vedde Posted December 27, 2011 Author Posted December 27, 2011 Doh! Fick de fina knutkorsen från skruvat, men de var för stora så klart. :banghead: Bara att skicka tillbaka och beställa nya. Notchern nästan klar - DOH! igen, BILDER.... eh kommer. Knutkors olycka i garaget - halkade med rörtången på koppen och fick ett splitter i ögat så man ser ut som man gått en rond mot Tyson! Ingen MNR låda ännu och inget svar på beställningen från D&F på Sierra diff plattan. Bruxis till besiktning idag - 2:a på avgasvärden så det blir nog bilhimlen för den - Audi 100, 2,8 -92, 40 000 mil just passerade. RIP om en månad. /Fredrik Quote
Guest micke r1 Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 (edited) Har ett grenrör över köpt från ss headers till r1 moddat till busan. går väl o modda om igen. Du får de till ett riktigt locost pris om de är intresant ? De är T.O.M bromsat o så 150 hk med org 98 r1.... :racesmile: Edited January 5, 2012 by micke r1 Quote
vedde Posted January 5, 2012 Author Posted January 5, 2012 (edited) Hej Micke Klart det är intressant, jag har grämat mig lite över detta med avgassystemet men detta kom som en skänk från ovan. Pris tar vi via PM. Skickar ett till dig nu. Fan va gött det låter :wub: :wohow: :banana: :w00t2: /Fredrik Edited January 5, 2012 by vedde Quote
Thomas Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Har ett grenrör över köpt från ss headers till r1 moddat till busan. går väl o modda om igen. Du får de till ett riktigt locost pris om de är intresant ? De är T.O.M bromsat o så 150 hk med org 98 r1.... :racesmile: Vad gav det på hjulen? Quote
Guest micke r1 Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 (edited) kom å låna de först ! så kan du kolla på bilen om de iaf passar hyffsat thomas ! jag minns inte o har nog inte dom papprerna kvar :prop: Edited January 5, 2012 by micke r1 Quote
vedde Posted January 5, 2012 Author Posted January 5, 2012 Tack Micke Jag skall få hem backlådan så jag kan få motorn på plats och kan testa. Jag hör av mig om jag har vägarna förbi dig. /Fredrik Quote
FilipD Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Trevlig motoruppdate. Men kan du på ett enkelt sätt förklara hur kraftöverföringen går till från en mc-motor som har kedja? (för det har väl R1an?) Jag har sökt efter det mesta på google och forumet men hittar inget bra. Såg iofs den där trehjuling som blev fyrhjulig (http://www.mride.se/). Men han har en annan lösning en den du tänkt dig? Quote
vedde Posted February 19, 2012 Author Posted February 19, 2012 (edited) Hej Jo det skall jag tala om, receptet heter, som för alla andra, en Sprocket adaptor där drevet sitter på motorn och sedan rakställd motor och kardan till backlådan och vidare till diffen, ganska enkelt faktiskt. Nu har den ÄNTLIGEN kommit, den efterlängtade backlådan. Och nu håller jag på att försöker komma på hur man bäst monterar den i tunneln. Visst borde det väl hålla med 3mm stålplåt? Fick låna detta av R1Micke här på forumet för att se om jag kn få det att passa, han har som bekant bytt upp sig till Hayabusa. Nu skall man väl komma vidare så man kan bli klar till sommarens eskapader. Mer uppdateringar kommer när jag kommer åt svetsen som är inlåst . Måste skaffa en egen snart! /Fredrik Edited November 28 by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted February 26, 2012 Author Posted February 26, 2012 (edited) Nu har det varit full fräs i garaget. Jag tog det jag hade och byggde på. Nu blev det såhär: Det som inte syns är att det är hål rakt igenom till botten, skruvarna kommer gå genom plattan och båda rören. Rören är helsvetsade inne och ute och plattan(3mm) kommer att svetsas i ramen och sedan bultas rören(Rörlådan) och backlådan i den. Såhär kommer det monteras på backlådan med kardanerna ut mot motor och diff. Nog kommer väl det att fungera såhär? /Fredrik Edited November 28 by vedde Uppdaterat bilder Quote
FilipD Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Hej! Hur tänkte du göra med besiktning och sånt? MVH F Quote
vedde Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Hej Filip Vet inte om jag förstår frågan. Min bil är redan besiktigad. Jag kommer att behöva göra en halv SFRO efter motorbytet samt en ny registreringsbesiktning för att få den legal på vägen. Detta kommer att göras till våren/sommaren, annars vore det inte mycket idé att bygga om, d v s om jag inte kan köra legalt på vägen! Jag har talat med min SFRO besiktningsman och så länge jag håller mig till reglementet med 15KW/100kg och den är säker så skall det inte vara något problem. Jag kommer göra detta genom mer triangulering samt andra viktökande åtgärder. Jag kanske blir tvungen att göra ett nytt bullerprov men hoppas att jag slipper. /Fredrik Quote
FilipD Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Haha Du förstod precis min fråga :) :thumbsup: Quote
vedde Posted March 8, 2012 Author Posted March 8, 2012 (edited) Hej Här kommer lite bilder på hur jag tänkt fästa motorn, allt sitter med magneter ännu: Det som inte är klart är de undre fästerna baktill men har jag denna klar ger sig de två andra lättare. /Fredrik Edited November 28 by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted March 18, 2012 Author Posted March 18, 2012 (edited) Nu har det hänt lite i garaget. Motor, backlåda och växellänkage är monterat. Allt som skall målas är klart och på sin plats. Passade på att dra om bromsrören lite grann i fram för de satt inte bra för den nya motorn, samt passade på att flytta bromskraftsregulatorn för bakbromsarna och sätta i en nyare hydraulkontakt för bromsljuset. Motor där den skall sitta: Undre motorfästet: Övre motorfästet: Bakre motorfästet: Främre Motorfästet: Växelspakar: Växel förare: Det som skall göras nu är att dra om styrningen för den hamnade mitt för avgassystemet. Jag kommer dra det ovanför grenröret. Avgassystemet skall också dit men jag behöver ta upp ett hål i sidan och har lite problem med att hitta var det kommer att hamna så jag avvaktar och tar en sak i taget. Kardanerna skall kortas m h a PeÅ, han har kontakter med svarv så att det blir rakt och fint. Det var allt som har hänt idag. /Fredrik Edited November 28 by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted March 23, 2012 Author Posted March 23, 2012 Hej En fråga för er som kan, Grenröret måste komma ut på sidan men det runda diagonala tvärstaget mellan undre och övre ramen sitter mitt för där grenröret skall ut. Kan man kapa och sedan sätta stag som går upp-ner på båda sidorna om grenröret? Jag vill ju inte ta bort allt stöd mellan undre och övre men måste få ut grenröret där. Fattar ni eller skall jag försöka rita en bild? /Fredrik Quote
vedde Posted March 23, 2012 Author Posted March 23, 2012 Här är ett försök till bild Detta är sidan framför torpeden. /fredrik Quote
vedde Posted March 24, 2012 Author Posted March 24, 2012 går det lika bra såhär? Det kommer nämligen ut ganska lågt. /Fredrik Quote
Morty Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Borde det göra. Kom inte riktigt på hur jag skulle formulera det igår utan att göra en ny ritning.... Quote
vedde Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 Hej Garageträff hos mig igår med fika och många tips och råd om mitt projekt. Tack grabbar för att ni kom och hade bra tips och råd. En bättre samling bilbyggare med erfarenhet kan vara svårt att hitta, en rallycrossbilbyggare, en Rallyåkare/byggare, en rally mekaniker, en rallybyggare/proffessionell plastare. Nu kör vi gärnet med hopp om provstart i Påsk! 2 v, hua vad tiden går fort. Morty - redan gjort som på min nedre bild, hann med det i går kväll. Nu skall grenröret ut! /Fredrik Quote
vedde Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 SUCK!!! Sitter kvar på jobbet kl 20 och väntar på server och växeluppdateringar. Fan att det skall ta så lång tid, det stjäl ju garagetid från mig. Jag vill hem och såga upp för grenröret! /Fredrik Quote
vedde Posted March 28, 2012 Author Posted March 28, 2012 Gjorde hål för grenröret igår, ett litet ett så jag kunde få in ett rör och testa. Det visade sig att första vinkeln på röret skulle skicka hela grenröret ner under ramen och vad jag behöver är en nästan rak vinkel för att få ut det strax ovanför det undre ramröret. Fråga: Kan man på något vettigt sätt räta ut böjen på grenröret? Godset är inte speciellt tjockt, men annars är grenröret super men jag behöver få ut första lilla böjen. Jag kan säkert bygga ett annat men detta är ju för R1 med lika långa... och allt det där så jag vill köpa det av R1 Micke men inte om jag inte kan böja ut det, alternativt får man ju såga upp böjen till viss del och räta för att sedan lappa glipan som blir. Öppen för era allsmäktiga kunskaper på området. Snälla kom med råd för jag är rådvill. /Fredrik Quote
PeÅ Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 tårtbits kapa, jag kommer med lilla svets och klistrar ihop eländet sen....... Quote
Tabac Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Gjorde hål för grenröret igår, ett litet ett så jag kunde få in ett rör och testa. Det visade sig att första vinkeln på röret skulle skicka hela grenröret ner under ramen och vad jag behöver är en nästan rak vinkel för att få ut det strax ovanför det undre ramröret. Fråga: Kan man på något vettigt sätt räta ut böjen på grenröret? Godset är inte speciellt tjockt, men annars är grenröret super men jag behöver få ut första lilla böjen. Jag kan säkert bygga ett annat men detta är ju för R1 med lika långa... och allt det där så jag vill köpa det av R1 Micke men inte om jag inte kan böja ut det, alternativt får man ju såga upp böjen till viss del och räta för att sedan lappa glipan som blir. Öppen för era allsmäktiga kunskaper på området. Snälla kom med råd för jag är rådvill. Hej. Förr i tiden så fyllde man ju rören med sand och värmde med gas. Den metoden används väl än idag om det inte går med en bockmaskin. /Fredrik Quote
vedde Posted March 28, 2012 Author Posted March 28, 2012 (edited) Hej Här kommer bilder: Kröken som bör bli rak: Vinkeln som är 180 grader mot motorn för att komma ut på rätt ställe(svårtagen bild): Och så vill jag passa på att visa mina nya stolar jag köpte av Peter: Förarstolen på skenor så nu kan man ändra ställning från kort till kortare. /fredrik Edited November 28 by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 8, 2012 Author Posted April 8, 2012 (edited) Hej Nu har det hänt lite i garaget: Jag har byggt om grenröret jag köpte av R1 Micke med lite svarvhjälp av Stefan som kortade ett par distanser: Jag har satt i ny kylare från en R1-98 köpt av R1 Micke Jag har fått kardaner kortade och leverarade av PeÅ Jag har börjat dra i elen som är mitt stora problem för jag är dålig på det. Sen har jag gjort lite mer, byggt om styrningen, satt fast noskonen, monterat ihop motorn, firat påsk, varit sjuk, men när man har ett par dagar så är det bara att köra på sjuk eller inte. Snart blir det ju åka väder och då vill man inte stå i garaget- då vill man köra! Får nog inte till en provkörning denna påsken mest för att jag saknar några slangar och slangklämmor till kylningen, elen kan jag nog få till provisoriskt för en provstart men utan kylning blir det inget. Imorrn blir det fortsatt el jobb, innan och efter dotterns hästtävling. Jag skall bygga koppling och gas wire också så det är klart. Mycket tid blir det med el sedan framöver är jag rädd. Jag måste bygga ny instrumentbräda också. /Fredrik Edited November 28 by vedde Uppdaterat bilder Quote
Janne E Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Det här går ju som på räls, bara att kämpa vidare. Glöm inte spela in första starten så att vi oxå får njuta av den :) Quote
cealm Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 (edited) Bra gjort vedde. Förutom bild och ljud på motorstarten har jag ett förslag till för kamera nr 2. Den vill jag gärna ha riktad mot en av kardandelarna så även dess första varv är dokumenterade. Går det att ordna? Eller blev det ändring så jag inte längre har "viss koppling till en kardandel"? Edited April 9, 2012 by cealm Quote
vedde Posted April 9, 2012 Author Posted April 9, 2012 Hej Visst har du det, det kommer bilder och filmer när jag väl vågar starta den, lite orolig är man och vill gärna ha det vesäntliga på plats. nästa helg blir nya målet om jag hinner med lite el under vardagskvällarna framöver. Jag gjorde en gaswire och kopplingswire idag och trasslade vidare i elen. Det finns mycket att göra och svårt att dra klart elen innan jag har en insrumentbräda på plats och det är lite kallt att plasta ute och luktar mycket för att plasta inne, moment 22. Jag får hitta en lösning så jag kan komma i mål med detta. /Fredrik Quote
vedde Posted April 10, 2012 Author Posted April 10, 2012 Suck Orkar inte ge mig på elen nu. Jag är inte frisk ännu märkte jag idag. /Fredrik Quote
vedde Posted April 12, 2012 Author Posted April 12, 2012 Slet lite mer i elen igår och insåg att det kanske inte är så farligt ändå, nu verkar det som jag har koll på det mesta - behöver bara ta fram lödkolven och krympslangen och skrida till verket. En del skall längas och andra skall kortas. Bara att pula på så man får det på plats. Någon timme varje dag så är man snart i hamn. Beställde en Healtech Speedo Healer så jag kan kalibrera hastighetsmätaren sen till regbesiktningen, kan ju vara bra att veta hur fort man kör och jag kan använda orginal mätaren. Får den levererad av en kompis i början av maj. /Fredrik Quote
XTR Posted April 12, 2012 Posted April 12, 2012 Hej! Ser kanon ut! Du jobbar på duktigt! Jag har speedohealer installerad i min bil oxå, riktig bra pryl! Loggar max uppnådd hastighet som man enkelt hämtar med en knapptryckning, perfa till Kullen! Jag fick mina kardanaxlar i Tisdags och de satt på plats i bilen 02:30 Onsdag morgon. Allt passade perfekt så jag slapp göra några modifieringar på tunnel och kardanfångare, skönt! Nu é det bara resten kvar :515: börjar bli rejält sugen på att åka sjua igen! Skall mixtra lite med motorn oxå så den ger liiiite mera effekt och slipper döläget mellan 5-6k rpm.Har även ett Cordona quickshifter kit liggandes som jag skall koppla in. //Mattias Quote
vedde Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 Hej Kul Xtr att det fungerade. Nu har jag moddat elsystemet så mycket att det kanske inte blir plug-n-play som de påstår?! All el fungerar som det skall och jag har fått färg på instrumentet. :racesmile: Hällde i olja och vatten i söndags morse och drog runt den lite på startmotorn, sen var det dags för häst tävling i Stockholm. 10 timmar, 2 hoppklasser, 1 vinst med globen kval senare så kom jag hem och upptäckte att det droppade lite olja under motorn!!!!? :angry: Kom från tråget, mitt under, ett mysko hål som inte satt någon skruv i. Jag minns inte vad som satt där och konsulterade mina sprängskisser. Några teorier... jag ringer Yamaha center i Haninge de är trevliga. Mecken hade ingen aning! :unsure::o kollade sprängskisser en gång till och konstaterade att det var säkert avloppsröret till övertrycket i vattenpumpen som mynnade lite mysko under tråget. Ring till Yamaha.... Ingen aning men det låter troligt! :wacko: Hem, tömma olja - läsa läxor - ut - skruva ner hela tråget hitta det lilla röret och kolla O-ringarna som tätar uppe och nere. Teorin stämde - en klämd O-ring i trågänden som släppte igenom lite olja. :thumbsup: TUR att det inte var värre. Räddade oljan i ett rent kärl så den kör vi i igen. :checkeredflag: Nu får jag ringa Yamaha och beställa 2 O-ringar och förklara för mecken vad problemet bestod i. :whip: det var helgen och dagens begivenheter. Får jag tag i O-ringar imorgon blir det omvänt, d v s montering så kanske provstarten inte är så fjärran längre!!!! Keep mecking, see you in my rearveiw mirror this summer! :eclipsee_steering: /Fredrik Quote
vedde Posted April 17, 2012 Author Posted April 17, 2012 Äntligen öppnade Yamaha center 2 st O-ringar beställda. skickas på posten så jag har dem nog i slutet av veckan. Kanske en provstart på söndag efter garagebesök hos PeÅ. Vi håller tummarna. / Fredrik Quote
XTR Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 Hej! Skönt att det inte var värre! Håller tummarna för dig till helgen! BEC rules :thumbsup: Quote
Guest micke r1 Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 Äntligen öppnade Yamaha center Seriöst o köpa o ringar på på yamaha :thumbsup: Dom är förvisso orange,a men jag har svårt att tro att de inte duger med en vanlig svart :racesmile: satt o ringen kvar i tråget o inte på röret när du meckade ihop ? Quote
Thomas Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 det ska vara av rätt kvalite för värme o olja Quote
Guest micke r1 Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 De är väl där oftast o ringar brukar sitta (varmt o oljigt) Men som sagt ! dom är orange,a kanske en annan kvalite ? Quote
Thomas Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 (edited) En del är bara till för vatten. vissa är bättre på olja o vissa på bensin o vissa på alkohol t.ex. olika tempområden. Viton.teflon.nitril,kloropren,eddm.silikon etc. Edited April 18, 2012 by Thomas Quote
Guest micke r1 Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 Oj finns de så många,jag brukar ta ur o rings sortiments lådan ! får nog sluta med de... Tur att vedde köpte riktiga från yamaha,trist med olje läckor o evt glykol i ojlan om de händer nåt med vatten pumpen. Quote
vedde Posted April 18, 2012 Author Posted April 18, 2012 Hej Jo jag köpte från dem för att jag ville vara söker på att få rätt. det var ingen dyr historia så det går väl an, 16kr/st. Röret satt kvar i vattenpumpen när jag satte ihop tråget men O ringen satt kvar nere i hålet i tråget, troligtvis har jag fått dit tråget lite snett och klämt O ringen vilket resulterade i lite oljeläckage. För mycket för att ignorera. Nu kommer jag montera O ringen på röret, röret på vattenpumpen och sedan försiktigt montera tråget helt plant mot botten. Som Micke säger - jag vill ju inte riskera att få vatten i oljan. /Fredrik Quote
Thomas Posted April 18, 2012 Posted April 18, 2012 Köper man de vita billiga sortimenten så brukar det vara EPDM. Men här är en bra firma på alla sorters tätningar o packboxar, bara att ringa så fixar han det mesta. jag har handlat där några ggr.. http://www.jacking.se Här ser man olika material och vad de är bra eller dåliga på http://www.jacking.se/tatningar.htm Quote
vedde Posted April 18, 2012 Author Posted April 18, 2012 Hej Tack får kolla där nästa gång. Nu ville jag ha rätt grejor direkt och kunna starta till helgen, och det var inte blodigt dyrt heller. PS. mina som satt i motorn var svarta, får se om de nya är orange? /fredrik Quote
vedde Posted April 20, 2012 Author Posted April 20, 2012 Hoppas O ringarna kommer idag. Men Posten är inte vad den en gång var. Då kom ett Apost brev fram dagen efter. Nu får man räkna med 3 dagar minst. SUCK /Fredrik Quote
Guest micke r1 Posted April 20, 2012 Posted April 20, 2012 (edited) Nu är helgen här :) Snart får du åxå känna :wub: ( test med flatshifter sent i höstas ) fattar inte varför jag vart imot de ! skulle köpt de dir. Så känns de iaf nu ! Får se efter denna ses om de känns lika ? kört sen 05 utan flatshift på flera olika motorer utan ett enda problem med motor/vxl . Lycka till med starten av motorn ser fram emot en film :thumbsup: Edited April 20, 2012 by micke r1 Quote
Rikard Larsson Posted April 20, 2012 Posted April 20, 2012 Hoppsan, där tog det inte lång tid att sparka i växlarna :thumbsup: Quote
vedde Posted April 22, 2012 Author Posted April 22, 2012 (edited) []Jäklar va schysst den var, mina växlingar blir nog inte så snabba. Men Nu Lever den!!!!!!!! Bevis: Frugan gillade inte avgaserna, ha ha ha Fan va gött! Nu är det bara resten kvar. /Fredrik Edited April 22, 2012 by vedde Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.