auditsq Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Pumpfrågan fortsätter sakta. Titan Motorsport har svarat och ska lämna sista uppgifter innan ev order. Har även kontaktat fyra leverantörer/tillverkare i USA och ingen har svarat... dåligt!! Veckans kvällsjobb börjar närma sig färdigt. Grenröret färdigt och lindat idag. Gjorde det i rostfritt 2333 44,5mm rör. Hittade fina "hookerrör" i den dimensionen som stämde perfekt med avgasportarna och den hemmagjorda flänsen. man undrar ibland hur det lilla landet på ön fungerar...stenåldern är ett bra beskrivning på viss service relaterad funktion...hoppas du hittar bra saker...jag har två paket som är på omvägar från det lilla landet i väst... sista gången jag köper därifrån nu, då allt går att få från Svenska lev till ett något högre pris.. Dalhems är ett lysande exempel på hög service nivå..trevliga o kunniga...dom tar allt från USA..snabbt och till bra priser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 23, 2010 Author Share Posted April 23, 2010 Idag har jag gjort premiär som trattkonstruktör och fräst ut en tratt till mina spjällhus (med stor hjälp av en snäll kollega). De tre andra är på gång och körs på söndag eller måndag. Det finns säker tusen teorier om hur den ska vara utformad och förhoppningsvis kan min design passa in på någon. Tratten började sin form i en 100*100*60 7075 klump... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 Snajsigt värre, nu blir det åka av. Hade du inte valt fyrcylindrigt utan en V-twin som jag hade du varit halvvägs ;) // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 23, 2010 Author Share Posted April 23, 2010 Tack! Det jobbigaste är gjort. Fräsprogrammet är klart och fixtur tillverkad så resten rör sig mest om att ladda fräsen och vänta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 fint det blev :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Lite synd att man måste gömma dem bakom ett luftfilter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 snyggt, nästa steg är de att göra spjällen mer strömlinjeformade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 hur menar du strömlinjeformade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 profilen på spjället i kanalen vid fullast, skivan, axeln och skruvarna ger lite turbulens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 jag misstänkte det. Men det är ganska betydelselöst det lilla på en motor som inte är maxpreppad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 27, 2010 Author Share Posted April 27, 2010 Jag tänker inte bearbeta spjällhusen nu utan försöker få igång motorn och mappa den för att se var den svaga länken är innan jag går vidare. Har varit i kontakt med VEMS Jörgen om riktlinjer för den nya konfigurationen med tanke på ITB och avsaknad av turbo. Inte helt lätt och betydligt svårare än plenum och turbo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 Liten uppdatering. Har idag gjutit högra främre karossidan och det blir till att slipa och lacka nästa helg. En forumsdeltagare skrev för att tag sedan att racerbilar har inte metaliclack. Tur att man valde en treskikts pearllack då..... Avgassidan nästan klar. Väntar "bara" på ny främre sidan. Ett upp och ner vänt luftfilter över mina trattar. Tyvärr är fästöronen till filtret högsta punkten om jag har det rättvänt så det får bli så här. Fick svetsa ett nytt undre kylrör i veckan. Anledningen är att jag tänkte klämma in torrsumpstanken där fram och den krockade med mitt gamla rör. Nu slipper jag dessutom tre stycken silikonslangsböjar. Min torrsumpstank. Tänkte först svetsa en egen men tiden rinner iväg så jag köpte en från AH Fabrications i UK. Nu ska jag snart få min torrsumpspump i övrigt ska jag börja väcka VEMS:t till till och kalibrera mina nya givare plus konfigurera om det till att köra AlphaN. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Mycket proffsigt! Undrar vem det var som snacka skit om metallic? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Mycket snyggt....som vanligt men tusan vad mycket plats du fick med motorbytet :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Tackar!! Det blir lite färre slangar och annat när man kör sugmotor. Kommer dock att fylla den nytillkomna platsen med torrsumpstanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Efter en mindre lyckad dag igår så lyckades jag till slut få på färgen på mina nya sidor. Tur att det inte är en racebil med tanke på lacken (eller hur Kilkenny??) TITAN Motorsport har också de visat sitt engelska påbrå. Trots uppföljning av tidsplanen varje vecka sedan beställning, kom de på att den dagen de skulle leverera var inte pump och delar färdiga. :banghead: :banghead: Sidorna löst påhängda idag. Lacken får härda ut bättre innan jag sätter fast dem ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 (edited) Läckert. Synd bara att du har råkat ut för den engelska åkomman... ( å då tänker jag på de engelska firmorna :lol: ) Edited May 16, 2010 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Kort summering av nuläget. Det mesta är färdigt på bilen men jag har inte någon oljepump. Jag har sedan den 5 mars försökt köpa en oljepump från först PACE products i 6 veckor sedan från TITAN motorsport i 6 veckor. Nu har jag gett upp och avbrutit ordern hos TITAN. Istället har jag beställt en pump hos Autoverdi som svarar inom 1 timme och har delarna på hyllan. Nästa vecka får vi se om någon pump hittar hem. Min rekommendation är att inte beställa delar från varken PACE eller TITAN såvidare ni inte har ett par månader på er innan ni behöver delarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
auditsq Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Oj Oj ser otroligt snyggt ut.. ska bli kul o höra hur det funkar med en Audi ( VAG ) sug motor i Skåne finns ett par fina exemplar ..små fina kompakta motorer..vad väger den ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Känns fortfarande lite overkligt att jag nu har en oljepump hemma. Efter 3 månaders debatt med engelsmän handlade jag till slut i Sverige och fick pumpen på 24h..... Nu är det bara drivningen och slangar som ska fixas.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 små fina kompakta motorer..vad väger den ? Jag vet faktiskt inte, får ta och kolla det någon dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 lite skillnad på U-land och S-land.. blir det nån viktskillnad mot orginal när du kör torrsump? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Ser riktigt snyggt ut.Räknade autoverdi ut specen på pumpen är den med ett sugsteg ett trycksteg.Vad fick du betala för den med drev om man får fråga. mvh Charles Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 lite skillnad på U-land och S-land.. blir det nån viktskillnad mot orginal när du kör torrsump? Det blir tyngre med torrsump. Pumpen väger mycket mer, slangar och tank plus mer olja väger också mycket. Ombyggnaden är endast för att våtsump fick jag inte att fungera i min motor i fjol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Ser riktigt snyggt ut.Räknade autoverdi ut specen på pumpen är den med ett sugsteg ett trycksteg.Vad fick du betala för den med drev om man får fråga. mvh Charles Jag fyllde från början i PACE dokument som underlag till beräkningen. Jag bifogade det till Auto Verdi när jag kontaktade dem efter att PACE började strula. Pumpen är en trestegs pump med två 30mm sugsteg och ett 30mm trycksteg. Det är gemensam retur till tanken därav att det ser ut som en tvåstegs från ovansidan. Priset är samma som vissa har som byggbudget för en hel bil...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 I veckan blev det dags att vrida om nyckeln och motorn gick igång direkt. All olja som använts vid monteringen fyllde garaget med en härlig dimma på ett par sekunder. Jag fick garageförbud i helgen, men fredagens pass slutade tidigt i lördags.... Efter barnen lagt sig ikväll körde jag en runda i trädgården. Nästa steg är en ordentlig mappning av motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 skitsnygg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 (edited) Förutom teknik nörderiet och ett bra mycket roligare ljud kommer den gå något fortare än när den INTE sög ????? Edited June 14, 2010 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 Kilkenny, Tack!! LUPUS, förmodligen inte..... så i år för du nog en chans att köra om mig på rakan :515: eller en ursäkt för mig för att jag inte kan köra om dig.... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 Här uppdaterar man inte för ofta..... Sommaren är snart slut och man kan lätt tro att man bara kört och allt fungerat eller tvärtom. Sanningen är att det varit både och :blink: :blink: Jag var uppe hos Jörgen (VEMS) i Göteborg och mappade bilen samtidigt med bröllopet som alla tanter tittade på. Vid ett tillfälle var det en "gubbe" ute och hytte med näven när vi körde förbi. Man kanske störde mitt i vigseln och tanten kunde inte höra TV.n :lol: :lol: För mitt största problem i år har varit buller. Har kört två gånger på Knutstorp med olika lösningar för att få ner ljudnivån men har inte lyckats bra förrän nu. Med endast min gamle ljuddämpare som fungerade utmärkt till turbomotorn och skumfilter utanför trattarna så pep det i öronen efter en repa på över 7000rpm.. Första åtgärden blev att bygga en temporär luftbox utanför trattarna och ett luftfilter under huven. Här körningen med TPC på Knutstorp den 11:e juli. Passande bild med högtalare i kanten.... Tyvärr så mätte de 96-98dB med 3/4 gas och växling under 6000rpm. Gränsen är 95dB. Nästa steg blev lite mer jobb. Den temporära boxen byttes mot en Pipercross och huven byggdes om för att få kalluftintag samt få bort onödigt motorljud genom huven. Omplastad huv med hemmagjort NACA scoop och ny lack. Plus att jag monterade en racekat för att se om den dämpade ljudet något. Ett ytterliggare försök var att montera en flexibel avgasslang och rikta ljudet rakt bakåt istället för mot deras ljudmätare som jag har iom avgasröret på höger sida. Körningen på Knutstorp den 29:e juli visade att detta fungerade så länge den flexibla avgasslangen ville vara med. Den blir mjuk när den blivit genomvarm och då flexade den ner och tog i asfalten i de snäva högerkurvorna. Bild från REJSA Jag monterade bort den flexibla biten och körde med min vanliga krök direkt efter ljuddämparen och då mättes jag till 103dB vid fullvarv :banghead: :banghead: Med andra ord det är bra att ha ljuddämparen på vänster sida eller rakt bak då de flesta banor går i höger varv och mäter på höger sida. Nästa steg var att byta ut dämparen till en något mer fullvuxen. Den nya dämparen ökade ljuddämparvolymen med 94% och nu är bilen riktigt tyst och trevlig :) :) Vi ses på Kinnekulle den 13:e för en riktigt trevlig bandag och mycket snack :prop: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 (edited) fullvuxna dämpare köper eller bygger man dem :) har blivit lite lomhörd jag med , den roterande ljuddämparen verkar ha motsatt effekt vid högre "bar" , min "raka rör" baserade dämpare har börjat väsnas lite mera efter att ha blivit inkörd nämligen, tendens till att de låga ljuden går igenom , kanske inte så höga i db ? men går rakt igenom eller till och med förstärks i en hjälm Edited August 8, 2010 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 det är en fördel om man kan dra röret bak på bilen och även rikta slutröret nedåt mot marken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Snyggt Morty, som alltid. Är det 2,5" system du har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 fullvuxna dämpare köper eller bygger man dem :) Denna dämparen köpte jag på Ferrita när jag var på väg ner från Stockholm, fick passa på att hälsa på "i en annan del av Köping" på semestern. Tanken var egentligen att köpa en från www.raceco.com men leveranstiden hann jag inte med under denna säsongen. har blivit lite lomhörd jag med , den roterande ljuddämparen turbon verkar ha motsatt effekt högre "bar" , min raka rör dämpare har börjat väsnas lite mera efter att ha blivit inkörd nämligen, tendens till att de låga ljuden går igenom , kanske inte så höga i db ? men går rakt igenom eller till och med förstärks i en hjälm Jag hade också ett resonansljud med turbomotorn som förstärktes med hjälmen. Det var där redan från början så någon inkörning av bilen gjorde ingen skillnad. Jag fick ha hörselproppar för att slippa undan det ljudet. I år med sugmotor och stumma motorfäste är det ljudet borta men kör med proppar ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 Snyggt Morty, som alltid. Är det 2,5" system du har? Tack! Den nya dämparen är lite udda. Den är 2,36" (id 57 och yd 60) och passar in i 2,5" (id 60 och yd 63) systemets innerdiameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Tack! Den nya dämparen är lite udda. Den är 2,36" (id 57 och yd 60) och passar in i 2,5" (id 60 och yd 63) systemets innerdiameter. Längd och stora radien ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 760mm lång och 175mm ytterdiameter på dämparkroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 760mm lång och 175mm ytterdiameter på dämparkroppen. 760 bara ..... såg mycket längre ut, undra om ferita tillverkar den längden man vill ha, över 1 meter vore fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Det finns ju plåtslagare och ventilationsfirmor som har perforerad plåt i rostfritt, de kan enkelt valsa till ett innerrrör och ytterhöljet till önskad dia och längd för lite kaffepengar. Sen är det bara att slakta någon eller några ljuddämpare på innehållet och svetsa lite. Kan man bygga en hel bil går det lätt att bygga en ljuddämpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Det finns ju plåtslagare och ventilationsfirmor som har perforerad plåt i rostfritt, de kan enkelt valsa till ett innerrrör och ytterhöljet till önskad dia och längd för lite kaffepengar. Sen är det bara att slakta någon eller några ljuddämpare på innehållet och svetsa lite. Kan man bygga en hel bil går det lätt att bygga en ljuddämpare. jo visst går det att bygga men jag har börjat gilla köpa klart....... av någon anledning brukar kostnaden nästan bli samma men jag har förbrukat en helg mindre på att mäta fundera och göra om minst en gång:banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 (edited) Lupus: Har inte du 2 st ihopsvetsade ljuddämpare eller kommer jag ihåg fel?! Vilken dimensioner har du idag (dämpare och anslutningar) ? Kanske rakarör kan göra längre på beställning? Tror Westfield har släppt en ljuddämpare i kolfiber men vet inte dimensionerna mer än 63 mm anslutning och priset £395. Edited August 9, 2010 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 Rakarör eller Ferrita kan garanterat göra en längre. De köper sina perforerade rör i 6 meters längder och ytterplåten kan i alla fall bli 3 m utan specialbeställning. Tror att Kimmens dämpare är special från Ferrita, den ser dessutom ut att vara "knäckt" efter vinkeln på bilen. MK Indyn chassit har en 10° vinkel längs sidan, Westfielden har jag ingen aning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 (edited) Rakarör eller Ferrita kan garanterat göra en längre. De köper sina perforerade rör i 6 meters längder och ytterplåten kan i alla fall bli 3 m utan specialbeställning. Tror att Kimmens dämpare är special från Ferrita, den ser dessutom ut att vara "knäckt" efter vinkeln på bilen. MK Indyn chassit har en 10° vinkel längs sidan, Westfielden har jag ingen aning om. Raka rör köper sina färdig svetsade från "hemligt ställe" jag gissar typ Polen. Sedan sätter de ihop system om du vill men de bygger inte burken. EDIT:var ute och mätte Så i mitt fall svetsa jag ihop en 500 3" burk med en 300 2,5" burk. Detta innebär ju att jag har två gavlar i onödan = extra tungt + att säkert 1 dm av burken inte direkt dämpar något. Sedan verkar rakarörs dämpare vara ordentligt gjorda = ganska tjock plåt, det är ju bra vid svensson bilen men onödigt i vårat fall. Edited August 9, 2010 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Fick nyss detta tips av Kenneth och det verkar kul med mekano-ljuddämpare-i-kolfiber :) http://www.pjengineering.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 En 850mm lång och 152mm diameter 2,5" i kolfiber borde fungera ;) Undrar om man eldar upp kolfibern när dämpfibrerna tar slut. Hörde en som eldade upp en aluminiumdämpare på det sättet och det är anledningen till att jag inte gjort en i alu.... Ferrita säljer perforerade rör i 1 meters bitar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 20, 2010 Author Share Posted August 20, 2010 Köpte en ny del att fixa till och montera i vinter. Sökte runt efter en 3,91 LSD diff istället för min nuvarande 3,64 LSD. Tur att man lärt sig något i livet och hittade en enligt bilskroten öppen diff men koden de uppgav var från en bromsad (LSD) (Scorpio 93:a). Bara att slå till för 1000kr :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 Tjoho vad jag fick leta för att hitta min byggtråd :prop: Det har hänt lite sen augusti 2010..... Bilen är i vinterdvala för tillfället och för andra gången sedan senaste uppdatering :unsure: Dagsfärskt foto från garaget. Får lite alu.plåtar och svarvämne imorgon att jobba vidare med. Motorn har varit isär för kontroll av lager, slitage och kanske någon julklapp hittade dit när den ändå var delad :) Det är mycket som ska tillverkas och byggas innan april... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Det är mycket som ska tillverkas och byggas innan april... Ändå tar du dig tid att göra ett superfint fäste till min rattstång. :wub: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Lite BatCave varnng där , brukar 7:or övervintra upp o ner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.