Jump to content

Locost Motor


Vestax

Recommended Posts

Hej!

I sann locost anda borde väl diesel vara populärare? Detta är första gången då bensinmotorer står för mindre än hälften av ny försäljningne. Det låter ju mycket bra!

Men varför ser man så lite diesel i locost? Är det för det inte finns några roliga alternativ? Man borde få halva bränslekostnaden även om man inte kör så mycket. Dessutom så tar turbo ljudet över "traktor ljudet" Visst är Pinto ett riktgit locost alternativ men disel borde vara ännu mer locost!

Hade varit bra med nått man kan koppla på Typ9 lådan.

Jag vet att Peugot 405 eller vilken modell det nu var satt i sierran oxå. Det låter inte som nått kul alternativ. Men det har hänt mycket med dieseln. Tekniskt sett så är ju dieseln överlägsen bensinmotorn.

Jag planerar att göra många mil i min seven så visst blir det pengar att spara men famför allt vore det intressant att bygga en sportbil med diesel! Annorlunda men ändå väldigt rätt!

Den ska ju vara väldigt lätt och liten precis som de önskemål man har på bensinmotorerna.

Effektmässigt behöver man inte ha så mycket, Dieseln har ju ett mycket jämnare effektregister, den drar ju från botten och upp.

Har ni några ideér och synpunkter?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Esterna kör ju diesel.... kolla racetech.ee så finns det en gul en. VAG har ju ett gäng TDI som börjar komma till åren och därmed LOCOST :) visserligen

krävs troligen en adapterplatta som väl blir mindre locost :( Tittar man på banracing med dom stora pojkarna så liggar ju dieslarna gott å väl i topp...

Så att som bruksbil/glassätare så lär det nog funka, köra på strippen njaää

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vill man åka "Billigt" så kan jag rekomendera cykel. Är det för jobbigt kan man skaffa moped, vilket förmodligen är bekvämare och mer praktist också. Gillar man att åka riktit fort men saknar typ 5mille har garage men inget mc kort. Bygg en locost för under 200 lopper och kör 8or runt det mesta med världens största flin och en och anna gråsparv mellan tänderna "he he".

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del små dieslar till båtar och motorredeskap som inte är så stora och tunga också. Kubota har några små fyror och treor har jag för mig. äve Yanmar har det. Dom har funnits ganska länge på marknaden och det borde gå att få tag på någon sådan nästan gratis. Det borde gå att kombinera en sådan med insprutningstekniken från bilindustrin men jag undrar om det är värt besväret. Känns som en Hoj-motor passar bättre om man vill få ut så mycket som möjligt, till så liten kostnad som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja där sa du nått. Ja har en utombordare V6 2 takt 2 liter liggande på 150 hk. de skulle inte vara några problem att använda den till en mindre bil, lätt + inte alls stor. skulle va roligt med en 2 taktar bil + den är säkert ruskit lätt att få upp i mer effekt, tänk ett riktigt avgassystem som är avstämt till den motorn den skulle säkert lämnat en bra bit över 220hk bara med ett avstämt avgassytem. O så gött ljud i en V6 2 taktare när den drar på ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt på sådana tok grejor också. Gissar att man skulle få problem med kylningen så metanoldrift skulle kunna vara ett bra allternativ. Höjer man kompet och monterar glödstift så blir det snudd på diesel också, borde gå att krama ut hejdlöst med kus ur ett sådant bygge utan överladdning Hi Hi Hi.

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt också funderat eh hel del på båtmotor v6 2-takt...

Saab 2-t v4orna låter ju som att dom gör ungefär 300kmh på rakan på tex kinnekulle, när man i själva verket kan springa ifrån dom i accet...

De problem som jag ser:

Kylning... går nog att lösa med ordentligt dimensionerat kylsystem.

Stående montering... motorn är byggd för att ha veven vertikalt och det kan bli problem med smörjning då man lägger den ner.

Annars hade en perfekt setup varit: 200hk v6 2-takts hästar fram med kardan till transaxel med integrerad koppling bak.

Det enda tråkiga hade varit att man luktat moped efter varje tur + att det ryker som ett pappersbruk...

Link to comment
Share on other sites

Saab 2-t v4

Saab 2-t v4 är en omöjlig kombination eftersom V4 motorerna kom efter att 2T börjat fasas ut.

Men skit samma jag tror alla fattar vad du menar "24-seven"

Vi har en dylik 2T skapelse i familjen jag brukar ta en runda med ibland och jag kan meddela

att det är inget att fundera på att stoppa i en seven. Motorn är så liten och smidig att man kan ta

den under armen och knalla iväg, men den har vridmoment som en röjsåg.....

Jag har bättre bottendrag i min åkgräsklippare tror jag...

Erik Carlsson på taket hade gott med mos i de sista 2-t saabarna som han tävlade med men de

fick riva motorerna och pressa den delade vevaxeln rät med korta och jämna intervall i en

jigg för att den skulle gå som tänkt utan att rasa.

Jag gillar annorlunda tänkande och skulle tycka det var kul om någon byggde 2-t men ta

något annat än en Saab då :)

Klickbar bild på monstret:

th_45796_saab4_133_122_227lo.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att man kan lägga ner dom.

Jag har inte rivigt ner så många men det brukar vara liknande tätningar i båda ändar, dessutom smörjs dom flesta med den oljeblandade bensinen. Nya förgasare lär det väl bli hur som, tex evinrudefuggarna är riktigt primitiva,en båtmorot går inte så bra på låglast :-)

Lätta är dom en 150 hästars powerhead kan inte väga 30 kg ens, eller?

/janne

Link to comment
Share on other sites

Kom och tänka på en sak helt appropå!

Jag känner en kis som körde sidvagns hoj i början av 90 talet. Har för mig att motorn kallades isr yammaha. Det var i princip en fabriks 500cc 2 taktare som var ännu mer vässad en 2hjulingarna. Det var endå skapligt med botten i den men det var mera av ketschup effekt. Hur som var motorn otroligt lätt och stark. Jag vill minnas att han sköt en kolv utan att märka det till en början, först när han blev från åkt på rakorna märktes effektförlusten. Det borde alltså funka med 2takt i en 7a. Häftigast vore en v8, Ryser vid tanken på när dom körde F1 med V8or på riddarfjärden. Jag tror inte att det blir några problem med förgasarna. Motståndet av vattnet är orsaken att det upplevs som om båtar har sämre lågfarts egenskaper. Märks tydligt om man tar en 4 taktare typ Honda 75 (med förgasare)och jämför med lika stor 2t. Största skillnaden är väl att 2taktaren är klart mycket rappare drar mer soppa och har oroligare (sportigare) tomgång. Hondan är en konverterad bilmotor. Hur var det nu någon sa, "en riktig motor tänder varje gång". :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...