Jump to content

Hjulupphängning


Norrland

Recommended Posts

Hej allihopa, är ny här på forumet =)

Jag och en polare har eventuellt planer på att bygga en egen bil men tycker (efter att ha läst bygghandboken) att det verkar vara riktigt klurigt att få in alla hjulinställningar mm. Så det vi nu funderar på är om någon där ute har något tips på om det finns några bra förslag på färdiga hjulupphängningar, axlar mm där det bara är att fästa dessa vid de rätta måtten och bygga en ram därefter?

Tanken är att det ska bli en bil med motorn bakom stolarna om detta har betydelse och självklart då också bakhjulsdriven.

Eftersom vi inte är speciellt insatta (ännu) så kanske det är lite svårt att förstå vad vi söker efter.

Men som sagt, så färdiga hjulupphängningar som möjligt, gärna med bra bromsar mm kanske från någon donatorbil?

Säkert jättesvårt att förstå vad jag menar, men jag hoppas att ni förstår till viss del. Alla förslag eller "undervisning" uppskattas =)

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen Norrland. Ett sånt bra val att bli bilbyggare. Klart att vi hjälper dig att komma igång, en av finesserna med forumet och så kul det kommer att bli när vi ser bygget växa fram mot egna regplåtar.

Det är inte alls svårt att bygga en framvagn till en vanlig Sevenbil eller faktiskt inte att bygga bil för den delen heller. Kan ta lite tid ibland, men svårt ? Nej.

Tex Peter B´s program CASIM. Det har gjort livet så mycket lättare för mig (och förmodligen för många andra också)

Hur som helst, PMa över ett telnummer och välkommen i virrvarret av stålrör (gärna grova, (lyssna inte så mycket alla bil-flugviktsidéer som finns), svetstråd och svetsrör plus lyckan vid första bilrullningen på egen motor (och inhägnat område).

Just ja, ---- Tanken är att det ska bli en bil med motorn bakom stolarna om detta har betydelse och självklart då också bakhjulsdriven --- Kul jag håller ju också på med en sådan. Hmmm som visst skall bli rätt lätt, (hmmm lyssna inte så mycket alla bil-tungviktsidéer som finns).Bygg lätt.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ska motorn vara längsgående eller tvärställd?

längsgående är rätt enkelt då du kan minimera kardanaxeln till några centimeter bara. då kan du oftast behålla hela bakvagnen från donatorbilen som du fäster en ram i för sittbrunnen. bilen blir visserligen rätt så lång (jämfört med en seven) men ett av de enklaste alternativen. en komplett bakvagn från en sierra ser ut såhär: rearend.JPG kanske inte så vacker men det åtgärdar man med karossen. originaldämpare är inget att rekomendera utan skaffa coilover-dämpare.

för hjulupphängningen fram kan du köra med framvagnen från en saab 900, dock inte för ny (jag tror att de va vid 94ans årsmodell som de bytte från dubbla A armar till McPherson). Då är det bara att mäta avståndet mellan fästpunkterna för länkarmarna och replikera.

Ska du köra med tvärställd motor blir det plötsligt lite svårare. Jag ska ev bygga med en volvo 850 motor i mitt nästa projekt. Enkel motor med lagerkasetter vid hjulen så man slipper all precisionssvarvning utan kan bygga det mesta för hand. du mäter enkelt avståndet mellan någon fast punkt på naven in mot växellådan. tillexempel mellan drivknutarna (lämpligast när de är helt horisontella). Undre länkarmen från volvon kan du behålla och använda igen men eftersom 850 kör med McPherson framvagn 1084127627vy1.jpg så får du bygga en länkarma att sätta i ngt av de övre hålen som stötdämparen sitter i. sen får du sätta ett stag mellan fästpunkten för styrleden och ramen för att få de stabil.

Link to comment
Share on other sites

Tacksam för alla svar! =)

Rayman: som sagt så kan jag inte så mycket om bilar och motorer (ännu, hoppas jag lär mig) så jag vet inte riktigt vad det blir för motor, tanken har gått lite mellan saab motor 2,0 med lättrycksturbo eller eventuellt en r1 motorcykel motor. Resonemanget so far är att det förmodligen går att skrämma upp dessa eller åtminstonde saab motorn i effekt relativt enkelt efter en besiktning.

Men det du skrev om framvagnen från en saab 900 hur funkar det då drivningen sitter på den orginal? hur gör jag där? Hoppas jag inte blir utskrattad nu :icon_oops:

sen är det mycket annat som jag inte förstår eller vet vad det är, t.ex lagerkasetter? :P Blir att googla detta nu då =)

Link to comment
Share on other sites

Thomas: är dom kortare eller?

Norrland:

här ser du en lagerkasett till en volvo 850:

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=199117&CarReference_ID=6607&CategoryType_ID=1

som du ser är det 1 enhet som man byter. rätt mkt dyrare men myyycket enklare om man ska bygga egna hållare för dom då man kan göra det av bara plåt och kräver ingen nämnvärd precision.

som thomas sa då så är det bara att ta drivaxlarna från saaben och lossa den yttre delen av drivaxlen (den biten utanför damasken som har splines) och be någon på en mekanisk verkstad svarva ner den för att få bort onödig massa. det är dessutom ett utmärkt ställe att placera givaren till en hastighetsmätare.

det med R1 motor är en go ide. du kan montera den längsgående så att du monterar en kardan på utgående axel från motorn till tillexempel en sån sierra bakvagn som jag visade i förra inlägget. du har dock ingen backväxel. om du inte vill ha en lucka i golvet framför sätet så finns det 2 alternativ. antingen kan du montera en startmotor och ett passande drev någonstans på kardanaxeln, lämpligt nog precis på flänsen som kardanen sitter monterad på diffen, eller så kan man köpa en backväxellåda. vad gäller backväxellådor finns det 2 alternativ. quaife (jag tror fler märken har) säljer en som man monterar i mitten av kardanen. http://www.quaife.co.uk/sites/default/files/imagecache/product/images/products/258%20QBE35G.jpg så ser den ut. kostar runt 8000-9000 kr. förlänger avståndet mellan motorn och diffen ca 35-40 cm mot det simplare alternativet med bara startmotorn. det andra alternativet med backväxellåda är att du tar en helt vanlig växellåda från vilken bil som helst (förslagsvis minsta växellådan du kan hitta) och plockar ur alla växlar utom 4an och backen. (4an har på de flesta växellådor 1:1 i utväxling). dessa lådor är ännu större än quaife alternativet men kostar inte mer än några hundralappar. motor-diff avståndet måste dock förlängas ca 70cm sen är det svårt att få till ett bra fäste på växellådans ena sida vid kopplingen(dock ej omöjligt!)

R1an ger ut 180 hästar och eftersom det är max 201 hp/ton som gäller så måste du få upp vikten till 900kg. de flesta bilar vi bygger här på forumet landar på 650-750kg. (fast dubbelt upp för herr Cealm)

kanske vore R6an bättre med 127 hästar? minst 630 kg då. dock får man varva den lite högre för effekt-toppen. 2000rpm högre upp på kurvan kommer den. 12500 resp 14500 rpm.

Jag skulle själv valt yamaha FZR serien. FZR 1000 ger 135 hästar redan vid 10 000 rpm. slipper plåga motorn lika hårt. om du plötsligt ska lägga 2-3x vikten mot vad som är från början tänkt för motorn så behöver du effekt-toppen för att få ha lite skoj med motorn. FZR serien är dessutom känd för att ha motorer som tål att plågas och går utmärkt att trimma. sen är de rätt billiga med.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt tacksam för denna uppsatts till svar RAYMAN, uppskattas =)

Men som jag förstår det så är framvagnen från en saab 900 ett bra alternativ till den bakre upphängningen?

Och vad ska man satsa på till den främre? Dubbla a-armar är att föredra (tror jag då) då detta är estetiskt tilltalande :)

r1 motorn om jag har i tankarna är i sådana fall en r1 motor från 03 på 150 hästar så upp i ca 735kg om jag räknat rätt ska man väl kunna fixa med diverse tillägg kanske? :)

Gör ju inget om man kan ta till dimensionerna på ram mm =)

Men saab motorn kommer med andra ord ta mycket mera plats i ett sådant bygge?

Grymt forum för övrigt =)

Har fått blodad tand för detta :hypocrite:

Edited by Norrland
Link to comment
Share on other sites

med saab motorn kommer det bli väldigt kompakt. till framvagnen går det ju bra att köra med en likadan uppsättning från en likadan saab.

det kommer ta betydligt mer plats på längden med en MC-motor och allra längst kommer bilen bli med en längs-monterad bilmotor. längsmonterad bilmotor är dock det absolut enklaste, speciellt med den bakvagnen från sierra som bara är en stor klump som man svetsar fast i resten av ramen.

Link to comment
Share on other sites

det enklaste är väl ändå att ta en komplett framvagn & ev. subframe från en framhjulsdriven bil som redan orginal har dubbla bärarmar.

här har ni ett ypperligt exempel på lämplig fwd framvagn, honda civic 95, av en händelse råkar det passa väldigt bra med modernare honda drivkällor också :)P1010003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja men det är det jag har sagt innan eftersom saab 900 HAR dubbla A armar. Nu vet jag ju inte riktigt vad norrland har för planer direkt men den honda framvagnen bygger ju rätt mycket på höjden till skillnad mot saabens.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inne på spåret med en saab 900 motor och även armar från 900.

Om jag fattat rätt så är tipset att ta delar från två 900 fronter till både bak och fram upphängningen på den blivande bilen?

Och det RAYMAN skrev tidigare om coilover dämpare, var hittar jag sådana till ett inte allt för groteskt pris?

Och hur vet jag så att dom passar?

Link to comment
Share on other sites

ja precis. nu vet jag inte riktitg om saab 900 har någon "subframe" (alltså en lös U-formad ram som går mellan de undre länkarmarna på vadera sida där fram och som även har motorfästen) men det skulle underlätta

om du kollar på http://rejsa.nu/im/_garage/1625-new_2007-01-15-img_1408.jpg så ser du att motorn ligger på en så kallad subframe. motorn sitter fast i den ramen (sen har den visserligen fler motorfästen) och länkarmarna sitter även fast i den sub-framen. (det är en 850 motor på den bilden)

coilover därmpare kan du köpa från http://rallydesign.co.uk/index.php för bra priser. ca 3500 för 4 st inkl fjädrar. då får du med gummibussningar i ändarna. de kostar kanske en hundralapp till per enhet om du vill ha lager i ändarna. du får ta de övre länkarmana från saaben och tillverka ett enkelt fäste som du svetsar fast. en U formad 3mm plåtbit med 12mm hål är allt.

till bakvagnen är det enklast om du då fäster i övre länkarmen eftersom du har drivaxlen ivägen. det går att fäste i nedre länkarmen men det är lite krångligare med utrymme.

till framvagnen går det bra att fäste i nedre länkarmen då du inte har några dirvaxlar ivägen. den så vill man ju ha så låg profil på fronten som möjligt.

ta o kolla igenom min bygglogg så ser du hur mina stötdämparfästen är gjorda.

Edited by Rayman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får börja med att tacka för alla svar och all feedback, otroligt bra forum =)

En fråga på ditt svar där RAYMAN, vilka coilovers är det jag ska ha eller rättare sagt hur vet jag vad jag ska beställa?

Tyckte dels sidan där var lite svår och sen har jag ju inte den blekaste om vilka dämpare jag ska ha... skulle till 99% säkerhet bli fel om jag beställde här och nu :P

Blir det lättast och bäst om man bygger egna bärarmar som du har gjort?

Till sist så måste jag säga att det är ett fint bygge du har gjort RAYMAN =)

Mycket man kan kopiera därifrån känns det som :)

Link to comment
Share on other sites

stötdämparna finns dels för olika stora fjädrar. 1,9" och 2,25" i diameter (inner), och olika längd. de dämparna de säljer är alla ställbara vad gäller hårdheten. det krångliga är ju fjädrarna. det beror så mycket på vilken vinkel de sitter i eftersom det blir olika hävstångseffekter.

både fram och bak sitter stötdämparna i rätt så nära 45 graders vinkel och fjädrarna fram är 350 lb/in (pounds per tum) och bak 200 lb/in. du borde nog köra 370-400 lb/in där bak eftersom motorns tyngpunkt ligger mkt närmre de bakre stötdämparna men där fram borde nog max 200 vara bra. (lite av en gissning här men)

det kräver allt lite arbete o göra ett par länkarmar, men det är ju mycket snyggare. det är lättare att göra med länkhuvuden än med bussnigar men kostar mera. ute vid naven så kan du ju enklast köra vidare på original kulleder. tänk på att SFRO kräver att länkhuvudena är tätade på något sätt.

vad gäller stolarna finns det inga krav, så länge den är stabil. det finns gott om folk här som tagit en plåtbit, vikt den L-formad o bultat fast den i sittbrunnen ungefär. tänk på att göra bygget tillräckligt brett för att få i ett par normala stolar. kanske inte de från donatorbilen men tillexempel ett par spacro sprint 5. kostar under 2000kr/st o då är det FIA godkända. finns ännu billigare om man vill slippa den sistnämnda stämpeln. http://rallyimport.jetshop.se/pub_images/large/823BLK_196.jpg då får man köra i en riktig stol som är bekväm på lång resor/roadtrips/rallyn. nu är det ännu inte tillåtet att registrera med 4/5/6-punkts bälten så de får bli de vanliga 3-punkts. bättre o va på säkra sidan o köpa ett par NYA istället för o plocka från donatorn.

Link to comment
Share on other sites

jag hittade denna bilen på garaget.org som du kan kolla in, så du vet hur sakerna ser ut. det verkar dock inte finnas någon subframe varken mellan länkarmarna eller motorfästen så du får helt enkelt ta fram måttstocken innan du demonterar saaben. en positiv sak är ju att motorn är längsmonterad så det blir ju lite lättare då med utrymmet.

http://www.garaget.org/?car=114194

oftast har ju drivaxlarna rätt så mycket axiellt spel så motorn behöver ju inte hamna på millimetern rätt och det gör inte heller om den inte hamnar på graden vinkelrätt mot drivaxlarna.

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för ditt angagemang RAYMAN!

Förstår fortfarande inte riktigt vilka dämpare+fjädrar jag ska ha. Finns det någon stans jag kan lära mig detta eller är det lättast att kolla vad bilens vikt hamnar på (ungefär) och dämparnas vinklar och sedan få hjälp av någon kunnig på området?

Tänkte på det här med axlar också, går saabens axlar använda? fram- bak ? Eller tar jag med fördel axlar från annan/andra bilar? t.ex framaxlen från någon bakhjulsdriven bil?

Hoppas jag hamnar i bilbyggarträsket också...

Link to comment
Share on other sites

Om det är första bygget och man inte är van att konstruera saker så är det rätt komplicerat att bygga från "scratch". En mittmotorbil utan ritningar där man ska uppfinna allt själv riskerar att bli en hög metall som aldrig blir klart.

Det KAN vara en god idé att börja med ett "bokbygge", en traditionell Locost med motor fram och drivning bak. Använder man de ritningar som cirkulerar på olika sätt har man i alla fall något att relatera till och det blir lättare att få hjälp när man kör fast.

Tänk över det en sväng extra innan du bestämmer dig för att bygga med mittmotor...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hela min motor är bakom framhjulet så det kan sägas vara mittmotor.

Diffspärr? om du menar helt låst så får den inte vara låst vid besiktning. Differentialbroms är ok.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: alla seven byggen kan igentligen klassas som mitt-motor fordon eftersom motorns tyngdpunkt ligger bakom framaxlarna. på de flesta så ligger tillomed hela motorn bakom.

norrland: svetsad diff får du inte ha men det vill du inte heller köra med. bilen blir jobbig o köra då o sliter som fan på däcken.

Link to comment
Share on other sites

Wikipedias definition på olika Mittmotortyper:

Mittmotor innebär att motorn i ett fordon, till exempel en bil är placerad mellan kupén och bakaxeln. Detta förekommer främst på sportbilar, såsom Lotus Europa, Ford GT40, Lancia Stratos och de flesta Ferrari- och Lamborghini-modeller sedan 1970-talet. En mittmotor delas in i två grupper; främre mittmotor och bakre mittmotor. En främre mittmotor är placerad bakom framaxeln, men i bilens främre del medan den bakre är placerad i bilens bakre del, men framför bakaxeln. Några exempel på bilar som har främre mittmotor är Toyota Previa och Chevrolet SportVan. I några sällsynta fall finns även främre mittmotor med drivning på framhjulen, då sitter växellådan alldeles ovanför framaxeln med motorn bakom. Renault byggde flera av sina bilar på detta sätt under 60- och 70-talet. R4, R5, R6 och R16 är några exempel. Andra bilmodeller med denna konstruktion är Citroën DS och SAAB Sonett. Denna konstruktion ger bättre viktfördelning än om hela motorn sitter framför framaxeln. Nackdelen kan vara att framhjulen lättare tappar fästet vid körning i till exempel snöiga uppförsbackar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du får göra vad du vill så länge som du klarar effekt/vikt-förhållandet. E85 är (om jag minns rätt) inte tillåtet än. Varför kat? Inget krav för ammatörbyggda bilar. 3-tums rör eller större spelar inte så stor roll så länge du klarar 84dB kravet.

Link to comment
Share on other sites

Men kommer jag att måsta bevisa på något sätt att motorn inte har ökat i effekt?

Jag menar, har jag den helt orginal så vet dom ju exakt vilken effekt den har enligt tillverkaren.

Vad menar du med att jag inte behöver någon katalysator? Kan jag köra helt utan? även fast bilen/motorn har det original?

Link to comment
Share on other sites

effekten har inte ökat för du tar bort katten och har grövre rör. I så fall knappt påverkbart.

Moderna kattar stjäl inte effekt som de gamla så länge effekten inte ökas så mycket och likadant med röret. Våra bilar har inte krav på katalysator ÄN.

Link to comment
Share on other sites

Amatörbyggen behöver ingen kat (än så länge) men det har varit på tal inför nya reglerna med detta lades på is. Har jag förstått rätt kan vi till stor del tacka vår SFRO organisation i remissomgången för "slippa-kat-stödet". Tackar!

Allt detta med effekt / vikt / blynedtyngning mm. Min åsikt är att det är ett grundläggande fel om man reggar med "en slö mopedmotor och viktad ram" och sedan byter till raketmotor och bantar ramen så fort plåtarna kommit. Det är inte bra för någon. Vi har generösa biltillverkningsregler för enstycktillverkning och en vanlig ram / bil kan normalt ha 150 hk utan att ens behöva vikta. 150 hk räcker rätt långt.......tycker jag som har 110 hk.

Bevisa effekten? Kanske, det beror på. En del går helt på motornummer men en auktoriserad bromsning kan ge stöd till din motoreffekt. Kort och gott för ett resonemang med din SFRO-besiktare men observera att SFRO är endast ett rådgivande organ. Slutgiltigt beslut tar Bilprovning och eventuellt Transportstyrelsen. Det är ingen garanti att en SFRO ok bil verklligen får plåtar.

Link to comment
Share on other sites

Du är bara avis Drake, du skulle också vilja ha lika kraftfull 4-cylindrig 110 hk B230A motor..... som även tar sig fram på en grusig och guppig folkracebana........ Den motorn förresten har kvar 98,21428 procent av typeffekten från när den var ny 1984. Den har gått 30-tusen mil totalt och år spray-trimmad med 2 burkar Biltema-röd-spray-motorfärg.

Mitt mål är att ha en bil som tål det mesta och startar för det mesta och det har den gjort hittills.

Link to comment
Share on other sites

Är det boxning ! :515: :lol:

Får väl påminna dej om dessa då....

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4253&view=findpost&p=81820

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4253&view=findpost&p=87796

Alla deltar inte i tävlingen om vem som har "internets bredaste caps-lock tangent"...

Inte cealm och inte jag heller t.ex......

Men som ren kuriosa använde jag själv ca. 95kW enligt min G-tech för att nå 0-100 på 5.019 sek.

Det var vid mina tester strax efter reg.besiktningen hos SBP år 2005.

Min bil vägde vid tillfället 829kg angivet i G-tech enheten, och dokumentation finns....

Du peakar ju 240kW och din egen beräknade teoretiska tid på 3.373851975726975 sek. 0-100väntar tålmodigt på att bli slagen än idag vad jag vet....

Benchracer epitetet kryper allt närmare :lol:

:racesmile: :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

JAJAJA, BARA TJÖTA NI!

205 BAKHJULSHÄSTAR OCH KANSKE 245-250 PÅ VEVEN ÄR JU INTE SÅ MYCKET ATT SKRYTA MED, DÄRFÖR GÖR JAG SOM JAG LOVAT OCH BYTER MOTORN. 3,37 ÄR SOM SAGT DEN TEORETISKA TIDEN UTAN NÅGOT SOM HELST HJULSPINN, DET KOMMER JAG INTE ATT KLARA (eller?) MEN UNDER 4 SKA JAG!!! KÖRDE SOM BEKANT AV EN AXEL I SOMRAS, SEN KOM ETT HUSBYGGE EMELLAN SÅ NU HÄNDER INTE SÅ MYCKET PÅ BILFRONTEN FÖRUTOM ATT JAG SKICKAT EFTER ETT MS2. MEN JAG STUDERAR MOTORTEORI I SMYG OCH SMIDER MINA PLANER, NU HAR JAG DESSUTOM ETT HUS ATT BELÅNA, SÅ BEWARE!!!

5,6 med en missad växling, och kalla, hårda däck och dessutom utan fullgas är väl iofs inte fy skam för en bonntrimmad 305:a men inget man skryter om på ett så här sportigt forum. 515.gif

Link to comment
Share on other sites

95 Kw, 829 kilo, 5,019 sekunder.

Hehehe igen, har aldrig litat på denna dära Getekken. Den är till salu förresten, 500 pix.

Nu blir det Dynolicious på Ajfånen.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Drake, Drake, Drake har du dragit igång igen med under 4sek. Du har ju en fin Cobra det vet vi alla redan. Cobror må vara sportbilar men kan också köras sakta och lugnt av alla utom möjligen "Drakar". Skall du ha så bråttom med 0-100 hinner vi ju inte titta på den.

Fast det är klart Drake att tiden rinner på för "grabben" ..... det är väl inte mer än 314 dagar kvar innan de här "Ungdoms-Räser-ideérna" släpper, eller kan det bli värre istället? Hmmm vilken tanke. Nu blir jag lite smårädd faktiskt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bäva, Sällan Grabben, jag hälsar dig bara välkommen till andra halvLEK. Vi är några där som nog skall kunna stötta dig igenom till en trygg och harmonisk Cobra-förare / ägare.

Så kör du för fullt i 314 dagar och är "under 4 sek" viktigt gör det som behövs och fixa det isåfall. Så länge du INTE äventyrar din egen säkerhet för "under 4 sek" giget så kommer du få applåder av mig annars blir det skäll, mycket skäll.

Men när du klarat under 4 sek vad händer sedan? Skall du göra som jag redan gör över 4 sek? Dvs kör så du trivs men pressa inget.

Link to comment
Share on other sites

Jäpp, sen blir det finåka. Bara man vet vad som finns därunder och vad som går att göra med det så är det bra. Om nu inte nån fjunig testosteronstinn ungdomling vågar utmana ålderdomlingen. Drog mot en Fiat Uno!!! i somras, trodde det var en sleeper med herrejösses-motor för dom gled upp bredvid mej, flinade och varvade. Snopen jag blev när jag tittade i backspegeln, dom hade väl kommit 50 meter typ när jag var borta vid horisonten. Om det var en sleeper så sov den tungt och tur var väl det, vem fan vill förlora mot en Uno???

Fan den gången skulle man ha haft getekken inkopplad, jag glömde bort mej och drog fullt men allt höll!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Menar du Sevenbilar så:

ABS: Nej aldrig ens funderat på det. Tror inte det är vettigt heller, man får lära sig var det låser och hur man trampar på mot den gränsen utan att kliva över och sedan du vet det väger ju bly en sån enhet, oj där svimmade ett tiotal Locostforum-personer.

Överskattat? Så där men rätt billig ändå. Då tycker jag nog min dielsebil är mer överskattad i pengar räknat.

Styrservo? Nä, finns ingen anledning trots att jag har 2,4 varvs rattstång och 10,5 grader castervinkel = trötta armar efter konbanekörning men musklerna växer eller i alla fall tror jag det, vill tro det.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...