Jump to content

Självstyrning


Recommended Posts

TJenahej!!!

Har lurat lite över min styrning. Om jag svänger runt ett gathörn och sedan släpper ratten som man brukar när man kör "vanlig" bil så händer inget alls. Den återgång till "rakt fram" som är bruklig saknas helt.

Den castervinkel som jag har idag är väl inte att betrakta som dramatisk men hur pass självcentrerande brukar styrningen vara på sevenbilar? Visst borde väl den relativt låga vikten påverka bilens vilja att pressa tillbaka styrningen till sitt utgångsläge???

Hur fungerar era bilar??? Är det min framvagn som behöver moddas???

Link to comment
Share on other sites

På engelska forum diskuteras saken livligt eftersom engelska bilprovningen kräver en ganska påtaglig självcentrering. Vad jag vet så får vi inte anmärkning på det i sverige men vill man ha effekten så skall som sagt söka på t.ex. locostbuilders.

Link to comment
Share on other sites

Visst ska du ha självcentrering även i sverige.

Den låga vikten på sjuor är det som gör att det krävs så mycket caster på en sjua jämfört med andra.

Jag tror inte du kommer igenom SFRO utan självcentrering.

På min bil (som är jämförelsevis tung) är det inga problem med den saken

Vill jag rakt fram så är det bara att släppa greppet lite om ratten så swishar det bara till så går den rakt.

såhär sitter min framvagn:

camber 0,8 grader

caster 8,3 grader

toe-in 0,75 mm /sida = 1,5mm totalt

Link to comment
Share on other sites

Klart att den inte är helt död i styrningen men jämfört med en standardbil så kan man nog säga att den självstyrande effekten saknas.

Det är ju ingen direkt katastrof utan bara lite ovant till en början. Men det kanske går att modda framvagnen och få detta att fungera bättre

Edited by Ingenjören
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hur får man normalt till detta på en framvagn på en sjua?

Kikade på denna bil nu på Locost körningen och tydligen saknade den tillbaka styrning just nu pga castern.

8513236345.jpg

Link to comment
Share on other sites

Caster på allt från 6 till 10,5 grader. Jag har 10,5 grader på min och den återstyr med besked. V8 bilen byggde jag med caster på cirka 8 grader, pga tyngden så återsytrde den bra med.

Eller som svar på frågan : man bygger bilarna så du får tillräcklig caster.

OBS allt ovan bygger på att alla leder och växel går lätt och fungerar som avsett samt att hela framvagnens geometri stämmer. Ett eller möjligen två byggen inom året tillbaka hade problem. Vill minnas att problemet i huvudsakl berodde på att styrväxeln "gick tungt".

DEt finns bilar som har utmärkt återstyrning men bara 5 eller 6 grader caster och andra som har 8 eller 9 grader och fungerar "så där".

Link to comment
Share on other sites

Tack. Inte helt 100a men jag tror han fått detta fenomen efter att ha ändrat lite på undre bärarmen så nedre kulleden skulle sitta i en annan vinkel.

Måste ju ha inneburit att leden kom lägre bak i eller fram för att caster skulle ha ändrats?

Sen hade även 140 spindlarna fått kortad arm för att få kortare/snabbare styrning. Kanske det som påverkar mest

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

--- 140 spindlarna fått kortad arm för att få kortare/snabbare styrning ---- Den saken borde inte ha någon betydelse eller mycket mycket ringa betydelse. Skulle däremot kuggstången gå tungt då kanske det har betydelse men då är problemet inte styrarmen utan kuggstången.

140 spindlarna är mellan spindellederna 251.3mm. Mät sedan hur långt bakom undre spindelleden vertikala centrumlinje den övre spindelleden centrum sitter. Med trigonometri och tangensräkning får du antalet mm för varje given castergrad, eller tvärtom om du vill veta hur många mm som tex 8 grader innebär.

Leta rätt på två stållinjaler så har du snart värdet, papper penna och en miniräknanre

eller utnytta WolframAlpha. Mycket bra program. Ställ en fråga och du får ett svar.

WolframAlpha

Link to comment
Share on other sites

Kanske det har betydelse att Christers bil har elektrisk servostyrning? Den går ju tyngre från hjulsidan sett iom att den bromsas av hydrauliken.

Han sa själv att den blev trögstyrd efter avkortningen av armen på spindeln. Vet dock inte om självstyrningen var dålig redan innan eller om det hade samband.

Link to comment
Share on other sites

Han sa själv att den blev trögstyrd efter avkortningen av armen på spindeln. Vet dock inte om självstyrningen var dålig redan innan eller om det hade samband.

Tycker att jag har läst på nätet att SFRO aldrig godkänner en svetsad styrarm på spindeln, hur är det möjligt att förkorta armen på 140 spindeln - gärna bild på hur det är gjort

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tycker att jag har läst på nätet att SFRO aldrig godkänner en svetsad styrarm på spindeln, hur är det möjligt att förkorta armen på 140 spindeln - gärna bild på hur det är gjort

kenneth

Tyvärr ingen bild.

Avkapad och sedan pålagt mera material med svets. Sedan borrat nytt hål.

Detta är ju gjort långt efter SFRO reggningen.

Vill vara säker på att det funkar och så man inte får problem på vanliga bilprovningen med att den inte har självstyrning när man släpper ratten.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Westfield original widetrack-framvagn, dvs små vinklar och inga större tendenser till självcentrering. Detta har gått igenom SFRO, reg.bes. och kontrollbesiktning utan anmärkningar.

Detta är ju ett förväntat beteende för bilar som även ska funka bra på bana. Dessutom tenderar bilarna att bli spårkänsliga, så det går ändå inte att sitta och slappa vid ratten!

En ytterligare aspekt: Med breda däck och utan servo (som normalt är fallet här) behöver man verkligen inga ytterligare krafter att jobba mot i kurvorna, så självcentrering kan t o m vara direkt olämpligt i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Westfield original widetrack-framvagn, dvs små vinklar och inga större tendenser till självcentrering. Detta har gått igenom SFRO, reg.bes. och kontrollbesiktning utan anmärkningar.

Detta är ju ett förväntat beteende för bilar som även ska funka bra på bana. Dessutom tenderar bilarna att bli spårkänsliga, så det går ändå inte att sitta och slappa vid ratten!

En ytterligare aspekt: Med breda däck och utan servo (som normalt är fallet här) behöver man verkligen inga ytterligare krafter att jobba mot i kurvorna, så självcentrering kan t o m vara direkt olämpligt i sammanhanget.

Tack för utbildningen, bra förklarat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 8° caster och och OK återgång.

Men så fort den är besiktigad och klar så kommer det att minskas rejält.

Blir ganska konstiga hjulvinklar med så mycket caster vid styrutslag.

Däcksavtrycket vid fullt styrutslag är nog inte stort :o

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med detta om man åker och sladdar lite. Tänker mig vi aktiv iskörning .t.ex.

Nu är det ju en elektrisk styrservo på denna så det går ju knappast att kasta ratten fullt höger till fullt vänster .t.ex.

(svårt att förklara, se exempel)

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med detta om man åker och sladdar lite. Tänker mig vi aktiv iskörning .t.ex.

Nu är det ju en elektrisk styrservo på denna så det går ju knappast att kasta ratten fullt höger till fullt vänster .t.ex.

(svårt att förklara, se exempel)

Fast å andra sidan behöver du knappast släppa ratten och ta omtag med de 1,7 rattvarven han har mellan fulla utslag..

Eller var det 1,5?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hur påverkar castern camber och toe?

Jag tänker på om man bara ändrar caster, händer det nåt med övriga vinklar?

SFRO kommenterade återgången och sa att den kunde vara bättre och jag fick nedslag på det hos SBP, det löstes med att sätta på 15" med gatdäck.

Jag har små breda hjul (205-60/13), r-däck och korta styrarmar, Westfields ramar har ingen möjlighet till caster-justering och den ligger på ca 4 grader.

Min bil är väldigt nervös, som Olofson nämner kan man inte direkt sitta och slappa vid ratten.

Min sambo vill inte köra bilen av den anledningen, på bana märks det inte alls.

Förra veckan ställde jag om camber till -2 grader och det gjorde inte saken bättre.

En av planerna för vintern är att svetsa om fästena så att det går att justera caster med brickor, eller nåt.

Med lite labbande kanske man kan hitta en uppsättning brickor som ger en caster för gata och en för väg, men det bygger ju på att de andra vinklarna inte ändras märkvärt.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Hur påverkar castern camber och toe?

Jag tänker på om man bara ändrar caster, händer det nåt med övriga vinklar?

Borde göra väldigt lite, iaf på Westfield... Möjligen påverkas toe en aning p g a att vinklarna på styrstagen ändras när spindeln lutas.

Förra veckan ställde jag om camber till -2 grader och det gjorde inte saken bättre.

Tänk på att toe påverkas ganska rejält när man ändrar camber, eftersom styrleden sitter några cm högre än undre spindelleden - och dessa bilarna är väldigt känsliga för toe, iaf med vissa däck. Min blir tungstyrd och "död" vid minsta toe-in, och (som förväntat) nervös om man har toe-out, så det vill till att pricka så nära 0 som möjligt.

Nästa problem är att toe blir något helt annat när man har mycket camber, eftersom däcket blir "koniskt" när det formar sig efter underlaget, och därför svänger in mot bilens mitt. Jag har ca 3° camber och får ha flera mm toe-out rent fysiskt för att det ska bli rullningsneutralt.

Ytterligare en kul observation: Har man förhållandevis roll-styv framvagn så blir bilen lurig på ojämnt underlag med toe-IN...! Det beror nog helt enkelt på att när det trycker till på ena framhjulet så tar det över det mesta av greppet, och har man då toe-in så styr bilen bort från det hjulet, med följd att ännu mer vikt läggs på det hjulet. Alltså ett självförstärkande förlopp som kan bli lite spännande på ojämna småvägar.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att toe påverkas ganska rejält när man ändrar camber, eftersom styrleden sitter några cm högre än undre spindelleden - och dessa bilarna är väldigt känsliga för toe, iaf med vissa däck. Min blir tungstyrd och "död" vid minsta toe-in, och (som förväntat) nervös om man har toe-out, så det vill till att pricka så nära 0 som möjligt.

Jo toe ställdes samtidigt så nära 0 som möjligt, men det är ju som sagt när bilen är stillastående och obelastad.

Jag har även krängare fram och det du beskriver om ojämna vägar känns igen :P

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en kul observation: Har man förhållandevis roll-styv framvagn så blir bilen lurig på ojämnt underlag med toe-IN...! Det beror nog helt enkelt på att när det trycker till på ena framhjulet så tar det över det mesta av greppet, och har man då toe-in så styr bilen bort från det hjulet, med följd att ännu mer vikt läggs på det hjulet. Alltså ett självförstärkande förlopp som kan bli lite spännande på ojämna småvägar.

Jepp, min sjua hade förut en massa toe-in och sidoförflyttningar på en halvmeter var inte ovanliga. :-/ Har också 0 toe nu. Intressant nog kan inställningen ha varit korrekt gjord på ett vis, för "original" hade man toe in enligt instruktionsboken (Lotus' alltså). Kanske skulle funkat om man haft diagonaldäck från 60-talet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...