super7 Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 31 minuter sedan, vedde sade: 2:an var varm, alla andra kalla. Jag kör med individuella spjällhus. Har du flödes testat spridarna så dom är lika i mängd alla 4:a? Quote
vedde Posted May 5, 2020 Author Posted May 5, 2020 Har du flödes testat spridarna så dom är lika i mängd alla 4:a?Japp det är gjort med minimala skillnader. Det är med största sannolikhet tändningen som står fel påg a krysskilad vev och undertecknads okunskap./VeddeSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Om tändningen skulle stå fel generellt så borde alla cylindrar ha hyfsat lika temperatur. Har du kollat så att vemset lägger ut samma signal till alla insprutarna ? Om det pytsas in mindre bränsle i en cylinder så blir det ju skillnad. Har du kollat hur mycket förtändning du har med strobskoplampa ? Man brukar ja ha en statisk förtändning runt 15-17 grader före öd och max runt 28-32 grader vid 3-4000 rpm Quote
Morty Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Med tanke på hur fett den går kanske styrningen av spridarna inte är rätt konfigurerad/fungerar. Har du bredbandslambdan inkopplad? Quote
martin_ts Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Hej! Tråkigt att det inte gick bra på mappningen. Jag bygger själv en bil med duratec så följer detta med spänning! Några frågor. Vad har du för motor och årsmodell? Är det inte så att en del tidigare duratec använder vr kam givare medans mazda använder hall? Detta gör att det är skillnad på kamaxlarnas pulshjul mellan mazda och duratec. Det är inte så att du monterat en hallgivare bara för att det var det ditt VEMS ville ha? Men att du igentligen har kammar för en som ska ha Vr givare? Men du kanske har haft bilen med den motorn iordning och fungerat riktigt innan? Har inte följt hela tråden. Jag hade nog ändrat inställningarna så du kör wastfire utan kam synk och provat hur den funkar då Quote
vedde Posted May 6, 2020 Author Posted May 6, 2020 Jag kör en Mazda -03, den hade VR men jag bytte till Hall för att VEMSet ville ha det. Den har nog aldrig gått bra - därav åker jag till mapparna för jag kan inte riktigt själv. Skall kolla tdc, kammar och triggern så att allt står rätt med stroboskop.Soppa får den alldeles utmärkt men för mycket vid fel tid verkar det.Tack för era teorier, jag kommer försöka kolla allt jag kan innan jag åker tillbaka./VeddeSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote
martin_ts Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 16 minuter sedan, vedde sade: Jag kör en Mazda -03, den hade VR men jag bytte till Hall för att VEMSet ville ha det. Den har nog aldrig gått bra - därav åker jag till mapparna för jag kan inte riktigt själv. Skall kolla tdc, kammar och triggern så att allt står rätt med stroboskop. Soppa får den alldeles utmärkt men för mycket vid fel tid verkar det. Tack för era teorier, jag kommer försöka kolla allt jag kan innan jag åker tillbaka. /Vedde Skickat från min iPhone med Tapatalk Men bytte du kammar samtidigt då? Kan aldrig tänka mig att det är rätt puls hjul på kammarna annars Quote
vedde Posted May 6, 2020 Author Posted May 6, 2020 Men bytte du kammar samtidigt då? Kan aldrig tänka mig att det är rätt puls hjul på kammarna annars Nope det är bara 1 kamnock för givaren i min Mazda - har du fler på din Duratec? Det är väl bara en kamlägesgivare och dem jag talat med har sagt att det går att ha Hall eller Vr då det endast är en nock. Det är ju bara mottagande system som vill ha Vr eller Hall beroende på hårdvara, de gör ju samma sak, eller?Jag har inte variabel kam timing på min. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
martin_ts Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 55 minuter sedan, vedde sade: Nope det är bara 1 kamnock för givaren i min Mazda - har du fler på din Duratec? Det är väl bara en kamlägesgivare och dem jag talat med har sagt att det går att ha Hall eller Vr då det endast är en nock. Det är ju bara mottagande system som vill ha Vr eller Hall beroende på hårdvara, de gör ju samma sak, eller? Jag har inte variabel kam timing på min. Skickat från min iPhone med Tapatalk Normalt sett måste ju en hallgivare ha ett hjul med magneter men läste precis att det finns vissa hallgivare där man med en metall kam kan bryta ett magnetfält skapat av givaren istället. Och därmed få en signal. Så det måste vara en sån det sitter i din då! Man lär sig något nytt varjedag:) Quote
vedde Posted May 6, 2020 Author Posted May 6, 2020 Normalt sett måste ju en hallgivare ha ett hjul med magneter men läste precis att det finns vissa hallgivare där man med en metall kam kan bryta ett magnetfält skapat av givaren istället. Och därmed få en signal. Så det måste vara en sån det sitter i din då! Man lär sig något nytt varjedag:) Jo den matas med +5v till skillnad från Vr.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Ok hur styr du bränslemängden ? Har du nån korrigeringsfaktor för varje ´cylinder med i spelet och hur ser återkopplingen ut på syresensorn ? Quote
Kjelland28 Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Vad heter systemet så man kan läsa på lite ? 🙂 Quote
vedde Posted May 6, 2020 Author Posted May 6, 2020 VEMS, man styr öppningstiderna på injektorerna och löser av saturationen i lambdan så ser man om den går fett eller snålt.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Morty Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Vedde, du har möjligtvis inte labbat med launch control eller liknande som går in och bråkar? Quote
vedde Posted May 6, 2020 Author Posted May 6, 2020 Jag har kopplat in den men den är inte aktiv, tänkte få den att lira innan jag börjar leka med såntSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote
super7 Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 On 2020-05-05 at 14:18, vedde sade: Vi avbröt när han inte fick den att funka trots stora skillnader i mappen och den rök som attan ändå. Vi belastade aldrig då vi inte fick den att gå bra under 2500 rpm. Vad visade lambdan då? Quote
vedde Posted May 6, 2020 Author Posted May 6, 2020 Vad visade lambdan då?Att jag behövde köpa en ny Bredbands lambda, den hade sotat igen såpass att den visade fel.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted May 7, 2020 Author Posted May 7, 2020 Hade ni nån lambda kopplad till bänken?Ja efter ett tag när det inte var rimliga värden på min, då fick jag veta att jag behövde en ny.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
super7 Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Ni provade inte att justera nått mot lambdan kopplad till bänken? Quote
Kjelland28 Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Kan det vara så att din syresensor också behöver bytas då ? den har väl inverkan på hur mycket VEMSet krämar på insprutarna Quote
vedde Posted May 7, 2020 Author Posted May 7, 2020 Ni provade inte att justera nått mot lambdan kopplad till bänken? Jo det är klart vi gjorde och det var då de kunniga insåg att det var något annat som var fel, vi försökte kolla lite mot tändning men när en kontakt lossnade från en tändspole bröt vi.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
vedde Posted May 7, 2020 Author Posted May 7, 2020 Kan det vara så att din syresensor också behöver bytas då ? den har väl inverkan på hur mycket VEMSet krämar på insprutarna Syresensorn är ju Bredbandslambdan, finns ingen luftmassemätare på min.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Vad styr mängden bränsle då trottelposgivaren varvtal och boost ? Quote
vedde Posted May 7, 2020 Author Posted May 7, 2020 Vad styr mängden bränsle då trottelposgivaren varvtal och boost ?VE tabellen styr öppningstiden på spridaren vid olika varvtal och belastning. Sen kan man berika med TPS och trycket/vacuum i plenumet om jag förstått det rätt.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Och systemet får info om belastningen via TPS'en ? kan du korrigera mängd per insprutare ? Quote
vedde Posted May 7, 2020 Author Posted May 7, 2020 Och systemet får info om belastningen via TPS'en ? kan du korrigera mängd per insprutare ?Nej den är trubbig där så alla öppnas lika.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 (edited) Var får den tabellen sina data ? utgår dom från nån storlek på insprutare ? om den får alldeles för mycket bränsle generellt så är det ju nåt fel på grundberäkningen hur länge dina insprutare skall vara öppna. det här att en cylinder går mycket varmare har du kollat så att kamnockarna är justa? Edited May 7, 2020 by Kjelland28 Quote
super7 Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Så här ser bränsle mappen ut från en Mitsubishi Evo6:a rallybil. Längs den röda linjen är det varvtalet 0 längst till vänster och 7500 till höger Längs den blå linjen är det laddtrycket 0 längst ned och som högst 2 bar. Och det sitter restriktor på bilen därför sjunker bränsle mängden efter 3500 rpm då luften inte räcker till längre mot det laddtrycket. //Nisse Quote
Morty Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 En enkel sammanfattning är nog att något är fel i konfiguration eller hårdvara som kablage, spridare, givare eller COP, annars hade motorn svarat på mapparns försök att få rätt på det. Att den surar ner eller släcker stift på enstaka cylindrar tyder på att någon spridare eller COP inte går att kontrollera eller svarar ECU’n. Det är inte lönt att köra cloosed loop med den interna bredbandslambdan förrän mappningen stämmer. Den aktiverar man först när allt är klart för att kompensera för ”normala” avvikelser och används framför allt på tomgång och låglast. Quote
vedde Posted May 8, 2020 Author Posted May 8, 2020 En enkel sammanfattning är nog att något är fel i konfiguration eller hårdvara som kablage, spridare, givare eller COP, annars hade motorn svarat på mapparns försök att få rätt på det. Att den surar ner eller släcker stift på enstaka cylindrar tyder på att någon spridare eller COP inte går att kontrollera eller svarar ECU’n. Det är inte lönt att köra cloosed loop med den interna bredbandslambdan förrän mappningen stämmer. Den aktiverar man först när allt är klart för att kompensera för ”normala” avvikelser och används framför allt på tomgång och låglast.Jo så är det och alla 4 stiften sotar igen lika mycket, därav misstanken att något står fel som jag måste kolla. Skall till garaget och kolla tändinställningarna på söndag och varför det är konflikt på spridare 1 utgång. Återkommer.../VeddeSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote
vedde Posted May 10, 2020 Author Posted May 10, 2020 För att nolla en Duratec måste 3 villkor vara uppfyllda. 1. Man skruvar in en pigg i sidan som fångar upp en platt yta på veven då den står i TDC. 2. Man slottar in ett verktyg i bakkant på kammarna. 3. För att kolla att triggern står rätt skruvar man en M6 genom ett hål i remskivan in i kamkedjekåpan.Alla dessa villkor uppfyller min motor!Alltså står motorn i perfekt 0 eller allt är där det ska i TDC.Måste vara mjukvaran som är knasig någonstans som@Morty säger ovan. Fick dock inte några felmeddelanden i loggen när jag kopplar in mig nu men kanske att jag kör COP men på 2 utgångar. Måste kolla det./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
super7 Posted May 10, 2020 Posted May 10, 2020 Jag förutsätter att du har kollat med stroblampa att 0 grader i testläget verkligen är 0 grader på motorn också. Jag gissar att det finns sådan test funktion på Vemset. Quote
longen Posted May 10, 2020 Posted May 10, 2020 Vad är Primary Trigger Settings TDC after Trigger inställda i dit VEMS? Har för mig att man skall ställa in rätt antal grader från den plats där tanden saknas på trigger skivan till där sensorn sitter. Var bara en tanke 🙂 1 Quote
vedde Posted May 10, 2020 Author Posted May 10, 2020 Hej@longen var inne på rätt spår som jag själv hittade efter lite testande och letande efter att få den strobad mot TDC. Det gick ta mig f-n inte tills jag lade på 16 tänder och 112 grader på primary trigger tabellen. Det verkar som om den stått 180 grader fel men p g a wasted spark så har den lyckats gå ändå?? TROR JAG!Nu ska jag se om jag kan få igång den utan kompressorn med en kort rem till vattenpump och generator som sugmotor. Måste laga min COP kontakt och sen försöka koppla in 4 tändsteg så alla cyl har varsin, just nu är det bara 2 som går i par därav wasted spark./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Morty Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 17 timmar sedan, super7 sade: Jag förutsätter att du har kollat med stroblampa att 0 grader i testläget verkligen är 0 grader på motorn också. Jag gissar att det finns sådan test funktion på Vemset. Ja, den möjligheten finns i VEMS. Man låser tändningen till exakt 0 grader så man kan stroba och verifiera att det är rätt. Ett måste att göra. Vedde, kolla med indikatorklocka att noll med Fords nollverktyg verkligen är noll. På min motor tyckte jag att det inte stämde med verktygen och nollar in en gradskiva istället när jag ställer kammarna. Om du har satt triggerskivan rätt på veven ska ”TDC after trigger” värdet stå på 70 grader. Varje tändspole ska ha sin egen utgång. Om du vill köra ”waste fire” eller sekventiellt med hjälp av kamgivare så ställer du det i mjukvaran. Quote
vedde Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 1 timme sedan, Morty sade: Ja, den möjligheten finns i VEMS. Man låser tändningen till exakt 0 grader så man kan stroba och verifiera att det är rätt. Ett måste att göra. Vedde, kolla med indikatorklocka att noll med Fords nollverktyg verkligen är noll. På min motor tyckte jag att det inte stämde med verktygen och nollar in en gradskiva istället när jag ställer kammarna. Om du har satt triggerskivan rätt på veven ska ”TDC after trigger” värdet stå på 70 grader. Varje tändspole ska ha sin egen utgång. Om du vill köra ”waste fire” eller sekventiellt med hjälp av kamgivare så ställer du det i mjukvaran. Hej @Morty Det var det jag försökte med i 3 timmar igår men fick inte till det. På bilden ovan där den står i Noll så har jag ett märke på remskivan och på huset bakom som representerar 0 för stroboskopet vid TDC, och då det är 35-1 tand så bör TDC after trigger vara 90 grader då det är tand nr 9 som står för givaren då TDC inträffar, då varje tand representerar 10 grader. Men min strob på 1:ans cylinder ger signal när strecket på remskivan är 180 grader fel och inställningen ovan är enda sättet att få stoben att linjera strecken enligt Noll punkten(TDC). Jag gissar att den får signal från 4:an då den väl bör vara 180 grader från 1:an? så om jag löser 1COP/cyl så bör det lösas genom att sätta sekventiell tä'ndning och då få 1:an där den skall vara, d v s på TDC vid 0 förtändning. Jag kämpar på och kommer att lösa detta mysterium då jag verkar vara det på spåren - snart så!! /Vedde Quote
super7 Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 9 timmar sedan, vedde sade: Måste laga min COP kontakt och sen försöka koppla in 4 tändsteg så alla cyl har varsin, just nu är det bara 2 som går i par därav wastspark Vad kör du med för tändsteg? Quote
vedde Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 36 minuter sedan, super7 sade: Vad kör du med för tändsteg? Jag kör ju COP men det finns inbyggt i VEMS 8 st som kan användas. bara att dra kablar från kontakten i boxen. Quote
super7 Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 1 timme sedan, vedde sade: Det var det jag försökte med i 3 timmar igår men fick inte till det. På bilden ovan där den står i Noll så har jag ett märke på remskivan och på huset bakom som representerar 0 för stroboskopet vid TDC, och då det är 35-1 Triggar du på Rise eller Fall ? Quote
vedde Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 1 timme sedan, super7 sade: Triggar du på Rise eller Fall ? Hmm, vet inte, är det på primärtriggern? på sekundär triiggern( som inte är är enabled ännu) är det rising för den är på väg in i givaren vid TDC. Hur avgör man om det är rising eller falling på primärtriggern när det är hjul som på bilden ovan? Quote
Morty Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 Han triggar på ”rising” för vevaxelgivaren vilket är standard för en VR givare i VEMS. Quote
super7 Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 Magnus är du säker på det? Vedde skrev tidigare i tråden "Jag kör en Mazda -03, den hade VR men jag bytte till Hall för att VEMSet ville ha det." Quote
super7 Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 3 timmar sedan, vedde sade: Hmm, vet inte, är det på primärtriggern? på sekundär triiggern( som inte är är enabled ännu) är det rising för den är på väg in i givaren vid TDC. Hur avgör man om det är rising eller falling på primärtriggern när det är hjul som på bilden ovan? Hittade en beskrivning på Rise eller Fall https://www.maxxecu.com/webhelp/solutions_and_faq-trigger_problems.html Quote
vedde Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 1 timme sedan, super7 sade: Magnus är du säker på det? Vedde skrev tidigare i tråden "Jag kör en Mazda -03, den hade VR men jag bytte till Hall för att VEMSet ville ha det." Det var sekundär triggern, Kamsyncen som ville ha Hall istället för VR. Jag kör standard på primär triggern vilket är VR som Morty säger. Quote
Morty Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 På min Duratec kör jag original VR på vevaxeln och hallgivare till kamsynken. Skillnaden mot Vedde är att jag använder VEMS egen hallgivare till kamsynken och kör med lättare eftermaknads trigger/remhjul. Jag kör också VEMS. Quote
vedde Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 Jag kommer nog koppla in 2 drivare till på 33 och 35 så får jag alla samlade och köra dem i rätt ordning så borde jag kunna få in 70 grader på TDC vid strobning. Jag hoppas jag får till det med sladdarna i kablaget. sen blir det testning med den som sugis. 😆 Quote
vedde Posted May 13, 2020 Author Posted May 13, 2020 Hej I går kväll kopplade jag in de 2 saknade stegen i boxen och drog alla kablar för att få en utgång till varje COP. I kväll blir det setup i mjukvaran och om jag får alla inställningar att lira så bör jag ha strobat TDC på 1:ans cylinder med Mortys rekommenderade inställning med TDC after trigger på 70 grader och med inkopplad Cam sync bör jag ju kunna köra sekvensiellt på tändningen. Nu jäklar är vi på rätt väg hoppas jag. Tack för alla kommentarer och hjälp jag får - när den kommer igång är det tack vare många av er som hjälper på ett fantastiskt sätt!! /Vedde Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.