Jump to content

longen

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    211
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

longen last won the day on February 11

longen had the most liked content!

Community Reputation

68 Excellent

About longen

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Stefan S
  • Ort
    Skellefteå

Recent Profile Visitors

371 profile views
  1. Nu får man koll på oljetryck och oljetemp, ska bli intresant att se vad trycket och tempen blir när man börjar köra lite hårdare. Satte temp givaren på oljan som kommer från oljekylaren och som sedan går in i motorn.
  2. Kommer att köra på vår nya bana här i Norr https://drivecenter.se/midnattssolsloppet/banan/ Sen blir det väl att fara till Kullen med klubben. Sugen på att åka på en hel del bilträffar söder ut också. Men helt klart så vill man nog köra så mycket man kan, och i den mån bilen håller ihop 🙂
  3. Har försökt lära mig hur man ska montera AN kopplingar ALU mot ALU, det som jag hittat är att man ska lägga på monteringsfett på anslutningarna. Det jag inte förstår är om det är mot konan eller om det bara är gängorna som måste fettas in eller om det är båda två.
  4. Har verkligen beslutsångest när det kommer till olje kylaren. Finns så sjukt mycket att välja mellan. Funderar på ifall man ska dedikerat hålen längst ner i nosen för oljekylaren och sedan göra en kanal som styr den varma luften ner under vatten kylaren. Någon som har någon erfarenheter kring placering av oljekylare. Just nu runt vatten kylaren är det väldigt mycket luft som kan passera förbi kylaren, ska försöka göra en pappmall för att se ifall man kan tillverka en plåt som luft sköld. Dock har jag aldrig haft problem med varmgång i motorn.
  5. Tackar, kul med lite finish på det man bygger. Dom röda pilarna är samma slang, tanken var att den slangen skall gå ner i en 1.5 L petflaska till att börja med, bara för att hålla kolla på vad som händer. Hur mycket olja som kommer ut ur catch tanken. Ifall det inte kommer ut någon olja alls så finns möjligheten att ha den slangen rakt ut under bilen. Alternativt är att köra in den slangen in i insuget. Eller ett tredje alternativ är att ha en till tank som den samlar upp oljan i. Funderar även på att tillverka en kassett eller baffel som man sätter in i catch tanken för att styra om olje dimman ifall den skickar ut för mycket olja utåt.
  6. Oljetråg utbytt till det nya med oljeretur från catch tanken. Skvalp plåt inmonterad innanför tråget. Original oljekylare borttagen och den nya adaptern som skall kopplas till oljekylaren är monterad.
  7. Är små taggad nu, för ovanligheten så har man tillbringat nästa varje kväll i garaget senaste veckan 🙂 Monterat allt till vevhus evakueringen. Kvar att göra just nu är Byta oljetråg. Montera oljekylare Montera temp och oljetrycks mätare.
  8. Har kom lite modifieringar på ventilkåpan. Röd pil = original hål för EGR kanal från avgasporten, den är pluggad med 8mm insexts skruv. Blå pil = 2 nya hål som är upptagna för att topplocket skall kunna andas bättre mot catch tanken. Behåller flamskydds plåtarna för att få mer olja att rinna ner i motorn igen. Tog bort readventilerna men behöll plattan för att ha kvar tätningen mot locket.
  9. Anlände lite delar från svets idag, passade på att lacka delarna på lunchen.
  10. https://se.grandado.com/products/30a-dc-6-60-v-pwm-motor-speed-controller-board-dimmer-current-regulator-display?variant=18806992240697&currency=SEK&gclid=CjwKCAiA-P7xBRAvEiwAow-VadnoTHQRH6WKwExwbxCvpTiOHhUkgCs4vAeZ1alVJhJCQQF9mArZ4RoCxWoQAvD_BwE
  11. Kommer att köra på Torkels variant. Följande saker är på börjat men väntar på att några delar skall tig svetsas: Catch tank ombyggd med 2st AN8 & 3st AN10 anslutningar. AN10 anslutning på oljetråg är monterat. AN10 anslutning på original vevhus evakuering på växellådan. 2st AN8 anslutningar på ventilkåpan. 2st AN10 anslutningar på en oljefilter adapter är monterat, inkoppling mot luft oljekylare. Ny adapter för att montera in separat oljetryck och oljetemps mätare. Pluggat original EGR kanaler i ventilkåpan. Borrat upp nya hål in mot kammarna så att ventilering kommer att ske där. Fronten på bilen är borttagen och jag har påbörjat att mäta in för att hitta en lämplig oljekylare. Har hittat en 16 raders oljekylare med dubbelfläkt som jag var intresserad på. Kommer att lägga upp en hel del bilder när allt kommit tillbaka från dom som skulle hjälpa mig att Tig svetsa.
  12. Visst borde man kunna göra typ så här eller?
  13. Kommer nog att skippa torrsump modellen helt, kommer nog att satsa mer på oljekylning, avluftning av vevhus och topplock mot catchtank som retunerar olja tillbaka till motorn. Efter träffen på kullen så var det en olje film under hela bilen. Motorn läckte inget dock så har vevhus ventilationen andas ut olja rätt så bra. Ska in med en kombo mätare som mäter oljetemp och oljetryck. Om tempen skenar iväg så blir det att byta ut original olje värmeväxlaren som kyls med kylvatten mot en egen luftolje kylare. Ska beställa lite delar, återkommer med bilder på vevhus ventileringen och olje kylningen.
  14. https://www.norelem.se/se/sv/Produkter/Produktöversikt/System-och-komponenter-för-maskin-och-anläggningskonstruktion/Oljenivåindikatorer-Pluggar-Gängade-pluggar-Luftningsskruvar-Oljemätstickor-Påfyllningsrör/Oljenivåindikatorer-med-elektrisk-temperaturövervakning-långt-utförande.html Här har du ett exempel.
  15. En olje tank med en nåvåglas med sensor, tänkte jag att den kanske kan styra vacuum pumpen via tändningen.
×
×
  • Create New...