Jump to content

Bälte


S7racer

Recommended Posts

Jo det e klart men vad menas med möjlig klart att jag kan fixa ett övre fäste

kan man få ihop en bil borde det gå att få dit ett trepunkts bälte men då

jag ändå ska åka med 4punkt så hade det ju varit enklare med ett två punkt till bes.

undrade ju oxå om man kan använda tre punkt utan rulle?? mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag besiktigade min 7a med tvåpunktsbälten i somras och fick godkänt. Jag klarade mig tack vare att min båge är skruvad och "bara sitter på när jag åker bana"... Med facit i hand hade det inte varit fel med ett par rullbälten i också! Visst är det rejsigt med 6-punktsbälten, men det är ett himla meck varje gång man har passagerare och inte jättesmidigt att få på sig själv heller om man bara ska glida ner till glasskiosken.

"Felmonterade" rullbälten, dvs med rullarna i mitten brukar gå att få till snyggt.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är okej med fast trepunktsbälte men ska man använda bilen (och då menar jag köra bilen på gata mer än upp och ned på en trailer) så kommer du vilja ha ett trepunkts rullbälte. En normal Locost/Seven är det inga problem att få till bra bältesinfästningar på.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

då jag nu efter "therealpinto" s svar har besluta mej för trepunkt med rulle så undrar jag om någon här har

bra bilder på rullens infästning enligt bakochfram metoden samt hur man kan få igenom bältet genom ryggstödet

på ett korrekt sätt?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som fått sin bil godkännd med E märkta fyrpunktsbälten här på forumet?

Talade med en person från SFRO på Elmia mässan som sa det skulle vara möjligt.

Har också studerat den nya SFRO boken och kommit fram till följande, enligt de tidigare reglerna så är det bara 2 alt 3 punktsbälte som gäller, enligt de nya i slutet av boken så öppnas det en möjlighet för 4/5/6 punktsbälten om bälten och stol är FIA klassade. Problemet är bara att få ner en FIA klassad stol i en 7a.

Link to comment
Share on other sites

Reglerna som tillåter fyrpunktsbälte är inte beslutade än.

Om någon fått bilen reggad tidigare med fyrpunktsbälten, E-märkta eller inte, så har det varit ett misstag.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...