vedde Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Hej Morty Är det en sån här du har? http://www.ebay.com/itm/331348989597?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT eller har du en länk, jag behöver en till mitt bygge nu. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 4, 2016 Author Share Posted July 4, 2016 Nej, det är inte en sådan. Min är en äkta Denso och ger mer A när det behövs. Ska se om jag hittar en liknande och lägger då upp en länk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 4, 2016 Author Share Posted July 4, 2016 Denna är väldigt lik (vad jag kan se på bilderna). http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-NIPPON-DENSO-OE-Lightweight-45-AMP-Alternator-Classic-Track-Car-/111850860483?hash=item1a0ad4afc3:g:1esAAOSwUdlWcElp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Tack den såg bra ut och rätt storlek, bra pris dessutom med det låga pundet. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Funkar en sådan på något annat än rejs bilar ? Tror jag har soppapump , halvljus och kylfläkt som kan dra 30 , står man då på tomgång eller kör låga varv kan det bli tajt, finns detkurva över varv vs ström ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dulte Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Jag har en biltema generator på min bil och den har elektrisk bensinpump och kylfläkt och det är ingen rejs bil utan en vanlig seven och det funkar bra med den Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Tobias, lite svårt att svara på. Det beror mycket på hur många bling bling lampor, dunka dunka prylar osv du ska ha på din bil ;-) Jag kör med allt det vanliga och nödvändiga i en insprutad sjua plus elvattenpump. Räknade på det innan jag beställde och jag ville dessutom ha marginal för att vara säker på att batteriet återladdades. Hittade kurvor på nätet som visade hur mycket den laddar vid resp. varv och dimensionerade remhjulen så att jag inte övervarvar generatorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Lite det jag tänkte du hade ? Har ju ett av dina remhjul så jag misstänker den tål 7000 Rpm med ditt motor hjul , men hur stort var det , utväxling 2 ? Har över googlat lite kurvor här men hittar inte just den lilla generatorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Min generator har max varvtal 16000 rpm och behöver varvas upp till 2500rpm för att starta ladda. Jag tillverkade remhjulen så att det blev 1,8 i utväxling för att jag ligger ofta ganska högt i varv när jag kör och generatorn laddar max ganska tidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 6, 2016 Share Posted July 6, 2016 Hej Har du svarvat remskivan själv då? eller har du mått och ritning så man kan lämna och få gjort? Du har väl som jag 6 multiribb rem? /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 6, 2016 Author Share Posted July 6, 2016 Ja, jag har svarvat remskivan till generatorn själv. Jag kör 4 spårig stretch belt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Har du tänd och soppa mapp också som man kan få kika på så man inte kör sönder det första man gör efter montering Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Min generator har max varvtal 16000 rpm och behöver varvas upp till 2500rpm för att starta ladda. Jag tillverkade remhjulen så att det blev 1,8 i utväxling för att jag ligger ofta ganska högt i varv när jag kör och generatorn laddar max ganska tidigt. Måste ni som kör på bana ha en generator ?? När jag körde Volvo i SSK-serien så plockade jag bort min generator. Dels för att minska på vikten och dels för att ha så lite kring-utrustning som möjligt i motor-rummet. Flera andra killar gjorde likadant. Jag placerade mitt Volvo-batteri i bagagerummet. En kille placerade ett lastbilsbatteri i bagagerummet för att få vikt över bakhjulen. Den killen blev senare SSK-mästare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 Måste och måste, jag ser få fördelar med att köra utan. Tändning, soppapump, vattenpump m.m. går bättre på jämn spänningsmatning jämfört med en sjunkande spänning. Fördelen är att slippa en ev flygande rem i motorrummet. Större batteri väger mer än generatorn. Att snurra, få motorstopp mitt på banan och riskera att inte komma igång igen är en mardröm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Godkänns det på besiktningen att köra utan generator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Vet inte Per. Tror faktiskt att de inte skulle märka om det saknades, men om det sen är godkänt utan generator är en annan fråga. Ett alternativ är att driva generatorn med kardanen eller en drivaxel. Då slipper man de växlande momenten i rem, remskiva och generator, men det är fortfarande en bristfällig lösning för en gatbil.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Hej Morty Hittade denna tändmapp på nätet för Duratecen, kan det vara något tror du? Hur ser din ut? /vedde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Vedde, det här är intressant. Låt oss snacka lite om det här på Kullen i helgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 9, 2016 Author Share Posted August 9, 2016 Jag lovar att fixa fram tändmappen ikväll, klipper in inställningar för primär och sekundär trigger också. Glöm inte att kalibrera triggergivaren till exakt nolläge. Finns en speciell mall du sätter på triggerskivan/givaren som positionerar givaren rätt när motorn är satt i nolläge. Lita inte på Fords nollhål, de stämde inte på min motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Var hittar man den plastmallen till vevaxelgivaren? Den reglerar väl bara avståndet till tänderna på skivan? Eller menar du någon annan? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 9, 2016 Author Share Posted August 9, 2016 Det är långhål i givaren så du kan förflytta den radiellt en hel del. Plastbiten får man med om man köper en ny givare från Ford (har jag hört..) Jag ritade en och 3D printade. Det viktigaste med mallen är att du alltid får samma utgångsläge ifall du tagit av givaren, det kan skilja många grader beroende hur den är monterad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Har du en att låna ut? Jag betalar mer än gärna frakt fram och tillbaka eller om du kan (och vill och får) printa en till så köper jag den av dig? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 9, 2016 Author Share Posted August 9, 2016 Problemet med mina printade var att de var rätt ömtåliga. Behöver rita om dem för ökad styrka, sen kan jag printa ett par extra. Jag fick tipset att fråga på lokala Fordverkstaden för att de normalt slänger mallen efter att de bytt till en kund. Problemet var att i Malmö på Ford hade man inte sålt eller bytt någon givare sedan 2007, så det låg inte några mallar skräpade direkt. Verkar vara en bra och fungerande givare i alla fall.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Jag kollar med Ford i Uppsala men köper gärna en uppdaterad av dig ändå eller ifall de inte bytt någon där heller. Allt om du kan/ vill/ orkar såklart. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 Tänk nu på att min tändkurva är för 12,5:1 kolvar, 98 oktan macksoppa och att motorn kör alpha-n reglering Triggerinställning med nollad givare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Lite nyfiken , varför alfa n ? Omöjligt att få vettigt insugstryck på din serum eller ger det någon annan fördel ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 Halvstora individuella spjällhus och lite vassare kammar än original ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Misstänkte du kör lite o-orginal ? Ser oxå jag fick stavhjälp av nallen 'serum' ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Så om jag har plenum och individuella spjällhus så måste jag köra Alfa-n? Eller kan jag ta vaccun till VEMS mapsensor från plenum Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Vedde Vakuum mellan spjäll och ventilen i motorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Jag har mycket att lära inser jag, tack för ert tålamod och förlåt Morty för alla mina dumheter i din tråd. Då tar vi det genom de små nipplarna på spjällhusen då! blir den lite mer självreglerande med en sån setup? /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Men du ska även överladda och då får du trycket i plenum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Jo men tills dess blir det sugis. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Jag har mycket att lära inser jag, tack för ert tålamod och förlåt Morty för alla mina dumheter i din tråd. Då tar vi det genom de små nipplarna på spjällhusen då! blir den lite mer självreglerande med en sån setup? /Vedde Hej Vedde. Sitter det en nippel på varje spjäll? Om ja så skulle jag dra 1 slang från varje nippel till en liten en liten behållare och därifrån dra 1 slang vidare till mapsensorn i Vemset. //Nisse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Problemet med mina printade var att de var rätt ömtåliga. Behöver rita om dem för ökad styrka, sen kan jag printa ett par extra. Jag fick tipset att fråga på lokala Fordverkstaden för att de normalt slänger mallen efter att de bytt till en kund. Problemet var att i Malmö på Ford hade man inte sålt eller bytt någon givare sedan 2007, så det låg inte några mallar skräpade direkt. Verkar vara en bra och fungerande givare i alla fall.. Hej Har frågat på 3 olika Ford verkstäder och ingen har dessa plastbitar. FInns någon möjlighet att få låna en skör? det är ju bättre än inget.? /Vedde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 Jag ska se vad jag kan få fram. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 7, 2016 Share Posted October 7, 2016 Hittade denna: https://fordspecialtools.service-solutions.com/en-US/Pages/ItemDetail.aspx?itemID=34630&catID=372047 De är ju galna i huvudet att ta €20 för en plastbit när en ny sensor med plastbit kostar £35! Jag tror jag köper en Morty så har jag en reserv och monteringsbiten. Om någon sen vill Cadda den så kan någon med skrivare massproducera för alla med Duratec. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Nu har jag äntligen fått tid att rita om den och printar en för tillfället. Återkommer med bild senare idag. Vilken typ av triggerskiva använder du, original? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Japp orginal. Börjar så. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Så här ser den ut. Den är gjord för att passa in i radierna på min nya triggerskiva, men om jag inte minns fel är tandbredden den samma och då ska den passa även på originalskivan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Coolt, va bra den blev. Gör det inget att lite "hållare" saknas - jämför min bild? /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 13, 2016 Author Share Posted October 13, 2016 "Kölen" på din bild måste vara till för att lättare hålla i mallen, så den fyller inget direkt syfte. I övrigt svårt att kommentera eftersom jag inte använt eller sett original verktyget live. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Tack men gick dåligt. Den rörde sig en aning när jag drog åt och plupp. Finns det mindre rigid plast? /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Verkade den stämma i bredd över tanden på triggerskivan? Är det plats ner mot centrum på triggerskivan för att göra benen "tjockare"? Ska prova att skriva ut en i kolfiberarmerad PETG också, denna var i ABS med 70% fyllning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 24, 2020 Author Share Posted October 24, 2020 Fyra år sedan jag uppdaterade här... oj.. Lite har hänt och bilen finns fortfarande. 2017 blev en kortare kör/racesäsong än vanligt pga nytt husbygge och garagebygge. 2018 blev full säsong i SPVM och några MSCC tävlingar. 2019 full säsong i både SPVM och MSCC. 2020 kom Corona och ställde till det i världen och säsongen blev aldrig till för mig. Ser det som sabbatsår där jag fått fixa med trädgård, hus, montera solceller m.m. istället för att njuta av racing, depåliv och adrenalin. Ungefär mitt i säsongen 2019 fick jag för mig att sälja mitt trogna racesläp och bygga ett nytt större. Efter säsongsavslutningen sålde jag släpet och började ett nytt projekt. Ny 2700kg maskintrailer blev inhandlad En liten vals för att kunna forma fyrkantsprofiler var man också tvungen att köpa 😊 Hör början på stommen till överbyggnaden. Allt i aluminium för viktens skull och att det är mer utmanande att jobba i än stål eller rostfritt. Gjorde en träram i samma mått som flaket på släpet eftersom släp och överbyggnad blir tillsammans för högt för mitt lilla garage. Klär stommen med 1,0mm 6082 aluminium. Limmad och nitad på plats. Fortsättning följer.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 24, 2020 Author Share Posted October 24, 2020 Fortsättning... Dörrar på båda sidor, dels för att komma åt och surra bilen enkelt, men även för att det är smidigare än att fälla lämmen där bak varje gång man ska in och hämta något i depån eller hemma. Taket och fronten är gjort i 1,20mm 5754 aluminium för att kunna forma plåtarna enklare än om det varit 6082. Båda är saltvattentåliga och borde klara väder och vind bra. En utmaning att borra och nita takplåtarna när garagetaket inte är högre. Hoppades det skulle gå att forma frontplåtarna för hand, men det visade sig snabbt vara omöjligt. Hade tur att gamla bekanta med en mekanisk verkstad hade kvar sin gamla rejäla vals som det gick att valsa 2100mm bred plåt i. 😊😊 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronto Posted October 24, 2020 Share Posted October 24, 2020 Schysst släp! Vad kör du med för fabrikat på diff ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 24, 2020 Author Share Posted October 24, 2020 Tack! Jag har hittills kört med en Ford 7,5” original viskodiff. Under 2019 säsongen så körde jag tyvärr slut på viskodelen i min 3,6 diff och har byggt en ny 7” med 3J lamelldiff. Har ytterligare en 7,5” viskodiff med 3,9 utv. och en 7” 3,9, så jag har några att välja mellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 25, 2020 Author Share Posted October 25, 2020 Fortsättning på släpbygget.. För att få kanterna lite snyggare, klär jag dem med 15x15 vinkelprofil i aluminium. Eftersom jag envisades med att forma fronten som jag gjorde, så fick jag äntligen köpa en krymp/sträck 😁 för att forma vinkelprofilen efter formen. Hittade också lämpliga lås/handtag till dörrarna, som passar temat. För att hålla koll på batteri och kontrollera belysning samt ladduttag designade jag en enkel panel/låda och 3D-printade. Ledbelysning är effektivt 😎 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 26, 2020 Author Share Posted October 26, 2020 Här kommer några steg till i släpbygget 😊 Baklämmen blir även lastramp. Har kämpat med lösa lastramper till gamla släpet och ville gärna ha en bakläm som fungerade som hel ramp. Enklare att köra upp på och gå på om man vill det. Fick ta fram gamla Karlebo och räkna på ramverket till baklämmen. Räknade dubbla tänkta vikten mot idag och max 5 mm nedböjning. Man vet aldrig om man lastar en fulltung bil i framtiden.. Letade och letade efter gångjärn som jag kunde använda. Tyvärr antingen jäkligt dyra eller inte lockande alls. Tillverkade i stål och lämnade in på varmgalvanisering. Rostfri axel och bussningar som jag svarvade i Delrin (tur inte SFRO ska godkänna detta..😉) Saknas yttre bussningarna och rätt längd på axel med låsringar på bilderna. När jag köpte släpet fanns det bara gasdämpad tipp monterad och ingen tippskruv, så när jag ändå skulle lämna bitar på varmgalv passade jag på att tillverka fäste för tippskruv. Här bild på hur baklämmen blev när den är monterad och låsen som jag valde. Ovankant på lämmen ska kompletteras med en plåt till. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.