Nallemannen Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 (edited) Jag bokade och fick en vanlig import reg besiktning vilket resulterade i att jag fick betala 6000 tusen förra tisdagen när vi gjorde besiktningen. Igår ringde han och frågade va jag hade för material i bilen... jag sa att ramen va av metall, sidorna aluminium och nos och skärmar va av glasfiber. Det va det som va problemet, han viste inte va glasfiber va för något... Ska tillägga att det va 3e gången han ringde och frågade va han skulle mata in i datorn. Nu är han 80% klar me inmatningen i datorn!!!! Så vi får se vad han ringer om idag... :( Så gör som krolleg skrev i slutet, så går det nog bättre och blir billigare! Lycka till! Så den korta versionen på din fråga. Ansökan om enskillt godkännande måste göras före "reg besiktningen" detta är för att besiktningen skall ha ett ärende från TS att jobba mot. Och när du bokat tid säg att du ska boka tid för enskillt godkänande besiktning, för att slippa att dom bokar in dig på regbesiktning å så får du stå å krångla när du väl är på plats. Edited May 29, 2012 by Nallemannen Quote
Elken Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Hej! Har jag förstått det hela korrekt: 1. Jag ska inte göra en registrerings besiktning. Jag ska göra en "enskilt godkännande besiktning"? 2. Ansökan om enskilt godkännande ska göras före enskilt godkännande besiktning för att man ska ha ett ärendenummer? 3. Jag kan inte boka tid för enskilt godkännande besiktning innan ansökan om enskilt godkännande är gjord, för ärendenummer måste uppges i samband med tidsbokning? 4. Det hela blev mycket krångligare (och dyrare) än förut? Mvh Thomas Quote
Krolleg Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Hej! Har jag förstått det hela korrekt: 1. Jag ska inte göra en registrerings besiktning. Jag ska göra en "enskilt godkännande besiktning"? 2. Ansökan om enskilt godkännande ska göras före enskilt godkännande besiktning för att man ska ha ett ärendenummer? 3. Jag kan inte boka tid för enskilt godkännande besiktning innan ansökan om enskilt godkännande är gjord, för ärendenummer måste uppges i samband med tidsbokning? 4. Det hela blev mycket krångligare (och dyrare) än förut? Mvh Thomas 1: japp 2: Ja 3: Du kan boka tid men du måste ha gjort pappers ansökan om enskilt godkännande innan besiktningen enskilt godkännande börjar. 4: Japp Quote
Elken Posted May 30, 2012 Posted May 30, 2012 Hej! Sådär ja, nu är ansökan besiktningen bokad. Lite lång väntetid, men blir det inge strul borde jag ha skyltarna hemma till Power Meet =) Gunnar fick jag inte tag i. Ska prova igen imorgon. Är det någon som har ställts inför dilemmat att transportstyrelsen/bilprovningen inte anser att en Super seven replica är ett amatörbyggt fordon eftersom det (som i mitt fall) delvis är köpt som byggsats av MK sportscars? Hur ska man hantera den frågan om man ställs inför den? Jag antar iofs. att den enda som skulle kunna anse att det inte är "byggt" utan endast ihopmonterat är en pappersvändare på Transportstyrelsen som själv bara byggt möbler från IKEA som största utmaning. Men, jag har hört att det har hänt... Mvh Thomas Quote
Krolleg Posted May 30, 2012 Posted May 30, 2012 Hej! Sådär ja, nu är ansökan besiktningen bokad. Lite lång väntetid, men blir det inge strul borde jag ha skyltarna hemma till Power Meet =) Gunnar fick jag inte tag i. Ska prova igen imorgon. Är det någon som har ställts inför dilemmat att transportstyrelsen/bilprovningen inte anser att en Super seven replica är ett amatörbyggt fordon eftersom det (som i mitt fall) delvis är köpt som byggsats av MK sportscars? Hur ska man hantera den frågan om man ställs inför den? Jag antar iofs. att den enda som skulle kunna anse att det inte är "byggt" utan endast ihopmonterat är en pappersvändare på Transportstyrelsen som själv bara byggt möbler från IKEA som största utmaning. Men, jag har hört att det har hänt... Mvh Thomas Så länge motor, vxl låda å lite sånna stora saker är köpta på annat håll har jag aldrig hört att det varit något problem. Har hört vissa som dom varit lite kinkiga mot när helt kit med ALLT är köpt från en tillverkare, men för att ytterligare späda på att DU byggt så äre bara att berätta alla anpassningar m.m du fått göra om det blir nått problem. För jag misstänker att MK är som de flessta engelska saker det funkar men lite handpåläggning måste det allt vara Quote
Elken Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Hej! Sitter och plockar ihop de handlingar som ska med på reg. bes. imorgon. Klockan 07.00 ska jag inställa mig i Gävle för förkunnande av domslut =) Jag håller tummarna, för att jag kan sova inatt... Mvh Thomas Quote
Elken Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Hej! 3st anmärkningar: Byte blingers fram, märkta E12 (tydligen motorcykel bak), lite klantigt av mig. Sätta på ett skydd på en vass kant på instrumentåanelen Stansa om chassienummer. Lätt åtgärdade saker, överlag mycket nöjd! Mvh Thomas Quote
Elken Posted July 2, 2012 Posted July 2, 2012 Hej! :racesmile: MÅÅÅÅÅÅÅL!!!!!!!!!!!!!!!! Regbesiktning OK, försäkring tecknad och bilen är påställd. Sen var det kalasväder i Fagersta idag så det blev 20km smyga runt (nästan bara smyga ivarjefall). Satan va kul det är! Mvh Thomas Quote
Elken Posted July 3, 2012 Posted July 3, 2012 Hej! Bilder, okej. Jag får ta några och visa upp hur skapelsen ser ut. Återkommer senare idag. Mvh Thomas Quote
Elken Posted October 12, 2012 Posted October 12, 2012 Hej! Sådär, nu börjar det kännas som första sommaren är avverkad och man har hunnit känna lite på bilen. Reflektioner efter första sommaren är: Faan va det har regnat denna sommar. Har ivarjefall hunnit med ca 70Mil vilket får anses vara OK. Vinterna uppdateringar har redan börjat, först ut blir att byta bakdiff till en Ford 7" 3.92 LSD (har 3.62 utan LSD nu). Till det blir det ju bultade axlar och skivbromsar istället för trummor. Beställde DS3000 belägg bak redan nu för det var ca 2mån leveranstid, tillverkning på beställning bara. Bromsok blir sierra original. Antingen köper jag biltemaok och letar på en bygel någonstans som jag renoverar upp, eller försöker hitta kompletta nyrenoverade begagnat. Så, jag har alltså en 7" diff med insticksaxlar, hubbar mm, d.v.s. allt som sitter mellan höger och vänster hjul till salu om någon är intresserad till sitt bygge. Som sagt, 70mil efter renovering så det är fräscht. I övrigt så ska jag köpa en lite kortare styrväxel. RD har en 2,7varvs som jag ska korta ner så får vi se hur det blir. I övrigt blir det bara småsaker och sedan till sommaren så ska det på r-däck och jag är redo för mitt första banpass någonsin =) Mvh Thomas Quote
Elken Posted December 9, 2012 Posted December 9, 2012 Hej! Lite uppdateringar: Håller på och byter Diff till en 3.92 LSD och byter ut trumbromsar till skivor. Nya Doningar: DS3000 belägg, brembo slitsade skivor och nya original sierra ok. Gamla diffen borta och nya på väg dit: Nu behövs bara lite småsaker innan det är klart, handbromsvajrar och navmuttrar (heter det så?). Om någon vet vart man hittar dessa muttrar är jag tacksam (typ M22x1,5 en höger- och en vänstergängad). Mvh Thomas Quote
tpau Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Nu behövs bara lite småsaker innan det är klart, handbromsvajrar och navmuttrar (heter det så?). Om någon vet vart man hittar dessa muttrar är jag tacksam (typ M22x1,5 en höger- och en vänstergängad). Autoexperten säljer nya hjullagersatser ink muttrar för anständiga priser. /Torbjörn Quote
Elken Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Hej! Nya doningar: Även nya belägg fram och bak, dessa ska väl inte jag kunna matta ut i första taget? DS3000 både fram och bak. Nya bromsslangar till bakoken måste inhandlas. Stålomspunna med banjokoppling till oket. Tips på bra priser? Sedan har det blivit ny bränsleretur och lite omplacering av bränslepump samt filter. Pumpinloppet sitter nu i samma nivå som botten på tanken så pumpen ska slippa suga bränslet "uppåt", det ska visst vara bättre. Nu är det isärplockning av styrväxel som gäller. RD 2,7 varvs sierraväxel ska i istället för 4,5varvs originalutväxling. Det skiljer en hel del i längd, så originallängden ska reduceras med 230mm (711mm-481mm), och sedan gängas invändigt. Frågan är bara hur man får ur piniondrevet ur styrväxeln, så man kan dra ut kuggstången. Ska denna plåtbricka gängas ur eller? Mvh Thomas Quote
Thomas Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Mycket snyggt. Hur är beläggen när de är kalla? Quote
Morty Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 (edited) Jag kör Ferodo DS3000 sedan tre år tillbaka och de fungerar bra även kalla. Edited January 8, 2013 by Morty Quote
Elken Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Hej! Enligt de som "kan bromsar" så ska dessa vara helt OK även kalla. Betydligt bättre friktionskoefficient när dom är kalla, och det blir bara bättre ju mer man går upp i temperatur, till en gräns förstås. Jag tror inte jag mäktar med att överhetta dessa ivarjefall...=) Mvh Thomas Quote
Elken Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Hej! Uppdatering: Efter tips på forumet så snidade jag till ett överblivet aluminiumrör i bästa plåtslagaranda till detta konstverk/verktyg: Användandet av verktyget ovan resulterade i följande: Och vips! så var pinjondrevet ur. Härligt! Jag bråkade en hel del med aluminiumpluggen med haknycklar och försökte knacka runt den med dorn o.s.v. men detta funkade kalas! Jämförelse med den nya: Nu återstår att korta kuggstången 230mm samt att borra samt gänga M14x1,5 inv. Mvh Thomas Quote
Gerhard Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Dom brukar vara sega, man vill ju inte att den skall gå tvärt av. Själva kuggarna är möjligen ythärdade. Men det är inte där man kortar den. Quote
Elken Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Men, är inte kuggstången härdad ?? Som Gerhard säger, den delen som ska kapas är inte härdad så det ska inte vara några problem. Däremot är det härdat på slitytorna, d.v.s. i "kuggdelen". Mvh Thomas Quote
Rikard Larsson Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Även Volvo 240 går bra att borra och gänga i ändarna. Quote
Elken Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Hej! Första livet på länge i denna tråd. Just nu ligger tankarna på en enkel turbokonvertering i bilen. Det kommer med stor sannolikhet bli ett rejält snikbygge men jag ska kosta på ett vettigt sprut (troligtvis ej MS) som man aldrig kommer växa ur. Troligtvis blir det PPF som får mappa, och mappning ska senast ske innan vintern. Det betyder att det kanske inte blir någe åka av alls denna sommar vilket såklart är synd, men tiden finns helt enkelt inte. "So far" så ligger planerna på att göra en adapter på original grenrör till en TD04 15T (#6 avg), en intercooler i fronten samt bygga om insuget lite för att få ihop det. Eftersom det är trångt innanför noskonen kommer det inte att få plats, utan jag kommer få kapa ur sidorna på noskonen där 90graders böjarna sitter på IC. Rören kommer komma ut och sedan så snabbt som möjligt (före huv) försvinna in igen. Jag tror faktiskt det kommer se rätt fräckt ut...=) En häpnadsväckande sak jag upptäckte: då jag har ett "207" block, vilket är ett utbytesblock till 205 och satt i de senaste insprutningsbilarna, så förutsatte jag att på den plats där oljereturen från turbobilarna sitter bör det se likadant ut...men icke. 205 och 207 blocken skiljer sig åt här...tyvärr. Jag får svetsa i tråget istället. Lite bilder: Större får inte plats, 3" tjock vilket också det är max. Bara avsågat än så länge och kommer sättas upp i fräsen och planas på båda sidorna. Tanken är att använda original fuelrail (bara flytta BTR). På stosarna svetsas 90" böjar i 3mm aluminium, sedan kommer jag köra plenumet i RF med en kort siliconslank mellan. Med vänlig hälsning Thomas Quote
Elken Posted March 12, 2014 Posted March 12, 2014 Hej! Inte går det fort heller, men nånting händer i garaget. Idag byggde jag en "kollektor" till adapterröret som ska sitta mellan original grenrör och turbo. Tycker själv det gick ganska bra, även om jag kanske körde lite varmt på ett par ställen så ser det riktigt hyfsat ut. Får förmodligen hem flänsen mot grenröret denna vecka så jag behöver bara få tag i en liten turbo så kan röret byggas färdigt. Sitter T25 fläns på adapterröret, så en GT17 eller en liten TD04 skulle bli kanon, nån som har en liggandes? Med vänlig hälsning Thomas Quote
steel Posted March 13, 2014 Posted March 13, 2014 (edited) Ett tips angående intercoolern, kolla på KL Racing de har med bakåtanslutning. Du slipper de ganska dyra 90 graders slangarna plus att du säkert får plats med en lite större IC. Har en TD04 14t liggandes, är nog en annan fläns IOFS men å andra sidan har jag downpipe till. Va Fan du bor ju i Fagersta !!! Mvh Pär Edited March 13, 2014 by steel Quote
Elken Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Ett tips angående intercoolern, kolla på KL Racing de har med bakåtanslutning. Du slipper de ganska dyra 90 graders slangarna plus att du säkert får plats med en lite större IC. Har en TD04 14t liggandes, är nog en annan fläns IOFS men å andra sidan har jag downpipe till. Va Fan du bor ju i Fagersta !!! Mvh Pär Hej! Tyvärr passar de med bakåtanslutning ännu sämre då jag antingen måste placera IC så högt att slangarna går över kylare (vilket inte funkar) eller en väldigt smal kylare. Jag har redan IC så jag kör på den jag har, det blir nog bra... En 15T #5 är på väg med post till mig. Tyvärr är det egentligen ett alldeles för litet avgashus på dessa, bara 5 cm2 och jag skulle gärna kört med 7cm2 eller mer, men det är nog så att det blir lättare att regga med ett litet avgashus. Man måste ju ha möjlighet att uppgradera nån gång =) Vafan, du bor ju i Smedjebacken...=) Med vänlig hälsning Thomas Quote
steel Posted March 15, 2014 Posted March 15, 2014 Ok, man får fila dit så det passar. Kolla på Ebay där finns det lösa avgashus till Td04 i de flesta utföranden. Jag köpte 19T turbinhus med turbin och renoveringssats för runt 1300 kr. Har en TD04 med 7:ans vinklade hus som ska byggas om. Vi får ha garage besök till våren och sparka på lite däck. Fö finns det ytterligare en kille på ditt jobb som bygger 7:a. Mvh Pär Quote
Elken Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 Hej! (om)bygget går framåt. Turbo är beställd och oljereturen är svetsad i tråget. Körde med 19mm rör så det är 17mm invändigt vilket bör vara mer än tillräckligt. Har även fått färdigt adaptern mot grenröret och rivit hela elsystemet som tidigare fick ett skatbo att se välorganiserat ut... Kommer nu att bygga på en Saab 9000 relä/säkringsbox i motorrummet istället för att ha allt bakom panelen vilket kommer underlätta en del om man stöter på något elfel. Jag har i två års tid irriterat mig på den fladdriga instrumentbrädan och svetsade ett vinkeljärn som förstärkning och skruvade från panelens framsida, blev kanonbra! Nu är det stadigt värre... Någon som vet vad det är för gänga på oljetryckskontakten? Tänkte ta ut olja till turbon därifrån och behöver en Y koppling. Funkar det att ta vatten till turbon från insuget (som går till värmepaket original) och låta vattenreturen från turbon gå till vattenpumpen? Några bilder: Med vänlig hälsning Thomas Quote
Elken Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 Fö finns det ytterligare en kille på ditt jobb som bygger 7:a. Mvh Pär Jasså? Föressten, hur vet du vart jag jobbar?!? =) Med vänlig hälsning Thomas Quote
steel Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 Man är väl allvetare , synsk oxå för den delen. Borde funka med uttaget till värmepaketet, är ju bra flöde där. Returen är det väl bara att se till att det inte är något mottryck. 1/8 npt tror jag, kolla i biltemakatalogen, står där. Mvh Pär Quote
Thomas Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 1/8 27 nptf även kallad 1/8 nptf 27 gängor per tum = fingängad (f) Quote
Elken Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 1/8 27 nptf även kallad 1/8 nptf 27 gängor per tum = fingängad (f) Hej! Tackar! Med vänlig hälsning Thomas Quote
Elken Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Hej! Turbo på plats, fick bygga om grenröret lite men det var en småsak. Ser ut som oljereturen kommer gå i ca 10 graders vinkel ut. Köpte även avgasfläns så nu blir det till att snickra 2,5" främre rör i rostfritt. Med vänlig hälsning Thomas Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Om du vill kan du ganska enkelt vrida lagerdelen på turbon så oljereturen går rakt ner. Quote
Elken Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Hej! Jodå, det känner jag till, turbon är ju avsedd för att monteras 180 grader vriden i saab 9-5 så det blev till att slipa ner styrstiften och vrida både lagerhus och kompressorhus för att få returen nedåt. Anledningen att jag nämnde returen var för att jag var lite orolig för att grenröret och flänsen skulle bli i vägen för returen så jag var tvungen att vrida undan lagerhuset för mycket, men upp till 15 grader ska tydligen funka bra har jag förstått. Med vänlig hälsning Thomas Quote
Elken Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Hej! En liten uppdatering innan "sommaruppehållet". Mekaniskt sett typ färdigbyggt. Nästan. Återstår avgassystem bara, känns som en väldigt smal sak. här kommer lite bilder för den som är intresserad: Nu är det spridare, BTR och ett sprut som saknas sen kan man vrida på nyckeln igen =) Målsättningen är att ha det mappat och klart (reggat?) till tidigt nästa vår. Med vänlig hälsning Thomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.