Jump to content

LinMP - 2/7 - nästa: drivlina sätts i ramen


Recommended Posts

Ascona-växeln är en helt annan längd på? Och vad kostar styrväxeln i sig? Splines? Utväxling på nya utväxlingen?

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En "snabb" Escortstyrväxel, 2.4varv stopp till stopp, kostar ca 1500 pix och då är den ny och fin. Dessutom är den ganska lättkortad med ytterhölje i plåt och kuggstång som är enkel att korta av, borra nytt hål och gänga.

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1332_1331&products_id=10620

Link to comment
Share on other sites

En "snabb" Escortstyrväxel, 2.4varv stopp till stopp, kostar ca 1500 pix och då är den ny och fin. Dessutom är den ganska lättkortad med ytterhölje i plåt och kuggstång som är enkel att korta av, borra nytt hål och gänga.

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1332_1331&products_id=10620

Kortas behöver den knappast göras då en 240-växel är precis lagom lång. Har för mig Escortväxeln är under 500 mm lång? 240-växeln är 585 mm och på några millimeter när perfekt.

Link to comment
Share on other sites

1500 gav jag för utväxlingen. jag förstod att du ändå skulle korta ner 240 kuggstången och ville ha nåt billigare alternativ. Men Fords är ju klart billigast och en beggad Ascona stång borde inte kosta så mycket

Link to comment
Share on other sites

Jag KANSKE behöver korta kuggstången 8-10mm. Kan vara så att det funkar utan kortning. Är Eskrot-växeln 565 är den för kort...Har 660mm C/C mellan bärarmsinfästningarna. Nu har ju Rallydesign förlängare... 80 eller 160mm. :P Insåg när jag kikade på bilderna att 240-växeln måste vara minst 660+ mm mellan kulorna,

Gällande Ascona-växlar så är det glest mellan dem på skroten. Det är väl Ascona B vi snackar om? Inte en enda i Västsverige.

Edit: Den kortare varianten på förlängare ger 80-100mm. Kan kanske funka.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Osså var det ju en sak till... när vi köpte länkhövvena (nu hemkomna och de ser bra ut) så insåg att de svtesändar de hade, engelsmännen, inte hade någon fläns för att underlätta infällning i bärarmasrören. SÅledes så insåg vi att vi ville ha bättre grejor och för att få det så blir det att göra själv. Så nu behöver vi en eller några järnbitar till i lämplig gängbar kvalisort.

Link to comment
Share on other sites

ett kanske bortglömt alternativ på styrväxel är en typ kadett E,Audi m,fl, där stagen sitter på mitten av styrväxeln. Det ger lite bumpsteer och är i bättre läge när man svänger för dåå är en vanlig inte i linje alls längre.

Link to comment
Share on other sites

Jag KANSKE behöver korta kuggstången 8-10mm. Kan vara så att det funkar utan kortning. Är Eskrot-växeln 565 är den för kort...Har 660mm C/C mellan bärarmsinfästningarna. Nu har ju Rallydesign förlängare... 80 eller 160mm. :P Insåg när jag kikade på bilderna att 240-växeln måste vara minst 660+ mm mellan kulorna,

Gällande Ascona-växlar så är det glest mellan dem på skroten. Det är väl Ascona B vi snackar om? Inte en enda i Västsverige.

Edit: Den kortare varianten på förlängare ger 80-100mm. Kan kanske funka.

Förlängarna är väl tillför att förlänga styrstaget även om dom benämt dom lte konstigt

Link to comment
Share on other sites

ett kanske bortglömt alternativ på styrväxel är en typ kadett E,Audi m,fl, där stagen sitter på mitten av styrväxeln. Det ger lite bumpsteer och är i bättre läge när man svänger för dåå är en vanlig inte i linje alls längre.

Har tidigare kikat på dessa... och det borde ju funka bra med mer fri placering av växeln som bonus. De snabbare utväxlingar jag sett är Vauxhall Nova, 2,5 varv. Det är väl Opel Corsa... och vad de har för växel vet jag inte.

Det känns som att det kan vara värt att köra på Sellholm-prylarna ändå för att få en lösning som är i stort sett bolt-on. Och då kan jag köpa växel senare och bygga med den jag har så länge. Torde finnas en drös begagnade dylika växlar i omlopp dessutom.

Förlängarna är väl tillför att förlänga styrstaget även om dom benämt dom lte konstigt

Kan nog vara så. Tyckte det var grov gänga dock... såg ut som något man skulle sätta i änden på styrväxeln.

Link to comment
Share on other sites

Dagens grillande och karvande resulterade i en färdig nedre framvagnsram. Tvärgående pinnarna är för styrväxeln. Var inte helt enkelt att komma åt att grilla fast inne i fästöronen.

post-361-0-97862600-1332280604_thumb.jpg

post-361-0-33896700-1332280607_thumb.jpg

post-361-0-47758500-1332280609_thumb.jpg

Sådan far sådan son. Farsguben och jag beställde ju länkhuvuden förra veckan. Men svetsändarna bidde det inget av. Nu bidde det. Fast vi får modifiera dem. Vi gillade inte de som fanns att köpa men insåg att det blev för jobbigt att skaffa stål, verktyg osv.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar onödigt komplicerat med egen ram för framvagnen.

Varför inte bara svetsa fästena direkt i ramen?

Det beror på om man vill kunna utveckla bilen. När jag är nöjd kommer det svetsas en permanent lösning.

Link to comment
Share on other sites

Ska förtydliga mitt tidigare inlägg lite; Hade jag kunnat CAD:a själv och dessutom vetat allt jag vet idag hade ramen sett annorlunda ut. Eftersom framvagnen i nuläget är en kompromiss av RC-rörelser, spårvidds-förändringar och mått på infästningarna etc. så är fäl risken att det inte blir optimalt för en race-bil. Så blir det kasst så får vi skaffa andra hjulspindlar (göra egna) och göra allt så rätt det bara går. :) Därav den lösa ramen för framvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Blev ca 3 timmar idag igen. Lite filande på hur svetsändarna ska svarvas till så de försänks in i bärarmsröret... svarvar ned 5 mm i en änden så de sicker in lite i rören och därmed får en något mindre hävarm och bättre stöd... fortfarande 2,5 mm gods kvar i den nedsvarvade delen. Rören gör vi inget med.

Farsguben hade kapat och slipat till två stag till för triangulering mot framvagnen. Snart inte mycket otriangulerat kvar. Målet är noll förstås. Har oxå börjat passa in övre bärarmsinfästningarna.

Önskar tips på lämpligt rör mellan plastbussning/bult i nedre nedre bärarmsinfästningarna. 12 x 1 mm i hårt material, gärna rosfritt borde vara bra... var köpa? Behöver väl en meter eller så.

post-361-0-90688200-1332796307_thumb.jpg

Staus vid avslut idag.

Link to comment
Share on other sites

Naä... röret ska vara 10mm invändigt. M10 12.9-bultar borde hålla. Blir så lite bussnings-material kvar annars. Så det som det länkades till verkar ju bra. Nu återstår M14-skruv + mutter för länk-hôvvena.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker även på röret med bara 1 mm gods, Det är ju röret du klämmer med bulten mellan fästöronen. Inte orolig att det stukas och bulten släpper? Risken också att det äter in sig i örat med tiden kanske.

Link to comment
Share on other sites

Att M10 inte skulle hålla ser jag för otroligt iom. Saab 99/900 har spindellederna monterade med 2 x M10 i 8.8 kvalitet. Dessutom med så liten delning att både skuvning och brytning lätt uppstår.

Röret blir placerat såhär: Genomgående bult, röret mellan 2 brickor. Röret pressas i bärarmen i vilken 2 bussningshalvor i Delrin sitter. M10:orna dras med ca 50 Nm vilket inte borde deformera röret utan bara hålla det stilla så bussningen snurrar utanpå röret. Allt slipas in så det blir minimalt spel mellan rör/bussning och brickor/bussning.

Kollade lite skruv jag har från div bilar och skruven för stora bärarms-bussningen i bakvagnen på 240 är M12 i 10.9 så M10 i 8.8 eller bättre borde hålla. På en 245:a kan ju varje bärarms-bussning bära kanske 600kg. Dvs. en hel sjua.

Ska ändå kolla med SFRO innan jag köper ngt dyrt. Har inte bestämt vem vi ska använda riktigt än... vem tror ni mest på av Luigi de Barone, Uno Germsjö eller Peder Landberg?

Link to comment
Share on other sites

Har själv försökt att få tag i Peder Landberg för lite råd under bygget jag bor i Halmstad så det är inte så långt men inte fått tag i han på hela vintern.

Då får det nog bli någon av de andra...

Link to comment
Share on other sites

När jag besiktigade på SFRO så skulle det vara M12 på bakvagn och inget annat.Men fram har jag M10 8,8

Trots att som t.ex. min bakvagn Opel Ascon har M10 10,9 original.

Och absolut inga 12,9 då de är mest för dragande kraft och inte tvärkraft enligt SFRO.Andreas Wilson.

M12 8,8 blir kanon för de är sega och spricker inte så lätt heller.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Fram är det gjort med 10 mm hål. Så om man kan behålla det som det är så är det bra. Vår pelarborrmaskin orkar inte riktigt större borr än 10mm heller.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

bultarna är 9,8mm så risk för spel.

Medveten om detta. Tyvärr blir det ju svårt att lösa en innerhylsa med tillräcklig precision. Har lite idéer... Funkar det inte får det bli en V1.1

Tanken är ju att köra shakedown på några banevent där det inte finns krav på registrering eller vagnbok. Då lär man upptäcka vad man får ändra innan SFRO-2.

Link to comment
Share on other sites

man kan köpa 10mm rundstång i lämpligt material. Jag köpte rostfritt till stötdämparna o gänga det.Minns inte kvaliten rakt upp o ner men en av de vanligaste var det.

Link to comment
Share on other sites

Vanligt axelstål tänker du nog på. Fanns tom. på Clas O förr. Motsvarar nog 10.9-skruv ungefär i stålkvalisort. Har lite sådant jag tänkt använda i pedalstället.

Link to comment
Share on other sites

Axelstål brukar kallas silverstål men jag var på en vanlig järngrossist och köpte som rundstång men är jämnt och fint som axelstål. Silverstål är mkt dyrare.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Vanlig rundstång motsvarar väl kvalisorten hos konstruktionsstål... dvs. ss235? Borde iofs vara bra nog. GBG Handelsstål har den varianten... fast inte rostfritt. Man får köpa 6 meter. Får väl tillverka en grind eller nåt' av det som blir över. :D Axelstål är inte särskilt dyrt det heller. Tror jag såg 90:- + mums för en meter sist jag kollade. Går ju inte åt så mycket. Vi får se. :)

Just nu ligger fokus på att få till helheten, så får vi fila på detaljerna senare. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Eller ta Saab 99/900 bult till främre spindelleden o svarva ner till 10mm, den är ju 11 mm med M10 gänga, den ogängade delen är 50 mm lång + 20 mm gänga. 8.8. Saab nr 8990012, men finns även på Meca för 50 kr paret 1215-31000

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Eller ta Saab 99/900 bult till främre spindelleden o svarva ner till 10mm, den är ju 11 mm med M10 gänga, den ogängade delen är 50 mm lång + 20 mm gänga. 8.8. Saab nr 8990012, men finns även på Meca för 50 kr paret 1215-31000

Frågan är väl om det går att spänna fast skruven bra nog i chucken... och man kommer läskigt nära chucken med stålet. Har nog ett par dylika liggande.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl om det går att spänna fast skruven bra nog i chucken... och man kommer läskigt nära chucken med stålet. Har nog ett par dylika liggande.

Det går ju att svarva den från två håll om du inte vill gå nära chucken. Sätt den med gängan inne i chucken först och svarva av närmast under bultskallen, inga problem iom att bulten är 11 mm så skadar du inte gängan, sen vänder du på den och borrar ett dubbhål i änden spänn sedan fast den i bultskallen och svarva.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det händer inte så mycket just pga. jobb och att växellådan är i Åsbro hos Peter Schmidt för att bli volvo-vänlig. Så ngt rullande chassi till festivalen blir svårt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...