lassen50 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Kan inte se någon med bar överkropp!!! Enligt C E Alm finns endast det som syns på bild Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Eftersom jag var bakom kameran är det svårt att komma med på bild. Borde kanske ha ställt hustrun med bar överkropp framför.......... Mjaa... kan ha sina risker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 (edited) Jag erkänner, jag är en arm syndare! Har arbetat på långfredagen i min glädjes lust. Isoleringen på kablarna till kontakterna till insprutarna på Cosworthmotorn var bara "fnöske" - söndertorkade, gick att bryta loss med fingrarna. Nu är kablarna bytta till kablar med fräsch isolering, alla har dessutom rätt färgmärkning. Kabelskarvarna är isolerade med krympslang. De 4 strecken anger vilken cylinder den hör till. Antas Glad syndare utan det minsta lilla dåligt samvete! Edited March 29, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Hur gör du själva skarven? Undvik att löda. Löder man blir koppartråden väldigt styv där tennet sitter och efter ett tag får man kabelbrott om kabeln sitter så den kan vibrera. Sjuor brukar vibrera. :huh: Jag gjorde mina skarvar med vanlig skarvhylsa och sen tog jag bort själva plasten från hylsan och drog över krympslang. Allt för att det inte skulle bli för klumpigt. Det kanske finns ännu bättre sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 (edited) Hmm....jaha, jag har lött. Jag tvinnade ihop kablarna i skarven och lödde med gaspenna. Får väl låta bli att gasa så förb... om det går att låta bli..... Blir nog till att hålla uppsikt över ev kabelbrott. Antas Ännu obrottslig. Edited March 29, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 (edited) Hmm....jaha, jag har lött. Jag tvinnade ihop kablarna i skarven och lödde med gaspenna. Får väl låta bli att gasa så förb... om det går att låta bli..... Blir nog till att hålla uppsikt över ev kabelbrott. Antas Ännu obrottslig. Jag har använt klämtång samt hylsor med lim jag har handlat på Mekonomen och Svedol här är en länk på liknande https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-200-98 - kanske inte det billigaste kenneth Edited March 29, 2013 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Hmm....jaha, jag har lött. Jag tvinnade ihop kablarna i skarven och lödde med gaspenna. Får väl låta bli att gasa så förb... om det går att låta bli..... Blir nog till att hålla uppsikt över ev kabelbrott. Antas Ännu obrottslig. Har du alla skarvar på samma ställe så kan du sätta en förstyvning på utsidan och tejpa fast med riktig bil-eltejp. Då lär det inte flexa och du kan sova gott utan att oroa dig för kabelbrott. Ford har en liknande lösning på sina multikontakter. Inte för att de är lödda, men de avlastar så principen är densamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 (edited) Jag har använt klämtång samt hylsor med lim jag har handlat på Mekonomen och Svedol här är en länk på liknande https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-200-98 - kanske inte det billigaste kenneth Jag har sådana men tyckte att det blev så styvt och tjockt på ca 2-2,5 cm. Edited March 29, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 (edited) Har du alla skarvar på samma ställe så kan du sätta en förstyvning på utsidan och tejpa fast med riktig bil-eltejp. Då lär det inte flexa och du kan sova gott utan att oroa dig för kabelbrott. Ford har en liknande lösning på sina multikontakter. Inte för att de är lödda, men de avlastar så principen är densamma. Njaa.. ibland ligger de på samma ställe och ibland omlott. Tänker sätta krympslang runt de två kablarna (gul+svart), kan kanske vara idé att samtidigt lägga in en kort förstyvning tillsammans med de två kablarna. Edited March 29, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Tänkte sätta krympslang runt de två kablarna (gul+svart), kan kanske vara idé att samtidigt lägga in en kort förstyvning tillsammans med de två kablarna. Det lär funka kalas. Jag satte in dioder till blinkerslampan på det sättet. Först krympslang runt den inlödda dioden och sedan en bit mässingspinne och ännu ett lager krympslang. Glöm bara inte att kränga på krympslangen innan du monterar grejer i andra änden av kabeln. :P/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Jag återkommer om dioder i blinkers, intressant att du fixat det! Har positionsljus från JAS Gripen som jag har konverterat till blinkers med 20 st orange LED. Vet inte riktigt hur de ska kopplas in i blinkerskretsen, har vanliga glödlampor i sido- och bakblinkers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Nja... Mina dioder är inga lysdioder. Det är vanliga dioder som behövs när man ska ha endast en (1) lampa som blinkersindikator. (Vad gör man inte för att spara vikt?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 (edited) Det perfekta verktyget för mjuklödning av t.ex. skarvning av kablar mm. Brännarspetsen går att få mycket fin och exakt. Edited March 31, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Nu är samtliga kablar med bristfällig isolering reparerade. Tur att jag hade kvar hela kabelhärvan från donatorn, fick allt med samma färg och märkning...........nästan. Antas Lever i isolering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Har varit nere i Göteborg och hämtat en Alfa (till) så jag har inte kikat så mycket här. Värmeskyddande kabelskydd finns billigt på hydroscand, orange till färgen. Såg det först inne på SSAB, stålverket behöver kabelskydd mot flytande järn... Angående Ojanperä, ring dem är absolut säkrast då hemsidan inte används så flitigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Ska kolla Hydroscand - tack för tipset! Vad gäller Auto Ohjanperä brukar jag alltid åka dit, bara några km från bostaden. Deras hemsida lämnar mycket övrigt att önska, har påpekat det för dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 Denna bild riktas till "Stigge" eftersom jag inte lyckas bifoga bilden i "privat meddelande" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 (edited) Nu är flänsarna till grenrören grovformade. Nästa blir att mäta, utforma och svetsa rören. Intrikat blir att få ett runt rör att bli ovalt (närmast flänsen). Efter svetsning kommer "överskottet" på flänsarna att tas bort (jmf original av gjutjärn). Antas Osysslare av trädgrenar. Edited April 6, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 (edited) Har provat "Flushing oil" på min gratisbil (fick den av grannen), Volvo 460 -92 med Renaultmotor, 19 000 mil. Tömde i oljan enl instruktioner, körde 10 min och tappade sedan ur. Jodå, nog tycks det komma ut slam ur motorn, frågan är väl om det skulle komma ut samma om man byter vanlig olja - svårt att avgöra. Misstänker att "Flusching oil" innehåller en hel del lacknafta+tunn olja. Nåja, det var ett billigt prov. Antas Kanske rentvättad. Edited May 24, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Vad säger innehållsförteckningen? Jag gissar diesel och lösningsmedel :) http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Page/Private/W47244%20Oil%20System%20Cleaner%20E03.00%20Zw.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Vad säger innehållsförteckningen? Jag gissar diesel och lösningsmedel :)/> http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Page/Private/W47244%20Oil%20System%20Cleaner%20E03.00%20Zw.pdf Står att det innehåller "nafta" vilket är lacknafta. "Oljan" var lättflytande så antagandet att det kan vara diesel förefaller rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 (edited) Hittade denna bild i gömmorna. Drar mej till minnes att vi blev fotograferade av en tidning, tyvärr har jag inte kvar artikeln - trist! Intresset för byggerier har hängt med sedan barnsben. Denna "bil" byggdes när jag var i 10-årsåldern. Karossen gjordes av farfars gamla tapeter (lager på lager på lager), han bistod oss även med "kylarkråkan" som kom från en Ford Popular (den bilen kallades "ståplats för 4"). Märket i fronten kom från farfars pappkartong till fotogenkaminen "Nemi", följdriktigt fick bilen heta "Ford Nemi". Lägg märke till att bilen har lastflak, den byggdes senare om till kupé med soltak som mamma sydde. Självklart är fordonet försett med strålkastare från en cykel och nummerplåt från en bybos skrotbil. Jag sitter bakom "ratten" som egentligen var två snören till framaxelns båda sidor, bromsning skedde på "Flintavis". Tänk om nutidens barn fick bygga, konstruera och skapa själva, mycket elände skulle nog kunna undvikas då. Att vara uppväxt under knappa förhållanden hade fördelen (av många fördelar!) att man lärde sej utnyttja allt som idag skulle betraktas som värdelöst skrot. Antas Fortsatt byggare. Edited April 13, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Jättefint inlägg, är stolt. Tidningen måste du kunna hitta på biblioteket eller om det finns kvar på tidningen kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Vilken supercool bild. Den borde du förstora och smälla upp på garageväggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 20, 2013 Author Share Posted April 20, 2013 Äntligen har det blivit så varmt och oregnigt att verkstad/garage kan tömmas efter vinterns kaos. Blir härligt att få ordning och reda!! Mycket ska bäras ut till förrådet bakom huset för att frigöra "kreativitetsytor". Antas Lokalvårdare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 27, 2013 Author Share Posted April 27, 2013 (edited) Som panschis tar man på sej uppdrag av allehanda slag. Idag har jag varit "doorman" vid invigningen av Strand galleria i Luleå. Intressant upplevelse, förefaller som om detta är första gången i Luleå som något liknande har förekommit. Många stannade förvånade till, bugade, log och sa några artighetsfraser. En person sa "åh, det känns som Harrods i London!" Barn ville bli fotograferade med mej, två medelålders damer frågade försynt om dom fick fotografera sej tillsammans med mej. Ett barn ville ge mej sin ballong, en riktig hedersbetydelse av barnet!. En rolig och intressant dag, det enda jag har att klaga på är att vädret var kyligt. Rörhögen är välkänd bland Luleborna, många påpekade att den borde vara parkerad på gågatan framför ingången till gallerian. Antas Bilbyggande butler. Edited May 18, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Stiligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Vilken kille. Bästa inkastaren i riket. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 27, 2013 Author Share Posted April 27, 2013 Tycker mera att jag passar in på Madame Tussauds waxkabinett i London. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 --- Madame Tussauds waxkabinett i London.---- För många, riktigt många år sedan var jag där och blev väl lite trött kanske. Satte mig på en bänk och satt förmodligen rätt stilla för plötsligt kom det fram en person och noggrant kollade om jag var en vaxdocka eller ej. Oavsiktligt klarade jag "vaxdockekontrollen". Frågan är om det kan vara en merit eller inte? Det är ju trots allt bra att kunna ta det lugnt men så lugnt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 30, 2013 Author Share Posted April 30, 2013 Inför alla bokslut och skatteplaneringar är klienter speciellt vänliga. Fick denna begagnade gasmask för yrkesbruk av en klient. Med lite puts och rengöring blir den perfekt för en amatör som mej. Måste nog fortsätta att sluta jobba, panschistillvaron är lite ojämn! Antas Ambivalent panschis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Medicinmätkoppar går att använda till mycket. Cosworthmotorn ska hetvattentvättas och då vill jag inte att smuts hamnar där det inte ska vara. Tändstiften sitter ca 12 cm under ventilkåpan. Iofs är "hålet" ner till stiften tätt mot topplocket men det känns lugnare psykiskt om det är tätt. Medicinkopparna passade exakt in i hålen! Antas Dricker numera hostmedicin direkt ur flaska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 (edited) Årets första utrullning av rörhögen den 8 maj 2013. I förgrunden väntar Cosworthmotorn ivrigt att få driva fordonet på njutbara färder. Nu är Cosworthmotorn rentvättad. Äntligen blev det väder så att det gick att högtryckstvätta den. Ahh... vacker som en miss World! 230 slumrande hästkrafter väntar på att gå i sken. Antas Yster som ett hingstutsläpp! Edited May 8, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Årets första utrullning av rörhögen den 8 maj 2013. I förgrunden väntar Cosworthmotorn ivrigt att få driva fordonet på njutbara färder. Nu är Cosworthmotorn rentvättad. Äntligen blev det väder så att det gick att högtryckstvätta den. Ahh... vacker som en miss World! 230 slumrande hästkrafter väntar på att gå i sken. Antas Yster som ett hingstutsläpp! 230 hk är ju riktigt bra men vad har du för vridmoment på motorn kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Motorn uppges till 210 hp men vissa säger att 230 hp ligger närmare verkligheten. Vridmomentet för BoB motorn (den jag har) är också lite ovisst, för BoA motorn (tom 1994) uppges till 275 Nm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 (edited) Kan inte låta bli att delge er denna händelse från igårkväll. Det är inte alla förunnat att få en privatvisning av maskineriet på en tanker, dessutom av en imponerande kunnig maskinist (kompis till yngste sonen). Moderna fartyg är ett under av digital styrning av utrustning, miljömedvetenheten är förbluffande hög, hela fartyget är rent och snyggt - imponerande. Tyvärr är det förbjudet att fotografera i oljehamnen i Luleå därför kan jag inte visa exteriöra bilder av fartyget (Astina). 9 cyl är minsann ingen amatörmotor! Vid "normal" körning går motorn med ca 600 rpm och propelleraxeln växlas ner till 100 rpm. Propellern är av "constant speed" typ dvs liknande konstruktion som på flygplan. Bladen ändrar riktning/vinkel vid backning/hastighetsförändring. Motorn är byggd av MAF (Caterpillar?). Förutom denna finns flera mindre motorer för elförsörjning mm. Elsystemen är på 24 och 220V. Sorry för att uttråka er med "ickeLocostämne" Jodå, jag har skepparexamen från sjöbefälsskolan i Härnösand och cerifikat för VHF. Antas Edited May 10, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 En snabb googling så kom denna båten fram(kanske inte kallas båt föresten :) ) http://i308.photobucket.com/albums/kk337/afoggyeye/Tankers/Astina_110330_Paldiski.jpg Är det den? Är riktigt intressant med stora "båtar". Man kanske skulle blivit sjöman istället för att sitta framför en dator dagarna i ända. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Yes, det är rätt fartyg. Här finns mer om fartyget MIn Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Vad klar fartyget själv för istjocklek utan assistans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Vad klar fartyget själv för istjocklek utan assistans? Jag frågade om det men fick det inte riktigt klart för mej. Troligen spelar typen av is roll. Iallafall sa maskinisten att det är ett djä.. oväsen när de går genom is. Antas Tar det iskallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 (edited) Idag var det sportbilsträff utanför Biltema i Luleå. Kortegekörning Luleå-Boden-Älvsbyn-Piteå-Luleå. Vädret var ca +3c och regntungt, jag avstod från fakirkörning och drack kaffe inne i värmen på Biltema istället. Många var intresserade av rörhögen, jag var ensam om den biltypen. Mannen på bilden är en byggintresserad Lulebo (sign "svartulvr" på forumet). Alltid taktiskt att ta med sej barnen, det gör det enklare att förhandla med hustrun! (Jag har hans tillstånd att publicera bilden). Antas Frusen Locostchaffis. Edited May 11, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Med en sådan glad liten unge så är nog förhandlingen för hans del redan klar. Fick han tips om 442E-ritningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 (edited) Jodå, han har fått länken till McSorley-sidan med ritningarna, har också tipsat om lämplig litteratur. Har lovat att ställa upp som "bollplank". Edited May 12, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Du är en bra Locost-ambassadör i de otillgänliga norra utmarkerna av Svea rike. Bra jobbat Antas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Citat "de otillgänliga norra utmarkerna av Svea rike". Cealm, du verkar inte ha verkligheten klart för dej, detta är Konungarikets mest centrala område - allt annat är utmarker som ev kan vara bebodda. Antas Medborgare i mittens rike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Antas: Du behöver göra en egenkontroll av ditt medborgarskap i Mittens rike. Är du verkligen medborgare där? Tror även det blir ett visst problem med texten ---- detta är Konungarikets mest centrala område ---- . Konungarike kontra Mitten rike, verkar inte stämma riktigt. Jag kan i alla fall säga att du är bra på att skriva lättläst........ trots att du bor och är medborgare i ett annat land med helt annat skriftspråk. Wikipedia: --- Kineserna själva kallar sitt land Zhōngguó, som på svenska vanligtvis översätts till ”Mittens rike”. Termen har inte använts konsekvent genom Kinas historia, och har tydliga kulturella och politiska anspleningar. Under Vår- och höstperioden användes det för att namnge de kulturellt högtstående staterna längs Gula floden, men exkluderande stater som Chu och Qin. Senare kom det att innefatta även områden längre söderut, som de som ligger kring Yangtze- och Zhujiang-floderna. Under Tangdynastin innefattade begreppet även ”barbariska” statsbildningar som Xianbei och Xiongnu. ---- Föreslår att du frågar din kloka fru om hon delar åsikten om ditt medborgarskap samt om bostadsorten Luleå är en del av Mittens rike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Vem har sagt att något ska vara enkelt! Fick ta hjälp av grannen för att lyfta diffen ur rörhögen. När allt byggdes gick det att få dit den utan problem men nu - icke! Förefaller som om bildjä.. har krymt under vintern. Fick kapa ett hål i bottenplåten för att kunna vrida och samtidigt lyfta diffen (tungt!). Nåja, nu är den uttagen. Ska senare idag ta hjälp av en fd Fordmekaniker för att byta samtliga lager och tätningar - det blir spännande! Ska försöka ta lite bilder under operationen (om jag inte är alltför smetig av olja). Nu ner på stan för att käka sushi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Lägg på ett kol nu Antas. Eller ni kanske fortfarande har vinter? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Förhoppningsvis sitter diffen på plats till helgen. Jag undrar vad det var för klantarschel som byggde bilen som inte tänkte på att underlätta urtagningen! Antas Motvilligt skyldig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.