Arrowsmith Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Grattis Morty!! Men för bövelen !! upp med bilder på 32 rodden som var där Quote
Morty Posted May 31, 2009 Author Posted May 31, 2009 Du menar den svarta "fiskebåten" i plåt..... Har bara en bild till på den och om jag förstod det rätt så var i princip alla delarna handlade via e-Bay från staterna. Såg ut som en o-boxad originalram. Han får SFRO2 domen i morgon eftermiddag av Lennart. Quote
Rikard Larsson Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Grattis Morty! Bra med infon om hur mycket ljuddämpning du hade. Quote
Per Wackt Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Fantastiskt att du får så fina värden med så lite åtgärder. Verkar lovande... Rakarör dämparen är den av fullflödestyp, med ett perforerat rör rakt igenom ? Quote
Morty Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 Ja, Rakarör dämparen är en fullflödesdämpare. Glöm inte att det sitter en "myggturbo" på motorn och original grenrör. Kan tänka mig att större turbo och friare grenrör släpper igenom mer oljud. Quote
Kenneth Lundblad Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Hej Stort Grattis till SFRO2 och Buller det är två stora steg :toot: :toot: mot vägen och :eclipsee_steering: //Kenneth Quote
sorin Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Grattis och lycka till med resten . Inte mycket kvar nu. Quote
Magoo Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 jag instämmer i kören och grattulerar dig! Mycket kul detta. Quote
Morty Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 Tackar!! Får se hur lång tid som behövs för Ursprungskontrollen. Ett tips till er andra är att enligt SFRO kan man nu göra ursprungskontrollen redan efter SFRO1. Skönt att ha det klart så man slipper vänta nu när det bara är väntan kvar.... Quote
Arrowsmith Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Grattis, och tack för bilden !! :wub: En rod är heller aldrig fel.... Quote
Morty Posted June 2, 2009 Author Posted June 2, 2009 Tackar!! Jo det är skönt att man kommit så långt och att det uppfattats positivt av dem som kontrollerat hittills. Quote
Morty Posted June 16, 2009 Author Posted June 16, 2009 Idag utmanade jag Kenneths och hans kompis motgång hos Bilprovningen i Ystad. Lite snack först om vad som är en amatörbyggd bil och inte innan han gick vidare.. Mycket trevlig besiktningskille som verkade få lite mersmak för denna biltypen efter ett par rundor på gården. Nu är den i alla fall besiktigad utan anmärkningar och skyltarna lär väl dyka upp nästa vecka. Skönt att gå igenom alla prövningarna SFRO1, SFRO2, Bullerprov och reg.bes utan ett enda påpekande. Det får man tacka detta forumet för!! :notworthy: Bild på bilen i väntan på domen utanför Bilprovningen i Ystad. Quote
Rikard Larsson Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Gött, och grattis! Riktigt snygg är den också. Quote
cealm Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 (edited) GRATTIS! Visst är det skönt att lägga "SFRO1, SFRO2, Bullerprov och reg.bes " bakom sig och bara vänta lite på plåtarna och sedan endast se framåt på väg och kanske banor av olika typer. Lycka till.... Edited June 16, 2009 by cealm Quote
Per Wackt Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Stort Grattis ! Jag har sagt det innan men säger det igen, du har byggt en mycket snygg bil !!! :thumbsup: :racesmile: Quote
Kenneth Lundblad Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Hej Stort Grattis ! Det var modigt att besiktiga i Ystad men det var trevligt att du lyckades. Dom har kanske bytt personal eller haft charmkurs för han som jag träffade i Ystad var allt annat än trevlig :515: Då är dett bara skyltarna som saknas sen syns vi på vägen :eclipsee_steering: Ha en trevlig sommar //Kenneth Quote
vedde Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Grattis Kul att det gått så smärtfritt hela vägen. Riktigt fin bil! /Fredrik Quote
Morty Posted June 16, 2009 Author Posted June 16, 2009 Tack för alla positiva kommentarer!! :) Ligger lite i min natur att inte ta den enkla vägen plus att man får vara lite smidig, frågande och vända motståndet för att nå rätt beslut.... Som sagt besiktningen började väl inte helt bra i tolkningen om vad som är amatörbyggt och det var väl där det strulat innan också. Vad kan vara mer amatörbyggt än en nästan färdigsvetsad ram från England???? Sen att mina blinkers kanske inte hade rätt märkning, men de är väl "snygga på bilen"..... Quote
Daffe Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Riktigt snygg MK, kul att se en i en annan färg! Stort grattis till besiktningen. PS! Om man är riktigt sugen på att köra och ber polisen riktigt snällt kan man få ett par tillfälliga skyltar från dem. :hypocrite: Quote
sorin Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Stort garttis Magnus. Mycket fin bil :thumbsup: Quote
sorin Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 (edited) :thumbsup: :thumbsup: Edited June 16, 2009 by sorin Quote
Morty Posted June 18, 2009 Author Posted June 18, 2009 Fick precis samtal hemifrån (sitter fast på jobbet fortfarande...) och skyltarna ligger på köksbordet. Nu ska jag "bara" fixa försäkring också eftersom jag förträngt just den biten. :( Quote
Morty Posted June 28, 2009 Author Posted June 28, 2009 Så nu har bilen rullat drygt 25mil och den går som den ska.... Tyvärr så fann jag att ventilkåpan svettades ut olja, fick beställt upp en ny packning för 350kr. Blev dock lite förvånad när jag upptäckte att det var ventilkåpan som hade en liten spricka precis framför ena infästningen. Nu har jag svetsat den och får se om den håller. Anledningen till sprickan var en kraftig brottsanvisning som gjorts när VW planfräste packningsytan vid tillverkning. Är det någon MK Indy ägare som har koll på hur mycket cambern ändras i grader/varv när man skruvar på övre leden fram?? Quote
Thomas Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 Fick precis samtal hemifrån (sitter fast på jobbet fortfarande...) och skyltarna ligger på köksbordet.Nu ska jag "bara" fixa försäkring också eftersom jag förträngt just den biten. :( Är det så fortfarande att de är per automatik avställda när man gjort regbesiktningen? Quote
Morty Posted June 28, 2009 Author Posted June 28, 2009 Ja, man måste ställa på fordonet men det är lätt med e-legitimation (så slipper man vänta på reg.beviset) och internet. Quote
Morty Posted July 1, 2009 Author Posted July 1, 2009 Nu är oljetråget ur och ska bafflas. Upptäckte att oljetrycket sjönk på mätaren i snabba svängar. Det känns som om det var tur att man lusade ner bilen med en oljetryckmätare eftersom tryckfallet inte ger utslag på "standard" oljetrycksvarning. Får se om jag får ihop en idé hur jag tänkt och lägger upp en bild för kommentarer. Quote
Morty Posted July 4, 2009 Author Posted July 4, 2009 Nu missade jag tyvärr en viktig detalj i ivern att se om jag förbättrat läget på oljesidan... En bild på bafflingen. Kort beskrivning är en låda på 120*120*45 runt oljesilen med en lucka åt vart håll med gångjärn. Premiärturen idag blev på 22 mil. Dvs hemifrån till Knutstorp tur och retur med diverse omvägar (småvägar) därifrån. Bafflingen ser ut att ha förbättrat oljetillförseln avsevärt, dock kan man ibland se ett litet dyk på nålen (ner till kanske 2 bar) om man pressar bilen i långsamma tighta kurvor. Det blev en varm dag på Knutstorp idag med många trevliga och fina bilar och en hel del prat med likasinnade. Riktigt skoj!! :) :) Quote
sorin Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 Jag såg din bil på Knutstorp igår :notworthy: Mycket fin finish på allt och finna lösningar där Mk själva har missat. Grattis en gång till till en mycket fin bil. :thumbsup: Quote
Morty Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Tackar för det! :) Jag såg din bil när jag parkerade, men jag sprang ner och tittade på ett par lopp innan jag gick tillbaka för att titta runt på bilarna och då var din bil borta. Quote
Jonas Posted July 6, 2009 Posted July 6, 2009 Jag såg oxå din bil på Knutstorp, den såg riktigt nice ut! Quote
Morty Posted July 8, 2009 Author Posted July 8, 2009 (edited) Jag har konstaterat att min Acewell är totalt oduglig som varvräknare. Den visar helt rätt värde men skalningen är "grov" och jag ser den i alla fall inte om jag ska hålla mig på vägen samtidigt. Funderade ett tag på att köpa någon bättre varvräknare, men tänkte prova "shift light" först. Bilden visar mitt andra försök och det verkar fungera bra. Första försöket monterades igår och innebar borstad klarlackad aluminium och högintensitetsdioder. När jag provade funktionen kl 23.55 igår kändes det som en blixt träffade mig i ögonen. Körde in om Elfa i morse och köpte vanliga lysdioder, samt att jag lackade aluminiummen matt svart. Nu får jag se om jag kan vänja mig av vid normal varvräknare. De olika färgerna styr jag helt och hållet separat med hjälp av VEMS:t. Edited July 8, 2009 by Morty Quote
Morty Posted July 28, 2009 Author Posted July 28, 2009 Igår var det äntligen dags för första riktiga testen. Öppen körning på Knutstorp. Tyvärr bara i tre timmar så man fick stå på för att hinna med några varv. Dagen började bra med att batteriet lagt av lagom tills jag skulle köra upp på trailern. Det är det andra gel batteriet från Biltema som havererar för mig. Synd med tanke på att de är riktigt bra när de fungerar, men det är nog dags att köpa ett erkänt fungerande fabrikat. Tog med ett bilbatteri och startkablar så jag kunde få igång bilen under dagen. Jag tog det lugnt när banan öppnade och körde först ut efter 15 minuter och de första hade haft sina motgångar och lugnat ner sina nerver/horn en aning. Första 10 varven tog jag det väldigt lugnt för att kolla att vatten och oljetemp inte sprang iväg och att oljetryck/accusump skötte sig. Allt såg perfekt ut efter 10 varv och vattentempen låg stabilt på 85°C och oljetempen på 90°C. Oljetrycket går lite upp och ner men aldrig kritiskt lågt. Första omgången avslutades efter 23 varv när jag såg att familjen hade kommit för att titta. Lite snabbt kallprat, dricka och i bilen igen och på banan efter 20 min. Denna gången höll jag mig ute i 42 varv och fick avbryta för att jag behövde tömma den interna tanken.... Fick med mig passagerare ut i nästa runda, nämligen sonen 4år gammal som fick sin banpremiär. Han fick åka 4 varv och var vansinnig när han blev ersatt av en kompis. Det ska börjas i tid...... Snabb summering bilen skötte sig över förväntan, inget som lossnade, inget som gick varmt och j-vligt skoj alla 75 varven som hanns med. Nu ska man "bara" själv lära sig köra!! Lite bilder En fyraårings banpremiär Framdäcket efter 75 varv Quote
LUPUS Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 så kommer inte ditt vänster fram se ut efter 75 varv på kullen :) Men det ser ut som du får lagom värme i dem på denna dagens övning Quote
Morty Posted July 28, 2009 Author Posted July 28, 2009 På kullen har vi väl hela dagen, så då kanske man får tanka en gång också.... :eclipsee_steering: Quote
Toffe Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Egentligen så är det väl ganska ovidkommande för den här typen av bilar men jag kan ändå inte låta bli att undra över bränsleförbrukningen, hur pass törstig blir en sån här bil ??? Hur mycket kan en motor suga i sig utan att vara helt tokigt inställd ?? //Toffe Quote
Morty Posted July 29, 2009 Author Posted July 29, 2009 Bränsleförbrukning på dessa bilarna är nog väldigt svårt att ge ett generellt svar på. Min låg på ca 0,8 l/mil när jag körde upp till Svenskt Sportvagns Meeting på Knutstorp i början på månaden. Körningen var på ca 25mil med motorvägsfart upp och småvägar hem. Så länge jag håller mig på medelmåtttiga varvtal och upp till lågt laddtryck så kör jag "closed loop" och reglerar efter lambda 1,00 vilket borde ge mig hyffsat förbrukning. Går jag sedan upp lite i tryck/varv så går den betydligligt rikare för att ge en trevligare respons :). Jag skulle tippa på att den ligger strax under 2l/milen på bana. Quote
Morty Posted July 29, 2009 Author Posted July 29, 2009 Jag har använt MK's quick rack. Fungerade väldigt bra på Knutstorp, inte ens i hårnålen fick man veva utan bara vrida. Quote
Robban1 Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Jag har använt MK's quick rack. Fungerade väldigt bra på Knutstorp, inte ens i hårnålen fick man veva utan bara vrida. Ok, så dom har alltså en quickrack, tittade på deras sida men fann inget, men då är det bara till att fortsätta att leta Quote
Morty Posted August 9, 2009 Author Posted August 9, 2009 Lite förberedelser inför Kinnekulle. Mitt bälte som jag skulle monterat innan Knutstorps körningen blev försenat från leverantören, men har nu passats in och nya fäste för nedre remmarna har tillverkats/monterats. Stolen blev lättad med ett extra hål. Nu är däremot rullbältet åter på plats för att kunna åka och köpa glass!! Quote
Morty Posted August 21, 2009 Author Posted August 21, 2009 Nu är det snart dags att åka till Kinnekulle. Bytte bromsbelägg igår till Wilwoods Polymatrix A istället för E. Om någon funderar på Wilwood bromsok till sin bil, rekommenderar jag att ni köper A belägg till frambromsarna. Klart bättre "bett" än i E, framför allt för oss som kör utan servo. Grabben fick åka med och köra in beläggen och han är "något" sur/ledsen för att han inte ska med till Kinnekulle. Köpte även ett släp i söndags som jag kan lasta bilen i och använda till allt möjligt. Tyvärr är det utan tipp så jag får använda ramper och i/ur-lastning är lite krångligare, men väl på plats är den skyddad från väder, vind och allmänhetens nyfikenhet. Lastytan är på 1,75 * 3,5m och tillåten lastvikt 920kg med totalvikt 1300kg. Har provat att lasta bilen på båda håll och backar jag in får jag 45kg kulvikt resp 55kg om jag kör upp vanligt. Nu är bilen lastad i släpet och klar för avfärd i morgon förmiddag. Nu är det bara allt annat som ska med... Hoppas jag inte glömmer ratten. Quote
Jocke4U Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Stiligt.....såååå avis :) Kommer i alla fall dyka upp på kullen. I släptåg har jag mina föräldrar som bor i Skara och sonen. Mor & far har historiskt/traditionellt varit emot mina galenskaper/projekt men när jag nämnde mina seven planer så blev det positiva reaktioner....jag ramlade nästan baklänges... Farsan som går i pension i vinter har jag försökt få att parallellt bygga en Seven (dock 8 mil mellan oss) men han är mer inkörd på att renovera en Fiat 500/600...sorry för fredags-whisky-pladder :D Quote
Morty Posted August 29, 2009 Author Posted August 29, 2009 Dagens jobb på bilen har varit att ta reda på var det glappade i min diff. Jag kunde ibland höra ett litet "klonk" vid lastväxlingar. Inget som påverkade körningen men det ska inte vara så (i min bil...). Det resulterade i att diffen åkte ut och dissekerades och nya delar är beställda från England bl.a.. Det var bl.a. de små dreven i diffrentialbiten som var hårt åtgångna och lite spel mellan kronhjul och pinjong. Nu vet jag i alla fall också hur viscokopplingen ser ut inuti. Liten bild på vilka delar som finns innanför höljet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.