Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

hmm

jag fick längre hjulbultar igår. de som knackas in bakifrån navet

var hittade du dom skulle själv behöva just 16 st..+ kragmuttrar passande mina rev fälgar.. fick med men tyvärr inte tillräckligt många.. så köper nog 16 nya..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kilkenny: Rörigt, känns som man sviker gamla vänner om jag överger 5 mm och 10mm plåtarna. De kommer aldrig tycka om mig mer. Aluminium är otäck att skära med vinkelslipen. Stålplåt är trevligare och lättare att svetsa. (Obs vitsen)

Helvetes kval alltså är min summering på din fråga. Jag vill gå i terapi!!!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

från en snöskoter ja, frågan är ju bara om man vill ha variator eller konvertera på en mer konvensionell växlad låda.

160hk är ju inte att skämmas för sig 200hk/l :) måste vara lättaste alternativet?

Link to comment
Share on other sites

För mig blir allt nytt.

- Bygga lätt (skapligt lätt) = svårt

- Mittmotor

- Ensitsig

- Hubbar bak på en de Dion axel

Precis allt jag inte gjort förut är väl kort beskrivningen. Därför har jag redan förlåtit mig själv om jag skulle ge upp hela projektet och bygga en stridsvagn till eller en skogsmaskin (skotare / dumper).

Det jag har är 25x25x2 rör som jag köpte samtidigt med stridsvagnsrören. Dessa 25or skall jag använda mig av.

Jag har en Fiat Abarth (eller 2) kompletta med växellåda och ett knippe drivaxlar

Har tänkt på Mc motor av någon sort på 6-800cc

Snöskotermotor är ett annat alternativ men jag faller nog för FIAT 127 Abarth motorn eller den lilla lätta Swift maskinen. I annan tråd så fick jag vikten på en sådan och Swift samt Fiat Abarth makinen ligger i samma viktklass.

Bygget av ram, framvagn och allt som hör därtill bekymrar jag mig inget alls kring. Det kan jag nuförtiden med fyra vanliga bilar i bagaget plus en hembyggd ångbil samt några grävmaskiner och ett par hjullastare.

Men det som är bakom ryggstödet, motorn bakaxeln med de Dion mm där ligger utmaningen och något jag aldrig tillverkat för. Men egentligen, hur svårt kan det vara när man väl börjar. Det svår nu som jag ser det är växelföraren, motorn sitter ju på fel sida om mig. Det är att få till drivaxlarna också.

Jag kommer inte bli viktextrem, aluminium-freak med TIG svets mm. Utan MIG gäller och enkla lösningar. Hubbar kan kan vara nyköpta eller tex från en Sierra så att det finns reservdelar. Framspindlar blir Volvo 140 för det har jag redan två. Bromsar fram blir Volvo original 240 med ABS för att få ett olje inlopp som standard.

Kilona tuggar så klart. Jag har två egna bilreferenser en på 850 i skattevikt och en på något mellan 1250 till 1300 i skattevikt när den väl blir satt. Denna kanske kan bli på 600 i skattevikt. Tyngre än vissa andra bilar men avsevärt lättare och mindre än mina andra två grävmaskiner, sorry bilar menar jag.

Jag är mycket mottaglig för idéer, bilder på mittmotorlösningar som skulle kunna lika det jag vill bygga mm.

r Anders vill jag gärna besöka för att se hans de Dion kärra. DEt som kan kännas "farligt och ovant nu" kan bli hur gemytligt och trevligt som helst när jag får se lite olika modeller och lösningar, både i datorn och "live"

Link to comment
Share on other sites

Tittade på Mride i en annan tråd, och såklart skall motorn sitta öppet och luftigt. Jag har hela tiden tänkt bakplåt förr men den skippar jag.

Där åkte några värdefulla gram......och besvär.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tips mottages.

Om jag använder Fiat Abarth motorn och även får framvagnen. då har jag "rätt drivlina" att plocka delar av eller komplett nav att använda. Kan jag på ett vettigt sätt använda framvagnen som bakvagn och sedan montera det som skall användas på en de Dion konstruktion. Sierra hubbar mfl går ju bra men en framdel??

Har inte kollat än hur framdelen ser ut i verkligheten men jag hoppas den finns kvar och att jag kan få den. DEn här motorn var inte tanken att bygga bil med när jag fick den utan den skulle driva en hydraulpump på ett stort klippaggregat på 1,5 respektive 1,8 meter. Klippaggregatet skulle bli självgående. Nu kan jag väl ta en B230 istället om jag tar Fiat motorn till en bil. (Jag gillar ju att klippa gräs = INTE!)

Går det att på vettigt sätt använda delar i framnav / vagn eller är det = Glöm det! Använd tex Sierra låt tillverka nya drivaxlar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

enklast möjliga är ju att ta en komplett framvagn och sätta in, bara byta ut styrstagen mot toestag(dvs. montera dom stumt)

enda skillnaden på bakvagn mot en med fast diff (dubbla a-armar eller de-dion) som jag ser är att diffen oftast sitter lite offset så man får en intermidiate shaft; x---0-x---x

(jag tycker egentligen du ska ta en audi fwd V6:a å bygga på)

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Ok, men kan jag inte använda de Dion då om jag tar vissa delar av framvagnen istället för bakhubbar eller?

Tipset: (jag tycker egentligen du ska ta en audi fwd V6:a å bygga på)

Ja du vet det så tungt med V6or så det går inte det här är lätta bilar och ska vara lätta .........Colin C du vet han skulle rotera.....i över 5001 r/m om han visste ..

Trodde aldrig någonsin jag skulle få skriva dessa ord, tack Jay-c.

Så nu känns det bra och som vanligt igen........

Link to comment
Share on other sites

om du tar hela framvagnen (antar mc-p /dubbla a) så går det att göra en adapter från spindeln till de-dion axeln, typ som stag till varje kulled. lite klurigt blire men de går. jag hade dock kört samma som fram fast med nya bärarmar med bästa längd och ett toestag gjort med en höger och en vänstergängad uniball, så får man en vantskruv å de blir superlätt att justera toe steglöst :)

Link to comment
Share on other sites

Toffe & Jay-c: Tack för infon. 127an är liten i spårvidd som original. Det kanske är rätt metod att ta allt och montera på en de Dion. Jag kollar om framdelar finns och då får jag veta hur de ser ut också.

Lite lurigt tydligen men verkar inte omöjligt trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Så där då är det dags att börja bygga en ny bil. Lite mindre denna gång och utan dragkrok (fast jag tycker i alla fall att alla sportbilar skall ha dragkrok). Frågan är om jag skall lyfta in byggramen direkt i verkstaden nu. Kanske smartast. Nej jag städar en del först så får det bli...

Link to comment
Share on other sites

Kolla i V8a tråden, men det är tomt än för vikt

......... Men nej trodde det var tomt men gjorde en extra koll nyss, jo vikten har kommit in i Forsonsdatabasen och det finns en vinnare. Men jag skall kopiera lite från Forsonsök och klista in. Men det blir i V8a tråden.

Jag skall ställa på bilen först. Byter tråd nu ...

Link to comment
Share on other sites

Pratade med Bondborn007 igårkväll, det gick bra att fortsätta låna hans STORA byggram. Bra då kan jag bygga 3,5an i samma ram som v8 bilen. Fast med något ändrade förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon på forumet som har länk / länkar till bilder eller egna bilder på hur man gör om en hel framdel så den kan monteras som bakdel = mittmotorpaket. Tar gärna emot tips på lämpliga sökord på svenska / engelska / eller annat språk som jag kan jobba vidare med på Google mfl ställen.

Jag har fått en del mittmotorbilder men tar gladeligen emot fler om det finns hos er.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från Classic mässan i Örebro. En orgie i mopeddelar. Väldigt lite V8 inspirerat men kul att gå runt och titta. Det är första gången som jag besöker mässan.

Helt tomhänt blev jag inte. Jag köpte fyra stycken filmer från Classic med Gelleråsen mm. 100 kr för fyra, billgt och då fick jag med tre stycken minipåsar med Ahlgrens bilar.

Jag hittade också en reparationshandbok för Fiat 127 årsmodell 1971-1980. Gav 60 kronor för boken som var i fint skick. Tanken (än så länge) ät att bestycka Trekommafemman med en Fiat Abarth 127 motor. Då borde en reparationshandbok passa bra som bilinfo. På svenska också.

Tittade en del på en Formel Vee bil som var utställd. Det var en Bubbla-upphängning och troligen en Bubblamotor också. Det som intresserade mest var doch hur "ensitsigheten" var byggd. Mina tankar jag har med eget fritt spånande liknar mycket Vee bilens uppbyggnad. Då främst ramrör, växelförare och växellinkage.

Kul att se en sån bil på så nära håll att det gick och peta på bilen varsomhelst om jag så ville.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

finns ju en hel del formel student (FSAE) bilar som man kan kolla på för att få inspiration.

undrar om de skulle gå att vinkla om orginal fjäderbenen du har, kanske nån adapter eller så, så kanske man kan få infästningspunkterna längre in mot centrum av bilen, för du kommer väl köra med ruggigt smal ram?

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: --- med ruggigt smal ram? --- Ruggigt smal är nog att ta i men den bilr smal eftersom den blir ensitsig.

Jag tillverkar bilens bakdel först och utifrån den framdelen.

Det blir lite Googling på formel student (FSAE) bilar så får jag se vad det kan vara för biltyp.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat på FSAE och det verkar vara rätt korta bilar.

Min tanke som skall överföras till en fungerande bil kommer att ha bokramen som referens och utifrån den görs bilen smalare och något kortare. Plus att allt som inte behövs pga motorn sitter baktill tas bort.

En viktig förutsättning är att jag kan koppla FIAT Abarth motorn och en de Dión bakaxel tillsammans samt att jag får till en väl fungerande koppling med drivaxlarna mot hubbar på de Dión axeln. Skulle den delen av någon anledning inte kunna genomföras då blir projektet svårt att fullfölja. Det är en av anledningarna till att jag börjar med bilens bakdel. Allt framå sedan det är inga svårigheter att få till.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur motorpaketet ser ut och hur mycket den sticker ned bakom diferentialen men ett vanlig FWD-paket borde funka så liknar det tex. saab ng900/og9-3/9000 så räcker det att vinkla drivaxlarna en aning bakåt och/eller göra en kink på deDion-röret så det går fritt från diffhuset. Lirar nog finemang. Inga probs att vinkla drivaxlar uppemot 10-12 grader. Har gjorts på en drös sportvagnar och mittmotor-bilar genom åren. :)

Angående spindlar så är ju frågan vad det är för splines... är det samma som Scorpio blir det ju enkelt. Men oddsen för att en italienare svänger sig med fårrd-standard är väl minimala. Kanske kan det vara samma som alfa-kuppe eller alfetta/alfa 75?

Link to comment
Share on other sites

inte direkt vad du fråga efter men läs dessa och gråt över finish och bygg tider på den första ( det gör jag ) tydligen var det inte så jobbigt att plugga som jag kom ihåg det var man kan tydligen bygga en hel bil på kaffe rasterna

http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=51562 hundkoja med mx motor vikt = noll

http://rejsa.nu/foru...r=asc&start=294 koja med saab motor ( brukar inte han vara här ibland ? )

Link to comment
Share on other sites

Vilka bra länkar. Skall detta vara orsaken till att jag börjar dricka kaffe efter att ha klarat mig i snart 53 år nästan prickfritt --- bygga en hel bil på kaffe rasterna --- fast i och för sig missar jag inte kafferasterna

Link to comment
Share on other sites

Min kamrat som "försörjer" mig med delar till FIAT 127 fick jag tag på ikväll. Han skulle titta igenom lagret av sånt jag ännu inte fått men kan behöva. Tex spindlar, en hel bil (till).

Det blir lättare för mig att tankeplanera med lite mer hårdvara på plats. Tänk om jag hade köpt en Cobra? Hoppas jag slipper veta om fler Cobror till lågt pris det närmsta året eller så. Kommande kalenderår skall det blir en mini-Seven.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ibland kan projekt störtdyka. Trekommafem projektet har just gjort det. Genomförbart enligt första planen eller ej. Bedöm själv.

Att bygga en ny bil är inte i sig svårt lite nytt med en lätt bil och ensitsig med mittmotor. Alla detaljer till bilen har jag eller vet var jag kan få tag på (få eller köpa). Bygga en framvagn är lätt efter att Pater B tillverkade CASIM programmet.

Problemet är att jag INTE uppmärksammat förrän nu att växellådan till FIAT 127 har dubbla länkageingångar. VARFÖR? Nu har jag läst hela reparationshandboken tittat på alla skisser och konstaterat att det verkar "hanterbart" att få till en mittmotor med 127an. Men vem katten hade tittat på hur man växlar skrället.

Med dubbla länkageingångar. Hur gör man då ett framflyttat länkage? Fiat 128 fick jag veta av min FIAT kontakt den har "enkelt länkage" men 127 passar inte på 128-låda. Tack för det. Dubbellänkage är nog eländigt i original på bilen. Hur är det inte då att förflytta alla rörelser bakåt och få dessa att fungera tillförlitligt. Där står jag just nu och stampar. Ett dubbellänkage det gör jag inte då lägger jag ner projektet istället.

Jag har några andra idéer på ett förändrat projekt Trekommafem. Tex annan motor / växellåda men där behöver jag tänka en hel del först för att ens går vidare.

Det är bättre att sånt här kommer upp i tid innan man står med en för långt påbörjad bil och plötsligt upptäcker att allt inte är som man tror det är. Jag har inte lyft ur någon av motorerna eller växellådorna för då hade jag både sett och troligen tänkt på detta långt långt tidigare. Jag är glad att verkligheten dök upp nu och inte sen........

Första avsikten med dessa motorer har varit, och kanske blir igen att, att dra en 1,5 meters gräsklippare och dess hydraulik.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du kommer på en lösning såsmåningom, själv blev jag väldigt inspirerad av killen som byggde en kopia av Ariel Atom, hans drivlina kanske vore nåt?

I ett mer seven liknande chassie, någon liten japansk motor borde väl gå att få för en rimlig peng.

Dra inte ner mig i 3,5 träsket bara, nuförtiden drömmer jag dagligen om v8 muller :wub:

Link to comment
Share on other sites

Drake: Kan det verkligen vara så illa, har för mig att du skrev att FIAT var tuffa och fina motorer för en stund sedan.... fast det kan ju varit ironi eller en hemlig signal från ditt innersta. Så hemlig att du inte ens själv visste.

Vad blir det då, FIAT 128, Swift eller ? Vet faktiskt inte för det var en verklig störtdykning. Helt missat växellänkaget. sånt händer. Eller så är det "A SIGN!!!"

G-Techen har jag hittat manualen till, tillverkat en mobilkopia av densamma men har ännu inte tillfyllest löst fastsättningen fastsättningen av instrumentet. Sugploppen vill inte "suga sig fast". Jag har slut på silvertape. Problemet är inte olösligt och jag jobbar (hårt) på en lösning. Du fick ju alla siffror jag har, måste de vara i någon speciell G-Tech-kombination också. Hmmm. vilka krav!

Kilkenny: Jag kan spela in lite V8 läten och skícka ner om det får dig djupare i träsket, garanterat beroendeframkallande. När V8a maskinen är klar så är det roligt att höra att du vill bygga en miniSeven. Det är riktig stil på dig och köra ner träskhålen. Kul!

Jag var ju precis på väg att hugga kapen i rören men nu stanna det hela av en aning. Vi får se vart tankarna bär. Jag har ju faktiskt två Sevenbilar och det är vad som är tillåtet att dra i ett fordonståg. Krasst räknat är det inte komplett fordonståg om dragbilen är en Seven annars är fulltaligt.

Kanske skall ha en kam i V8an, det skulle ju trygga en del av CealmSeven fabriken sysselsättning eller så tar jag min B230 motor som sitter monterad på ett TRIMA fäste och passar direkt på hjullastarens lastarmar och lär mig MegaSquirt istället. Till nästa år har en insprutningsmotor i CealmSeven. Jag har en turbo ligger färdig att montera när jag väl har en MegaSquirtmotor.

Något skall jag väl ha att göra tills det blir körbart igen i mars/april-taget 2010.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Du kan väl inte vackla för en sån sak som växellänkage? Hur svårt kan det vara? En vajerlösning måste du väl kunna få till utan alltför mycket mankemang? Två såna härna borde väl lösa det åt dig:

post-793-125723408358_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sugploppen vill inte suga fast. Ohahahahaha! Silvertejpen slut. Hehe!

Jojo, imponerande att du fått ihop en bil på rekordtid, men att fästa G-techen DET går inte, trots att du haft veckor på dig. ;)

Näru gubbe, den går vi inte på, ut och prova nu! Fegis!

Link to comment
Share on other sites

aaaah, jag svimmar..... :notworthy:

Vad för rörelser är det på dom bägge växelförarna Calle?

Är det en vridande och en tryckande? isåfall borde det vara klart lösbart, även om det är lite plurigt.

Link to comment
Share on other sites

2fast4u: Skulle det funka? Den måste ju både dra och trycka på båda ingångarna en wire drar ju bara.

Drake: Kom just på varför det är så svårt att få G-techen att fastna, Det är ju aluminium. Jag måste nog tillverka en en G-Tech platta. Undrar om det verkligen hinns, snart kommer snön du vet hur körigt det är med att fixa snöplogen och saltspridaren på dragkroken.

Kilkenny: En är vridande den andra är jag lite osäker på just nu.

Link to comment
Share on other sites

ja Drake vilket ljud. man brukar bara höra V8 or som lite segare inte så här rappt. underbart, har lyssnat 10ggr nu. men en annan favorit för mig ät Walter Röhrl 1987 Audi. vilken förare ocg Ari vatanen 1990 helt sanalöst

Link to comment
Share on other sites

2fast4u: Skulle det funka? Den måste ju både dra och trycka på båda ingångarna en wire drar ju bara.

Finns ju "wire" till backslag på båtar, dom både skjuter och drar, är bara en homogen tråd inuti dock.

finns det någon bild på original växelförare cealm?

Link to comment
Share on other sites

Just styr/reglagevajer till båt (och liknande) funkar till både drag och tryck. Det är en stång i de fria ändarna och inne i höljet är det vajer så dom går att böja och bängla med. Kolla på såna. Finns många sorter och storlekar.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall ta lite bilder på lådan i original samt skanna in några bilder från rephandboken.

Kilkenny: bakaxelkaffe coca cola å redbull

små salta kakor kapskivedamm

Jag undrar verkligen om du är på väg mot det bättre eller mot det sämre......

och

Drake: Ja, ja jag skall väl försöka ordna ett prov på 0-100 men raksträckan hemmavid är nog för kort trots allt, knappt 1 kilometer.

Är det ok att hissa upp bakdelen på pallbockar istället? Jag har läst att andra (tex LUPUS om jag minns rätt) kört noll till 180 på det sättet. Det borde väl gälla mig med...... eller måste bilen vara nere på asfalten? Varför?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Speciellt tillägnat 2fast4u: Jag behöver bygga fler än tre bilar för att komma ner i snitt-skattevikt. Ett nytt begrepp kanske. Om växellänkaget kan lösas och bilen byggas så blir ändå min snitt-skattevikt strax under 900 kg. Inte ens 5 bilar räcker det blir i alla fall snitt-skattevikt på 740 kg.

Fast jag har en lösning - skall ta kort ikväll. Ett par (två stycken) 50-års presenter. De ni....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite kort på låda samt ritningar på länkage, växellåda mm

FIAT%20127%20(Small).JPG

FIAT%201270001%20(Small).JPG

FIAT%201270002%20(Small).JPG

FIAT%201270003%20(Small).JPG

FIAT%201270004%20(Small).JPG

FIAT%201270005%20(Small).JPG

FIAT%201270006%20(Small).JPG

FIAT%201270007%20(Small).JPG

CIMG4421%20(Medium).JPG

CIMG4423%20(Medium).JPG

CIMG4424%20(Medium).JPG

Snitt-skattevikt på min nuvarande Seven-bilpark: (850 + 1280 + 1 + 1) / 4 = 533 kg

Personligen gillar jag starkt begreppet "Snitt-skattevikt" Även CealmSeven fabriken kan producera en lätt vagnpark.

CIMG4427%20(Small).JPG

Observera det eleganta underlaget som Sevenbilen står på. Stylat!

CIMG4430%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...