Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Eftersom jag var bakom kameran är det svårt att komma med på bild.

Borde kanske ha ställt hustrun med bar överkropp framför..........

Mjaa... kan ha sina risker!

Posted (edited)

Jag erkänner, jag är en arm syndare!

Har arbetat på långfredagen i min glädjes lust.

Isoleringen på kablarna till kontakterna till insprutarna på Cosworthmotorn var bara "fnöske" - söndertorkade, gick att bryta loss med fingrarna.

Nu är kablarna bytta till kablar med fräsch isolering, alla har dessutom rätt färgmärkning.

Kabelskarvarna är isolerade med krympslang.

De 4 strecken anger vilken cylinder den hör till.

Antas

Glad syndare utan det minsta lilla dåligt samvete!

post-291-0-92558900-1364571565_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Hur gör du själva skarven?

Undvik att löda. Löder man blir koppartråden väldigt styv där tennet sitter och efter ett tag får man kabelbrott om kabeln sitter så den kan vibrera.

Sjuor brukar vibrera. :huh:

Jag gjorde mina skarvar med vanlig skarvhylsa och sen tog jag bort själva plasten från hylsan och drog över krympslang. Allt för att det inte skulle bli för klumpigt.

Det kanske finns ännu bättre sätt?

Posted (edited)

Hmm....jaha, jag har lött.

Jag tvinnade ihop kablarna i skarven och lödde med gaspenna.

Får väl låta bli att gasa så förb... om det går att låta bli.....

Blir nog till att hålla uppsikt över ev kabelbrott.

Antas

Ännu obrottslig.

Edited by Antas
Posted (edited)

Hmm....jaha, jag har lött.

Jag tvinnade ihop kablarna i skarven och lödde med gaspenna.

Får väl låta bli att gasa så förb... om det går att låta bli.....

Blir nog till att hålla uppsikt över ev kabelbrott.

Antas

Ännu obrottslig.

Jag har använt klämtång samt hylsor med lim jag har handlat på Mekonomen och Svedol här är en länk på liknande https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-200-98 - kanske inte det billigaste

kenneth

Edited by kengren
Posted

Hmm....jaha, jag har lött.

Jag tvinnade ihop kablarna i skarven och lödde med gaspenna.

Får väl låta bli att gasa så förb... om det går att låta bli.....

Blir nog till att hålla uppsikt över ev kabelbrott.

Antas

Ännu obrottslig.

Har du alla skarvar på samma ställe så kan du sätta en förstyvning på utsidan och tejpa fast med riktig bil-eltejp.

Då lär det inte flexa och du kan sova gott utan att oroa dig för kabelbrott.

Ford har en liknande lösning på sina multikontakter. Inte för att de är lödda, men de avlastar så principen är densamma.

Posted (edited)

Har du alla skarvar på samma ställe så kan du sätta en förstyvning på utsidan och tejpa fast med riktig bil-eltejp.

Då lär det inte flexa och du kan sova gott utan att oroa dig för kabelbrott.

Ford har en liknande lösning på sina multikontakter. Inte för att de är lödda, men de avlastar så principen är densamma.

Njaa.. ibland ligger de på samma ställe och ibland omlott.

Tänker sätta krympslang runt de två kablarna (gul+svart), kan kanske vara idé att samtidigt lägga in en kort förstyvning tillsammans med de två kablarna.

Edited by Antas
Posted

Tänkte sätta krympslang runt de två kablarna (gul+svart), kan kanske vara idé att samtidigt lägga in en kort förstyvning tillsammans med de två kablarna.

Det lär funka kalas.

Jag satte in dioder till blinkerslampan på det sättet.

Först krympslang runt den inlödda dioden och sedan en bit mässingspinne och ännu ett lager krympslang. Glöm bara inte att kränga på krympslangen innan du monterar grejer i andra änden av kabeln. :P/>

Posted

Jag återkommer om dioder i blinkers, intressant att du fixat det!

Har positionsljus från JAS Gripen som jag har konverterat till blinkers med 20 st orange LED. Vet inte riktigt hur de ska kopplas in i blinkerskretsen, har vanliga glödlampor i sido- och bakblinkers.

Posted

Nja...

Mina dioder är inga lysdioder.

Det är vanliga dioder som behövs när man ska ha endast en (1) lampa som blinkersindikator. (Vad gör man inte för att spara vikt?)

Posted (edited)

Det perfekta verktyget för mjuklödning av t.ex. skarvning av kablar mm.

Brännarspetsen går att få mycket fin och exakt.

post-291-0-04456600-1364740954_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Nu är samtliga kablar med bristfällig isolering reparerade.

Tur att jag hade kvar hela kabelhärvan från donatorn, fick allt med samma färg och märkning...........nästan.

Antas

Lever i isolering.

post-291-0-88983500-1364741397_thumb.jpg

Posted

Har varit nere i Göteborg och hämtat en Alfa (till) så jag har inte kikat så mycket här.

Värmeskyddande kabelskydd finns billigt på hydroscand, orange till färgen. Såg det först inne på SSAB, stålverket behöver kabelskydd mot flytande järn...

Angående Ojanperä, ring dem är absolut säkrast då hemsidan inte används så flitigt.

Posted

Ska kolla Hydroscand - tack för tipset!

Vad gäller Auto Ohjanperä brukar jag alltid åka dit, bara några km från bostaden.

Deras hemsida lämnar mycket övrigt att önska, har påpekat det för dom.

Posted

Denna bild riktas till "Stigge" eftersom jag inte lyckas bifoga bilden i "privat meddelande"

post-291-0-44109000-1364835790_thumb.jpg

Posted (edited)

Nu är flänsarna till grenrören grovformade.

Nästa blir att mäta, utforma och svetsa rören.

Intrikat blir att få ett runt rör att bli ovalt (närmast flänsen).

Efter svetsning kommer "överskottet" på flänsarna att tas bort (jmf original av gjutjärn).

Antas

Osysslare av trädgrenar.

post-291-0-16252600-1365226746_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted (edited)

Har provat "Flushing oil" på min gratisbil (fick den av grannen), Volvo 460 -92 med Renaultmotor, 19 000 mil.

Tömde i oljan enl instruktioner, körde 10 min och tappade sedan ur.

Jodå, nog tycks det komma ut slam ur motorn, frågan är väl om det skulle komma ut samma om man byter vanlig olja - svårt att avgöra.

Misstänker att "Flusching oil" innehåller en hel del lacknafta+tunn olja.

Nåja, det var ett billigt prov.

Antas

Kanske rentvättad.

post-291-0-58489400-1365256841_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted (edited)

Hittade denna bild i gömmorna.

Drar mej till minnes att vi blev fotograferade av en tidning, tyvärr har jag inte kvar artikeln - trist!

Intresset för byggerier har hängt med sedan barnsben.

Denna "bil" byggdes när jag var i 10-årsåldern. Karossen gjordes av farfars gamla tapeter (lager på lager på lager), han bistod oss även med "kylarkråkan" som kom från en Ford Popular (den bilen kallades "ståplats för 4").

Märket i fronten kom från farfars pappkartong till fotogenkaminen "Nemi", följdriktigt fick bilen heta "Ford Nemi". Lägg märke till att bilen har lastflak, den byggdes senare om till kupé med soltak som mamma sydde. Självklart är fordonet försett med strålkastare från en cykel och nummerplåt från en bybos skrotbil.

Jag sitter bakom "ratten" som egentligen var två snören till framaxelns båda sidor, bromsning skedde på "Flintavis".

Tänk om nutidens barn fick bygga, konstruera och skapa själva, mycket elände skulle nog kunna undvikas då.

Att vara uppväxt under knappa förhållanden hade fördelen (av många fördelar!) att man lärde sej utnyttja allt som idag skulle betraktas som värdelöst skrot.

Antas

Fortsatt byggare.

post-291-0-92714000-1365846940_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Jättefint inlägg, är stolt. Tidningen måste du kunna hitta på biblioteket eller om det finns kvar på tidningen

kenneth

Posted

Äntligen har det blivit så varmt och oregnigt att verkstad/garage kan tömmas efter vinterns kaos.

Blir härligt att få ordning och reda!!

Mycket ska bäras ut till förrådet bakom huset för att frigöra "kreativitetsytor".

Antas

Lokalvårdare.

post-291-0-78290000-1366481685_thumb.jpg

post-291-0-20136000-1366481701_thumb.jpg

Posted (edited)

Som panschis tar man på sej uppdrag av allehanda slag.

Idag har jag varit "doorman" vid invigningen av Strand galleria i Luleå.

Intressant upplevelse, förefaller som om detta är första gången i Luleå som något liknande har förekommit. Många stannade förvånade till, bugade, log och sa några artighetsfraser. En person sa "åh, det känns som Harrods i London!"

Barn ville bli fotograferade med mej, två medelålders damer frågade försynt om dom fick fotografera sej tillsammans med mej. Ett barn ville ge mej sin ballong, en riktig hedersbetydelse av barnet!.

En rolig och intressant dag, det enda jag har att klaga på är att vädret var kyligt.

Rörhögen är välkänd bland Luleborna, många påpekade att den borde vara parkerad på gågatan framför ingången till gallerian.

Antas

Bilbyggande butler.

post-291-0-49274400-1367070606_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

--- Madame Tussauds waxkabinett i London.----

För många, riktigt många år sedan var jag där och blev väl lite trött kanske. Satte mig på en bänk och satt förmodligen rätt stilla för plötsligt kom det fram en person och noggrant kollade om jag var en vaxdocka eller ej. Oavsiktligt klarade jag "vaxdockekontrollen".

Frågan är om det kan vara en merit eller inte? Det är ju trots allt bra att kunna ta det lugnt men så lugnt?

Posted

Inför alla bokslut och skatteplaneringar är klienter speciellt vänliga.

Fick denna begagnade gasmask för yrkesbruk av en klient.

Med lite puts och rengöring blir den perfekt för en amatör som mej.

Måste nog fortsätta att sluta jobba, panschistillvaron är lite ojämn!

Antas

Ambivalent panschis.

post-291-0-02119500-1367336932_thumb.jpg

Posted

Medicinmätkoppar går att använda till mycket.

Cosworthmotorn ska hetvattentvättas och då vill jag inte att smuts hamnar där det inte ska vara.

Tändstiften sitter ca 12 cm under ventilkåpan. Iofs är "hålet" ner till stiften tätt mot topplocket men det känns lugnare psykiskt om det är tätt.

Medicinkopparna passade exakt in i hålen!

Antas

Dricker numera hostmedicin direkt ur flaska.

post-291-0-53426600-1367508062_thumb.jpg

Posted (edited)

Årets första utrullning av rörhögen den 8 maj 2013.

I förgrunden väntar Cosworthmotorn ivrigt att få driva fordonet på njutbara färder.

Nu är Cosworthmotorn rentvättad. Äntligen blev det väder så att det gick att högtryckstvätta den.

Ahh... vacker som en miss World!

230 slumrande hästkrafter väntar på att gå i sken.

Antas

Yster som ett hingstutsläpp!

post-291-0-94721900-1368025316_thumb.jpg

post-291-0-70471400-1368025336_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Årets första utrullning av rörhögen den 8 maj 2013.

I förgrunden väntar Cosworthmotorn ivrigt att få driva fordonet på njutbara färder.

Nu är Cosworthmotorn rentvättad. Äntligen blev det väder så att det gick att högtryckstvätta den.

Ahh... vacker som en miss World!

230 slumrande hästkrafter väntar på att gå i sken.

Antas

Yster som ett hingstutsläpp!

230 hk är ju riktigt bra men vad har du för vridmoment på motorn

kenneth

Posted

Motorn uppges till 210 hp men vissa säger att 230 hp ligger närmare verkligheten.

Vridmomentet för BoB motorn (den jag har) är också lite ovisst, för BoA motorn (tom 1994) uppges till 275 Nm.

Posted (edited)

Kan inte låta bli att delge er denna händelse från igårkväll.

Det är inte alla förunnat att få en privatvisning av maskineriet på en tanker, dessutom av en imponerande kunnig maskinist (kompis till yngste sonen).

Moderna fartyg är ett under av digital styrning av utrustning, miljömedvetenheten är förbluffande hög, hela fartyget är rent och snyggt - imponerande.

Tyvärr är det förbjudet att fotografera i oljehamnen i Luleå därför kan jag inte visa exteriöra bilder av fartyget (Astina).

9 cyl är minsann ingen amatörmotor! Vid "normal" körning går motorn med ca 600 rpm och propelleraxeln växlas ner till 100 rpm. Propellern är av "constant speed" typ dvs liknande konstruktion som på flygplan. Bladen ändrar riktning/vinkel vid backning/hastighetsförändring. Motorn är byggd av MAF (Caterpillar?). Förutom denna finns flera mindre motorer för elförsörjning mm. Elsystemen är på 24 och 220V.

Sorry för att uttråka er med "ickeLocostämne"

Jodå, jag har skepparexamen från sjöbefälsskolan i Härnösand och cerifikat för VHF.

Antas

post-291-0-87473000-1368217176_thumb.jpg

post-291-0-98409700-1368217194_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Vad klar fartyget själv för istjocklek utan assistans?

Posted

Vad klar fartyget själv för istjocklek utan assistans?

Jag frågade om det men fick det inte riktigt klart för mej.

Troligen spelar typen av is roll. Iallafall sa maskinisten att det är ett djä.. oväsen när de går genom is.

Antas

Tar det iskallt.

Posted (edited)

Idag var det sportbilsträff utanför Biltema i Luleå.

Kortegekörning Luleå-Boden-Älvsbyn-Piteå-Luleå.

Vädret var ca +3c och regntungt, jag avstod från fakirkörning och drack kaffe inne i värmen på Biltema istället.

Många var intresserade av rörhögen, jag var ensam om den biltypen.

Mannen på bilden är en byggintresserad Lulebo (sign "svartulvr" på forumet). Alltid taktiskt att ta med sej barnen, det gör det enklare att förhandla med hustrun!

(Jag har hans tillstånd att publicera bilden).

Antas

Frusen Locostchaffis.

post-291-0-15336400-1368273261_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Med en sådan glad liten unge så är nog förhandlingen för hans del redan klar. Fick han tips om 442E-ritningen?

Posted (edited)

Jodå, han har fått länken till McSorley-sidan med ritningarna, har också tipsat om lämplig litteratur.

Har lovat att ställa upp som "bollplank".

Edited by Antas
Posted

Du är en bra Locost-ambassadör i de otillgänliga norra utmarkerna av Svea rike. Bra jobbat Antas!

Posted

Citat "de otillgänliga norra utmarkerna av Svea rike".

Cealm, du verkar inte ha verkligheten klart för dej, detta är Konungarikets mest centrala område - allt annat är utmarker som ev kan vara bebodda.

Antas

Medborgare i mittens rike.

Posted

Antas: Du behöver göra en egenkontroll av ditt medborgarskap i Mittens rike. Är du verkligen medborgare där? Tror även det blir ett visst problem med texten ---- detta är Konungarikets mest centrala område ---- . Konungarike kontra Mitten rike, verkar inte stämma riktigt.

Jag kan i alla fall säga att du är bra på att skriva lättläst........ trots att du bor och är medborgare i ett annat land med helt annat skriftspråk.

Wikipedia:

--- Kineserna själva kallar sitt land Zhōngguó, som på svenska vanligtvis översätts till ”Mittens rike”. Termen har inte använts konsekvent genom Kinas historia, och har tydliga kulturella och politiska anspleningar. Under Vår- och höstperioden användes det för att namnge de kulturellt högtstående staterna längs Gula floden, men exkluderande stater som Chu och Qin. Senare kom det att innefatta även områden längre söderut, som de som ligger kring Yangtze- och Zhujiang-floderna. Under Tangdynastin innefattade begreppet även ”barbariska” statsbildningar som Xianbei och Xiongnu. ----

Föreslår att du frågar din kloka fru om hon delar åsikten om ditt medborgarskap samt om bostadsorten Luleå är en del av Mittens rike.

Posted

Vem har sagt att något ska vara enkelt!

Fick ta hjälp av grannen för att lyfta diffen ur rörhögen.

När allt byggdes gick det att få dit den utan problem men nu - icke!

Förefaller som om bildjä.. har krymt under vintern. Fick kapa ett hål i bottenplåten för att kunna vrida och samtidigt lyfta diffen (tungt!). Nåja, nu är den uttagen.

Ska senare idag ta hjälp av en fd Fordmekaniker för att byta samtliga lager och tätningar - det blir spännande!

Ska försöka ta lite bilder under operationen (om jag inte är alltför smetig av olja).

Nu ner på stan för att käka sushi.

post-291-0-17510500-1368702004_thumb.jpg

post-291-0-33960500-1368702020_thumb.jpg

Posted

Förhoppningsvis sitter diffen på plats till helgen.

Jag undrar vad det var för klantarschel som byggde bilen som inte tänkte på att underlätta urtagningen!

Antas

Motvilligt skyldig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...