Jump to content

Byggtråd Om Janne 007


Janne E

Recommended Posts

Oj vad snyggt det blev! :)

Kör du med Gaz dämpare i samma mått som boken, eller kör du med den där förlängda framdämparen som det stod nått om på Haynes forumet ? Jag är lite sugen på att beställa grejor i förväg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hittade på texten efter lite letande på det röriga haynes-forumet. Min fråga är ju varför man inte helt enkelt kan använda 14" dämpare ? Förstår inte hur de tänker... Hur kan den fortfarande var 13"/9", borde den inte bli 14"/10" vilket då borde göra att bilen blir högre ??? Skumt! Eller så tänker jag helt galet ?

10. Damper lengths

In the book we suggest 13in open, 9in closed dampers. Doing a little work on the suspension

geometry, I’ve discovered that a one-inch extension on the top of the dampers would allow

more “droop” movement, without affecting the “bump”. This will give better performance on

bumpy surfaces (read every road in Britain!).

The dampers would still be 13in open, 9in closed, but with a one-inch solid extension fitted to

the top. Both Dampertech and Protech produce this type of damper.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Mycket läckert....hmmm, silver är ju rätt mycket snyggare än svart. Det enda jag funderar på är att tanklocket inte får plats på bild...skall du ha med stege :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jo du har rätt Stefan det ÄR dax för en uppdatering.... :)

Ni som följt mitt bygge vet ju att mina karossdelar har kors och tvärs över Sverige & England, så jag tyckte det var orättvist att dom inte fick se fler länder :rolleyes:

Så jag körde ner mina karossdelar till Halmstad för lackering hos en kille som kommer från Litauen, han har gjort en hel del fina lackjobb till vettig peng.

När vi kom dit hade han precis blivit klar med en Cadillac cab från -59 ny lack- svart och ny röd skinninredning :wub:

Denna bil hade han lackat i sin lilla verkstad utan lackbox, ändå var jobbet riktigt snyggt!

Så jag kände mig rätt lugn när jag lämnde ifrån mig mina delar, efter två veckor ringer han och säger att han kommer upp med delarna han har dom ändå i bilen...

När han kommer frågar jag hur det kommer sig att han råkade ha mina delar i bilen?????

Då visar det sig att han tyckte att mitt bygge var viktigare än cadillacen så han lastade in allt i bilen och körde till Litauen till sin lackbox för att det skulle bli så bra som möjligt :)

Kan bara säga snacka om service!!!!!!!! och snacka om berest kaross!!!!!!

Rzerbil214-1.jpg

Chassit är väl i stora drag klart står på hjul och undanrullat.

Rzerbil217.jpg

Nästa sak på listan är motor och låda började utomhus med massor av T-grön borste och högtrycksspruta....

Eftersom det är första gången jag jobbar med Ford så var jag tvungen att det lite lugnt och inte ta fram mutterknackaren förrän jag tittat efter hur det ser ut....

Men än så länge inga större överraskningar, cylinderloppen hade fortfarande honingsmärkena kvar sen den var ny. Främre kamlagret var däremot ras, jag hade redan best. nya från burton en förstärkt modell så det blir nog bra.

Rzerbil215.jpg

Rzerbil227.jpg

Har börjat att fundera på det här med vevhusventilationen, någon som har enkel lösning på detta. Jag har original vevhusvent. från block och oljepåfyllningslocket men hur gör jag lättast sen?? tipps mottages tacksamt..

Tills nästa gång ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

har försökt läsa på om sluten vevnusvent. har ju förstått att luften skall tillbaka in igen genom insugsrör / förgasare .....

Mitt insug är bara 25mm så det är lite svårt att få dit anslutningar, får gå och kika på hur det såg ut på originalförgasaren.

Eller finns det nån som gjort på nåt enkelt sätt, bild?

Janne

Link to comment
Share on other sites

antingen går du in i insuget via slanganslutningsnipplar som man gängar dit.

eller går du bara till luftfiltret (inuti luftfiltret.. inte utanpå)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

OJ nu var det länge sen jag uppdaterade :icon_oops:

Motorn är klar men inte uppstartad än, det blev nya vev,ram och kamlager. Kolvringar, oljepump, vattenpump och så monterade jag en Kent FR32 kam, givetvis bytades alla tätningar o.s.v

Toppen planades 1.5mm och hemmaportades med lite extrajobb som följd.. :o det skall inte vara vent.hål i toppen.

Självklart målades motorn upp för att smälta in...

Bromsarna är klara skall bara luftas.

Har monerat en del av karossen, skall provmontera hela karossen och sen ta av den för att inte det skall bli mer repor än nödvändigt.

Karossidorna monterar jag med försänkte M4 popnuts (räfflade) och försänkta brickor och försänkta M4 insex, mycket mer jobb än att popnita men fördelen är att jag kan ta bort hela karossen på nån timme :)

Rzerbil234.jpg

Rzerbil244.jpg

Rzerbil247.jpg

Rzerbil254.jpg

Rzerbil253.jpg

Edited by Janne E
Link to comment
Share on other sites

Ser att du har använt orginalmotorfästena. Vågar man fråga vilken höjd du valde på motorbockarna i bilen, samt vart du köpt motorkuddarna (eller hur höga de är) ?

De där vajrarna på bilden, vad är de till ? huvlås ?

/Stefan

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Stefan: motorbockarna är 10cm och kuddarna kommer från Volvo tror det var 240?? byggde om dom så att det blev genomgående bult för säkerhetskull.

Du gissar nästan rätt ang. vajrarna dom används som justerbara stopp när noskonen viks fram, det sitter på gångjärn i nederkant på noskonen.

Janne

Link to comment
Share on other sites

hej.vilket snyggt bygge ! detta kan knappast vara ditt första bilbygge ?helt rätt med dubbla a-armar bak! har du tillverkat bärarmarna själv? är framspindlarna från forden med?från vilken bil har du tagit rattstång + övriga styrdelar? har själv gått i locosttankar länge, men har inte kommit ur startblocken ännu. står erbjudandet kvar om ett besök? bor själv i Varberg så avståndet är ju inget hinder precis ;) mvh mikael.s

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Byggtempot har varit lite långsammare en tid men en liten uppdatering är väl ändå på sin plats...

Sen sist harjag gjort klart bromsarna,kylsystemet,fixat alupaneler till ryggstöd och runt kardantunneln, monterat klart karossen förutom framskärmarna.

Bränslesystemet är oxå klart, skaffade mig ett par nya kompisar vid namn Weber som har storlek 45....

Bilder kommer så snart jag får det att funka :banghead:

Edited by Janne E
Link to comment
Share on other sites

Rzerbil313.jpg

Visst ser dom trevliga ut mina nya kompisar :prop: (har ett par Dellorto 40:or ifall nån behöver)

Rzerbil318.jpg

Rzerbil319.jpg

Har fått dit bakljusen efter mycket klippande, slipande o filande

Rzerbil317.jpg

Nästa delprojekt är elen och instrumenten o varninglampor.

Kommer att använda delar av det gamla elsystemet och göra resten nytt.

Rzerbil314.jpg

Ja när jag har rett ut det här är det dags för UPPSTART :lol:

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Janne E.

Ett bra eltips till dig innan du drar igång är att du noggrannt studerar instruktionsfilmen som sänds i SVT mellan 15:00 och 16:00 24 december. En herr Anka får hjälp med "röriga och trassliga filmer". Filmexperten mosar in all film i kameran och sedan klipper filmen snyggt och prydligt runt om. Kan klippning / redigering av film fungera så är det nog generellt även för el.

Välj lämplig låda, mosa in allt, klipp fint runt om och vips du har ett (fungerande) elsystem.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Calle, jag brukar titta på denna dokumentär :lol:

Ett annat tips är friskt kopplat hälften brunnit...

Det enda jag kommer att använda från det gamla elsystemet är anslutningarna.

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu behöver jag hjälp att tänka!!!!

Ska ta hålen i instrumentbrädan och eftersom den är lackad och klar får jag bara en chans att göra rätt.

Kommer att ha hast.mätare, varvräknare, oljetryck, vattentemp o tankmätare.

Tänkte ha varnings/ind.lampor för helljus,blinkers, oljetryck o laddning.

Återfjädrande brytare för tuta(med text på), brytare för att tvångsköra elfläkten o en brytare till bränslepumpen det blir även en dold brytare till tändningen tänkte sätta dit ett 12v cigg.uttag.

Nu är frågan vad har jag glömt??????

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Varför får man inte vara riktigt glad????????

Har vart hemma hela veckan pga en riktig manlig förkylning...

Men idag orkade jag gå ut o titta på bygget, passade på o koppla in oljetryckslampan o oljetrycksgivaren.

Självklart ville jag ju kolla så att det funkade, sagt o gjort kör motorn på starten en stund och lampan slocknade det verkade ju bra.

MEN råkade titta på andra sidan motorn och där rann brunt äckligt vatten ur fyrans avgasport :angry: :angry:

I ren ilska leta komp.provaren och jodå 1:an o 2:an ca: 10.5kg men 3:an o 4:an ca: 7kg :banghead: :banghead:

Det är ju ta me f-----n inte sant, kan jag blåst en topp.packning genom att köra på startmotorn?? låter otroligt o nej det är inte en feltema packning den kommer från Kent cams.

Ett annat möjlig orsak kan ju vara han som portade toppen( läs mig) portade lite för mycket på avgassida och fick svetsa toppen men då borde väl inte det vara dåligt komp både på 3:an o 4:an???

Ja det finns väl bara ett sätt att få reda på det, samla kraft och plocka isär det.

Min egen gissning ligger nog på toppen, så är det nån som har en Pinto topp gärna bearbetad så fundera på om ni vill bli av med den för en rimlig peng.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Skulle du möjligen ha slipat lika mycket på 3 & 4 så är det ju lika tunt, och svets i en topp kan ju spricka. Men det förklarar inte kompskillnaden, då portningen görs på utsidan ventilen/förbränningsrummet. Skulle svetsen gett sig borde det ju synas om du trycksätter kylsystemet och tittar in i porten utifrån?

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl trycksätta kylsystemet lite med tryckluft och kika in kanalen..

Nä trean år inte lika mycket slipat som fyran, jag provade en annan fräs till fyran och den var mycket vassare...

Edited by Janne E
Link to comment
Share on other sites

Har lyft av toppen och konstaterat att den är kass, den läcker in vatten bredvid svetsningen ena ventilsätet har stått i vatten o blivit anfrätt så det är bara att skrota den :banghead:

Nu skall jag bara hitta en annan :mad:

//Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Skam den som ger sig, toppen är svetsad än en gång o nu verkar det tätt. Jag har fräst det skadade ventilsätet o lekt lite mer med fräsen har även fixat till ventilerna lite dom är lite tunnare o lättare nu :)

När övriga familjen tittade på Lets Dance igår vart jag ute monterade tillbaka toppen, mycket bekvämt när man höja o sänka bilen när man jobbar.

Sen vart jag ju tvungen att leka lite med min nya leksak en Esab DTA 200a AC/DC, den är ju inte ny precis men faktiskt billigare än en 1-fas Tig från Asien och så är det enkelt att få tag tillbehör. Har aldrig svetsat Tig förut men det gick faktiskt bättre än jag hade trott.

Nu börjar snart melodifestivalen, en bra anledning till att gå ut garaget :lol:

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Janne 007 LEVER :lol: :lol:

Efter tredje svetsningen är toppen tät så idag startades Pinton upp :lol: :lol:

Hostar Spottar o Fräser men den lever och går både framåt o bakåt...( en meter fram o en meter bak)

Nybyggd motor o nya Weber 45:or så jag kommer väl att ha lite justeringsjobb innan den blir lite civiliserad...

Men eftersom den startade så har ju i alla fall kopplat allt rätt så det är ju positivt

Janne

Link to comment
Share on other sites

Grattis Janne E! Då är det 1 - 1 till framåt och bakåt för din del. Tänk så bra du måste haft med motorjobbet och bilen på ett lyftbord. Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fastan fortsatt lågt byggtempo så har det hänt en del i garaget...

Motorn funkar numera kanon fick hjälp med att ställa i Webrarna och har jag fått tomgång på 900 varv och en mycket lättstartad motor.

Instrumenten är inkopplade o klara, inredning o bälten klart. Elsystemet är klart och all belysning inkl. bes.blinkers är monterat.

Självklart har jag INTE provkört så jag har INTE ett flin från öra till öra, ev. bilder från provkörning är gjorda i photoshop :lol: :lol:

Rzerbil363.jpg

Rzerbil360.jpg

Rzerbil367.jpg

Rzerbil370.jpg

Det närmar sig SFRO2, näst på listan står hjulinställning, luftfilterburk och avgassystem som klarar bullerprov...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...