cealm Posted August 1, 2012 Share Posted August 1, 2012 Hmm, volvo vänlig växellåda..... Terapi? Eller så enkelt som en adapter? Kanske både-och? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted August 6, 2012 Author Share Posted August 6, 2012 Lådan klar för avhämtning... hoppas hinna med det i helgen. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted August 13, 2012 Author Share Posted August 13, 2012 Lådda hämtad. Ser bra ut. DOck verkar Mr Schmidt glömt sätta tillbaks kulan för kopplingsarmen. Den saknas plötsligt. Under utredning. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Hmm, volvo vänlig växellåda..... Terapi? Eller så enkelt som en adapter? Kanske både-och? En M47 sprängkåpa förenades med ZF-lådan. Båda sprängkåporna frästes/svarvades plana och sedan svetsades det hela i en jigg som såg till att allt blev centrerat. Så nu SKA det vara bolt-on. Inte prövat än men det borde bli bra iom att Peter S gjort detta flera gånger innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted November 4, 2012 Author Share Posted November 4, 2012 (edited) Pinsamt lågt tempo i den här tråden. Men farsguben tyckte det brände lite i plånkan och köpte en sådan häringa... Edited November 4, 2012 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Säg den lycka som varar! Idag lyckades vi sno ihop en kardan (nästan färdig, helsvets kvar) med Hardy-skiva i framändan (volvo 740, passar mot BMW ZF-låda rakt av) och kardanknut i bakändan. Denna kardanknut tog från kardanen som följde med Scorpio-diffen jag använder och passar således rakt på. Knutarna var tok-slut och samtidigt så är främre deln delbar med splines vid stödlagret, så sagt och gjort styckades denna för att giftas med volvo-kardanen. Ford deln svarvas till för att passa i Volvoröret. Det hela sattes i svarven och mätklocka användes för att kolla att den inte kastar. Håller sig inom 1/20 mm. Klart godkänt. Nästs ihop. Kommer hem och ska leta upp kardanknutar. Suck...... INGEN har kardanknutar för Scorpio! Om någon vänlig själ vet vad för knutkors man kan tänkas får in i knutarnas öglor så vore jag ytterst tacksam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 (edited) Denna sida är mkt bra http://cedex.se/ EDIT: missade den väsentliga delen att det var knutkors :icon_oops: Edited January 4, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 (edited) Scorpio Alla inkl. Diesel 85-91 2,4 KK1176 Svårbytt (Nitat http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf'>http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf http://www.ekgautomotive.se/ EKG Automotive AB Maskingatan 5 19560 Arlandastad Sverige Tel: 08 28 74 50 Fax: 08 29 58 85 E-mail: Edited January 4, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Nitningen är inga problem. Har jag löst på andra bilar. Bara slipa bort och slå dit nya "bulor". Verkar som Taunus/Granada kan ha samma mått på korsen... fortsättning följer. Scorpio Alla inkl. Diesel 85-91 2,4 KK1176 Svårbytt (Nitat http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf'>http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf http://www.ekgautomotive.se/ EKG Automotive AB Maskingatan 5 19560 Arlandastad Sverige Tel: 08 28 74 50 Fax: 08 29 58 85 E-mail: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Lite bilder kanske... vi hystade ju i motor & låda när vi ändå var i garaget. Vilket ledde till kardanbygget... Hela paketet med motor & låda gick i med ngn centimeters marginal. Även Startmotor får plats. Enda frågetecknen är slavcylinder för koppling och hur räta upp insuget så spjället inte tar i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Tycker man behöver lite glada tillrop här! :515: Så man blir klar nån gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Som sagt, gör något fel så får du nog lite respons. Och kolla antal visningar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Heja Heja Heja. Varför är joken på kardanen skruvad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 (edited) Thomas: Av den enkla anledningen att vi inte har ngn 2/4-backars chuck till svarven: Denna gick att sätta i svarven. :)/> Edited January 15, 2013 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Slavcylindern kommer få plats finemang. Kommer inte bli några problems att få plats med en triangulering där. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Tror jag börjar närma mig en bra position i topplistan över flest sidor/inlägg i tråden i förhållande till hur långt man kommit. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Ännu en vecka till spillo så att säga... denna gång pga. mysig kräksjuka. Lilltösen drar ju med sig mysiga virus hem från dagis... Men funderat ar man gjort i kräksjukedimman.... insuget behöver ju troligen svetsas om. Som det är nu pekar ju spjällhuset rakt ned mot fot-boxen och en av pinnarna som den utgörs av. Se bild ovan. För att det ska gå att hyfsa svetsarna även på insidan verkar det ju enklast att göra ingreppet nära motorn. Dock kommer man ju då i konflikt med spridarna... Alternativ två och en "quick-n-dirty" fix skulle vara att kapa alla fura runners och sätta någon centimeter silikonslang mellan och därmed vinna några graders vinkling. Urkorkad idé? Längden på runners skulle jag inte bekymra mig för iom ett överslag gav resonanslängd på nånstans 5000rpm och denna motor behöver snarare mer mellanregister. Och det borde gå att limma in nån sorts gummimellanlägg inne i silikonslangen så det blir hyggligt slätt inne i runnern. Tankar och idéer? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Drick mer whisky så håller du bort virus....dottern kör du genom en helkropps-alkogel-tvätt varje dag efter dagis :prop: Så är det med små kids...men det blir bättre som tur är .....sen var väl inte det du ville ha idéer på :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Drick mer whisky så håller du bort virus....dottern kör du genom en helkropps-alkogel-tvätt varje dag efter dagis :prop:/> Så är det med små kids...men det blir bättre som tur är .....sen var väl inte det du ville ha idéer på :)/> Nej, det var inte den typen av tankar jag var ute efter. Och jag tror inte min lever varit så nöjd med de mängder whisky som skulle krävas. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 LoCost-folket som brukar ha så mycket idéer? Börjar låta som en gnällig gube här nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag hade gjort ett nytt insug. kapa av så har du kvar spridarbiten och gör som det passar bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 (edited) Jag hade gjort ett nytt insug. kapa av så har du kvar spridarbiten och gör som det passar bäst. Det hade jag oxå gjort om jag haft en TIG och kunnat svetsa avancerade grejor (har ett synfel som gör att det inte är ngn idé att skaffa en TIG, märler det när jag svetsar vanligt stål med MIG/MAG). En annan sak är att jag inte vill lägga massor av tid (och PENGAR) på detta insug utan bara få en motor som funkar för shakedown och körning till riktiga motorn är byggd (vilket kan komma ta några år med min ekonomi). När den riktiga motorn byggs blir det ett riktigt plenum med trattar o tjofräs, delbart med mera. Edited January 28, 2013 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Tycker synfel kommer med ålder, på nått vis kommer man längre och längre ifrån det man sysslar med. Det är inte armarna som blir kortare för händerna är snart nedanför knäna när man släpar sig fram. / Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Luta motorn några grader till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 (edited) Luta motorn några grader till? Inte ett alternativ. Då kommer jag få problem med avgassidan när det ska till turbo. Och så skulle jag få bygga om torrsumpstråget igen... :P :banghead: Hade skiten varit av ett segare material hade man kunnat sandfylla, värma och bocka några grader... men icke. Edited January 29, 2013 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Kapa ut en rektangel runt spällhuset i plenumet, vänd 180° och svetsa dit igen. Med tanke på att du inte har en AC Tig-svets så lej ut svetsarbetet till en snäll byggkollega i regionen, med kap, rengöring och inpassningsjobbet gjort tar det inte lång tid att sy ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Kapa ut en rektangel runt spällhuset i plenumet, vänd 180° och svetsa dit igen. Med tanke på att du inte har en AC Tig-svets så lej ut svetsarbetet till en snäll byggkollega i regionen, med kap, rengöring och inpassningsjobbet gjort tar det inte lång tid att sy ihop. Låter ju faktiskt som en rimlig lösning. Ska undersökas. Får se till att spjället inte pekar för mycket uppåt också så det blir för mysko krök på röret in. Kanske går att komma åt bra nog för att se till att där inte sitter skit o grejor. Bra tänkt hur som helst... ganska självklart alternativ men ibland är de självklara sakerna svårast att komma fram till. :notworthy: :) Undras vad det kan finnas för folk inom 10 mil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Någon som kan TIG-svetsa alu som kan ta betalning i bananer, öl, fikabröd eller bild på bilen? Kanske vet du någon? :icon_bach: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ppgtony Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag kan hjälpa dig med det. jobbar i stenungsund så det är ju inte så långt. :) Hör av dig på SMS om det är intresant /Tony 0703 234324 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Jag kan hjälpa dig med det. jobbar i stenungsund så det är ju inte så långt. :)/> Hör av dig på SMS om det är intresant /Tony 0703 234324 Sweet! :) Hör av mig så snart jag besökt garaget. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Imorgon landar det med största sannolikt en grunka till drivlinan här... fyndade lite. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Diff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Säljaren var lite trött imorse... så grejorna åker med imorgon istället. Cliffhanger... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Ta-daa! Koppling! 3-skivig Tilton med rätt splines för BMW's ZF-lådda av den typen jag har. Bara körd runt kvarteret och för 3500:- var det en bra affär tror jag. Ska hålla för 1200Nm så något biffigare lär vi aldrig behöva. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Hmm det är ju nästan så man vill skruva upp den på väggen i finrummet istället:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Hmm det är ju nästan så man vill skruva upp den på väggen i finrummet istället:) Www.locost.bloggplatsen.se Lite så är det. :) Lätt är den också! 2-3 kilo kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Oj, nu får du bygga en motor så den där kopplingen är motiverad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Oj, nu får du bygga en motor så den där kopplingen är motiverad. Det kommer. Men först ska bilen i övrigt funka, och framför allt sådant som torrsump osv. Man vill ju inte rasa en en motor för 20-30 lakan pga taskig oljeförsörjning. Kopplingen var ju inte dyrare än en vanlig av lite bättre snitt, och det blir dumt att tillverka 2 olika svänghjul! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Gissa vad?! Har faktiskt varit i verkstan igen! 3 gånger till och med! Tog ett par vändor innan man kom loss och fick något egentligt gjort. Men… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Vad roligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Inga milstolpar. Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 En milstolpe är väl inlägget i sig sedan är det bara att värma upp svets och verktyg och rätt vad det är så är bygget på G igen, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 En milstolpe kommer bli antingen när motor/växellåda/kardan/slutväxel sitter i med fästen gjorda osv, eller när hjulupphängningarna sitter där. Enligt min bok alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Förresten… om någon besitter ett automat-svänghjul från en 7/9-serie med LH 2.4 betingad med ett rimligt pris så hojta gärna. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.