Jump to content

Indy Z7 *reggad*


Recommended Posts

Nytt bygge på G

MK Indy DeLuxe

- Zetec -94

- MS1 V3.0 med extrakod

- 15" hjul av någon sort

- Acewell instrument till en början

- Generator från Toyota Corolla

Fylls på efterhand grejerna kommer på plats

Denna gång tar bygget längre tid eftersom det finns andra saker som prioriteras före. Så vi får väl se när bilen är färdig :)

SFRO1 gjordes 3:e mars i år.

Forden som fick släppa till delar. Var egentligen tänkt till ett annat projekt, men det får vi ta senare.

2.jpg

Brorsan ser glad ut iaf

21b.jpg

Liten del av upphängningen fram

78.jpg

Fler delar på plats

614.jpg

Uppmärkning av avgashålet

327.jpg

Så blev det i sidopanelen

432.jpg

Slipade på stolarna från MK, som väger 3.3kg

333.jpg

Ritade upp elschemat på A3 innan jag byggde en helt egen kabelhärva

328.jpg

Framlyset

headlights.jpg

Min hjälpreda i garaget

234.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej Jonte,

nu när detta blir andra MK Indyn som du bygger. Får man fråga vad du kommer göra annorlunda denna gången?

Bakgrunden till frågan är att jag också bygger en MK Indy och undviker gärna de mindre bra lösningarna.

I övrigt ser jag fram emot många bra bilder på dina bygglösningar.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del saker som man kan göra bättre en andra gång, ska försöka komma på några specifika detaljer. Det som däremot är fundersamt, är det faktum att ingen som helst förbättring av chassie eller kaross har skett på de senaste 4-5 åren. Bara en sådan enkel detalj som att bakre panelen fortfarande är 3-4cm för bred är sorgligt.

Nåväl det finns fler bilder på min byggblogg -- Z7 --

Link to comment
Share on other sites

hmmm jag hittade en sådan klammer på jobbet... men både würt och järnaffären gick bet på att fixa hem sådana... så om någon vet ett beställnings ställe och skall beställa så är jag mycket intresserad...

vita finns på Elfa har jag för mig... men jag vill ha svarta..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

hmmm jag hittade en sådan klammer på jobbet... men både würt och järnaffären gick bet på att fixa hem sådana... så om någon vet ett beställnings ställe och skall beställa så är jag mycket intresserad...

vita finns på Elfa har jag för mig... men jag vill ha svarta..

Roadster AB har någon variant; art. nr. 6311007. Verkar som om de kostar 3:75 st...

Link to comment
Share on other sites

roadsters variant suger... den finns lite varstans.. bla würt.. har dom på jobbet men kommer inte att använda dom...

det finns flertalet olika klammer men jag vill ha dom i plast enligt bilden i ovanstående tråd.

Link to comment
Share on other sites

http://www.hellermanntyton.se/

Finns det inte där så finns det inte.......

(d.v.s. det finns, och din arbetsgivare behöver ett 100 pack som

gratis varuprov för detdär är riktigt billiga & bra p-clips så det fixar dom nog....)

Länk till svarta p-clips

Edited by Arrowsmith
lade till en länk
Link to comment
Share on other sites

Jag har äntligen fått tillbaka min omgjorda sump. Vips så hade 6-7cm försvunnit på höjden :)

Förebilden för sumpen är från Scholar Engines i England.

Annars var denna dag i garaget inget att lägga till historien. Nytt rekord idag i garaget som förhoppningsvis är svårslaget. Det tog ca 4-5 minuter innan första skadan och blodsutgjutelsen kom. Sedan när det slipades för fullt så började en svag röklukt sprida sig i garaget. Det visade sig att några gnistor letat sig fram till en trasa och låg där å glödde *hoppsan*

Oljeröret

38.jpg

Bafflar å sånt i sumpen

40.jpg

Sidovy

39.jpg

Fått ner batteriet på nedre delen av ramen. Vikten ska långt ner ;)

41.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonte

Jag har några frågor...

Bygger du också på en 2 liters zetec?

Jag är mycket nyfiken på hur du modifierat sumpen, finns det ritningar att ta del av?

Vad ska du ha för grenrör?

Hade du målat chassiet och bärarmarna innan besiktningen, är det ok att göra det?

MVH

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Jepp 2.0 liters Zetec från -94 som ska styras av Megasquirt.

Sumpen är moddad ungefär som Scholars ( LÄNK ). Men det är bara utifrån hur det ser ut på bilderna. Jag har inte haft tillgång till måttuppgifter eller mallar.

Grenröret är levererat av MK.

Chassiet och bärarmarna var pulverlackade vid 1:a SFRO. Det var ok med den bes.man jag använde, så det får du höra efter med den som är närmst dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var ett tag sedan man uppdaterade denna tråd, men här är dagens bild.

*touchdown* första gången på egna hjul sedan den kom till nya garaget.

54.jpg

Nästa vecka får jag hem de rätta fälgarna *äntligen*

Det är en sorglig historia för sig. Men förmodligen får jag däcken i stort sett gratis pga av allt strul som leverantören stått för.

Så då är det bara att plocka dit skärmarna + bakljusen

Nu är det nära

Link to comment
Share on other sites

Just nu verkar det som om hela Murphy släkten har flyttat in till oss :banghead:

Återkommer om och när det sker några framsteg ö.h.t

Link to comment
Share on other sites

App App App!!!!

Inte så nu!

Lite motgångar blir man bara stark av, vem har sagt att allt skall vara så j*vla enkelt, hela tiden?

Du tänkter lite för mycket. Bara bygg!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Plockade ihop det sista igår kväll för att göra bilen besiktningsfärdig för SFRO2 och senare reg. besiktning.

Tanken var att jag skulle ägnat denna veckas kvällar för att justera in megasquirtet. Men just nu så lovar SMHI regn hela veckan :(

Ingen höjdare att köra helt öppen bil i regnet *been there, done that*

Så här kommer några smakprov på hur den ser ut.

Tyvärr är garaget så j----a trångt att det inte går att ta bra kort....

55.jpg

56.jpg

57.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ibland är man glad över att SMHI har fatalt fel. Tillräckligt bra väder idag för att rulla ut bilen.

58.jpg

Fick även hjälp av kille att börja mappa bilen lite. Tyvärr är det något strul med insuget som gör att den tar tjuvluft någonstans, så det gick inte så bra. Får felsöka imorgon, just nu är jag bara trött.

Link to comment
Share on other sites

snabbt vet jag inte, men det var en jävla bra slutrusch :P

Å andra sidan så är jag inte klar än, sfro2 + reggen är kvar

Link to comment
Share on other sites

Då var SFRO2 + ljud bokad, tyvärr inte förrän den 23 juli. Familjen vill ha lite semester innan dess.

Mappning av motorn kommer att göras helgen den 19/20 förhoppningsvis med lite hjälp

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat!

Gul 7:a med Zetec är ju :thumbsup: :thumbsup:

Håkan Book har ju mappat mitt MS+EDIS och det blev kanonbra efter sista rundan

Jag har skickat efter en bredbandslambda så jag ska försöka lära mej att finjustera själv.

Kan heralue lyckas med sin bil så kan väl alla lära sej det.

Hur gör du med din tändkurva? Mappar på känn eller har du fått tag på nån som funkar bra?

Min tändkurva funkar ok men jag skulle vilja se hur en optimal kurva till zetec med standardkammar kan se ut.

Lambdan ska komma den 15:e om Fedex håller det dom lovat...

Link to comment
Share on other sites

Jag får hjälp av en kille som är lite mer kunnig och vi kommer att mappa under körning. Jag har laddat ner en Zetecmapp från Extraefi.co.uk, men inte använt den. Ska nog ta en titt i den och kolla hur stor skillnad det är.

Men jag kan skicka min mapp sen när den är färdig, så har ni något att jämföra med.

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna skicka den till mej.

Vill du ha den mappen som finns i min bil kan jag skicka den till dej imorgon för den ligger i en annan dator som jag inte har här just nu.

Under vilken rubrik ska jag leta för att hitta mapparna på Extraefi.co.uk ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag tog jag ut bilen för första gången på allmän väg :) Visserligen 10 varv runt kvarteret för lite provmappning. Den gick förvånansvärt bra på den grundmapp som vi lyckats pilla ihop.

Nu vid 23-tiden så körde jag bort till jobbet och ställde in den där. Imorgon tänkte jag gasa mer och se hur det går att justera mappen för högre farter och mer belastning. Det är mer avskilt än att åka runt i kvarteret därborta än att störa grannarna här hemma ;)

Link to comment
Share on other sites

Sådär då var SFRO2 och bullerprov klart. SFRO2 gick bra, några små noteringar att fixa innan regbesiktningen och bullret låg på 77db.

Samtidigt så var en Dala7 från Mariestad där och en Roadster Cobra.

59.jpg

60.jpg

61.jpg

Papperena är skickade till VV nu, så det blir till att ringa imorgon eftermiddag och kolla att allt stämmer. Sen är det bara reggen kvar :D

Link to comment
Share on other sites

Lätta lite på styrväxeln, den gick lite trögt. Sen att ordna ett 3-punktsbälte innan reggen, eftersom det finns övre fästpunkter för bälte. Dock så sa Gustaf inget om bältena vid SFRO1, trots att midjebältena satt på plats då.

Men det ligger bälten i garaget så det e bara att byta.

Link to comment
Share on other sites

bullret låg på 77db

Hur löste du ljuddämpningen för att nå ner till 77db? På bilden ser dämparen väl liten ut för att dämpa så bra.

Annars lycka till med i mina ögon ett snyggt och snabbt bygge.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Besiktningslösningen är att från sidodämparen ha en avgasslang till ytterliggare en dämpare (biltema) som sitter bak på tvären och sedan en 90graders vinkel så ljudet kommer ut bakåt.

Kan ta kort på denna lösning innan jag rycker bort det.

Link to comment
Share on other sites

Dämparen kommer från MK och är rostfri. Ser bra ut men dämpar mindre bra egentligen (mycket resonans).

Jag fick reda på i fredags att personen som regbesiktar bilar i västerås slutade den dagen och det finns ingen f.n som ska anställas för den uppgiften :(

Så då är frågan vart man ska regbesikta bilen. Får vi se imorgon när jag ringer till SBP

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med VV idag och dom har inte påbörjat mitt ärende än :( . Eventuellt så ska dom påbörja ärendena som ankom den 24:e imorgon.

Jag lyckades även idag få tag i ett släp till Kjula på lördag. Fick napp på 4:e stället jag ringde till. Det var nervöst ett tag.

Här är bilderna på avgaslösningen.

Först en rund ljuddämpare från MK och sedan en rostfri avgasslang från firman med svetsade ändar (50mm)

62.jpg

Bak till så sitter det en 45gr skarv och en oval ljudämpare från Biltema och det hela avslutas med en 90gr böj, så att ljudet går ut bakåt.

63.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...