Kilkenny Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Sketsnygg :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 Håller på och knåpar med bränsletanken (1 mm rostfritt) och skulle vilja ha några åsikter av expertjuryn :) Den kommer ha 2 st skvalpskott och jag har tagit ur en del (3 st ~56 mm halvmånar samt hörnen), det känns som tillräckligt (kanske kunde gjort ännu mindre) - Anser ni att det är tillräckligt? "Spottkoppen" på ~ 0,8 liter har jag borrat upp 2 st 20 mm hål. - Räcker detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Om du tittar i Saabens originaltank, så innehåller den inga skvalpskott alls. Däremot en catchtank som returen, via en ejektor, går tillbaks i med ung. samma volym som din. Så dina 0,8 liter kommer du väl en mil på om du håller 90. Något kortare med fullgas ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Det kommer garanterat räcka och bli över. :) Bensin är ju ung lika flyktigt som vatten. Tänk dig själv hur mycket vatten du kan få igenom en tratt som är typ 10-15mm i diameter ( 1 liter tar inte många sek). Denna mängd är ju betydligt högre än vad din motor någonsin kommer att orka sluka. och du kör ju dessutomn 2st 20mm hål. Ang hålen i skvalpskotten så räcker dessa också. Så länge du har större hål i skvalpskotten än ner till catchen så är det ju fysiskt omöjligt att det inte räcker :) Jag kör med 2st 10mm hål till catch å sen avklipta hörn på skvalpskotten. Om det räcker "vet" jag inte då jag inte testat det live. Men mina och andras erfarenheter säger att de räcker :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 Tack för inputen! Dock är jag, rostfritt och TIG värsta ovänner just nu. Rostfri vill inte veta av värme och kilar iväg ...usch...han skall nog få smaka herr vinkelslip en dag :banghead: :banghead: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Man får punkta ihop plåtarna ganska tätt innan man börjar helsvetsa. Det gäller att hitta rätt fart och bara nöta på tills man hittat rätt. Det var faktiskt lättare att bygga aluminiumtankar än RF. Har slangarna kommit fram ännu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Tack för inputen! Dock är jag, rostfritt och TIG värsta ovänner just nu. Rostfri vill inte veta av värme och kilar iväg ...usch...han skall nog få smaka herr vinkelslip en dag :banghead: :banghead: Ge inte upp. Jag kände exakt lika när jag gjorde min tank (vanligt rost stål) plåten slog sig grymt mycket å jag blev less å åkte hem. Dagen efter fortsatte jag å det blev bra när de hela va klart. visst lite har plåten slagit sig men det blev mycket bättre än va jag trodde. Ha en plåtbit du sticker in och dra ut plåten där den g år in å punkta, eller tryck in plåten där den går ut å punkta. Så blir det bra :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Var sätter du returen ? om returen alltid kommer vara garanterad att fylla på spottkoppen även vid 1g går det ju inte åt så mycket bensin och det hela ser bra ut , men om returen kommer i ett hörn lär den ta slut fort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 Christer: Ja, slangarna har kommit. Har inte monterat dom är, skall flytta IC'n lite bakåt först. Dom ser mycket bra ut :) PM'a konto etc när du vet hur mycket du skall ha för det. Krolleg: Jo, ibland är det bättre att ta en paus :) Lupus: Har inte tagit beslut om var returen skall sitta men en tanke är i övre delen av spottkoppen så den är full jämt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 Jag hade satt den i spottkoppen men lagt igen det ena hålet och minskat det andra till ca 10mm. Och skvalpskotett skulle jag bara klippt av lite i tre hörn två i botten och ett uppe och max 10mm. Om den skall funka som skvalpskott nu lär den bara fungera som uppstyvning av tanken. Dom enda gångerna du vill att bensinen skall kunna flytta sig imellan facken är när du tankar och när nivån sjunker. En ide är att sätta vägen mellan hålen (10mm) och ha väggen tät förutom ett klippt hörn i överkant. Jag fattar inte hur ni får dit så stora tankar min ser ut som en brevlåda på 24liter :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 (edited) Skall ju svetsa om min tank oxå innan våren detta för jag ju byggde för separat catch tank som nu är borta och det därmed inte fungerar något vidare. Jag tänkte göra en skåra på 2x5 cm mitt i tanken ungefär där du borrat ( borde ju ge samma resultat), tänker sedan sätta den exact under skvalpskottet så en stor del av bensinen (eller e85) tvingas mot plåten och därmed ner i spottkåppen. Mitt problem just nu är att jag inte vill ha en spot kopp som sticker ner för långt. Returen måste ju fylla i spottkoppen så den får komma uppifrån medmed någon bra lösning i slutet för att inte skapa för mycket virvlar/bubblor i koppen, egentligen vill man ju släppa returen långt bort i allafall förutom närman har dåligt mes soppa i tanken. EDIT: ser nu att du har ditt hål ganska mycket i mitten, ligger din tank i stort sett horisontellt ? , men lutar ju ca 5 grader så jag gör mitt hål i framkant Edited December 31, 2010 by LUPUS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 31, 2010 Author Share Posted December 31, 2010 (edited) Tack för idéerna Gerhard: Skall ta mig en funderare på detta blir ändå inget gjort idag och risk för viss bieffekt i form av slöhet kan uppvisas imorgon då kvällens experiment blir att testa etanol i herrns kropp :) Lupus: Ja den är i det närmaste horisontell (med lite bucklor på undersidan :banghead: skall se om jag kan massera ut dessa). Bubblor i koppen borde väl främst vara problem om det finns luft i koppen, virvlar kan det så klart blir...så lite nytänk nedan :) Skall även göra om koppen så att den får en fläns (som en hatt) så blir det nog enklare att svetsa dit den. Sen kanske man skall göra en "returkammare" i spottkoppen för att lugna ner flödet lite, typ så här: Edited December 31, 2010 by Jocke4U Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 2, 2011 Author Share Posted January 2, 2011 Blev idag i alla fall en ny spottkopp gjord. Det får bli så här nu och sen får det utvisa sig om man vill göra en ny tank senare. (bara punktsvetsad nu) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Måste medge att det ser maffigt ut med en byggsats. Men tänk ändå vad du missar mycket roligt! 100-tals, NEJ NEJ, 1000-tals svetsar, göra om, göra om och återigen göra om. För att inte tala om alla inspirerande felmätningar, då är en misspassande vattenpump en baggis. Ej att förglömma all njutbar tid som har gått åt till att söka komponenter, bultar, skruvar mm. Du missar även alla trevliga besök på reklamfirmor för att tigga reklamskyltar, du får ju dessutom inte njuta tillsammans med dom av ditt medtagna fika. Precis som någon ovan sade, du missar flera år av trevligt byggeri. Jag avundsjuk? Okej då, det tar emot att erkänna. GRATTIS till en trevlig byggsats! Antas Rörmokare, plåtslagare, "göraomare" men nöjd byggare ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 21, 2011 Author Share Posted January 21, 2011 Antas: Byggsats?! Jo, jag har tagit ett kit från Westfield för att om jag skulle bygga chassit från grunden då hade det tagit alldeles för lång tid att komma till körbart skick och att inleda processen att köra & förbättra. Så i grova drag är chassit, bärarmar och kaross köpt som kit. Resten är inget kit. Motor som är SAAB (från rensad donator), växellåda Opel (skroten), diff Ford och drivaxeltappar (gka) , MB kylare (skroten), ....etc etc...så listan görs lång med speciallösningar. Sen har jag köpt en del nya grejer som monteras..... Om man skall åka till skrot(ar) och leta aluminiumrör i rätt dimension och sen lägga tid på att svetsa ihop eller om man skall köpa ett färdigsvetsat T-rör i rätt dimension för 200 kr....ja det är väl fråga om hur mycket ens tid är värd. Så byggsats skulle jag inte säga....det är inget man monterar ihop...liknande TopGears Caterham bygge eller Discovery's "A Racing Car is Born" (westfield)...långt därifrån... Tanken t.ex. skulle jag kunna köpa färdig från Westfield men vill göra en egen med maximala mått, rör drar jag för fullt då en SAAB turbo skall ha lite rör kors och tvärs.....dessutom måste det göras om ibland då det inte blir som man tänker eller man tänker fel....osv osv Mvh Joacim Rörmokare, plåtslagare, "göraomare" och nöjd byggare... med tidsbrist PS. Dessutom är det inte tillåtet med "byggsats" dvs att köpa allt från samma tillverkare. Då är den inte att klassas som amatörbyggt fordon. DS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Byggsats? njaae, snarare en riktig bra början! :racesmile: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 30, 2011 Author Share Posted January 30, 2011 Fick lite gjort i helgen som tur var ...Augusti närmar sig alldeles för snabbt ;) Har jobbat en del på tanken och den har fått skvalpskott, gavlar och catchen monterad. Återkommer med bilder på den när den är klar (avluftning, påfyllning, tankmätare och jordskruv saknas) Anslutningen till vattenpumpen blev så här, inte så snygga svetsar men den skall i fall hänga kvar. Pumpen kommer hängas i denna genom en 45 graders slang. Måste köpa lite mer grejer innan det går att montera. Idag har jag tråcklat klart mellan turbo-intercooler-insug. Tajt är väl bara förnamnet men på nåt sätt är millimetrarna på min sida...men det är just millimetrar :) Friskluft till turbon är lite väl tajt men går nog Vattenkylningen fungerar inte än, måste skaffa några krökar (aluminum eller silikon)....eller om man kanske kan åka till nån som kan kröka aluminiumrörer i några svängar. Funkar det bra att bocka aluminiumrör? Insuget fick se kapskivan idag och resultatet blev en bättre dragning, både för kaross och vattenkylning. Christer J skall ha tack för inspirationen :) Har putsat bort lite grejer på spjällhuset och kan nog putsa mer men det får bli sånt finlir senare. Filtret får vara ungefär här och så får det bli slang/rör för dumpventilen. Det återstår lite anslutningar på rören för dump och lite annat. Ja det var väl allt för denna helg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Snyggt bygge :thumbsup: m :D h Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 30, 2011 Author Share Posted January 30, 2011 Tack Janne! Hur går det själv? Du är väl klar eller snart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Det ser bra ut Jocke, Att bocka aluminiumrör gick bra för mig, jag började bygga en nos i alu och bockade ett rör som öppning till grillen, samt att jag har bakdelen helt i aluminium med bockade rör som konturmall till plåtarna. En annan möjlighet är ju att kapa tårtbitar ur rören och svetsa, så gjorde jag på ett av kylvattenrören. Christer J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 25, 2011 Share Posted February 25, 2011 Vad har du för längd och diameter på ljuddämparen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 25, 2011 Author Share Posted February 25, 2011 Det är en ferrita dämpare (Art nr: UF5216252) Ljuddämpare Ø 175mm L=760mm + stosar = 860 mm 57 mm Id Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 11, 2011 Author Share Posted March 11, 2011 Jahapp, idag kom medlemskortet och ett annat trevligt papper....Tackday på Kinnekulle 26/8 :) skall man kanske göra planering bakifrån för att kunna köra där ...känns lite pressat men fasiken... v34 - Kinnekulle (26/8) v32 - Regbesiktning v30 - Bullerprov (kanske skall försöka göra detta tidgare pga väder/vind) v30 - Vägning v30 - SFRO 2 vXX - Ursprungskontroll (borde jag väl kunna skjuta iväg ganska snart?) Glömmer jag nåt? (bortsett från att bygga klart :) ) Är det ok att boka SFRO2, buller, regbes,... redan nu och avboka om det inte håller? Hoppas kunna röja några punkter i helgen. Skall se om jag kan hitta ett 9-5 tråg på SAAB forum för att slippa åka till SDCC (spara tid) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 (edited) Tjolöholm den 22/5. :) Edited March 11, 2011 by Pac Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 11, 2011 Author Share Posted March 11, 2011 Tjolöholm den 22/5. :) Haha, jadu....är du arbetslös och ha lust att flytta till Alingsås och jobba 16 tim/dygn för husrum och mat så skall vi nog kunna ordna det :D then we will be :racesmile: PS. Drog snabbt förbi ditt idag när det var stopp i tunneln....såg Fiajaten flimmra förbi ....hade en snabb fundering på stopp men tog Eriksberg och skaffade lite gott rödvin och sen sladdade hem genom köerna :) DS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 (edited) Du är alltid välkommen! :racesmile: Du kanske vill åka "shot gun" till Tjolöholm i istället? Edited March 11, 2011 by Pac Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 "skaffade lite gott rödvin och sen sladdade hem genom köerna :)" ajabaja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 ng900 eller 93 oljetråg ska du ha :prop: sen kan du inte beställa regbes förrän sfro2 och ursprungskontrollen är (sfro2 intyg stämplat och klar ) gjord, det är en del nr du behöver. :huh: jörgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 12, 2011 Author Share Posted March 12, 2011 "skaffade lite gott rödvin och sen sladdade hem genom köerna :)" ajabaja. Kanske skall förtydliga...sladdade först hem och sen lite rödvin ;) Idag uppe med tuppen så det kan finnas hopp för en del i garaget :) Jörgen: Tack! Då skall jag nog planera flytt av SFRO2 så man har lite mer "luft". Tack för infon om tråg :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 Kämpa på! :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 13, 2011 Author Share Posted March 13, 2011 Har pysslat en del i helgen och fått lite gjort i alla fall. Vattenkylningen är nog snart klar. Riktade om termostathuset för att spara lite plats och krökte till ett rör så det går fritt. Även vid pumpen blev det en extra krökning.. Sen skall det på en anslutning till aluminiumröret och till expansionstank. För att få bäst slangdragning så skulle jag behöva vinkla det emot expansionskärlet men antar att det skulle kunna trycka upp i kärlet (anslutning vinklad med flödesriktning)?! Kanske man kan gå ner i röret på bild med en liten "läpp", vad tror ni? Fixade en "torpedvägg" för att enklare kunna fästa upp elektroniken. Pump och filter fick plats.. Dumpventil och en givare fick sin plats Instrumentpanelen fick sin grova form. Nu skall det fixas lite fästen samt svetsa fäste till blinkersspak. Nu har även demonteringen påbörjats och under denna skall det fixas en del fästen/kompletteringar/korrigieringar innan det blir dags för lack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 19, 2011 Author Share Posted March 19, 2011 Nu kör jag motsatt väg....demontering och komplettering av svetsar och diverse fästen som jag kommer på. Blir väl säkert så att man glömmer nåt ändå. Planen är att kommande helg skall chassit stå ensamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 Jocke, har du kollat om man kan mickla dit aerocatch-låsen på någon vettigt sätt på motorhuven? Det blir galet snyggt bygget ditt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 19, 2011 Author Share Posted March 19, 2011 (edited) Thomas: Har faktiskt lämnat dom (till viss del)...men kanske skall ta tag i det.. Tror lösningen i så fall skulle bli att borra igenom ram-röret och svetsa i ett litet rör för att sätta "pinnen" i. Sen är dom större än vad man kan tro och inte så smutta...så har skaffat ett par traditionella hak-spännen, de blir nog diskretare och mycket lättare att montera. Minst hade väl ett par lås från Westfield blivit och kanske är det jag skall ha... EDIT: kan ju vara fördel med låsbart (mina aerocatch är låsbara också) Edited March 19, 2011 by Jocke4U Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 (edited) Känner pressen så tog ledigt denna fredag. Framstegen....eller bakstegen :blink: visar sig på nedanstående bild (några minuter sedan) ;) Skall småfixas lite till imorgon och förhoppningsvis blir det första ram-tvätten imorgon. Sen pga kalas och barn nästa helg så blir det "etsning" av ramen kommande helg. Sen helgen efter eller möjligen några långkvällar under veckan med "kul" måleriarbete....inte så man ser fram emot det... Edited March 26, 2011 by Jocke4U Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Jobbar hemma idag men tar "lite" flextid så har precis varit ute i garaget och dragit på det första lagret med färg på ramen. Väldigt många vinklar och vrår :blink: men raka delar går rätt snabbt med rullen. Om kanske 30 min är det dags att ge sig ut och börja med andra lagret, känns sådär motiverande. Imorgon är målet att vända på steken och dra undersidan och de missar som uppenbarar sig. Roligare kan man ha... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Bild saknas = finns inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Så är det faktiskt B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Okaj då :) Igår fick diffen och grenröret lite värmebeständig silver-touch Spisen är lite putsad och blocket skall få lite färg i helgen Lite diverse delar på målnings linjen (slutföras i helgen) Chassit har idag fått två lager POR-15 och skall förhoppningsvis vändas imorgon för resterande. Störtbågen fick ett lager POR-15 och då denna färg inte skall torka helt mellan lager och den skall eventuellt ha ett lager till och sen en TopCoat...kan bli sent ...eller så går jag direkt på TopCoat'en Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Jocke4U: Nu finns allt. Bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 24, 2011 Author Share Posted April 24, 2011 Nu har påsken passerat och det har varit garagejobb blandat med party. Lite har blivit gjort.... Diverse aluminiumplåtar har monterats, bromsrör dragna, bränsleslangar på plats och likaså en kabelstam till bakvagnen....just det framvagn och bakvagn... Även motor, växellåda, kardan etc fick plats. Hade inte tidigare provat detta med bränsleslangar och elkabel...millimetrarna på min sida. Snidade även till sidostycken i aluminium. Lite kasst när man saknar verktyg för att klippa plåt men med vinkelslip och tålamod gick även det. Sen svär jag lite för att ha slarvat och inte tejpat över gängor när jag har målat. Bra färg men f*n vad den sitter. Måste skaffa en liten stålborste till dremmel så jag göra lite rent så inte gängorna ger sig :banghead: :banghead: Givetvis är det på ställen där millimetrar gäller så plats finns det dåligt om.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Vackert! Med din fart kan du ju provköra nästa helg.. :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Mycket tjusigt! :racesmile: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 24, 2011 Author Share Posted April 24, 2011 Tomas: Jag tror du ligger före, sen har jag ju hållit på längre än dig....men försöker skynda så mycket det går :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Nja är inte så säker på det, du har ju redan klurat ut en del lösningar som jag har kvar att göra. Men vi siktar väl på uppstart i Maj? :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 24, 2011 Author Share Posted April 24, 2011 Ja det vore riktigt gött att få igång den...och kanske i Maj ...oljetråg, tomgångssensor, el, ...lite annat så skall det nog gå att prova :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Ja det vore riktigt gött att få igång den...och kanske i Maj ...oljetråg, tomgångssensor, el, ...lite annat så skall det nog gå att prova :) ditt bygge ser mycket snyggt ut kenneth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 3, 2011 Author Share Posted May 3, 2011 Hade besök av Jörgen i helgen och vi diskuterade bl.a design av oljetråg och baserat på detta börjat att modifiera det. Original, eller rättare ett original SAAB 900 tråg att ha på min 9000 motor. Linjen närmast bordet är undersidan på ramen och den andra linjen ligger 30 mm dvs kommer sticka ner ca 30 mm under ramen (växellådan ligger 45 mm under ramen) Botten är borta och 2 st öppningar (halv ø20 mm) och ett 10 mm hål borrat på den platta delen Skall sen svetsa en "låda" bakom pickupen (som kommer sitta i den främre delen där botten är borttagen) samt "lock" enligt Tanken är att merparten av oljan skall till pickupen under körning men att oljevolymen behålls (eller ökas något). - Tror ni att man behöver ytterligare öppningar till "lådan", antingen i "taket" eller från pickupen ?? Original skvalpplåt Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 (edited) är väl nästan en kopia av mitt och har i allafall inte haft lamp tändning än på kullen, ha sedan även höjt min plåt lite men det är för jag även höjt min olje nivå med 1cm (9-5 tråg i och för sig lite annan plåt tror jag) villdu lyxa till det kan du ju bygga lucka vid hålen Edited May 3, 2011 by LUPUS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 3, 2011 Author Share Posted May 3, 2011 Bra Lupus :) Jörgen har ju också "denna" konstruktion....kanske inte oväntat att SAAB-seven'ister har liknande konstruktioner :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts