Jump to content

Mnr Hayabusa -09, Länk Till Film!


MarcuZ

Recommended Posts

Köpte 2007-10-06 SBF-kat på AG's i Norrköping, bra början? Nu vänta bara resten...

I vinter kommer MNR Vortx Superkit <a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank">http://www.mnrltd.co.uk/index2.html</a></a></a></a></a> De levererar 90% av bilens beståndsdelar.

Hayabusa motor -06, knappt 300mil, köpt via eBay, vem vet om/när den kommer?!

Stolar, fjädrar, support, inspiration, hjälp mm från: www.libell.nu varför uppfinna hjulet? - det är ju köra jag vill!!!

Skall gatreggas användas på klubbträffar och vagnbok som ger fler tillfällen att lufta den på bana.

Jodå, ibland vill man ju köra om lite också, till omväxling från min andra (Volvon är väldigt rolig men lite slö jämfört övrigt startfält) <a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank">http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182</a></a></a></a></a>

Edited by MarcuZ
Link to comment
Share on other sites

Tjena Marcus!

Välkommen till vår lilla skara av MNR-ägare. Kul att det blev ett Superkit, nu finns alla RT-modeller representerade i Sverige. Vilket karosseri valde du? Både Fredrik och jag har den äldre klassiska nosen. En smaksak naturligtvis, jag gillade inte den nya fronten till att börja med, men den växer sig på én. Till en bil avsedd för tävling skulle jag absolut välja den modernare karossen pga bättre aerodynamik. När kommer kitet att vara leveransklart? Jag hoppas vi får se lite byggbilder här på forumet senare.

MVH / Peter Lilja, Västerås

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomnandet, svårt beslut, nya nosens utseende har mognat fram i mina ögon snygg men beställde gamla nosen och framskärmarna som täcker lite mer. Halvbur (båge kompletterad med demonterbara sidoskydd och framåtsträva, finns en orange/svart bil med sådan lösning på deras hemsida). Kit kommer början december?

Diff beställdes via bildelsbasen på halv chansning, den kom i veckan och visade sig vara en önskad visko, 7-½" 3,36.

Edited by MarcuZ
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag nyfiken. Vilken är den nya respektive gamla fronten? Kan du lägga upp ett par bilder som visar?

Kommer det ut någon MNR till våren tro?

Link to comment
Share on other sites

Säljaren av busamotorn kan ställa till det eftersom han verkar känd på eBay för långa leveranstider men jag blir mkt besviken om jag inte får fartvinds- och glädjetårar på Sviestad i April/Maj! (Jag sa inget om vilket år april infaller, eller?)

Kommer det ut någon MNR till våren tro?
Link to comment
Share on other sites

Det heter inte farthinder, det heter kurbs. Där jag bodde innan kom grannen inte ut med sin Ginetta pga farthinder, kommunen åtgärdade sedan- på hans begäran -farthindren till mer sportbilsvänliga!

Gällande fronten så tycker jag mycket bra om den men valde den gamla av sentimentala skäl.

Tycker den nya är skitfräck, men ser inte särskilt farthindervänlig ut...
Link to comment
Share on other sites

Nej, de tre jag känner till i Linköping är inte gula, det finns kanske fler? Den det handle om var grön men är såld (då var de fyra).

En ginetta i linköping? Råkade inte vara gul? :)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jaha, då får man lägga på ett kol då om man skall bli första MNR på banan... :) Ser riktigt fint ut och man ser att Chris/Marc har utvecklat chassiet en del sedan jag handlade (chassie nr 0048). Skall bli kul att se hur bitarna faller på plats.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Gratulerar. Det ser verkligen proffsigt ut det kitet. är det MNR? mycket snyggt

Chassienr, var sitter ditt, är osäker på om det finns på detta trots att det uttryckligen beställdes med ett sådant innan lackering och allt...

Link to comment
Share on other sites

Chassienr, var sitter ditt, är osäker på om det finns på detta trots att det uttryckligen beställdes med ett sådant innan lackering och allt...

MarcuZ: Om det var mig denna fråga var riktad till så har jag inte fått något chassienummer instansat. Att det är chassie nr 0048 stod på fakturaspecifikationen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
MarcuZ: Om det var mig denna fråga var riktad till så har jag inte fått något chassienummer instansat. Att det är chassie nr 0048 stod på fakturaspecifikationen.

JA!.....då var det dags att hugga in i garaget efter mkt efterforskningar. Pratade med självaste Libell som har den första gatlegala "megabusan" i sverige.

så...följande har skett, 60 meter 25*25*2 är beställt..hyvens polare gav mig det för 2000 riksdaler. Så med andra ord kommer jag få chassiet som jag vill =)=)..dock några långa timmar till en början =(

Detta beroende på att jag som mång andra vill ha en hayabusa motor som framdrivning, för ja....med tanke på hk/viktföhållanden så måste man upp i ca 890 kg för att få den godkänd (ops...hamnade visst lite dolt bly i chassiet, som försvann senare av någon högs märklig anledning)

Motorn är beställd från irland, genomgången beg motor i toppskick. (ops..turbo och mappning var inte på plats vid besiktning) ;P OBS!...kul och ha lite extra pulver....dock gå ej över 350 kusar...tja..om du nu inte vill riva motorn efter varje repa..:P

ja visst fan, backa skulle man...hmm....det löser vi med en "Quaife reversing box", lite ombygd med oljeretur på avluftningen (så man slipper dimmsmörjning av kardan tunnel)...och hela paketet kopplat via "Geartronics Paddleshift for sequential gearboxes"..japp!---mappar bara in backen med en xtra styrning och lite modd i prg vara...=)=)

tja...sen massa annat smått och gott...men jag klarar inte att bygga som alla andra...så vi får se vad det hamnar för speciallösningar på den =)

räknar med sommar -09

lite annat....chassi nummer får man tilldelat av vägverket (så det inte finns möjlighet till dublett, så ovanstående "chassie nr" är garanterat bara det interna nummret på antal chassie de bygger

på återseende!...och läser här med spänning varje dag

Link to comment
Share on other sites

Hel rätt!!!

En fråga bara. När jag började planera ett liknande stolleprojekt stötte jag på patrull med Quaife låden, har för mig att den inte pallar mycket mer en 200 kusar. Rätt eller fel?

Link to comment
Share on other sites

lite annat....chassi nummer får man tilldelat av vägverket (så det inte finns möjlighet till dublett, så ovanstående "chassie nr" är garanterat bara det interna nummret på antal chassie de bygger

på återseende!...och läser här med spänning varje dag

Kul litet projekt du har på gång. Lycka till!

Ja, MNR0048 är MNRs interna nummer och jag kommer att ha ett annat på mitt chassie

Link to comment
Share on other sites

Hel rätt!!!

En fråga bara. När jag började planera ett liknande stolleprojekt stötte jag på patrull med Quaife låden, har för mig att den inte pallar mycket mer en 200 kusar. Rätt eller fel?

jo då...mer marginal finns det...(annars vore det märkligt med tanke på att busan har 180 orginal)

enligt ingenjörerna på firman klarar gott och väl 450-500 kusar, så linar man upp allt rätt och ser till att bara backa med 1:ans växel i så ska det inte vara några probs.

dock är frågan hur mkt dinarer man vill lägga ner på att kunna backa...200 eller 40.000..återkommer om det=)

Link to comment
Share on other sites

Inget nerlagt!

Några andra projekt ska bara avslutas. Låter kanon om det är som du säger men har du fått en garanti från Quaife att den klarar 500 pållar? Är det någon stans man inte vill ha hållbarhetsproblem så är det drivlinan.

Link to comment
Share on other sites

hhm..liten rättning fooks!....fick samtal från "head engineering" nu, efter lite samtal han haft med test team i england så ligger rek-gränsen på 350 kusar genom lådan. Med det menar han INGA problem (kör bilen i 20 år och skrota den)

anledning är att när man kör framåt så går kraften direkt genom i den nya lådan via en rak axel, så du tappar ingen effekt i lådan + att du har mindre risk för dumma ras =)

dock så var lite det tjaffs med paddelchift tillverkaren, så får väl knåpa lite själv (tackar min far som vägrade köra mig till hotell & resturang linjen då jag ville bli kock, utan blev el & automations ingenjör) =)=)

aja...ska svetsa ihjäl mig först, och försöka anamma lite "high tech" lösningar i framvagnen, så jag återkommer om några ljus-år =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Efter lite stillestånd så har arbetet åter kommit igång. Ett litet *extra golv* har tillverkats för att komma undan diagonalstaget som var lite ivägen för fötterna. Sen har panelerna passats in.

post-732-1206998935_thumb.jpg

post-732-1206998958_thumb.jpg

Edited by Megabusa
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite mera delar har trillat på. Lite roande att bygga när vissa saker är igenomtänkta medans vissa saker är mindre igenomtänkta, mao lite engelskt . Bla om ni tittar på nedersta bilden så ser ni kanske att oket sitter upp & ner (luftnippeln neråt). Den måste sitta den vägen annars går det inte att få dit handbromsvajern :wacko: . Inget stort problem, men det blir lite onödigt besvärligt att lufta bakbromsarna.

Det finns långt gångna planer på att använda Öhlindämpare till detta bygge, så dessa Protechdämpare kommer att säljas.

post-732-1207858497_thumb.jpg

post-732-1207858507_thumb.jpg

post-732-1207858518_thumb.jpg

post-732-1207858530_thumb.jpg

post-732-1207858543_thumb.jpg

post-732-1207858552_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr verkar det vara standard med luftnippeln på fel ställe om man använder Fords skivbromsok bak till våra applikationer. Har samma på min MK Indy.

En annan fråga. Kommer SFRO att godkänna din rattstång?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Magnus:

Vad tänkte du på om rattstången ?

Ang bromsoken så på min Megabusa sitter oken rätt väg, om än inte riktigt optimalt. Man får lossa på ena skruven och vinkla upp dom lite vid luftning.

Jonte:

Det är bitvis riktigt snygga/bra saker. Sedan mindre bra som det med oken, även så används samma fäste till dämparna bak oavsett bakaxel. Och då dämparn sitter lite olika beroende på axel så får man lägga lite brickor på ena eller andra sidan. Och sånt är jag allergisk emot. Man skulle väl igentligen ställa sig vid en svarv en dag och göra riktiga distanser istället. Men det får bli ett framtidsjobb.

Edited by Megabusa
Link to comment
Share on other sites

Raceleda spindlarna som ni har på detta bygget vilken spindel är dessa kopia på, taunus escort eller granada eller kanske rentav egen geometri?

Läckert som skam är bygget iaf

Link to comment
Share on other sites

Jonte:

Det är bitvis riktigt snygga/bra saker. Sedan mindre bra som det med oken, även så används samma fäste till dämparna bak oavsett bakaxel. Och då dämparn sitter lite olika beroende på axel så får man lägga lite brickor på ena eller andra sidan. Och sånt är jag allergisk emot. Man skulle väl igentligen ställa sig vid en svarv en dag och göra riktiga distanser istället. Men det får bli ett framtidsjobb.

Ja, det är ett jädra fipplande med alla brickor som Chris skickat med. Men som du säger så kommer även jag troligen att svarva riktiga distanser lite längre fram. Det gäller ju att få ut bilen ur garaget först... :) .

Magoo:

Jag skulle tippa på att det är Cortina/Taunus geometri men det kanske Megabusa kan bekräfta.

Link to comment
Share on other sites

Magnus:

Vad tänkte du på om rattstången ?

Jag tänkte på att den kollapsbara delen från Sierran är tänkt att ta upp deformationen från en ca 20cm lång rattstång.

På din MNR har de gjort en rak ca 1m lång förlängning på samma sätt som MK har på Indyn och denna är ej godkänd utan en extra deformationszon eller en extra knut med minst 20° vinkel. Jag vet att vissa fortfarande lyckas besiktiga med denna förlängning men min SFRO man sa direkt stopp utan att ha sett den..

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett din blogg så jo jag vet att världen inte är rättvis......

Däremot så skriver Michael Wänström på sin hemsida att hans inte blev godkänd utan modifiering.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Snyggt bygge!...finns de någon åf i sverige..ser inte så locost ut direkt hehe...hur står dom sej mot t.ex Westfield å Dax..vad det gäller kvalitet och köregenskaper bla??

Link to comment
Share on other sites

Då var SFRO 1 avklarad. :thumbup:

Nu skall allt av igen för inpassning av karossen. Sen är det bara resten kvar :P

DaD:

Det finns ingen åf i Sverige i nuläget. MNR har skrivit att jag är åf i Sverige på deras hemsida. Men tyvärr har mitt dygn bara 24 timmar så jag kan inte åta mig att vara officiell åf åt MNR, det räcker med det jag har nu. Kvalitetsskillnaden mellan Westfield och MNR, hmmmm svårt att säga. MNR vinner på vissa saker medans Westfield vinner på vissa. Köregenskaper får jag återkomma till när vi har byggt klart.

Morty:

Inga problem med rattstången.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tycker att MNR verkar vara ett av de mest intressanta kit som finns idag.

Efter att ha kollat in deras hemsida blir jag inte klok på det där med störtbågen.

På vissa bilder ser bågen väldigt hög ut medan samma båge ser fullt normal ut på andra bilder :huh:

Är det så att "standardbågen" finns i flera utföranden eller är det bara bilderna som ibland ljuger lite?

Om min Tiger skulle råka bli såld under sommaren blir det nog ett MNR-kit till hösten.

Link to comment
Share on other sites

När man beställer frågar Chris hur lång man är, detta för att bågen är RAC godkänd och om bilen hamnar på "taket" skall det finnas 5 cm luft mellan hjälmen och marken. Bågen är alltså anpassad efter köparen.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är någon spekulant på dämparna?, de kommer kunna levereras troligt i augusti då Öhlinarna kommer - ring/maila mig isåfall! Ratt har anlänt - mkt snygg, kan inte avstå Trick SHIFTER som är beställt. Sommarvädret gör mig inte mindre sugen på att köra, en sak i taget dock!

Link to comment
Share on other sites

Vad blev det för ratt?

Lånad bild, Libell hjälpte mig beställa. Jag föll för formen, den röda invändiga sömmen och röda siktmärket. Min ratt har dessutom några knappar monterade som kanske skall användas till något vettigt!

post-2038-1212009529_thumb.jpg

Edited by Acke
tagit bort dubbelbild /acke
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bygget fortskrider, om än lite haltande. Karossen är på plats, stolfästen gjorda, lysena sitter på mm. mm.

Bilderna som jag lägger in är ca 1 månad gammla. Orsaken till att bygget haltar lite just nu är att det har hänt en sak som inte får hända. Marcus har köpt en Hayabusa motor i USA och den kom till Göteborg i mitten av maj. Den 27e kvitterade fraktfirman ut motorn för frakt till garaget, det är sista livstecknet på den motorn :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :thumbsdown:

Detta gör att det blir lite försenat. Mycket av dom jobb som skall göras är relaterat till motorn bla, vatten, olja och el.

Ingen här som jobbar på ÖTC. Östmans Transport Center ???? Motorn behöver inte vara stulen, den kan helt enkelt stå i någon omlastningscentral.

post-732-1214263563_thumb.jpg

post-732-1214263568_thumb.jpg

post-732-1214263575_thumb.jpg

post-732-1214263580_thumb.jpg

post-732-1214263586_thumb.jpg

post-732-1214263594_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...