Jump to content

longen

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    304
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

longen last won the day on April 15

longen had the most liked content!

Community Reputation

110 Excellent

About longen

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Stefan S
  • Ort
    Skellefteå

Recent Profile Visitors

632 profile views
  1. Bra info där, tanken har väll aldrig varit att vinna tävlingar 😋 Lite småskoj bara att labba lite med Aero dynamik och automatisering 😁 Går ju att använda brake assist funktionen men att man begränsar vinkeln till samma som kurvtagningsvinkeln, på så vis är ju vingen i rätt position innan kurvan, förutsättningen att man använder bromsen 🙂
  2. Hej! Mellan 70-150km/h, antar att det kan skilja en hel del mellan olika vingar. Skulle man tex köra på kullen så gissar jag att man skulle ligga på 10-15 graders lutning på rakan. ca 160-185km/h I kurvorna där det går långsammare så 20-30 graders lutning. Låg mellan 95-120km/h i kurvorna sist jag körde på kullen. Utan belastning på ställdonen ca tar det ca 1 sekund att gå från 15 till 30 graders lutning. Vi hittar på att det är max 0.8g i sidokraft på kullen. Då kan man ju ställa in att vingen går upp från 15-30 grader vid 0.4g < och mer. Då kan man nog tjäna in lite tid på fördröjningen. Sen skippar man brake assist helt och hållet. Bilen är gått 2 & 1/2 sommar + en bankörning utan att det syns på beläggen. Har aldrig haft några problem med bromsarna, dom har tagit sjukt jämt och fint och aldrig gått för varma. Men allt är bara spekulationer och gissningar.
  3. Kört ca 10 mil nu med vingen dock inte i Aktivt läge, bara manuellt. Ställde in den på ca 10-15 graders lutning, tyckte väl inte att det gav så mycket, körde några mil, bus och lugn körning. Ställde upp vingen till ca 20-30 grader (lite beroende vars man mäter vinkeln, då började det hända saker :D Från att köra med känslan att man är på en grusväg, det sladdar lite lagom i kurvorna i hård körning till att bilen är helt klistrat mot vägen. Försökte provocera bilen allt jag kunde och lite till. Den satt bokstavligen fast i marken, dock i rullande tillstånd :P Så men min bil så verkar det inte behövas mer än 20-30 graders lutning i stadskörning, på banan skiljer det sig säkert en hel del.
  4. Alu rent 121 kan jag också rekommendera, Gör underverk jämfört med andra medel man har provat på Aluminium.
  5. Googla lite på den du menade. Riktigt imponerande fart och kraft. Får bli en sån lösning på nästa bil man bygger 😄 https://odriverobotics.com/
  6. Dom hörs en hel del, dock inget man märker när man startar motorn 😛
  7. Helt rätt av dig. Utan belastning så är hastigheten ca 2 cm sek, tror den halverades vid full belastning. Slaglängden är 10cm och det behövs för att gå från 0 till 90 grader. Vid sidokraft så kommer vingen att arbeta mellan 0-25 grader = 0 - 2,77 cm slaglängd Vid aktiv broms 25-35 grader = 2,77 - 3,88 cm slaglängd Det som går att justera är infästnings punkterna så slaglängden går att halvera eller få ner till 1/3 del, någon man får prova sig fram. Sen finns möjligheten att justera vid vilken g-kraft den aktiva bromsen skall träda in på så vis kan man spara lite tid. Har sökt en hel del på snabba servon som klarar 2-500kg dock när man ser reviews så verkar det mesta vara skit från kina som kanske klarar belastningen några gånger sen går dem sönder. Men klart köper man ett servo för 20 - 30 000:- till tex drönare så kan den kanske fungera 😄
  8. Tänkte att det var dags att uppdatera lite angående den Aktiva vingen 😄 Efter några månader så anlände vingen till slut, skälva vingen håller grym kvalite inget alls att klaga på. Dock så var fästena under vingen ett skämt. Gjort i glasfiber, när man skulle dra åt bultarna så början den att spricka 😬 så jag ägnat kvällen med att göra nya fästen i stål 🙂så nu känns det bättre. Riktigt nöjd hur infästningarna blev. Jag gav upp tanken med vindrutetorkarna som servon och beställde hem linjära ställdon med servo funktion, fick hem dem idag så det ska bli intressant att se hur dom beter sig. Dom skall klara 100 kg per styck så jag hoppas det räcker 😛 Lägger upp lite bilder och filmer så får ni bedöma vad ni tycker. Förhoppningsvis så kanske all montering är klar i helgen, sen återstår det en hel del tester och justeringar i programvaran 😅 IMG_2911.mp4 IMG_2920.mp4
  9. http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=uniballs_svetsandar&product=232 Dom här kanske kan vara något att fundera på.
  10. https://www.maskindelen.se/ 😛 https://www.maskindelen.se/product/somlost-stalror-180x30
  11. Hej Sorin! Biten jag köpte var masiv rundstång av Aluminium ALUMINIUM 15mm EN-AW 7075 -T6 1000mm Köptes på https://metallbiten.se/ Hyfsat snabb leverans därifrån 😄 Dom verkar inte ha rör på den sidan såg jag nu bara massiva stänger av olika slag. https://metallbiten.se/stal
  12. https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/super_seven_mnr_vortex_rt_/90092103
  13. Bilen är till salu. 076-6775620 stefan.sjolin@lundberghymas.se Finns även på blocket.se
  14. 😅 😅😅 var ju bara en tanke sist. Nu är jag mer seriös 😋😊 Är grymt taggad på att bygga en EV Seven, måste ju tänka på miljön 😅 eller hur det nu var.
  15. Jag tjuvar tråden lite 😄 Jag kan nog lösa ditt problem Fege , du får köpa min bil om du vill 🙂
×
×
  • Create New...