Arne k Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Ny är det tid med dragning av bromsrör. Får man dra dom i kardantunnelen eller under bilen? Även bensin rör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Jag är tveksam till att du får dra dom under bilen. Mina är iaf i kardantunneln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Nja under? de ska nog inte vara under balken så de tar i först om man kör i nåt, kan du inte få dem på balksida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urberg Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Ny är det tid med dragning av bromsrör. Får man dra dom i kardantunnelen eller under bilen? Även bensin rör? Du kan dra dem under bilen om de inte utgör lägsta punkten. Skall klammas med 20 cm mellanrum (tror jag det var). Själv gjorde jag så då mitt avgassystem går under bilen och alltså går i först. Varken SFRO eller SBP anmärkte. /Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Har mina under, så ser det ju ut på "vanliga" bilar också. I en del tävlingsklasser får man inte dra dom i kardantunneln ifall kardanen går av och börjar vispa runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 I de flesta tävlingsklasser är det krav på kardanfångare. De flesta strävar efter ett slätt golv och bilarna är ofta låga så risken är nog större att köra av bromsrören på hastighetsbulor, tjälskott m.m. än att kardanen går av och vispar av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 även om avgasröret är lägsta punkten så är det inte säkert att det är plant där man kör i. en sten t,ex, kan ligga i diket och man ska göra en U-sväng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 I de flesta tävlingsklasser är det krav på kardanfångare. De flesta strävar efter ett slätt golv och bilarna är ofta låga så risken är nog större att köra av bromsrören på hastighetsbulor, tjälskott m.m. än att kardanen går av och vispar av dem. Det är väl bara i dragracing det finns sånna krav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne k Posted October 31, 2010 Author Share Posted October 31, 2010 Jag tackar för svaren! Det får nog bli i kardantunneln! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Det är väl bara i dragracing det finns sånna krav? Citat från SBF regler för Roadsport. Modsport, Clubman, Racesportvagnar (RS) och Streetsport "2.10 Kardanring Om bilen är utrustad med längsgående kardanstång ska det finnas ett skydd (360 grader) inom 150 mm från främre kardanknuten. Ej obligatoriskt då stålgolv finns." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 Där ser man :icon_oops: Men hade inte vart bätter att skriva kardan tunnel i stål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 (edited) Gerard, med den skrivningen behöver man inte ha hela kardantunneln i stål, det räcker med en ring. Edited November 1, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 Ny är det tid med dragning av bromsrör. Får man dra dom i kardantunnelen eller under bilen? Även bensin rör? Bensinrör nämns. Får man dra bensinrör inne i bilen i kanten mellan yttre karossida och golv, dvs utanför kardantunneln? Biltema säljer bensinrör i koppar (art. 52452), räcker (flöde, trycksänkning) 8 mm inre dia till Ford V6-2,9 ? Pumpen sitter monterad vid tanken och filtret i motorrummet. Hur ansluter man slang till kopparrör? Räcker det att trä på slangen på röret och anbringa 1-2 st slangklammer? En lösning på att dra broms- och/eller bränslerör under bilen borde vara att svetsa/bulta ett fyrkantrör t.ex. 20x20x2 under bilen i vilket rören dras. Tacksam för synpunkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 8 mm räcker och blir över till en sådan motor. Använd bromskonings-verktyget och gör en svulst på röret så sitter slangen garanterat kvar, en del gör hullingar med en kniv eller liknande har jag också sett. Du får inte dra rören i ett annat rör och inte inne i bilen heller om jag minns rätt. Se till att klammra bra där slangen ansluter annars finns det risk för att röret vibrerar av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 Shit! Varför ska något vara enkelt? Nåja, man måste ju se byggandet som ett nöje. Hmm...kan 6 mm inre dia på bränsleröret räcka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 6mm räcker till vääldigt mycket. en nålventil är ofta mellan 1,75-3,0 mm och klarar hundratals hkr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 Men en nålventil är inte ett par meter lång :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 8 mm räcker och blir över till en sådan motor. Använd bromskonings-verktyget och gör en svulst på röret så sitter slangen garanterat kvar, en del gör hullingar med en kniv eller liknande har jag också sett. Du får inte dra rören i ett annat rör och inte inne i bilen heller om jag minns rätt. Se till att klammra bra där slangen ansluter annars finns det risk för att röret vibrerar av. Är tillfälligt inne från garage/verkstad och passar då på att skriva ner tänkandet. Kan man tänka sej att bulta/svetsa fast tidigare nämnda fyrkantrör under bilen och dra bränsle- och bromsrör vid sidan om fyrkantröret eller på båda sidorna om röret? Antag att man kör på en vägbula eller annat då kommer bilen att "glida" över på fyrkantröret och därmed minimeras risken för skador på bränsle- och bromsrör. Den viktökning som fyrkantröret medför anser jag vara försumbar. Att dra rören under bilen underlättar mycket för mej eftersom kardantunneln är trång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 (edited) Så skulle jag ha gjort, eller så hade jag bara dragit dom under. Så är det ju som sagt på alla andra bilar. Om du vet med dig att farthinder kommer att bli problem så loppa dit ett rör just där det skrapar i. Borde bara vara ett problem mitt under bilen, under axlarna är det ju lugnt. Har ju mina under och jag har inga problem trots några svamplockarvändor i storskogen. Edited November 2, 2010 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 (edited) Men en nålventil är inte ett par meter lång :) Nej det vet jag men jag förutsätte4r att du har en pump som orkar mata med nån reda och så mäter man tryck och flöde framme vid motorn. en standardbil har inte grövre och många trimmar de hårt utan att byta till grövre rör. Edited November 2, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 på en vanlig bil är rören oftast inte lägsta punkten men nära. de ligger ofta i tröskelkanten eller en golvkant och har då någon centimeter tillgodo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 Rören är inte lägsta punkten på min bil heller, jag har ju sidepipes och urtag för stolarna som går lägre. Det jag menar är att oftast så finns det saker som sticker ner och tar smällen, som tråg och låda t. ex. På en sjua så kanske det är lite värre så då får man väl göra som Antas föreslår och svetsa dit ett rör el. liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 4, 2010 Share Posted November 4, 2010 Lånar denna tråd för fortsatta funderingar runt bromsrör. Dessa måste man väl få dra inne i bilen? Att man inte får dra bränslerör i personutrymmet kan jag förstå men får man dra bromsrör t.ex på golvet längs karossidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 4, 2010 Share Posted November 4, 2010 ja det får du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 Självklart får man göra det, jag blandar såklart ihop det med sopparören. Sorry. Men dom får inte vara inbyggda i andra rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 Hmmmm -- att man inte får dra bränslerör i personutrymmet --- Nu var det i och för sig inte sopparör som behandlas utan bromsrör i denna tråd en liten utvikning är kanske tillåten. Jag har sökt i VVFS 2003:22 och 6 kap samt 38 Kap behandlar bensin / dieselsopparör men jag kan inte hitta att man inte får dra en soppa ledning efter tex golvet i en bil. Är det jag som letar dåligt eller är det tillåtet? Måste stå någon annanstans i så fall men var? Däremot är man väldigt tydlig på att allt skall vara tätt och fastsatt ordentligt. Påfyllning från macken däremot får inte sitta "inne i bilens delar". Fast det finns exempel på sånt reggat och klart hur det nu gick till ........ Som sagt tråden handlar om bromsrör men jag blev nyfiken på soppan....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 Jag byggde en rallybil för en massa år sen med bränsleledningarna i kupen, det han kollade vid reg besiktningen var att skarvarna låg utanför kupen. För övrigt är dom väl bättre skyddade inne i bilen. Saab 99/ 900 hade bränsle och bromsrören under golvmattan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 (edited) Gjorde en extra koll i VVFS 2003:22. Det står inget om placering annat än det vanliga med fastsättning mm. Ser snarare ut som tvärt om dvs bättre inne i bilen än utanför... Från 12 Kap. --- 12 § Förrådsbehållare och bromsledningar bör vara placera-de på plats där risken för kollisionsskador är små. --- samt ---- 28 § Bromsrör skall vara så konstruerade och placerade att korrosion så vitt möjligt undviks. --- Edited November 5, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 jo så var det i alla fall förut som Christer skriver. Bränslerör (inte slang) fick man ha i kupen bara skarvarna är utanför (ja inte fåglar nu) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 Gjorde en extra koll i VVFS 2003:22. Det står inget om placering annat än det vanliga med fastsättning mm. Ser snarare ut som tvärt om dvs bättre inne i bilen än utanför... Från 12 Kap. --- 12 § Förrådsbehållare och bromsledningar bör vara placera-de på plats där risken för kollisionsskador är små. --- samt ---- 28 § Bromsrör skall vara så konstruerade och placerade att korrosion så vitt möjligt undviks. --- Mycket intressant! Kan inte någon besiktningsman t.ex. "Therealpinto" ge ett svar på denna fråga? Det förefaller logiskt om bränslerören får dras inne i bilen men med ev. skarvar utanför. Jag kommer nog att dra bromsrören inne i bilen pga trångt utrymme i kardantunneln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Hej kan nån här svara på reglerna om div rör har 6 stycken profilrör under min bil tänkta till att rymma 1 bränsle matning 2 bränsle retur 3 bakre bromsrör 4 el till bakljus 5 el till pumpar mm 6 ? vilka av dessa får ej gå i rör? och varför mvh Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 VVFS 2003:22 säger tex: 12 § Förrådsbehållare och bromsledningar bör vara placerade på plats där risken för kollisionsskador är små. De är väl bromsledningar om de ligger i ett rör samma kan antagas för bränsleledningar. SFRO tex vill att vi skall klamma broms och bränsle minst var 20 cm helst var 15 cm. Det blir svårt att klamma ett bränsle eller bromsrör om det i sig ligger i ett rör. Svaret bör bli att 1 + 2+ 3 = öppet och klammat Svaret på 4 + 5 är att du kan dra dessa i rör men rörer skall vara klammat eller "tillfredställande fastsatt". Ref: Röd SFRO bok (senaste) sid 75 för bränsle och sid 64 för bromssystem. Hoppas det var ett svar som passar bra in i din konstruktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 rören sitter fast i golvet med bult min tanke var att klä in rören i bensinslang inuti rör hylsan och då slippa att klamra detta åtminstone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Svaret borde vara ett nej på den konstruktionen mot bakgrund av SFRO boken oavsett om det är en bra lösning eller ej för du uppfyller inte ordet "Klamma". VVFS brukar skriva "tillfredställande fastsatt" tillferdställande konstruktion och liknande uttryck. Problemet är om SFRo inte vill släppa förbi konstruktionen du har då måste det överklagas med allt det innebär. Reglerna som finns är lika över hela landet men kan se olika ut på enskild bil. Gör så här: Kontakta SFRO-besiktaren och fråga hur han ställer sig till ditt förslag. Berätta i tråden sedan hur det gått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Det är svårt att okulärt se skicket på rören efter några år. de kan rosta m,m, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Svaret borde vara ett nej på den konstruktionen mot bakgrund av SFRO boken oavsett om det är en bra lösning eller ej för du uppfyller inte ordet "Klamma". VVFS brukar skriva "tillfredställande fastsatt" tillferdställande konstruktion och liknande uttryck. Problemet är om SFRo inte vill släppa förbi konstruktionen du har då måste det överklagas med allt det innebär. Reglerna som finns är lika över hela landet men kan se olika ut på enskild bil. Gör så här: Kontakta SFRO-besiktaren och fråga hur han ställer sig till ditt förslag. Berätta i tråden sedan hur det gått. Har talat med min bes. man han sade ok till att dra bränsle och bromsrör i profilrör om dom sitter fast och man skyddar mot nötning genom att dra över gummislang med god passform mot rör/profil samt att man använder ledningar som är i koppar/nickel till broms och plastslang till bränslet. kan ju angående den okulära bes. möjligheten skriva att många moderna bilar har sina rör under massa kåpor och sånt under bilen mvh Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 (edited) De kåpor brukar kunna demonteras men inte drar man ur hela bromsröret ur ett profilrör för att se ev. rost. visst risken är mkt mindre på sommarbilen men så fort man stänger in nåt så stannar fukt kvar. Det är bara min personliga åsikt. Edited July 27, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Det var bra att veta. Det visar och innebär att det finns mer möjligheter än vad reglerna antyder i ytterligare ett fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 det är väll upp till varje enskild besiktningsman att avgöra men jag vet iaf minst en bil som är godkänd och har dragit bromsrören i övre kardantunnel röret. men såna lösningar ska man nog kolla med sin besiknings man om innan. mvh Ante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.