MarcuZ Posted October 11, 2007 Share Posted October 11, 2007 (edited) Köpte 2007-10-06 SBF-kat på AG's i Norrköping, bra början? Nu vänta bara resten... I vinter kommer MNR Vortx Superkit <a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank"><a href="http://www.mnrltd.co.uk/index2.html" target="_blank">http://www.mnrltd.co.uk/index2.html</a></a></a></a></a> De levererar 90% av bilens beståndsdelar. Hayabusa motor -06, knappt 300mil, köpt via eBay, vem vet om/när den kommer?! Stolar, fjädrar, support, inspiration, hjälp mm från: www.libell.nu varför uppfinna hjulet? - det är ju köra jag vill!!! Skall gatreggas användas på klubbträffar och vagnbok som ger fler tillfällen att lufta den på bana. Jodå, ibland vill man ju köra om lite också, till omväxling från min andra (Volvon är väldigt rolig men lite slö jämfört övrigt startfält) <a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank"><a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182" target="_blank">http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=567182#567182</a></a></a></a></a> Edited May 25, 2009 by MarcuZ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 Ahhh, en kollega! :racesmile: Kul att det blev en MNR till slut. Skall bli intressant att följa detta bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Tjena Marcus! Välkommen till vår lilla skara av MNR-ägare. Kul att det blev ett Superkit, nu finns alla RT-modeller representerade i Sverige. Vilket karosseri valde du? Både Fredrik och jag har den äldre klassiska nosen. En smaksak naturligtvis, jag gillade inte den nya fronten till att börja med, men den växer sig på én. Till en bil avsedd för tävling skulle jag absolut välja den modernare karossen pga bättre aerodynamik. När kommer kitet att vara leveransklart? Jag hoppas vi får se lite byggbilder här på forumet senare. MVH / Peter Lilja, Västerås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted October 18, 2007 Author Share Posted October 18, 2007 (edited) Tack för välkomnandet, svårt beslut, nya nosens utseende har mognat fram i mina ögon snygg men beställde gamla nosen och framskärmarna som täcker lite mer. Halvbur (båge kompletterad med demonterbara sidoskydd och framåtsträva, finns en orange/svart bil med sådan lösning på deras hemsida). Kit kommer början december? Diff beställdes via bildelsbasen på halv chansning, den kom i veckan och visade sig vara en önskad visko, 7-½" 3,36. Edited October 18, 2007 by MarcuZ Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 18, 2007 Share Posted October 18, 2007 Nu blir jag nyfiken. Vilken är den nya respektive gamla fronten? Kan du lägga upp ett par bilder som visar? Kommer det ut någon MNR till våren tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 Den nya är den som är närmast i bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 Tycker den nya är skitfräck, men ser inte särskilt farthindervänlig ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted October 19, 2007 Author Share Posted October 19, 2007 Säljaren av busamotorn kan ställa till det eftersom han verkar känd på eBay för långa leveranstider men jag blir mkt besviken om jag inte får fartvinds- och glädjetårar på Sviestad i April/Maj! (Jag sa inget om vilket år april infaller, eller?) Kommer det ut någon MNR till våren tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted October 19, 2007 Author Share Posted October 19, 2007 Det heter inte farthinder, det heter kurbs. Där jag bodde innan kom grannen inte ut med sin Ginetta pga farthinder, kommunen åtgärdade sedan- på hans begäran -farthindren till mer sportbilsvänliga! Gällande fronten så tycker jag mycket bra om den men valde den gamla av sentimentala skäl. Tycker den nya är skitfräck, men ser inte särskilt farthindervänlig ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zarech Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 En ginetta i linköping? Råkade inte vara gul? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted October 22, 2007 Author Share Posted October 22, 2007 Nej, de tre jag känner till i Linköping är inte gula, det finns kanske fler? Den det handle om var grön men är såld (då var de fyra). En ginetta i linköping? Råkade inte vara gul? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zarech Posted October 22, 2007 Share Posted October 22, 2007 Okay, hade en jobbarkompis på flygplatsen som hade en gul cossiemotoriserad Ginetta, har för mig han körde mycket konbana o så med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 27, 2007 Share Posted October 27, 2007 Aha, jag tycker också om den nya fronten. Den är kanske inte direkt snygg, men brutal! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Då var diffen på plats, snart dax för första provturen inte :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Då har det anlänt ett litet paket med div saker. Och efter lite skruvning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Gratulerar. Det ser verkligen proffsigt ut det kitet. är det MNR? mycket snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 (edited) Jaha, då får man lägga på ett kol då om man skall bli första MNR på banan... :) Ser riktigt fint ut och man ser att Chris/Marc har utvecklat chassiet en del sedan jag handlade (chassie nr 0048). Skall bli kul att se hur bitarna faller på plats. Edited February 20, 2008 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Blir inte det där tvärstaget i sittbrunnen ivägen för stolen (om man vill sitta lågt)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Ser mycket bra ut :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Kimmen. Några millimeter möjligen, har inte provmonterat stolen än. Vi återkommer om det sen. Thomas Ja det är MNR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted February 20, 2008 Author Share Posted February 20, 2008 Gratulerar. Det ser verkligen proffsigt ut det kitet. är det MNR? mycket snyggt Chassienr, var sitter ditt, är osäker på om det finns på detta trots att det uttryckligen beställdes med ett sådant innan lackering och allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 Chassienr, var sitter ditt, är osäker på om det finns på detta trots att det uttryckligen beställdes med ett sådant innan lackering och allt... MarcuZ: Om det var mig denna fråga var riktad till så har jag inte fått något chassienummer instansat. Att det är chassie nr 0048 stod på fakturaspecifikationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razorfish Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 MarcuZ: Om det var mig denna fråga var riktad till så har jag inte fått något chassienummer instansat. Att det är chassie nr 0048 stod på fakturaspecifikationen. JA!.....då var det dags att hugga in i garaget efter mkt efterforskningar. Pratade med självaste Libell som har den första gatlegala "megabusan" i sverige. så...följande har skett, 60 meter 25*25*2 är beställt..hyvens polare gav mig det för 2000 riksdaler. Så med andra ord kommer jag få chassiet som jag vill =)=)..dock några långa timmar till en början =( Detta beroende på att jag som mång andra vill ha en hayabusa motor som framdrivning, för ja....med tanke på hk/viktföhållanden så måste man upp i ca 890 kg för att få den godkänd (ops...hamnade visst lite dolt bly i chassiet, som försvann senare av någon högs märklig anledning) Motorn är beställd från irland, genomgången beg motor i toppskick. (ops..turbo och mappning var inte på plats vid besiktning) ;P OBS!...kul och ha lite extra pulver....dock gå ej över 350 kusar...tja..om du nu inte vill riva motorn efter varje repa..:P ja visst fan, backa skulle man...hmm....det löser vi med en "Quaife reversing box", lite ombygd med oljeretur på avluftningen (så man slipper dimmsmörjning av kardan tunnel)...och hela paketet kopplat via "Geartronics Paddleshift for sequential gearboxes"..japp!---mappar bara in backen med en xtra styrning och lite modd i prg vara...=)=) tja...sen massa annat smått och gott...men jag klarar inte att bygga som alla andra...så vi får se vad det hamnar för speciallösningar på den =) räknar med sommar -09 lite annat....chassi nummer får man tilldelat av vägverket (så det inte finns möjlighet till dublett, så ovanstående "chassie nr" är garanterat bara det interna nummret på antal chassie de bygger på återseende!...och läser här med spänning varje dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Hel rätt!!! En fråga bara. När jag började planera ett liknande stolleprojekt stötte jag på patrull med Quaife låden, har för mig att den inte pallar mycket mer en 200 kusar. Rätt eller fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 lite annat....chassi nummer får man tilldelat av vägverket (så det inte finns möjlighet till dublett, så ovanstående "chassie nr" är garanterat bara det interna nummret på antal chassie de byggerpå återseende!...och läser här med spänning varje dag Kul litet projekt du har på gång. Lycka till! Ja, MNR0048 är MNRs interna nummer och jag kommer att ha ett annat på mitt chassie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razorfish Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Hel rätt!!!En fråga bara. När jag började planera ett liknande stolleprojekt stötte jag på patrull med Quaife låden, har för mig att den inte pallar mycket mer en 200 kusar. Rätt eller fel? jo då...mer marginal finns det...(annars vore det märkligt med tanke på att busan har 180 orginal) enligt ingenjörerna på firman klarar gott och väl 450-500 kusar, så linar man upp allt rätt och ser till att bara backa med 1:ans växel i så ska det inte vara några probs. dock är frågan hur mkt dinarer man vill lägga ner på att kunna backa...200 eller 40.000..återkommer om det=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted March 1, 2008 Share Posted March 1, 2008 Inget nerlagt! Några andra projekt ska bara avslutas. Låter kanon om det är som du säger men har du fått en garanti från Quaife att den klarar 500 pållar? Är det någon stans man inte vill ha hållbarhetsproblem så är det drivlinan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted March 1, 2008 Share Posted March 1, 2008 Planering! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razorfish Posted March 4, 2008 Share Posted March 4, 2008 tja...det är juh den senaste lådan "epicyclic typ"...som absorberar mkt mindre kraft från överförngen, därav mkt bättre kvallisort =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razorfish Posted March 4, 2008 Share Posted March 4, 2008 hhm..liten rättning fooks!....fick samtal från "head engineering" nu, efter lite samtal han haft med test team i england så ligger rek-gränsen på 350 kusar genom lådan. Med det menar han INGA problem (kör bilen i 20 år och skrota den) anledning är att när man kör framåt så går kraften direkt genom i den nya lådan via en rak axel, så du tappar ingen effekt i lådan + att du har mindre risk för dumma ras =) dock så var lite det tjaffs med paddelchift tillverkaren, så får väl knåpa lite själv (tackar min far som vägrade köra mig till hotell & resturang linjen då jag ville bli kock, utan blev el & automations ingenjör) =)=) aja...ska svetsa ihjäl mig först, och försöka anamma lite "high tech" lösningar i framvagnen, så jag återkommer om några ljus-år =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Va trevligt! Har för mig att dom surrade om typ 150hk mindre när jag frågade dom. Får sätta igång med en ny kalkyl tror jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 (edited) Efter lite stillestånd så har arbetet åter kommit igång. Ett litet *extra golv* har tillverkats för att komma undan diagonalstaget som var lite ivägen för fötterna. Sen har panelerna passats in. Edited March 31, 2008 by Megabusa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 säger det igen MNR kittet ser sjukt seriöst ut ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted April 10, 2008 Share Posted April 10, 2008 Lite mera delar har trillat på. Lite roande att bygga när vissa saker är igenomtänkta medans vissa saker är mindre igenomtänkta, mao lite engelskt . Bla om ni tittar på nedersta bilden så ser ni kanske att oket sitter upp & ner (luftnippeln neråt). Den måste sitta den vägen annars går det inte att få dit handbromsvajern :wacko: . Inget stort problem, men det blir lite onödigt besvärligt att lufta bakbromsarna. Det finns långt gångna planer på att använda Öhlindämpare till detta bygge, så dessa Protechdämpare kommer att säljas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 10, 2008 Share Posted April 10, 2008 Tyvärr verkar det vara standard med luftnippeln på fel ställe om man använder Fords skivbromsok bak till våra applikationer. Har samma på min MK Indy. En annan fråga. Kommer SFRO att godkänna din rattstång? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 10, 2008 Share Posted April 10, 2008 Bortsett från det där med bakre oken så ser det riktigt bra ut. Snygga grejer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 (edited) Magnus: Vad tänkte du på om rattstången ? Ang bromsoken så på min Megabusa sitter oken rätt väg, om än inte riktigt optimalt. Man får lossa på ena skruven och vinkla upp dom lite vid luftning. Jonte: Det är bitvis riktigt snygga/bra saker. Sedan mindre bra som det med oken, även så används samma fäste till dämparna bak oavsett bakaxel. Och då dämparn sitter lite olika beroende på axel så får man lägga lite brickor på ena eller andra sidan. Och sånt är jag allergisk emot. Man skulle väl igentligen ställa sig vid en svarv en dag och göra riktiga distanser istället. Men det får bli ett framtidsjobb. Edited April 11, 2008 by Megabusa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Raceleda spindlarna som ni har på detta bygget vilken spindel är dessa kopia på, taunus escort eller granada eller kanske rentav egen geometri? Läckert som skam är bygget iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Jonte:Det är bitvis riktigt snygga/bra saker. Sedan mindre bra som det med oken, även så används samma fäste till dämparna bak oavsett bakaxel. Och då dämparn sitter lite olika beroende på axel så får man lägga lite brickor på ena eller andra sidan. Och sånt är jag allergisk emot. Man skulle väl igentligen ställa sig vid en svarv en dag och göra riktiga distanser istället. Men det får bli ett framtidsjobb. Ja, det är ett jädra fipplande med alla brickor som Chris skickat med. Men som du säger så kommer även jag troligen att svarva riktiga distanser lite längre fram. Det gäller ju att få ut bilen ur garaget först... :) . Magoo: Jag skulle tippa på att det är Cortina/Taunus geometri men det kanske Megabusa kan bekräfta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Magnus:Vad tänkte du på om rattstången ? Jag tänkte på att den kollapsbara delen från Sierran är tänkt att ta upp deformationen från en ca 20cm lång rattstång. På din MNR har de gjort en rak ca 1m lång förlängning på samma sätt som MK har på Indyn och denna är ej godkänd utan en extra deformationszon eller en extra knut med minst 20° vinkel. Jag vet att vissa fortfarande lyckas besiktiga med denna förlängning men min SFRO man sa direkt stopp utan att ha sett den.. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 :Hmm: ... funkade bra för mig för 1 månad sedan med MKs rattstång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Jag har sett din blogg så jo jag vet att världen inte är rättvis...... Däremot så skriver Michael Wänström på sin hemsida att hans inte blev godkänd utan modifiering. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaD Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Snyggt bygge!...finns de någon åf i sverige..ser inte så locost ut direkt hehe...hur står dom sej mot t.ex Westfield å Dax..vad det gäller kvalitet och köregenskaper bla?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Då var SFRO 1 avklarad. :thumbup: Nu skall allt av igen för inpassning av karossen. Sen är det bara resten kvar :P DaD: Det finns ingen åf i Sverige i nuläget. MNR har skrivit att jag är åf i Sverige på deras hemsida. Men tyvärr har mitt dygn bara 24 timmar så jag kan inte åta mig att vara officiell åf åt MNR, det räcker med det jag har nu. Kvalitetsskillnaden mellan Westfield och MNR, hmmmm svårt att säga. MNR vinner på vissa saker medans Westfield vinner på vissa. Köregenskaper får jag återkomma till när vi har byggt klart. Morty: Inga problem med rattstången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Tycker att MNR verkar vara ett av de mest intressanta kit som finns idag. Efter att ha kollat in deras hemsida blir jag inte klok på det där med störtbågen. På vissa bilder ser bågen väldigt hög ut medan samma båge ser fullt normal ut på andra bilder :huh: Är det så att "standardbågen" finns i flera utföranden eller är det bara bilderna som ibland ljuger lite? Om min Tiger skulle råka bli såld under sommaren blir det nog ett MNR-kit till hösten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 (edited) När man beställer frågar Chris hur lång man är, detta för att bågen är RAC godkänd och om bilen hamnar på "taket" skall det finnas 5 cm luft mellan hjälmen och marken. Bågen är alltså anpassad efter köparen. Edited May 10, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 Är någon spekulant på dämparna?, de kommer kunna levereras troligt i augusti då Öhlinarna kommer - ring/maila mig isåfall! Ratt har anlänt - mkt snygg, kan inte avstå Trick SHIFTER som är beställt. Sommarvädret gör mig inte mindre sugen på att köra, en sak i taget dock! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Vad blev det för ratt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 (edited) Vad blev det för ratt? Lånad bild, Libell hjälpte mig beställa. Jag föll för formen, den röda invändiga sömmen och röda siktmärket. Min ratt har dessutom några knappar monterade som kanske skall användas till något vettigt! Edited May 28, 2008 by Acke tagit bort dubbelbild /acke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 Bygget fortskrider, om än lite haltande. Karossen är på plats, stolfästen gjorda, lysena sitter på mm. mm. Bilderna som jag lägger in är ca 1 månad gammla. Orsaken till att bygget haltar lite just nu är att det har hänt en sak som inte får hända. Marcus har köpt en Hayabusa motor i USA och den kom till Göteborg i mitten av maj. Den 27e kvitterade fraktfirman ut motorn för frakt till garaget, det är sista livstecknet på den motorn :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :thumbsdown: Detta gör att det blir lite försenat. Mycket av dom jobb som skall göras är relaterat till motorn bla, vatten, olja och el. Ingen här som jobbar på ÖTC. Östmans Transport Center ???? Motorn behöver inte vara stulen, den kan helt enkelt stå i någon omlastningscentral. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.