Magoo Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Snygga grejjer... som alltid. svarteloxerat var mycket snyggare än den där skumma kulören som är på spindlarna när man köper dom. Det är inte så att du händelsevis har sparat eventuella cadunderlag :hypocrite:.... Jag ligger åxa på en uppsättning av dessa spindlarna :prop: Quote
Morty Posted April 18, 2013 Author Posted April 18, 2013 Tack Markus! Någon speciell del du behöver ritning på? Quote
Rikard Larsson Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Mycket imponerad av folk som du som har tålamod och kunskap att få sån finish på bitarna (Peter M är en annan...). :notworthy: Quote
Magoo Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 (edited) Hejsan, hur går det här? har det hänt något roligt med maskinen sedan föregående uppdatering? Jag misstänker att denna länken inte längre är av intresse ;-) http://site.rally-club.bg/files/homologations/A-5584-VolkswagenGolf41.8-20V.pdf (den är nästan oläsbar men där finns specen på vw´s kit-car motor baserad på 1.8 20v) å nån holländsk kopia på motorn i papprena. Edited November 18, 2014 by Magoo Quote
Morty Posted November 18, 2014 Author Posted November 18, 2014 Ooops ett tag sedan man uppdaterade här! Året som gått har gett en hel del erfarenheter som man kanske inte räknade med skulle ske just nu. Det har gjort att jag ligger efter på maskinsidan och har inte haft tid att tillverka de delar som återstår till konvertering. I vinter planerar jag att titta över ett par saker i bilen men inga större nyheter. Alla länkar till motordata och fakta är intressanta, tack ? Quote
Morty Posted May 6, 2015 Author Posted May 6, 2015 Ingen direkt uppdatering, men en bild från helgens tävling med SPVM på Mantorp. Quote
Morty Posted May 6, 2015 Author Posted May 6, 2015 Trea i race 1 och tvåa i race 2. Min bästa tid satte jag i race 2 med 1.27.224. Det var första gången på Mantorp för mig. Förutom en meningslös lång raksträcka så tyckte jag att banan var rolig. Quote
Morty Posted May 7, 2015 Author Posted May 7, 2015 Nej det är samma gamla Audi 1,8-20V sugmotor. I vinter blev det växellådsrenovering, kopplingsbyte (tryckplattan var sprucken igen..), hjulbyte, tillverkning av pryttlar till andra och en hel del tillverkning inför ett kommande motorbyte. Quote
Pac Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 Satan! Då är det ingen idé att kolla trottelhus då... ;) Quote
Guest micke r1 Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 pac! Du måste nog sattsa på tur-bo om du ska hänga med morty Henrik mdf... Quote
Christer J Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 (edited) Micke: Det hjälper inte alltid ens med turbo.. Imponerande finish på din bil Morty! Den ser nybyggd ut både före och efter race..Form och funktion :twinkle: För min del börjar formen bli riktigt sliten redan innan den fått funktion på banan, den ser efter 570 mil ut som jag legat två meter bakom en timmerbil på sandad grusväg i veckor.. Hur skyddar man lacken, förutom att undvika ytterspåret genom sandfållorna? Eller lackar du om emellanåt? Edited May 8, 2015 by Christer J Quote
Morty Posted May 8, 2015 Author Posted May 8, 2015 Tack Christer! Det tar hårt på våra bilar när de används. Jag tycker själv att min ser rätt sargad ut nuförtiden. Jag lackar om när jag bygger om något. I vinter har fram och bakskärmar breddats 25mm för att få plats med hjulen. Höger sida väntar fortfarande på en omlackning sedan en Corvette var lite närgången förra året. Framkant på bakskärmarna provar jag i år att skydda efter omlack med Plastidip färg. Vi får se om det fungerar. Sandfållan i den långa högern innan start/mål på Gelleråsen provade jag ifjol. Tog tre timmar att sanera bilen med dammsugare och tryckluft efteråt Quote
Morty Posted June 3, 2015 Author Posted June 3, 2015 Var på Kinnekulle och körde i helgen med SPVM. Första gången jag fick rejsa på den banan. Förra året slutade redan efter 300 meter... Quote
Guest micke r1 Posted June 5, 2015 Posted June 5, 2015 Kul! såg såg att Edlund satt en rökar tid.synd att de ska va så svårt att hänga med ( man vet aldrig var infon finns) o spvms hemsida där tar de flera veckor var hittar man tider o dyl denna gg? Quote
Morty Posted June 5, 2015 Author Posted June 5, 2015 Ja Edlund satt en rökar tid som Henric klippte på sista varvet i race 2 och det nya banrekordet i Roadsport är 56,314. Jag klantade mig i race 1 vid en inbromsning och fick släppa om Henric tidigt, sen fastnade jag vid en dubbelvarvning och tappade greppet om honom och Edlund. Min bästa tid blev 57,438 i race 1. I race 2 fick jag bogsera Tommy alla 15 varven och kunde inte fokusera på den egna körningen alls. Vi är ungefär lika snabba men på olika delar av banan. Quote
Guest micke r1 Posted June 5, 2015 Posted June 5, 2015 56,3 de är ju bra som fan.har kört 56,1 på slicks man borde skämmas... Quote
Morty Posted June 5, 2015 Author Posted June 5, 2015 Ähh inte behöver du skämmas för 56,1 med slicks, det är väl bra! Vi hade ett fantastiskt spännande kval i lördags. Schemat indikerade på att vi skulle köra 14.00. 13.20 vräkte regnet ner när vi tittade på Modsport 1&2. I slutet på deras stint slutade det regna men det var riktigt mörkgrått på himmeln. Väderprognosen visade på nytt regn 14.00. 13.30 hittar solen ut genom molnen och det börjar ånga om banan. 5 minuter senare var det delvis torra spår. Hmm gick snabbt ner, bytte om och bytte till torrdäcken. I bilen och ner till line up. Utsläppet blev ett par minuter försenat och väldigt svarta moln var på väg in. Var långt bak i kön med en del B bilar framför. Väl utsläppt var det bara att ge järnet direkt och klämma sig förbi så många som möjligt första varvet. Tredje varvet började det lätta upp i trafiken och det gick att hitta lite mer fart med bara en eller två omkörningar. Fjärde varvet var ganska fritt och himlen öppnade sig på femte varvet och regnet öste ner. Visade sig att Edlund körde 57,6, jag 57,7 och Henric 57,9 på fjärde varvet med delvis blöt bana. Efter oss var Fredrik Isaksson snabbast på 1.00 blankt. Nu blir det klubbmästerskap på söndag med MSCC på Ljungbyhed. Har aldrig kört där innan så det ska bli skoj. 1 Quote
Pac Posted June 6, 2015 Posted June 6, 2015 Kul! såg såg att Edlund satt en rökar tid.synd att de ska va så svårt att hänga med ( man vet aldrig var infon finns) o spvms hemsida där tar de flera veckor var hittar man tider o dyl denna gg? http://www.amigoo.se/event/962 Quote
Morty Posted July 9, 2015 Author Posted July 9, 2015 Årets höjdartävling avklarad, Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp. Förmodligen en av de varmaste SSM någonsin. Temperaturen visade på 36°C i skuggan på söndagen. Trots att man drack som en tosing var all energi borta efter racen.. Hade blandad framgång i helgen och inte helt nöjd med allt. Greppet var sämre än på länge och om det var endast värmen eller en blandning av gammelbilarnas oljesöl och öppna oljeventilationer vet jag inte. SSM brukar visa på ca 1 sekund långsammare tider än övriga körningar på året och så även i år. Men men, mycket skoj tävling med 325 startande bilar. 2 Quote
Morty Posted July 15, 2015 Author Posted July 15, 2015 Lite film från SSM kan man väl bjuda på också :-) Race 1 Race 2 2 Quote
Morty Posted August 21, 2015 Author Posted August 21, 2015 Då var Kanonloppet med SPVM och STCC som supporterklass avklarat. Gelleråsen bjöd på fantastiskt väder hela helgen med strålande sol och lagom värme. Tyvärr blev det lite mekaniska utmaningar för två av mina klubbkompisar och de fick avbryta innan racen blev av. Mitt bästa varv för helgen blev i Race 1 med 1.11.628 Ett par bilder från Racefoto: Samt lite film från Race 1: 1 Quote
Morty Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Trots vinter och kyla så händer det lite i garaget. Mycket lättare än så här blir det nog inte utan att verkligen bygga om :) 1 Quote
kengren Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Trots vinter och kyla så händer det lite i garaget. Mycket lättare än så här blir det nog inte utan att verkligen bygga om :) Koppling.jpg Vad är det för vikt på svänghjul, koppling och tryckplatta? Quote
Morty Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 (edited) Svänghjul 2924g Kopplingslamell 645g Tryckplatta 1835g Edited January 4, 2016 by Morty Quote
LUPUS Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Svänghjul 2924g Kopplingslamell 645g Tryckplatta 1835g Ojj, det är ju lätt anorektiskt , vilken vrid tar en sådan koppling ? Quote
Morty Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Min ska ta 320 Nm, men samma koppling med andra fjädrar upp till 615 Nm. Quote
Magoo Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Köper du det svänghjulet rätt över disk i GB eller är det custom?! Läckert är det oavsett! Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk Quote
kengren Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Jag kan inte länka till denna artikel, men googla "PUMA RACE ENGINES - LIGHTENING FLYWHEELS" - mycket intressant artikel/document om vilken effekt man får av ett lättat svänghjul. Quote
Morty Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Länk för de som vill läsa om betydelsen av lätt svänghjul http://www.fordclubsweden.se/forum/attachment.php?attachmentid=24321&d=1237316346 Markus, svänghjulet är från en specialbeställning hos ARK racing i England. Finns inte att köpa över disk vad jag vet. Quote
Pac Posted January 5, 2016 Posted January 5, 2016 Det låter som om du är på G på riktigt nu Morty! :) Blir det montering i bil i vinter? Quote
Morty Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Per, nu är där inga planer på att återmontera gamla spisen :) Den nya hänger i stativet och väntar på att chassit ska bli färdigt. Det blir i princip en helt standard motor denna gången :whistling: Quote
Pac Posted January 5, 2016 Posted January 5, 2016 (edited) Per, nu är där inga planer på att återmontera gamla spisen :) Den nya hänger i stativet och väntar på att chassit ska bli färdigt. Det blir i princip en helt standard motor denna gången :whistling: Ja det är klart det blir. :) Var det torrsump som standard på de däringa? Det är det inte på mina... :blink: ;) P.S. Jävligt snygg täckbricka för vattenpumpen! :wub: Edited January 5, 2016 by Pac Quote
Morty Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Ja, standard med torrsump på denna modellen :rolleyes:. Täckbrickan är en något modifierad standard vattenpump :) Quote
Pac Posted January 5, 2016 Posted January 5, 2016 Täckbrickan är en något modifierad standard vattenpump :) ??? Så ser inte mina vattenpumpar ut! Quote
Morty Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Jo med lite vilja, svarv, alu.ämne och svets. Quote
Morty Posted January 13, 2016 Author Posted January 13, 2016 Beställde lite reservdelar till bilen från MK Sportscars förra måndagen. Delarna fanns inte på hyllan och dessutom fick de tillverka dem lite special för att jag lättare ska kunna anpassa dem till mitt tycke. Delarna levererades av Posten idag. Med tanke på allt negativt jag hört och läst senaste åren, måste säga att de har antingen ryckt upp sig enormt på sista tiden eller så hade jag bara tur... och om jag haft tur hade jag inte behövt beställa delarna ;-) 1 Quote
British_Engineering Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Du hade otur med bilen och tur med beställningen... :racesmile: Jag var kaxig i somras men har fått min beställning i 3-4 olika omgångar. Självklart så väntar jag fortfarande på de sista delarna..... Men grattis!!! Quote
Morty Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Bilen omreggad igår. Nu med Duratec-motorn. Får se om den vill funka hela Svenskt Sportvagnsmeeting i helgen. 1 Quote
kengren Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Roligt att det blir fler och fler med Duratec - känns som fler och fler i locostbuilder.uk är på gång också Quote
vedde Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Morty vad har du för liten fin generator? Behöver en liten till min Duratec för att klara styrningen. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Morty Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Duratec är efterträdaren till både Fords Zetec och Rovers K-serie motor i UK. Duratec är en liten mix av båda, slagvolym som Zetec eller tom större om man vill och nästan samma låga vikt som K-motorn. Vi får se hur jag trivs. Audi motorn har varit jäkligt bra med suverän tillförlitlighet, brett register och hyffsad effekt. Quote
Morty Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Morty vad har du för liten fin generator? Behöver en liten till min Duratec för att klara styrningen. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Det är en Denso 50A. Köpt ny via eBay från UK. Det är vanligast att placera generatorn på höger sida, men jag tyckte att då borde det gå att ha den på vänster sida. Plus att jag kunde ha min torrsumpspump på höger sida för att man brukar ha den på vänster sida... Quote
vedde Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Vet du om den är mindre än Biltemas minsta 100mm? Tänkte byta sida för att ha kompressorn på andra sidan / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Noshest Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Kanske denna bild kan vara till hjälp, till vänster Biltemas minsting, de andra två är Denso 40A Quote
vedde Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Då är ju Biltemas inte så pjåkig. Eller vill du sälja mig en Denso? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Noshest Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Om det är tight, så är Denso lättare att få in, Biltema blir varm som bara den. Denso laddar väldigt lite på låga varv, men laddar mer än 40A varv över 4000 varv, Biltema kommer inte över 55A vid samma varv, med samma storlek på remskiva. Båda gav för lite ström på låga varv för mig, tror det var Bosch 044 pumpen som var skurken. Hoppas jag inte sabbar Mortys byggtråd med detta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.