Vestax Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 Hej! I sann locost anda borde väl diesel vara populärare? Detta är första gången då bensinmotorer står för mindre än hälften av ny försäljningne. Det låter ju mycket bra! Men varför ser man så lite diesel i locost? Är det för det inte finns några roliga alternativ? Man borde få halva bränslekostnaden även om man inte kör så mycket. Dessutom så tar turbo ljudet över "traktor ljudet" Visst är Pinto ett riktgit locost alternativ men disel borde vara ännu mer locost! Hade varit bra med nått man kan koppla på Typ9 lådan. Jag vet att Peugot 405 eller vilken modell det nu var satt i sierran oxå. Det låter inte som nått kul alternativ. Men det har hänt mycket med dieseln. Tekniskt sett så är ju dieseln överlägsen bensinmotorn. Jag planerar att göra många mil i min seven så visst blir det pengar att spara men famför allt vore det intressant att bygga en sportbil med diesel! Annorlunda men ändå väldigt rätt! Den ska ju vara väldigt lätt och liten precis som de önskemål man har på bensinmotorerna. Effektmässigt behöver man inte ha så mycket, Dieseln har ju ett mycket jämnare effektregister, den drar ju från botten och upp. Har ni några ideér och synpunkter? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 Esterna kör ju diesel.... kolla racetech.ee så finns det en gul en. VAG har ju ett gäng TDI som börjar komma till åren och därmed LOCOST :) visserligen krävs troligen en adapterplatta som väl blir mindre locost :( Tittar man på banracing med dom stora pojkarna så liggar ju dieslarna gott å väl i topp... Så att som bruksbil/glassätare så lär det nog funka, köra på strippen njaää /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 Vill man åka riktigt billigt så kan den här vara ett alternativ, till diesel. http://www.fresh99.com/fred-flintstone-car.htm /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Volvos D5:a är ju intressant men är dyr. Mondeos TDI borde ju vara bolt-on på typ 9!? Den borde man väl hitta billigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 Vill du använda VAG:s 1,9 TDI som det finns en uppsjö med, så har Tiger Sportscar i Holland en special sprängkåpa som passar till Fords T9 växellåda. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
24-Seven Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 En diesel som är i närheten av de prestanda man vill ha i en seven är TUNG och DYR, skall man köra riktigt locost är det nog gräsklipparmotor som gäller ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 Vill man åka "Billigt" så kan jag rekomendera cykel. Är det för jobbigt kan man skaffa moped, vilket förmodligen är bekvämare och mer praktist också. Gillar man att åka riktit fort men saknar typ 5mille har garage men inget mc kort. Bygg en locost för under 200 lopper och kör 8or runt det mesta med världens största flin och en och anna gråsparv mellan tänderna "he he". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krullert Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 (edited) Vet inte vad han kallas men han är svensk och kör skodapickis. 1,9 TDI motorn hade runt 63hk eller nåt sånt. Nu laddar han 2bar + och över 220hk tror jag :D är nog fint vrid också :) Edited November 16, 2007 by Krullert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 Det finns en del små dieslar till båtar och motorredeskap som inte är så stora och tunga också. Kubota har några små fyror och treor har jag för mig. äve Yanmar har det. Dom har funnits ganska länge på marknaden och det borde gå att få tag på någon sådan nästan gratis. Det borde gå att kombinera en sådan med insprutningstekniken från bilindustrin men jag undrar om det är värt besväret. Känns som en Hoj-motor passar bättre om man vill få ut så mycket som möjligt, till så liten kostnad som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted November 17, 2007 Share Posted November 17, 2007 Ja där sa du nått. Ja har en utombordare V6 2 takt 2 liter liggande på 150 hk. de skulle inte vara några problem att använda den till en mindre bil, lätt + inte alls stor. skulle va roligt med en 2 taktar bil + den är säkert ruskit lätt att få upp i mer effekt, tänk ett riktigt avgassystem som är avstämt till den motorn den skulle säkert lämnat en bra bit över 220hk bara med ett avstämt avgassytem. O så gött ljud i en V6 2 taktare när den drar på ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted November 17, 2007 Share Posted November 17, 2007 Jag har tänkt på sådana tok grejor också. Gissar att man skulle få problem med kylningen så metanoldrift skulle kunna vara ett bra allternativ. Höjer man kompet och monterar glödstift så blir det snudd på diesel också, borde gå att krama ut hejdlöst med kus ur ett sådant bygge utan överladdning Hi Hi Hi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
24-Seven Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Har faktiskt också funderat eh hel del på båtmotor v6 2-takt... Saab 2-t v4orna låter ju som att dom gör ungefär 300kmh på rakan på tex kinnekulle, när man i själva verket kan springa ifrån dom i accet... De problem som jag ser: Kylning... går nog att lösa med ordentligt dimensionerat kylsystem. Stående montering... motorn är byggd för att ha veven vertikalt och det kan bli problem med smörjning då man lägger den ner. Annars hade en perfekt setup varit: 200hk v6 2-takts hästar fram med kardan till transaxel med integrerad koppling bak. Det enda tråkiga hade varit att man luktat moped efter varje tur + att det ryker som ett pappersbruk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 (edited) Saab 2-t v4 Saab 2-t v4 är en omöjlig kombination eftersom V4 motorerna kom efter att 2T börjat fasas ut. Men skit samma jag tror alla fattar vad du menar "24-seven" Vi har en dylik 2T skapelse i familjen jag brukar ta en runda med ibland och jag kan meddela att det är inget att fundera på att stoppa i en seven. Motorn är så liten och smidig att man kan ta den under armen och knalla iväg, men den har vridmoment som en röjsåg..... Jag har bättre bottendrag i min åkgräsklippare tror jag... Erik Carlsson på taket hade gott med mos i de sista 2-t saabarna som han tävlade med men de fick riva motorerna och pressa den delade vevaxeln rät med korta och jämna intervall i en jigg för att den skulle gå som tänkt utan att rasa. Jag gillar annorlunda tänkande och skulle tycka det var kul om någon byggde 2-t men ta något annat än en Saab då :) Klickbar bild på monstret: Edited November 22, 2007 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Jag tror nog att man kan lägga ner dom. Jag har inte rivigt ner så många men det brukar vara liknande tätningar i båda ändar, dessutom smörjs dom flesta med den oljeblandade bensinen. Nya förgasare lär det väl bli hur som, tex evinrudefuggarna är riktigt primitiva,en båtmorot går inte så bra på låglast :-) Lätta är dom en 150 hästars powerhead kan inte väga 30 kg ens, eller? /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Kom och tänka på en sak helt appropå! Jag känner en kis som körde sidvagns hoj i början av 90 talet. Har för mig att motorn kallades isr yammaha. Det var i princip en fabriks 500cc 2 taktare som var ännu mer vässad en 2hjulingarna. Det var endå skapligt med botten i den men det var mera av ketschup effekt. Hur som var motorn otroligt lätt och stark. Jag vill minnas att han sköt en kolv utan att märka det till en början, först när han blev från åkt på rakorna märktes effektförlusten. Det borde alltså funka med 2takt i en 7a. Häftigast vore en v8, Ryser vid tanken på när dom körde F1 med V8or på riddarfjärden. Jag tror inte att det blir några problem med förgasarna. Motståndet av vattnet är orsaken att det upplevs som om båtar har sämre lågfarts egenskaper. Märks tydligt om man tar en 4 taktare typ Honda 75 (med förgasare)och jämför med lika stor 2t. Största skillnaden är väl att 2taktaren är klart mycket rappare drar mer soppa och har oroligare (sportigare) tomgång. Hondan är en konverterad bilmotor. Hur var det nu någon sa, "en riktig motor tänder varje gång". :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 [OT] men Hondas båt V6a är en stående Legendmotor.. [slut OT] :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 SAABarna var väl på 850 kubik och inga reedventiler var uppfunna då så nog tror jag det kan gå i en seven. men det är nog inte det optimalaste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Hur var det nu någon sa, "en riktig motor tänder varje gång". :lol: Tur man kör wasted spark... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.