Jump to content

P-ändar Till Volvo 140 Spindlar.


Recommended Posts

Hur är det eg. med p-ändarna. Har försökt leta på forumet, men hittar inga vettiga svar. Mina volvo-spindlar är nyare än -70. Då ska en transitled ifrån årmodell -?? passa, fast man måste då brotcha upp hålet. Rätt ? Vilken årsmodell ?

Vilket artikelnummer har kontimaleden som ska passa rakt på. Vad kostar den ungefär ? Är det mer lönsamt att brotcha upp spindeln ?

Den undre spindelleden som passar är volvo 240 utan servo, art 1215-39305 på MECA. Verkar vara samma till alla årsmodeller. Rätt ?

Nu ska det byggas framvagn! B)

Link to comment
Share on other sites

Det blir billigare med Kontima för jag betalade ca: 450kr styck för Ford orginal med 15% rabatt. Om du använder Volvos nedre spindelled så prata med din SFRO man först, Jag besiktigade min bil i Februari och min besiktningsman var inte så glad i att man använde Volvos spindelled. Han sa att man måste använda orginal för det finns leder på marknaden som var riktigt dåliga (han sa ej från vilken leverantör).

Orginal 240 tar den mesta kraften upp av fjäderbenet (rakt upp i leden) men med a-armar går kraften i vinkel genom leden och sedan upp i fjäder/dämparen och det finns då risk att kulan i leden "ploppar" ur. Dåliga leder har lite matreal på översidan av kulan som kan ta tillvara på kraften från ett gupp/grop i vägen.

Så prata med din besiktningsman så att du slipper problem senare och om det är ok använd orginal leder.

Den övre leden har inte så hög belastning.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade lite på samma sak ang. 240-leder... Det får bli nån annan led nertill för min del av just ovan nämnda orsak + att när jag kollade ett par gamla skrotleder i garaget igår, såg jag att de kommer få en minst sagt osund vinkel med den geometrin mina bärarmar ska få. Det lutar åt att köra med spindlar från 140, -då kan det ju inte bli fel i.a.f. :P

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

:excl: Känsliga tittare varnas! :excl:

:wacko: vet inte om jag bör visa dessa bilder, men nu har jag snittat upp både en 140- och en 240-spindelled... Det var en viss skillnad på dimensionerna kan man säga! :blink:

post-1171-1174762361_thumb.jpg

Den vänstra som jag håller i är från en 240, den högra från hunnförtin...

Sure, det HAR gått bra hittills för de som byggt med 240, men med min vanliga tur skulle jag säkert bli den första som separerar en spindelled om jag chansar... Det får allt bli nått annat än 240 för min del!

Det syns nog ännu tydligare på den här suddiga bilden på själva lagersätena hur stor skillnad det är på storleken. post-1171-1174765227_thumb.jpg

Jag gissar på ca dubbelt så mycket material som håller emot på 140'n..?

Är det nån som har nått annat förslag än att använda 140-led nertill? Jag har sett bilder på nån variant som var skruvad med två bultar, men tyvärr ingen uppgift om vad det var för modell...

Nu har ungarna somnat, så nu ska jag ut och svetsa ett par timmar igen! :whip:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det verkar som att en led ifrån 740/940 ska passa i det nedre hålet. annan topic

Men det är ju frågan om den är bättre än 240-leden... Nån skulle ha kapat upp en sån med. ;)

Att man alltid ska bli så besviken...

post-947-1174776670_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jamänn där ÄR den juh!! :w00t2: Just den modellen var det jag hade sett några gånger! ..och som av en händelse "råkar" jag ha en 740-framvagn liggande, så imorgon ska det kapas lite där med... Återkommer med bilder och kanske lite jämförande mått. Fasen bara att jag inte hade tittat lite på det skort man redan har liggande istället för att sitta på nätet och leta... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det verkar som att en led ifrån 740/940 ska passa i det nedre hålet. annan topic

Men det är ju frågan om den är bättre än 240-leden... Nån skulle ha kapat upp en sån med. ;)

Att man alltid ska bli så besviken...

Jo, besviken brukar man ofta bli, även den här gången... :wild:

post-1171-1174845562_thumb.jpg

"Nån" har kapat en 740-spindel nu och det kunde bara konstateras att det var samma dimension som på 240'n: 27mm. Orginal 140 ligger på 35mm. Viss skillnad... Jag som hade hoppats på lite kralligare doningar! Räknar man lite på krafter å sånt tjafs är det bara att konstatera att 240/740 klarar ca 60% mot orginalet innan det börjar hända saker... :icon_smartass1:

..men nu tänker jag inte hänga läpp för det! :) 140'n är ju åtminstonde dubbelt så tung som en sjua och håller spindeln för framfart i rallyskogen med dubbla vikten, borde 240/740 hålla för en hälften så tung sjua på asfalt! :D ...eller är det nån som har tänkt prova hur en nerslaget efter en 100m's luftfärd i 180 blås känns i en sjua? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

det finns bilar som har skruvade kulbultar, bl.a Ford cortina själv använder jag Ascona B -80. ser ur som 140:s där man pressar in den i att hål.

Link to comment
Share on other sites

Vilken såg bäst ut av 740/240 ? Vilken hade mest material som höll i kulan på ovansidan ? Tänkte glida iväg å beställa leder imorgon. Det är alltså ingen idé att beställa på MECA, utan det måste vara volvo orginal enligt inlägg ovan. Lite trist då man har en hejdlös rabatt på meca... :angry: Eller säljer de orginal på MECA ???

Bondborn 007, du är en klippa! :notworthy:

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt mäta lite noggrannare på just materialtjockleken men jag hade tydligen supit bort skjutmåttet igår kväll... (-hittade det i badrummet nu! :516: Fråga INTE..! )

Det ser ut som att det är något kraftigare gods i 740'ns spindel och det som jag tycker talar till dess fördel annars är att själva fästflänsen går runt om och ger på det viset mer stadga.

Ska försöka hinna med att mäta/rita de tre olika spindlarna lite senare ikväll efter disk/tvätt/matlådefix/... Måste ju bestämma mig å det snaraste för vilken spindel jag ska använda! :wacko:

Link to comment
Share on other sites

På min Ascona B nedre kulbult så är kulan 35mm och hålet 27mm. jag har en svag aning om att 140:s original har ett "märke" på sig som ska riktas utåt för att den har ett ocalt hål och får inte vändas fel för då brister den. värt att kolla upp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju synd att man inte "kan" använda 140-leder, verkar lurigt att få till fästen för dem. Man har ju inte lust att köpa 140-bärarmar å kapa ur direkt, de är ju attackdyra! Tydligen en riktig bristvara på skrotar. :) Spindlarna däremot verkar ju inte vara så mycket åtgång på, fick mina för 300kr/2st. Använde ett väldigt bra verktyg för att få ur lederna förresten, kom fram en kille å frågade om vi ville ha hjälp. Åkte hem till honom och hämtade: ar. nr. 2020-4545N1 på MECA! Helt suverän! Skulle antagligen stått kvar där än om vi inte fått hjälp! Fanns tydligen liknande billigare på biltema, med med kass kvalitet såklart enligt honom.

post-947-1174925252_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

varför ``kan ´´ du inte använda ettfyrti spindelleder...

har iofs inte dom i minnet men om det är en led som pressas in i bärarmen är det ju en smal sak att svarva en stålring som svetsas i ``din´´bärarm och sedan pressas spindelleden in... tänker mig att göra så för mina opelleder..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var väl mest för att jag inte vet hur de fungerar och för att jag inte har tillgång till en svarv. Har inte lust att belasta "min" svarvare med grejor som kanske inte behövs göras, han får nog tillräckligt att göra ändå, hehe. Hur fungerar 140 spindlarna då ? Sitter de bara inpressade eller låser man dem på något annat sätt.. Verkar ju lättare/billigare att bara ta 740-lederna å bulta dit! (Om nu materialet tillåter...)

Fast det är klart, det hade ju varit bättre om man hade fått dit en 140-led...

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Funderar på att tillverka ett gäng fästplattor för 140-leden och bränna dit stötdämparfästen när jag ändå har svetsen framme...

post-1171-1174951250_thumb.jpg

Plattan får jag utnibblad på jobbet och hylsorna fixar jag på mitt förra... Nån mer som skulle vara intresserad? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Fan, det hade ju varit smidigt å fått det gjort... Men hur blir det med storleken på plattan ? Man skulle ju haft en platta man kunde kapa till själv i så fall... Å ett löst stötdämparfäste. Hur mycket skulle du ta för något dyligt ? Sitter 140-leden bara inpresssad eller är det en låsning med ??? Åkte iofs ner å beställde 740-spindlar idag, men funkar inte det så är man ju lite intresserad! Bygger du på 740 bakvagn med eller ? Då borde ju iofs våra bärarmar bli ungefär lika långa...

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle göra nått sånt här till fler än mig, passar jag nog på att göra plattan för stor så att det finns kapmån. En sån här ska inte kosta så många pengar -locost så klart! ;)

140-leden sitter inpressad i hylsan utan några ytterligare låsningar och det är just det som får mig att luta mer och mer åt 740... -den går ju att skruva av och på när man är i byggartagen! Alternativet är att man tar en gammal 140-led och svarvar ner ½mm utvändigt så den inte fastnar i läget när man vill prova av/på/av/på.. enkelt att fixa provisorisk låsning med en eller två M5-skruvar vid sidan av leden. När allt är inprovat och lackat å klar är det bara att trycka i en ny led.

Bakvagn på mitt bygge? 740! B) Det verkar som att våra byggen är väldigt lika med tanke på ram, framvagn, bakvagn m.m. Volvofemman jag har stående kommer troligen att bytas mot en turbomatad B230 som jag fick hem i helgen. Ska du ha turbo kan väl inte jag vara sämre... :revs:

Link to comment
Share on other sites

Ryktet gör gällande att SFRO inte kommer att godkänna byggen med undre leden från bilar med MacPerson, som t.ex. 740/940. Jag har själv använt dylika leder och fått dem godkända i SFRO-1. Frågan är om man kommer att ändra sig vid slutbesiktningen!?!

Reservplanen är att i så fall tillverka en platta som kan skruvas fast, med samma hålbild som 940-leden, som en 140-led pressas fast i.

Bifogar en bild på 140-leden.

Bengt

post-25-1175119147_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde SFRO1 i februari påpekade besiktningsmanen att vi som har besiktigat får använda ex. 240 leder men det ska tas upp vid SFROs nästa möte om man i fortsättningen ska godkänna leder av 240 typ.

Han påpekade också att man ska använda orginal leder för att undvika dåliga leder som finns på marknaden.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Typiskt... Då sitter man här med 2 leder för 840kr.... Betalade iofs bara 400 för dem, men ändå... :angry: Man får ju hoppas att de kommer till användning på bruksbilen nån gång...

Det är väl lika bra å köra 140-leder direkt, får ta å beställa nya imorgon. Jag som tänkte göra framvagn i helgen!!!

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

NÄMEN! Fick mina kontimaleder idag... 930KR MED FRAKT! Man kanske skulle ha förskottsbetalat... :angry:

En grej som var positivt var att jag kunde lämna tillbaks mina 740 undre leder iallafall... Hämtade 140 lederna idag...

Link to comment
Share on other sites

Ähh.. det spelar ju ingen roll nu... Hade ju köpt transitleder istället om det hade passat direkt, fick intrycket av att de inte skulle passa utan brotchning. :( Har monsterrabatt på meca så det hade nog blivit halva priset mot kontima.

Men men, dumt av mig å inte fråga vad det skulle kosta innan jag beställde. Jag får spara in på nått annat helt enkelt. :lol:

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Funderar på att tillverka ett gäng fästplattor för 140-leden och bränna dit stötdämparfästen när jag ändå har svetsen framme...

post-1171-1174951250_thumb.jpg

Plattan får jag utnibblad på jobbet och hylsorna fixar jag på mitt förra... Nån mer som skulle vara intresserad? :whistling:

Pris på fästplattor?? ( om de går att beställa) MVH/ Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hoppar på den här tråden... Snaabel 900/99 har ju käcka leder (snorigt enkla att bygga fästen för) och de har dessutom dubbla A-armar. Om konan är den samma vette tusan men jag tänker prova ngn dag när jag har tid över. Har några liggande. :)

Kanske någon som vet om dessa gillas?

Link to comment
Share on other sites

En snaabel 900 väger ju från 1270kg och upp till styvt 1400kg... och har 60% av vikten på framhjulen. Borde ju i all rimlighet kunna hålla. Jag kanske får dissekera en led.

I bakvagnen borde de ju kunna funka om man fäster coil-overn i övre bärarmen. Vilket man ändå får göra antar jag.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är samma uppe och nere på Saaben men kraften kommer åt olika håll. Med fjädern på nedre bärarmen "hänger" bilen i spindelleden, medan den "står" på spindelleden med fjädern på övre armen.

Om man sätter nedre leden "upp och ned" (med gängan nedåt), som vissa Alfa har, är det inget bekymmer. Men då måste man ha en spindel som är byggd på det viset.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Funderar på att tillverka ett gäng fästplattor för 140-leden och bränna dit stötdämparfästen när jag ändå har svetsen framme...

post-1171-1174951250_thumb.jpg

Plattan får jag utnibblad på jobbet och hylsorna fixar jag på mitt förra... Nån mer som skulle vara intresserad? :whistling:/>/>

Tjena! Inte har du några sådana plattor att sälja?

Jag och min brorson bygger var sin Super 7 och funderar på att köra med 140 spindlar.

Om du har plattor vad ska du ha för 4 st?

Du kan mejla mig på krt.karlsson@hotmail.se

Edited by tompaz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...