vedde Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 När nya grejor kostar lika som beggade på skroten finns ingen anledning att inte handla nytt!Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Lite mer jobb idag./VeddeSkickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Snyggt kommer mätarna från speed hut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 16, 2017 Author Share Posted April 16, 2017 Yes, varv och hastighetsmätare från Speedhut. Mina andra är Biltema tillsvidare.Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 260 km/h, hrmpf nu tar du i va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 48 minuter sedan, Pac sade: 260 km/h, hrmpf nu tar du i va? Det finns ju banor med långa rakor.. E4an tex ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 260 i en sjua? Snacka om att behöva ha byte med sig efter en sådan tur. Det skulle nog vara något av det läskigaste man varit med om! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Då får vi försöka komma dit. Enligt excel och lite formler skall min utväxling ge 320 km/tim.Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Det finns gott om film på youtube där Joachim Westermann når 240+ med sin Duratec 7a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Coolt!Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Min har teoretisk toppfart på 247km/h. Har inte provat det ännu, men har testat en bra bit utanför mätarens 200km/h (på bana givetvis) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Nu med alla mätare och knappar./VeddeSkickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 18, 2017 Share Posted April 18, 2017 16 timmar sedan, Christer J sade: Det finns gott om film på youtube där Joachim Westermann når 240+ med sin Duratec 7a. MickeR1 nådde ju varvstopp redan i början av rakan på Imola, så det är ju inte fel med lite toppfartsreserv. Finns också på youtube☺ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 22, 2017 Author Share Posted April 22, 2017 Nu med fungerande belysning./Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Lite nya Ali och Do88 saker dök upp idag. /Vedde 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Nu har du en hel vecka på dig att få den klar //Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 Har dragit runt motorn på startmotorn i helgen och fyllt på mineralolja för inkörning men fick inte upp något oljetryck på mätaren. Måste kollas innan jag vågar annat. /Vedde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 Oljetrycksmätare och givare verkade kass så köpte nytt så har man 4 bar på starten! Väntar bekräftelse på några saker i VEMSET och sedan en svets på ett vattenrör, sen är det dags för start. /Vedde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Vad är det du vill få bekräftat i VEMSET? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 Cranc sensor var fel kopplat, TPS inte alls, bränslepump var inte inkopplat i kontakten och fläkten likaså. Han har koll så på söndag kan det vara dags för provstart? /Vedde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Nära nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 HejLite närmare idag, fyllde kylarvätska och har ett litet läckage från vattenpumpen, suck- skulle limmat packningen. Sedan soppa och då läcker min alusvets i tanken där jag satt en AN koppling. Bara ta bort tanken, avfetta, tvätta och vädra innan man kan svetsa igen.Lite finare i motorrummet /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 När jag tittade på din laddluftkyl började jag fundera på varför du satt luftfiltret där? Men så kom jag ihåg, du bara förbereder... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Nästan lite överkurs att ha laddlyftkylare utan surrbo ! Å andra sidan en kall öl ör alltid gott ! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 1, 2017 Author Share Posted September 1, 2017 Vaddå, alla har väl rätt att kitta sina bilar med snygga bling bling tillbehör, luftkyl och Bov är väl typiska såna tuffa saker./Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 2, 2017 Share Posted September 2, 2017 Japp, så klart alla har det. Det var bara ur funktionshänseende jag tänkte ! Det är jätte snyggt ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 Hur går det? Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 16, 2017 Author Share Posted September 16, 2017 Är i Italien men jag tror kylvattnet är tätt och väntar på tanken som skall svetsas lite grann.Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 28, 2017 Author Share Posted September 28, 2017 Tanken klar(tack PeÅ) och vattenpumpen tät, nu stundar flytt till nytt garage i helgen för jag byter bostad och hyr garage utanför Uppsala. Lufta bromsarna så jag kan enklare få upp den på släpet. Sedan skall hela villan packas och sedan 2 veckor på Rhodos med jobbet. Sedan när jag kommer hem skall jag flytta in i nya lägenheten i Uppsala så November är nu nya målet på motorstart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 Hur går det? Det borde vara klart nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 8, 2017 Author Share Posted November 8, 2017 Jo men jag har varit utomlands i 2 v och flyttar garage och hem och nu semester i 1v. Så jag räknar med våren 18. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 9, 2018 Author Share Posted March 9, 2018 Nu är ju våren här och äntligen har jag fått lite mer ordning i garaget så jag kan jobba. Har fått palla bilen på plankor så man kan köra lyften under och därmed bekväm arbetsställning. Kommer inom kort få luftat bromsar, fixa gaswire och dra elen rätt till generatorn. Sedan är det dags tanka i lite soppa för en kontroll av bränslesystemet med alla Ali express AN kopplingar och kontrollera tätheten först och främst. 3.5 bar på soppan och orginalspridare bör räcka i nuläget med sugmotor. Jag hoppas ha den igång någon gång runt påsk så jag har tid att göra klart alla detaljer och man har ett par dagar ledigt och det är förhoppningsvis snöfritt även i Uppsala. Nu längtar jag sjukt mycket efter att få köra igen, det var ju 2 säsonger sedan den rullade på gatan. Går allt som jag vill skall jag och flickvännen åka Trollstigen i sommar som en kortare test om det går att bila ner i Europa i den under sommaren. Äventyrliga flickvänner är bäst! /Vedde 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 19, 2018 Author Share Posted March 19, 2018 ÄNTLIGEN! Påsken har tagits ledigt och skall ägnas till att färdigställa bilen helt med provstart som den tekniska höjdpunkten. Går allt som det skall och vädret är med oss kommer kanske det till och med gå att köra bilen en bit. Återkommer med mer information så snart jag har nyheter att delge. Så jäkla sugen på att komma ut och lufta håret igen! /Vedde 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 Sådär ja nu är man igång, börjar med en tigkylare till vattenkylda handtaget. Ett enkelt expensionskärl kopplat till en cirkylationspump för vattenburen värme och saken är biff.Imorrn ska vi kolla bränslesystemets täthet med bensin.Provstarten är nära nu./VeddeSkickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Det var avancerat ....jag bara slösar med kallvatten som strömmar igenom...men blir inte så mycket på de svetsar jag lägger 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 9, 2018 Author Share Posted April 9, 2018 Det var avancerat ....jag bara slösar med kallvatten som strömmar igenom...men blir inte så mycket på de svetsar jag läggerJag har inte rinnande vatten i mitt hyr garage så var tvungen att hitta en lösning. Funkar klockrent för mindre kortare svetsar, skall man svetsa mycket bör man nog ha ett kyl och en fläkt också.Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 Lite uppdatering från Veddes garage: Ingen start eller ens tändning på motorn, Verkar som om triggern på vevaxeln inte ger signal nog till VEMS:et för att den skall triggas och tända. Har bytt givare och nu senast en Burton Power startmotor med extra knuff i för den gamla gick lite långsammare. Om jag tar ur tändstiften så tänder tändstiften när motorn går runt, men med dem i verkar det dött då den då såklart går lite långsammare när motorn har fullt komp. Soppa finnes men jag kan inte kolla att den ger soppa då spridarna hålls på plats av att bryggan är skruvad i toppen. Däremot så klickar spridarna. Kommer få hjälp av Pelle 17B för att se om han kan komma med kloka insikter om vad som kan vara fel annars blir det att lasta och åka till Mapparen för att få liv i den stackars bilen. Annars har jag sålt en EPA och min bruxis så nu blir det en kompressor som kommer i nästa år om allt går som jag vill i år med bilen - då jävlar! /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 Vad har du för inställningar för triggergivaren? Hur har du kopplat givaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 Får kolla den, det är mapparen som hjälpt mig över telefon och via Teamviewer in på Vemset. Jag har 2 kablar och en skärm men 5 in i VEMSEt ska kolla noggrannare om det kan kopplas annorlunda, men jag har trigger signal men vet inte riktigt hur det skall se ut när det är rätt? Jag åker bort på semester imorgon men tar nya tag kring midsommarhelgen då jag är åter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Om det är en induktiv givare så flytta den närmare triggerhjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 24, 2018 Author Share Posted June 24, 2018 HejGår inte att flytta givaren närmare - bara i sidled original.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 24, 2018 Author Share Posted June 24, 2018 Ok så här ser min koppling ut.2+skärm från givaren och 4+skärm från VEMS:et. 1-3 och gulgrön enligt schemat.Jag får signal men inte tillräckligt många verkar det som för att den ska tända. Om jag kör med stiften ur så tänder dem och jag får fler signaler i VEMS.Jag har en ny Burton startmotor som skjuter på ordentligt men det tänder inte i alla fall.?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 30, 2018 Author Share Posted June 30, 2018 Kompressor beställd, Rotrex C38-81 borde kunna ge mig den knuff jag vill ha i slutet. Vinterns projekt att få det att lira. Skönt att ha något nytt inför vintern.Nu ska jag bara få igång besten!/VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 (edited) Kul med en utmaning till .... för alla vet ju att en motor utan överlad suuuuger 😜 Dela gärna hur det går . Finns lite dumma idéer efter arbets kompis förslag här Edited June 30, 2018 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 13 timmar sedan, vedde sade: Kompressor beställd, Rotrex C38-81 borde kunna ge mig den knuff jag vill ha i slutet. Vinterns projekt att få det att lira. Skönt att ha något nytt inför vintern. Nu ska jag bara få igång besten! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Funkar ju med turbo ochså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 1, 2018 Author Share Posted July 1, 2018 Klart jag kommer dela min framfart här som jag alltid gjort. Kom gärna med glada tillrop och idéer det uppskattas.Jag valde kompressor för att så många andra har turbo, och man får inte samma värmeproblem med kompressor. Och att Caterham har samma setup fast med mindre kompressor./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 1, 2018 Author Share Posted July 1, 2018 Skulle lufta bromsarna idag efter huvudcylinder byte, då läcker det på 2 ställen, ett i t-stycket fram och vid bromsreduceringen i kardantunneln🤬. De n första tog 1 tim att göra ett nytt bromsrör och få det tätt men den andra sitter så illa till att man knappt kommer åt.Måste få till det också om jag ska få igång bilen och kunna åka.Blir bara surdegar i år, grrrr./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 6, 2018 Author Share Posted July 6, 2018 Bromsarna fixade - då lade min kinesiska RFID startmodul delvis av så tändningen försvann. SUCK.Lite elfix så har jag tändning och Pac hade rätt i analysen- givaren för långt ifrån det tunna triggerhjulet. Nu fixat och då gick den igång. Kan inte ladda upp filmen här dock./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 6, 2018 Share Posted July 6, 2018 Känns härligt att det går framåt för dig - följer din resa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 6, 2018 Author Share Posted July 6, 2018 Jultomten kom tidigt i år!/Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.