Jump to content

longen

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    180
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

longen last won the day on June 9

longen had the most liked content!

Community Reputation

56 Excellent

About longen

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Stefan S
  • Ort
    Skellefteå

Recent Profile Visitors

236 profile views
  1. Typ ett sånt här var jag sugen på att cad rita fram till R1 motorn, finns säkert färdigt hos någon men jag hittade bara till andra märken.
  2. Hehe klart lite skillnad i vikt 😛 Har du någon länk till accsumpen som du tänkte på? Som jag har förstått det så behöver man ingen tryckvakt för att öppna elventilen, elventilen kopplar man på tändningen. Dock så måste man alltid starta motorn direkt tändning är påslagen.
  3. 😁 tog ca 1.5h att få ut motorn, ca 5h att få i allt igen 😛 Blir nog ingen mer bankörning i år för än man fått till oljetråg / accsump så man kan känna sig trygg på banan igen. Vore trevligt att försöka hinna med lite mer bilträffar och lite nöjeskörning innan vintern kommer. Lycka till med körningen idag 🙂 /Stefan
  4. Då var bilen igång igen med en ny motor. Hittade en R1 motor från 2007 med 1900 mil på mätaren. Provkört ca 2mil och allt känns bra än så länge. Original på topplocket sitter det EGR ventil för avgasreningen. Kommer att göra som på bilden nedan för att öka upp flödet på vevhusventilationen. Kommer att sätta in en catch tank som är kopplad till växellådan och till topplocket, med möjlighet att olja kan rinna ner i motorn igen. Oljetråg / Oljetryck / Accsump kommer jag att titta på i vinter och se vad man kan hitta på för vettig lösning som inte drar iväg alltför mycket i pris.
  5. Har sneglat på hans sida en del, ska försöka ta lite idéer och inspiration från han 😄
  6. Utluftningen i toppen är pluggad med täcklock, använder bara avluftningen som kommer ut från växellådan. Har läst på några andra forum och du har nog helt rätt, efter att jag plockade ur motorn såg jag under hela bilen att den var dränkt med motorolja. Efter man har monterat in den nya motorn så ska jag försöka hitta på någon lösning till cash tank som även är inkopplad mot toppen. Bör var byggt så att oljan kan rinna ner i motorn igen.
  7. Har kollat på med GoPro kameran, körde nog 7-8 varv efter övervarvningen så jag tror inte kamkedjan hoppade vid det tillfället. Vad jag tror är att jag fortsatte köra trotts varnings lampan i displayen, finns ju bara en nivå varning i tråget, sitter ingen oljetrycksmätare på motorn. Gissar på att jag förlorat oljetrycket ett par gånger, vevstakslagren på två stakar skar, förlorade ännu mer oljetryck där, förlorade oljetrycket på kamsträckninen som i sin tur orsakade att avgas kammen kuggat om.
  8. Accsump låter som en ganska vettig lösning, har läst på om det en del senaste dagarna, dock så drar det iväg en hel del i pengar ifall man inte hittar något begagnat. I min motor satt det skvalpplåt och när vi var på kullen så provade jag höja nivån en del, blev lite bättre men motorlampan varnade ibland ändå.
  9. Jag gissar på att det kan vara orsaken till lagerhaveriet, kommer att sätta igång bilen nästa vecka, boka en typbesiktning för att få kärran besiktningsbefriad. Har börjat skissa lite i Fusion 360 på ett nytt oljetråg som kommer mest trolig att byggas dit i vinter.
  10. D0C0E773-A2B4-47AE-AC9B-749B0BB8C9A2.MOV
  11. Så där då har man konstaterat några saker. Plockade ur motorn ur bilen, började att ta lös toppen, fanns inga tecken på skador. Lyfte av cylindrarna och då visade sig felet på motorn ganska snabbt. 2 st vevstaks lager har skurit och roterat i vevstaken, därav det hamrande / knackande ljudet i motorn. Fortsatte att plocka isär motorn för att se ifall det fanns några fler fel att hitta, hittade inga mer fel. Började räkna på hur mycket det skulle kosta att slipa om vev alternativt hitta en begagnad vev. Jobb plus delar, lager, 2 st vevstakar, packningar m.m. skulle hamna mellan 8-10 000:- beroende på vars man köper alla delar. Har funderat nu i några veckor, letat lite olika alternativ. Andra motorer m.m. Hittat en Yamaha R1 som var krockad men motorn hade klarat sig. Tog beslutet att köpa den, förhoppningsvis så landar den hos mig i mitten av nästa vecka. Kommer att sälja iväg den gamla motorn i delar eller paket om någon är intresserad, vev och vevstakar är det ända som har anmärkningar.
  12. Så där, kammar inställde igen och motorn provstartad, start lätt och går jämt och fint, dock så är det ett knackande ljud inifrån motorn. Rensade kopplingskorgen på lameller och provade starta igen, anledningen till detta var för att få bort driften från växellådan. Samma missljud fortfarande. Antingen är det något till oljepump, vattenpump, balans axel som låter eller så är någon ventil krokig. Blir att lyfta ur motorn och plocka isär för att se ifall man hittar orsaken. Tvär kolla på ebay och man får tag i en komplett top för ca 3000:- ink frakt så det var ju inte värst ändå. Bra tips, bilen är inställd efter tillverkarens inställningar, dämparna efter föregående ägare, fungerade riktigt bra måste jag säga, sen fjäder hårdheten och individual höjdjustering är gjord fram vänster och höger sida, har även använt mig av 4 punkts våg för att se till att marktrycket ska vara så lika som möjligt med förare i bilen. Ifall man vill få bättre varv tider så tror jag största problemet att lösa är den som sitter bakom för ratten 😄 Tack för tipset. Super nöjd med bilen men det finns mycket att arbeta med den som sitter bakom ratten 😄 Förutom körning så måste jag säga att det var grymt folk som kom på träffen, riktigt trevligt att prata med alla, stor eloge till arrangörerna 😄 Verkar som topplocks haveri, kolla svaret längre upp i samma inlägg. Jo det var riktigt trevligt. Tack så mycket, ganska kul att nörda in sig i såna här project 😄 Verkar som topplocks haveri, kolla svaret längre upp i samma inlägg.
  13. Lägger en filmsnutt från årets Kinnekulle banträff, tack till ni som arrangerat detta. Riktigt kul var det även om jag hade en bit från hemmet till banan 😄 Första gången man kör på bana, riktigt nöjd ändå med bilen och hur den är inställd. Dock i slutet av dagen råkade jag ut för ett litet missöde, var helt säker på att det var motor ras på gång. När jag kom ut på rakan och skulle växla mellan 4 till 5an så fick jag i neutral och motorn skenade iväg på några 1000 varv över varvstoppen. La i växeln och fortsatte köra. Märkte att motorn började gå varm, körde in i depån och märkte att motorn gick ojämnt och lät konstigt. Gjorde en snabb besiktning och kollade oljan och stiften och insugsventilerna utan att hitta något konstigt. När jag kom hem så började jag kolla på Yamaha forum och hittade en kille i USA som haft liknande problem. När jag missade växeln så visade det sig att kam kedjan har kuggat om. Kollade upp inställningarna på kam kedjan och insugs kammen var rätt men avgas kammen var 5 kuggar fel. Har justerat in kammarna nu ikväll men får fortsätta imorgon kväll och hoppas att ventiler, topp, kolvar m.m. har klarat sig. longen.mp4
×
×
  • Create New...