ex. Westfield har denna geometri. Större hjul med samma offset bättrar ju på värdena sen skall man gärna bredda inåt om möjligt. Mina beställda fälgar har breddat mestadels inåt. Står en del i SFRO's röda I den lilla röda står det uttryckligen att de rekommenderar andra spindlar i det avsnittet där de snackar styrradie. Och jo det var ju det där med styrradien jag var ute efter. Men nu blir jag osäker på om jag fattat fel... :icon_oops: Jag får hem och titta på mina skisser igen. De var ju så självklara häromdagen när jag satt och ritade... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 (edited) Jag är inte 100% att jag förstår... Nu har jag suttit och tittat på mina skisser igen. :) Det jag far efter är att Cortina/Taunus spindeln har en hel del styr-radie redan med 13"+15" med "normala" offsetvärden. Om man fortsätter upp i fälgdimension så ökar styrradien ganska snabbt. Men precis som du säger så gäller det att man har koll på alla vinklarna och inte bara styrradien. Det är just mot bakgrund av att det är alla vinklarna som inverkar som gör att jag inte förstår SFROs avoga inställning till Taunus/Cortina-spindeln. Tack för att du fick tillbaks mig till sidan 41 i boken Jocke. :) Jag har tolkat det som står i boken helt fel. SFRO avråder enbart. De stoppar inte.Jag hade missförstått SFROs råd. :stupid: P.S. Jag editerar mitt tidigare påstående. Edited December 6, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Det är väl inte fälgstorleken utan rullomkretsen som ändrar styrradien.Alltså hjulets totala höjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Thomas har ju rätt, diametern/höjden på hela hjulet är det som påverkar. Större hjul = mindre styrradie och/eller mer (positiv) offset = mindre styrradie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 7, 2010 Author Share Posted December 7, 2010 Det är väl inte fälgstorleken utan rullomkretsen som ändrar styrradien.Alltså hjulets totala höjd. Helt rätt thomas, det är hjulets avstånd från centrum till marken som påverkar stryrradien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Jag sparde 17 kg på att gå från 15" till 13". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Den avoga inställningen kommer av att man behöver ET på nånstans 80-100 mm för att få "bra" styrradie. Med ET runt 50 blir det kanske hyfsat. Det finns andra spindlar som inte kräver så extrema fälgar för att fungera bra, därför rekommenderar vi hellre dem. Det är lättare att få till en vettig framvagn med andra komponenter. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Med tanke på viktskillnaderna i både motor och däck så får jag nog korrigera mina inlägg. Kanske går att komma ner 510kg :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Ojoj. Min Saabmotor är nästan (156 kg) dubbelt så tung som en Duratec. Kanske man skulle bygga en Fordmotor till nästa vinter annars.. Slipper ju banta på det viset :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 (edited) Det här med motorvikt är ofta ganska luddigt eftersom det ofta är med olika "utrustningar". Flera jag pratat med säger att en körklar standard 2,0 Duratec med insug, kablar, vattenpump, generator, grenrör m.m. väger in på ca 135 kg. Jag tror att 82 kg är en naken motor. Edited December 7, 2010 by kimmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Jag sparde 17 kg på att gå från 15" till 13". Det måste bero väldigt på vilken bredd, höjd och fälgval man tar. För vanliga seven-dimensioner borde skillnaden vara mindre. Exempel: Compomotive CXR 7x13 med Yokohama 048 205/60-13 väger 14kg/st OZ Ultraleggera 7x15 med Yokohama 048 195/50-15 väger 13,3kg/st OZ Ultraleggera 7x15 med Toyo R888 GG 195/50-15 väger 13,8kg/st Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 det är inte så lätt att hitta viktuppgifter på motorer, svaret är ju till stor del beroende på vilken kringutrustning som är monterad - här kommer en länk på en komplett duratec motor avsedd för racing http://www.race-cars.com/engsales/ford/1227505752/1227505752ss.htm - obs 210 lbs är 0,45* 210 = 94,5 kg kenneth lundgren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 (edited) Bara en så simpel sak som svänghjul, en motor är vägd med ett race-svänghjul så kanske det väger 3,5 kg medan någon annan väger motorn med orginalsvänghjul inklusive koppling som då kanske väger 14 kg... Edited December 7, 2010 by kimmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 7, 2010 Author Share Posted December 7, 2010 det är inte så lätt att hitta viktuppgifter på motorer, svaret är ju till stor del beroende på vilken kringutrustning som är monterad - här kommer en länk på en komplett duratec motor avsedd för racing http://www.race-cars.com/engsales/ford/1227505752/1227505752ss.htm - obs 210 lbs är 0,45* 210 = 94,5 kg kenneth lundgren Läcker maskin! 295bhp är ju en trevlig effekt siffra! :racesmile: Undrar vad "Block: Strengthened aluminium 2.3 Ford block" betyder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ducatimdriver Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Jag har en Tiger Avon besiktigad SBP 2010.06.28 i Helsingborg och den har Taunusspindlar. Inte har den fått påtal varken av SBP eller SFRO Laholm så inte ser jag vari problemet ligger. Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Jag använder Compomotive ML 15" fälgar med ET 52 vilket fungerar mycket bra. Min bil vägde in på 740kg för att klara effekt/vikt men kan väl knappast vara svårare att banta ner till 550kg. Jag ångrar inte och kan klart rekommendera att bygga på Avon och har absolut inte haft problem med bakvagnen som en del belackare i detta forum tydligen har haft åsikter om. När bakvagnen är rätt inställd är den ytterst välbalanserad och även bekväm. Brukar oftast åka ett par tre varv med bredslad i rundellerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Läcker maskin! 295bhp är ju en trevlig effekt siffra! :racesmile: Undrar vad "Block: Strengthened aluminium 2.3 Ford block" betyder? slog upp ordet i en uppslagsbok -strengthen = (för)stärka kenneth lundgren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Nu var det nog inte svängradien som var problemet utan styrradien (skrubb) :) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ducatimdriver Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 för all del och den är 16mm på min bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 8, 2010 Share Posted December 8, 2010 (edited) Bra, 16 mm styrradie är just bra. Mina beräkningar säger att det bör bli runt 63 mm med normala 15" hjul och ET52 men det är ju bara en beräkning. /Gustaf Edited December 8, 2010 by therealpinto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 8, 2010 Author Share Posted December 8, 2010 Jag har en Tiger Avon besiktigad SBP 2010.06.28 i Helsingborg och den har Taunusspindlar. Inte har den fått påtal varken av SBP eller SFRO Laholm så inte ser jag vari problemet ligger. Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Jag använder Compomotive ML 15" fälgar med ET 52 vilket fungerar mycket bra. Min bil vägde in på 740kg för att klara effekt/vikt men kan väl knappast vara svårare att banta ner till 550kg. Jag ångrar inte och kan klart rekommendera att bygga på Avon och har absolut inte haft problem med bakvagnen som en del belackare i detta forum tydligen har haft åsikter om. När bakvagnen är rätt inställd är den ytterst välbalanserad och även bekväm. Brukar oftast åka ett par tre varv med bredslad i rundellerna. Klart intressant! Tack för infon. :) Vad har du för drivlina i och vad väger din bil nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 8, 2010 Author Share Posted December 8, 2010 slog upp ordet i en uppslagsbok -strengthen = (för)stärka kenneth lundgren Ja, det är det ordet betyder. Det vore intressant att veta vad de gjort och vad det väger. 95 kilo utan startmotor och koppling är väl ca 10 kg mer än vad jag hade gissat. Förstärkningen skulle kunna förklara vikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 8, 2010 Share Posted December 8, 2010 troligen ingjutet profil mer bikakemönster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 8, 2010 Author Share Posted December 8, 2010 (edited) Tror du att de gör specialgjutningar??? Det blocket måste ha varit oerhört dyrt när det var nytt... Jag hade tippat på att de stagat upp blocket med stålstänger mellan ramlageröverfall och topplock. 295 sughästar kan nog vara riktigt roligt i en sjua. :prop: Edited December 8, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 8, 2010 Share Posted December 8, 2010 Ja eller har de en gördel runt blockkant och ramlageröverfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 8, 2010 Share Posted December 8, 2010 Jag har en Tiger Avon besiktigad SBP 2010.06.28 i Helsingborg och den har Taunusspindlar. Inte har den fått påtal varken av SBP eller SFRO Laholm så inte ser jag vari problemet ligger. Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Jag använder Compomotive ML 15" fälgar med ET 52 vilket fungerar mycket bra. Min bil vägde in på 740kg för att klara effekt/vikt men kan väl knappast vara svårare att banta ner till 550kg. Jag ångrar inte och kan klart rekommendera att bygga på Avon och har absolut inte haft problem med bakvagnen som en del belackare i detta forum tydligen har haft åsikter om. När bakvagnen är rätt inställd är den ytterst välbalanserad och även bekväm. Brukar oftast åka ett par tre varv med bredslad i rundellerna. Vilken bredd på fälgarna har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ducatimdriver Posted December 14, 2010 Share Posted December 14, 2010 Jag har 7" fälg och 195/60 x 15 däck på rekomendation från Mocom. fälg o däck går precis i linje med bakre skärmkant och går inte att använda bredare utan ombyggnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.