Stefan Berglund Posted March 23, 2007 Share Posted March 23, 2007 Hur är det eg. med p-ändarna. Har försökt leta på forumet, men hittar inga vettiga svar. Mina volvo-spindlar är nyare än -70. Då ska en transitled ifrån årmodell -?? passa, fast man måste då brotcha upp hålet. Rätt ? Vilken årsmodell ? Vilket artikelnummer har kontimaleden som ska passa rakt på. Vad kostar den ungefär ? Är det mer lönsamt att brotcha upp spindeln ? Den undre spindelleden som passar är volvo 240 utan servo, art 1215-39305 på MECA. Verkar vara samma till alla årsmodeller. Rätt ? Nu ska det byggas framvagn! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 23, 2007 Share Posted March 23, 2007 (edited) K??ontima. Mina tv?ostade ca 500 med frakt. Nya transit blir nog inte mycket billigare. Art.nr. p?in Kontima var A24x40AH32-2 EDIT: Ca 500 var utan frakt, fakturan var på 754kr... Sorry Edited April 3, 2007 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 23, 2007 Author Share Posted March 23, 2007 Tack! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted March 23, 2007 Share Posted March 23, 2007 Det blir billigare med Kontima för jag betalade ca: 450kr styck för Ford orginal med 15% rabatt. Om du använder Volvos nedre spindelled så prata med din SFRO man först, Jag besiktigade min bil i Februari och min besiktningsman var inte så glad i att man använde Volvos spindelled. Han sa att man måste använda orginal för det finns leder på marknaden som var riktigt dåliga (han sa ej från vilken leverantör). Orginal 240 tar den mesta kraften upp av fjäderbenet (rakt upp i leden) men med a-armar går kraften i vinkel genom leden och sedan upp i fjäder/dämparen och det finns då risk att kulan i leden "ploppar" ur. Dåliga leder har lite matreal på översidan av kulan som kan ta tillvara på kraften från ett gupp/grop i vägen. Så prata med din besiktningsman så att du slipper problem senare och om det är ok använd orginal leder. Den övre leden har inte så hög belastning. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 23, 2007 Share Posted March 23, 2007 Se förresten till att få högergängade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 23, 2007 Share Posted March 23, 2007 Jag funderade lite på samma sak ang. 240-leder... Det får bli nån annan led nertill för min del av just ovan nämnda orsak + att när jag kollade ett par gamla skrotleder i garaget igår, såg jag att de kommer få en minst sagt osund vinkel med den geometrin mina bärarmar ska få. Det lutar åt att köra med spindlar från 140, -då kan det ju inte bli fel i.a.f. :P /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 24, 2007 Author Share Posted March 24, 2007 Ahaa! Då kanske det är bäst att köpa volvo orginal nedre led. Det över hålet på mina spindlar mätte: ~16mm över, ~14-15 under, 15mm "hög" kona. Så det borde ju bli rätt med kontima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 :excl: Känsliga tittare varnas! :excl: :wacko: vet inte om jag bör visa dessa bilder, men nu har jag snittat upp både en 140- och en 240-spindelled... Det var en viss skillnad på dimensionerna kan man säga! :blink: Den vänstra som jag håller i är från en 240, den högra från hunnförtin... Sure, det HAR gått bra hittills för de som byggt med 240, men med min vanliga tur skulle jag säkert bli den första som separerar en spindelled om jag chansar... Det får allt bli nått annat än 240 för min del! Det syns nog ännu tydligare på den här suddiga bilden på själva lagersätena hur stor skillnad det är på storleken. Jag gissar på ca dubbelt så mycket material som håller emot på 140'n..? Är det nån som har nått annat förslag än att använda 140-led nertill? Jag har sett bilder på nån variant som var skruvad med två bultar, men tyvärr ingen uppgift om vad det var för modell... Nu har ungarna somnat, så nu ska jag ut och svetsa ett par timmar igen! :whip: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 24, 2007 Author Share Posted March 24, 2007 (edited) Hmm, det verkar som att en led ifrån 740/940 ska passa i det nedre hålet. annan topic Men det är ju frågan om den är bättre än 240-leden... Nån skulle ha kapat upp en sån med. ;) Att man alltid ska bli så besviken... Edited March 24, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Jamänn där ÄR den juh!! :w00t2: Just den modellen var det jag hade sett några gånger! ..och som av en händelse "råkar" jag ha en 740-framvagn liggande, så imorgon ska det kapas lite där med... Återkommer med bilder och kanske lite jämförande mått. Fasen bara att jag inte hade tittat lite på det skort man redan har liggande istället för att sitta på nätet och leta... :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Hmm, det verkar som att en led ifrån 740/940 ska passa i det nedre hålet. annan topicMen det är ju frågan om den är bättre än 240-leden... Nån skulle ha kapat upp en sån med. ;) Att man alltid ska bli så besviken... Jo, besviken brukar man ofta bli, även den här gången... :wild: "Nån" har kapat en 740-spindel nu och det kunde bara konstateras att det var samma dimension som på 240'n: 27mm. Orginal 140 ligger på 35mm. Viss skillnad... Jag som hade hoppats på lite kralligare doningar! Räknar man lite på krafter å sånt tjafs är det bara att konstatera att 240/740 klarar ca 60% mot orginalet innan det börjar hända saker... :icon_smartass1: ..men nu tänker jag inte hänga läpp för det! :) 140'n är ju åtminstonde dubbelt så tung som en sjua och håller spindeln för framfart i rallyskogen med dubbla vikten, borde 240/740 hålla för en hälften så tung sjua på asfalt! :D ...eller är det nån som har tänkt prova hur en nerslaget efter en 100m's luftfärd i 180 blås känns i en sjua? :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 det finns bilar som har skruvade kulbultar, bl.a Ford cortina själv använder jag Ascona B -80. ser ur som 140:s där man pressar in den i att hål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 25, 2007 Author Share Posted March 25, 2007 (edited) Vilken såg bäst ut av 740/240 ? Vilken hade mest material som höll i kulan på ovansidan ? Tänkte glida iväg å beställa leder imorgon. Det är alltså ingen idé att beställa på MECA, utan det måste vara volvo orginal enligt inlägg ovan. Lite trist då man har en hejdlös rabatt på meca... :angry: Eller säljer de orginal på MECA ??? Bondborn 007, du är en klippa! :notworthy: Edited March 25, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Jag hade tänkt mäta lite noggrannare på just materialtjockleken men jag hade tydligen supit bort skjutmåttet igår kväll... (-hittade det i badrummet nu! :516: Fråga INTE..! ) Det ser ut som att det är något kraftigare gods i 740'ns spindel och det som jag tycker talar till dess fördel annars är att själva fästflänsen går runt om och ger på det viset mer stadga. Ska försöka hinna med att mäta/rita de tre olika spindlarna lite senare ikväll efter disk/tvätt/matlådefix/... Måste ju bestämma mig å det snaraste för vilken spindel jag ska använda! :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 På min Ascona B nedre kulbult så är kulan 35mm och hålet 27mm. jag har en svag aning om att 140:s original har ett "märke" på sig som ska riktas utåt för att den har ett ocalt hål och får inte vändas fel för då brister den. värt att kolla upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 Ja, det är ju synd att man inte "kan" använda 140-leder, verkar lurigt att få till fästen för dem. Man har ju inte lust att köpa 140-bärarmar å kapa ur direkt, de är ju attackdyra! Tydligen en riktig bristvara på skrotar. :) Spindlarna däremot verkar ju inte vara så mycket åtgång på, fick mina för 300kr/2st. Använde ett väldigt bra verktyg för att få ur lederna förresten, kom fram en kille å frågade om vi ville ha hjälp. Åkte hem till honom och hämtade: ar. nr. 2020-4545N1 på MECA! Helt suverän! Skulle antagligen stått kvar där än om vi inte fått hjälp! Fanns tydligen liknande billigare på biltema, med med kass kvalitet såklart enligt honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 jag köpte sådan på Biltema för flera år sedan och den brast efter 2 användningar kanske har de bättre nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 (edited) Jo, grejen var ju att den jag lånade var ifrån MECA, kostar 700 någonting.... Den ifrån biltema hade brustit för den andra killen också... Biltemas kostar 49:-... Edited March 26, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 Hoppla :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 varför ``kan ´´ du inte använda ettfyrti spindelleder... har iofs inte dom i minnet men om det är en led som pressas in i bärarmen är det ju en smal sak att svarva en stålring som svetsas i ``din´´bärarm och sedan pressas spindelleden in... tänker mig att göra så för mina opelleder.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 (edited) Ja, det var väl mest för att jag inte vet hur de fungerar och för att jag inte har tillgång till en svarv. Har inte lust att belasta "min" svarvare med grejor som kanske inte behövs göras, han får nog tillräckligt att göra ändå, hehe. Hur fungerar 140 spindlarna då ? Sitter de bara inpressade eller låser man dem på något annat sätt.. Verkar ju lättare/billigare att bara ta 740-lederna å bulta dit! (Om nu materialet tillåter...) Fast det är klart, det hade ju varit bättre om man hade fått dit en 140-led... Edited March 26, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 Funderar på att tillverka ett gäng fästplattor för 140-leden och bränna dit stötdämparfästen när jag ändå har svetsen framme... Plattan får jag utnibblad på jobbet och hylsorna fixar jag på mitt förra... Nån mer som skulle vara intresserad? :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 27, 2007 Author Share Posted March 27, 2007 (edited) Fan, det hade ju varit smidigt å fått det gjort... Men hur blir det med storleken på plattan ? Man skulle ju haft en platta man kunde kapa till själv i så fall... Å ett löst stötdämparfäste. Hur mycket skulle du ta för något dyligt ? Sitter 140-leden bara inpresssad eller är det en låsning med ??? Åkte iofs ner å beställde 740-spindlar idag, men funkar inte det så är man ju lite intresserad! Bygger du på 740 bakvagn med eller ? Då borde ju iofs våra bärarmar bli ungefär lika långa... Edited March 27, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 Om jag skulle göra nått sånt här till fler än mig, passar jag nog på att göra plattan för stor så att det finns kapmån. En sån här ska inte kosta så många pengar -locost så klart! ;) 140-leden sitter inpressad i hylsan utan några ytterligare låsningar och det är just det som får mig att luta mer och mer åt 740... -den går ju att skruva av och på när man är i byggartagen! Alternativet är att man tar en gammal 140-led och svarvar ner ½mm utvändigt så den inte fastnar i läget när man vill prova av/på/av/på.. enkelt att fixa provisorisk låsning med en eller två M5-skruvar vid sidan av leden. När allt är inprovat och lackat å klar är det bara att trycka i en ny led. Bakvagn på mitt bygge? 740! B) Det verkar som att våra byggen är väldigt lika med tanke på ram, framvagn, bakvagn m.m. Volvofemman jag har stående kommer troligen att bytas mot en turbomatad B230 som jag fick hem i helgen. Ska du ha turbo kan väl inte jag vara sämre... :revs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 är det någon som kollat om 140 kulbulten måste vändas med ett "märke" utåt? som jag skrev i ovan inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 Ryktet gör gällande att SFRO inte kommer att godkänna byggen med undre leden från bilar med MacPerson, som t.ex. 740/940. Jag har själv använt dylika leder och fått dem godkända i SFRO-1. Frågan är om man kommer att ändra sig vid slutbesiktningen!?! Reservplanen är att i så fall tillverka en platta som kan skruvas fast, med samma hålbild som 940-leden, som en 140-led pressas fast i. Bifogar en bild på 140-leden. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted March 29, 2007 Share Posted March 29, 2007 När jag gjorde SFRO1 i februari påpekade besiktningsmanen att vi som har besiktigat får använda ex. 240 leder men det ska tas upp vid SFROs nästa möte om man i fortsättningen ska godkänna leder av 240 typ. Han påpekade också att man ska använda orginal leder för att undvika dåliga leder som finns på marknaden. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 29, 2007 Author Share Posted March 29, 2007 (edited) Typiskt... Då sitter man här med 2 leder för 840kr.... Betalade iofs bara 400 för dem, men ändå... :angry: Man får ju hoppas att de kommer till användning på bruksbilen nån gång... Det är väl lika bra å köra 140-leder direkt, får ta å beställa nya imorgon. Jag som tänkte göra framvagn i helgen!!! Edited March 29, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted April 2, 2007 Author Share Posted April 2, 2007 NÄMEN! Fick mina kontimaleder idag... 930KR MED FRAKT! Man kanske skulle ha förskottsbetalat... :angry: En grej som var positivt var att jag kunde lämna tillbaks mina 740 undre leder iallafall... Hämtade 140 lederna idag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Tror jag har fakturan hemma, ska kolla. Det lät vääääldigt dyrt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Kollade fakturan, den var faktiskt på 754:-, ca 500 var kanske vad sambon fick höra :whistling: Sorry, men det är billigare än Transit original i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted April 3, 2007 Author Share Posted April 3, 2007 (edited) Ähh.. det spelar ju ingen roll nu... Hade ju köpt transitleder istället om det hade passat direkt, fick intrycket av att de inte skulle passa utan brotchning. :( Har monsterrabatt på meca så det hade nog blivit halva priset mot kontima. Men men, dumt av mig å inte fråga vad det skulle kosta innan jag beställde. Jag får spara in på nått annat helt enkelt. :lol: Edited April 3, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted September 13, 2008 Share Posted September 13, 2008 Funderar på att tillverka ett gäng fästplattor för 140-leden och bränna dit stötdämparfästen när jag ändå har svetsen framme... Plattan får jag utnibblad på jobbet och hylsorna fixar jag på mitt förra... Nån mer som skulle vara intresserad? :whistling: Pris på fästplattor?? ( om de går att beställa) MVH/ Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Norway Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Pris på fästplattor?? ( om de går att beställa) MVH/ Magnus Jeg er også villig til å betale noen norske riksdaler hvis du fikser disse platene.Har du fått laget de? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 17, 2008 Share Posted December 17, 2008 Hoppar på den här tråden... Snaabel 900/99 har ju käcka leder (snorigt enkla att bygga fästen för) och de har dessutom dubbla A-armar. Om konan är den samma vette tusan men jag tänker prova ngn dag när jag har tid över. Har några liggande. :) Kanske någon som vet om dessa gillas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 17, 2008 Share Posted December 17, 2008 Mja. 900/99 har fjädern på övre bärarmen, och även om dämparen sitter i nedre armen och ger en hel del kraft på leden är det lite tveksamt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 17, 2008 Share Posted December 17, 2008 (edited) En snaabel 900 väger ju från 1270kg och upp till styvt 1400kg... och har 60% av vikten på framhjulen. Borde ju i all rimlighet kunna hålla. Jag kanske får dissekera en led. I bakvagnen borde de ju kunna funka om man fäster coil-overn i övre bärarmen. Vilket man ändå får göra antar jag. Edited December 18, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Det är ju samma p-ände uppe som nere så rimligtvis borde den klara bra med last, eller vad tror du Pinto? Samma artikelnr som reservdel. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Ja, det är samma uppe och nere på Saaben men kraften kommer åt olika håll. Med fjädern på nedre bärarmen "hänger" bilen i spindelleden, medan den "står" på spindelleden med fjädern på övre armen. Om man sätter nedre leden "upp och ned" (med gängan nedåt), som vissa Alfa har, är det inget bekymmer. Men då måste man ha en spindel som är byggd på det viset. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompaz Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 (edited) Funderar på att tillverka ett gäng fästplattor för 140-leden och bränna dit stötdämparfästen när jag ändå har svetsen framme... Plattan får jag utnibblad på jobbet och hylsorna fixar jag på mitt förra... Nån mer som skulle vara intresserad? :whistling:/>/> Tjena! Inte har du några sådana plattor att sälja? Jag och min brorson bygger var sin Super 7 och funderar på att köra med 140 spindlar. Om du har plattor vad ska du ha för 4 st? Du kan mejla mig på krt.karlsson@hotmail.se Edited May 3, 2013 by tompaz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.