Jump to content

longen

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    161
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

longen last won the day on June 9

longen had the most liked content!

Community Reputation

53 Excellent

About longen

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Stefan S
  • Ort
    Skellefteå

Recent Profile Visitors

187 profile views
  1. Så där nu har kört en hel del och provat att provvisera bilen i lite olika former, rondeller och stor parkeringar. Jämn gas eller hög hastighet tex 80km/h liten rondell, så släpper aldrig fram däcken. Men gasar man på hårt i en rondell så börjar bilen släppa fram redan vid 50km/h. Jag sänkte luft trycket från 1.2bar fram till 0.8bar och den blev bättre. Jag har gjort fjädring fram och bak lite styvare och det upplevs lite bättre. Jag provade att justera kompression på dämparna så att den blev hårdare och jag upplever att den känns bättre. Ska köra mera innan man fastställer exakt vad som gör störst skillnad.
  2. Sitter en ford sierra diff bak, utväxling okänd. Visco diff, typ LSD eller vad dom nu kallar dom. Kör man ännu fortar än vad jag gör i rondell, tex på en stor parkering och svänger det som går så släpper alltid bakhjulen samtidigt, så kanske tyder på att diffen fungerar. Klart diffen skulle ju kunna påverka mer än vad man tror, om det skulle vara diffen, finns det något bra sett att testa din teori. Det ända jag kan tänka mig är att köra med fullt gaspådrag genom en rondell. Det andra är att försöka komma in i lite högre hastighet utan att behöva gasa igenom rondellen. Alternativt att testa båda sätten på en stor parkering typ. Om nu diffen är mitt problem, någon som vet andra alternativ på diffklumpen i sierra diffarna, tex lamelldiff eller något liknanade, eller köra odiffat. https://www.burtonpower.com/quaife-atb-differential-cosworth-4wd-rear-qualsd7-23.html
  3. Har suttit och sträckt läst på forumet och alla andra forum angående krängningshämmare och hjul & fjäderinställningar. Till saken är att bilen känns toppen på alla sätt och vis men ska man anmärka på något så är det ända jag kan klaga på är att vid väldigt höga hastigheter så är det alltid framdäcken som släpper först i tex en mindre rondeller. Vad alla skriver så ska det inte behövas krängningshämmare på en 7a och det kan jag hålla med om utav det jag läst. Billen känns pytte lite understyrd och det tycker jag känns helt ok oavsett hur jag kör. Bilen var in för ca 200mil sedan och då gjordes det en fullständig hjulinställning utifrån vad Marc på MNR i England tyckte att det skulle vara. Sitter ställbara coilovers så tanken har slagit mig att börja pilla med ansättning av fjädrarna + comp & retur skruvarna på dämparna. Men innan man ger sig in dom banorna så skulle lite råd behövas. Har bara kört på dom inställningarna som var på bilen när jag köpte den. Dock har jag gjort en våg inställning så att man eftersträvar att få så lika mycket däck tryck på bilen när man sitter i bilen. Men kanske gjorde helt fel där 😕 Om bilen släpper fram vid hårda kurvtagningar, vad är då fördel att justera , hårdare fram/bak vänster/höger , comp/retur.
  4. IMG_9364.MOV Fick äran att köra en tjej kompis idag då hon fick fira sin möhippa, kul att filma olika reaktioner hos människor 😄 Tror adrenalinet låg högt hos henna men hon var ändå riktigt tuff 😄
  5. Anmälda: 1. Kjell Andersson (Ingen körning, men grill och huvudposteringen !) Ha jag blev först ! 2. Mikael Nordin (Körning, eventuellt grillning...) 3. Fredrik Vedde Engzell körning, grillning och huvudpostering. 4. Stefan Sjölin (Körning, eventuellt grillning)
  6. Vad jag har lärt mig så ska man alltid ha en vinkel på en knut, vad jag har läst mig till så är en vinkel på 1.5 grader per knut optimalt men det är viktigt att båda knutarna på samma axel har samma vinkel. Är den ena knuten rak och den andra tex 1.5 grader så blir det vibrationer. Har man båda knutarna helt raka så finns det risk för haveri då nålarna i knut lagringen står still och man får alla belastning på samma nål. Jag har inga vibrationer i drivlinan, men det jag har är rätt stora glapp, största glappet är från MC växel lådan, alla drev i MC lådan är ju inkopplade men då använder MC lådan ett klo system istället för att ansluta växlarna vilket gör att man kan cross växla, jag använder quickshift, möjliggör att man kan växla utan koppling. Man kan växla riktigt fort, dock så smäller det lite i drivlinan vid växling men det verkar hålla ihop ändå. Tack vara att MC motorn har typ 0 i vridmoment så gissar jag på att det är det som gör att det håller. Min bil byggdes 2010 och samma komponenter sitter i idag och har inte gått sönder än. Men som du säger att det blir mycket glapp så rekommenderar jag starkt att använda nordlock brickor och loctite på alla skruvar i drivlinan för att undvika att det trillar lös saker 😄
  7. Alternativt är att montera en backlåda som jag har på min kärra, fungerar bra.
  8. Hoppas vädret är bra i helgen, bilträff på hemmaplan för omväxling 😋
  9. Ser ut som 0.7 kommer att fungera bra, sen är det upp till dig att bestämma vilken känsla du är ute efter. Med 0.75 så får du kortare slaglängd på bromspedalen och den känns hårdare och lite mer tung bromsad. 0.625 blir nog lite väl i underkant och lång bromspedal rörelse, inte säkert att slaglängden räcker till. Jag skulle prova 0.7 och i värsta fall får man byta efter provkörning.
  10. Tackar 🙂 Nej tyvärr får bli någon annan gång 😛
  11. Framröstad som top 3 på vårträffen Street meet North på Piteå Dragway, riktigt kul 😁
  12. Så där, två bilträffar blev det av i helgen, sjukt kul att åka runt och kolla in andra bilar, kul när folk uppskattar ens bil och tycker den är fin. Dock lite mör i kroppen efter 270mil med bil och släp, känns som man är mättad ett tag nu på att åka längre svängar 😄 Ser framemot att få prova på några ban dagar med bilen senare i sommar. Efter ca 10 mil med dom nya däcken kan jag bara konstatera att jag uppskattade Avon ZZR 195/50/15 men kan säga att Toyo R888R är fantastisk fina däck, kan starkt rekommendera dessa däck. Sjukt vilket fäste det är i dom däcken. Känns som dom har bättre fäste vid kallare dagar och är det varmt ute så går det näst intill inte få dom att släpa från asfalten. Ända nackdelen är att dom klistrar så pass mycket att allt sand/grus som finns på vägen suger dom åt sig vilket blästrar bilen rätt bra. Har satt på stänkskydd fram + sten skydd på bakskärmarna. Får vi se om det hjälper. Fick dom nya insugstrattarna igår, så här blev det ialla fall.
  13. Kommer att åka ner till Ivö Meet nu på lördag, om jag åker i tid därifrån så hade jag även tänkt försöka hinna till Riddermark sportbilsträff eller Highway Superiors träffen i Stockholm på vägen hem. Någon som kommer att åka på någon av dom träffarna?
  14. Klockren film 😀, var ut en sväng med ekipaget igår med enbart bil i. Körde lite hård körning med mycket svängar och provade 100km/h fast man bara får köra 80 😥😋 och släpen gick som på räls. Men blir säkert ännu bättre med lite extra vikt längst fram med diverse extra saker som ska med. Kommer nog att hamna mellan 50-80kg kultryck. Stora delar av nästa vinter kommer släpen att agera som garage så då är det storfördel om det är +vikt framtill så inte släpen tippar bakåt när släpen står från kopplad.
  15. Har monterat dit dem nu, fast utan hållarna som följde med. Sjukt smidigt må jag säga att alltid få rätt balance på släpvagnen varje gång + att man slipper krascha fronten på bilen varje gång man ska in med den. Tog inomhusvågen och har nu ett kultryck på ca 10kg, men kommer att bli en aningen högre när man lastat i lite verktyg, däck , domkraft m.m.
×
×
  • Create New...