Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ändå tar du dig tid att göra ett superfint fäste till min rattstång. :wub: :notworthy:

Japp, det gäller att fokusera på att blanda mellan måsten och "vill göra" saker :)

Posted (edited)

Tjoho vad jag fick leta för att hitta min byggtråd :prop:

Det har hänt lite sen augusti 2010.....

Bilen är i vinterdvala för tillfället och för andra gången sedan senaste uppdatering :unsure:

Dagsfärskt foto från garaget. Får lite alu.plåtar och svarvämne imorgon att jobba vidare med.

Motorn har varit isär för kontroll av lager, slitage och kanske någon julklapp hittade dit när den ändå var delad :)

post-696-0-63652800-1327618796_thumb.jpg

Det är mycket som ska tillverkas och byggas innan april...

Trevligt att morty 7 studsar upp ur forumsdvalan...

Törs man fråga vad för trevlig (h)julklapp som hittade in?

En annan fråga är hur stor volymen är på din torrsumpstank.

Frågar man på rejsa så säger dom typ så stor det får plats.... jag säger inte större än nödvändigt (onödig vikt) :icon_oops:

Frågan är då vad är lagom, jag tror att du har testat funktionen på din torrsumpsanläggning så du har ett bra svar.

Edited by Magoo
Posted

Julklappar är trevligt när man själv får bestämma. Än så länge (julen är lång om man får bestämma själv...). Nytt svänghjul i crom moly, beställde ett special som var så lätt som möjligt så frakten blev minimal :hypocrite: .

Elektrisk vattenpump, sen har jag en diskussion på gång med DLI teknik och Cat Cams om specialslipade kammar för min motor setup och önskat arbetsområde. Riktigt trevliga att diskutera med.

Letar dogbox växellåda eller så blir det en Tran-X/Quaife drevsats så länge tills jag hittar det jag söker. 22 länkhuvud till bärarmar råkade också trilla ner i brevlådan och ytterliggare en omgång fjädrar. Har flyttat runt lite i motorutrymmet så det blir att tillverka nytt grenrör och luftfilterbox + göra om motorhuven och karossidorna efter det.

Har även renoverat en 3,91 LSD diff som väntar på att stoppas i när bilen är på rätt köl igen.

post-696-0-18612300-1327701461_thumb.jpg

Torrsumpstanken som jag har fungerar superbra. Efter två års körning plockade jag ur bottenpluggen på catchtanken och där fanns 1 liten droppe olja :)

Tror att det har en viss betydelse att jag kör undertryck i vevhuset, annars borde pumpen dra igenom mer luft i oljan.

Kör med ca 7 liter olja i systemet. Länk till tank: AH Fabrications tank

  • 1 month later...
Posted (edited)

Läckert.

Dogbox å custom svänghjul!!

Ska du slita ut veven nu och ballansera vev med svänghjul och tryckplatta?

Är startkransen fräst direkt i hjulet?

Edited by Magoo
Posted

Din tomte har bättre smak än min

( min kommer bara med gips skivor och regler )

Var handla du " julet" quiafe ?

Posted

Fin fina grejer. vad väger det? vilket material är det gjort i?

Posted

Tackar, det är en snäll tomte som huserar här nere i söder :)

Svänghjulet är tillverkat i chrome moly och väger 3650g. Beställt genom DLI-teknik som första av denna typen. Tyvärr kör man en lite udda motorkombo och då blir det mycket som får special beställas.

Startkransen är fräst direkt i hjulet.

Lådan från Quaife innehåller en QBE9Z-005.

  • 1 month later...
Posted

Nu börjar det likna något i garaget.

Det blev en hel del jobb med flytten av motorn (12mm till höger, 17mm bakåt och 3mm uppåt). Allt krockade eller blev fel..

Fick tillverka ett nytt grenrör och nu med en seriös merge collector. Räknade fram till att mina primärrör skulle vara 840mm långa och lyckades få dem inom 3mm utan allt för mycket omkapningar.

post-696-0-62226800-1334008471_thumb.jpg

Min gamla Pipercross luftburk var inte så trevlig (eller hemgjord...). Istället fick jag ihop en liten plugg av MDF, PP och färg som jag senare gjöt en form av och därefter en ny luftburk i två lager glasfiber.

post-696-0-59803200-1334008528_thumb.jpg post-696-0-30411800-1334008547_thumb.jpg

Tyvärr passade inte huven längre och jag fick kapa upp för den nya luftburken och göra en ny form och gjuta igen hålet, slipa och lacka.

post-696-0-54725200-1334008941_thumb.jpg

Samma med karossidan där avgasgrenröret kommer ut

post-696-0-78412000-1334009029_thumb.jpg

Luftburk + filer och avskärmning på plats

post-696-0-92970300-1334009043_thumb.jpg

Idag fick sig garaget en behövlig omtanke och bilen är redo att testas innan första tävlingen som blir MSCC Klubbmästerskap deltävling 1 på Knutstorp den 22 april.

post-696-0-65895100-1334009282_thumb.jpg

Posted (edited)

Har du ställt in bilen i vardagsrummet?

Om det är garage/verkstad undrar jag hur i helve....kan du ha så kliniskt rent? Imponerande!!!!!

All heder till ett sådant vackert bygge!

Antas

Imponerad (förekommer sällan)

Edited by Antas
Posted (edited)

Antas: Morty har nog det snyggaste och renaste garaget på forumet. Jag har kollat igenom tråden bakåt och möjligen går det att hitta en liten smutsfläck i inlägg 281, bild 3 och 4. Det är dock osäkert om det är en fläck eller ej.

Jmf även bild 6 och 7 i inlägg #281. Troligen är golvet tvättat och målat mellan dessa bilder. (eller så är det ena vardagsrummet och det andra garaget. Och med den finishen på rummen är det nog lätt att gå fel....)

Snyggt Morty, både bil och garage.

Edited by cealm
Posted

Jmf även bild 6 och 7 i inlägg #281. Troligen är golvet tvättat och målat mellan dessa bilder.

Nu var inte tanken med inlägget att garaget skulle utvärderas, men som svar på ovanstående så är det olika platser i garaget på bilderna 6 och 7 i inlägg 281 :) Tänkte jag skulle måla om senare i sommar så det blir samma färg på golven :prop:

  • 6 months later...
Posted

Nu är säsongen definitivt över för i år :thumbsdown:

Hur som har det varit ett riktigt skoj år. Körde hela MSCC's klubbmästerskap och två SPVM tävlingar :racesmile:

Nu som avslutning fick jag äntligen tummen ur och fick bromsat bilen och justerat mappningen. Motorn har tidigare endast gatmappats och då med en del bristande förutsättningar.

Resultatet av mappningen blev klart godkänt i mina ögon. Vet ingen som sugmotor trimmat en 1.8-20V tidigare och valet av delar att bygga med är efter eget huvud. Toppen som i grunden är konstruerad för tvångsmatning såg ut att behöva mest hjälp på insugssidan så jag satte i större ventiler där, men behöll standard storlek på avgassidan. I övrigt är toppens kanaler orörda. Nya kammar och ventilfjädrar kom dit för att klara det ökade varvet.

Utskrift från bromsningen och mappning som gjordes hos FT Tuning i Södra Sandby:

post-696-0-44575900-1351110274_thumb.jpg

Nu råkade det gå så illa vid en provkörning efteråt att motorn slutade att driva. När jag lyfte av huven var den hela bottenplåten täckt med olja. Något hade gjort ett stort hål i blocket vid fyrans cylinder. När jag rev ner motorn senare visade det sig att orsaken till raset var att triggerhjulet till vevaxelgivaren som är monterat på vevaxeln inne i vevhuset hade lossnat och blivit klämd mellan block och vevaxel. D tre bultar som håller fast triggerhjulet hade alla skjuvats av.

Har funderat en del på vad orsaken kan vara till raset. Min slutsats så långt är att den levande massan i triggerhjulet blir för stor för de tre bultar som håller fast den p.g.a. jag har ökat varvtalet från tidigare ca max 6000 till 8000. Varvtalet i sig har ytterst liten extra påverkan men i kombination med dogbox och ingen koppling vid uppväxling blir den momentana piken rejäl.

Här är lite bilder:

Blocket

post-696-0-59313500-1351110730_thumb.jpg

Vevaxel med de skjuvade bultarna

post-696-0-10827000-1351110771_thumb.jpg

Triggerhjulet där en del blev ihopknölad av vevaxeln, kolven och sedan hittade sin väg genom blocket

post-696-0-01858600-1351110788_thumb.jpg

Kolven med vevstake som fick sig en eller ett par smällar av triggerskivan

post-696-0-71383800-1351110756_thumb.jpg

Motorn håller sig ren och fin i övrigt. Inga missfärningar eller smuts i toppen, samt minimalt med sot på kolvtopparna.

post-696-0-75220200-1351110741_thumb.jpg

post-696-0-49684900-1351110312_thumb.jpg

Posted

Aj... trist nu när du verkar fått sån bra fart på grejerna. Men det ser ju ut som du kan återanvända en hel del iaf.

Räcker det att skaffa några bättre bultar, eller hur ska du förhindra att det händer igen?

Posted

Tanken är att tillverka en ny triggerskiva som jag monterar i fronten på motorn utanför vevhuset. Om något skulle hända med den så stannar i så fall motorn utan att slå i sönder halva motorn.

Posted

Hmm... självklart, när man tänker efter :)

Har du kollat vad motorn väger? Sitter det kamrem eller kedja på en sån?

Posted

Det sitter både rem o kedja på de motorerna. En kamrem i framkant och bak en kedja som driver med andra kammen

  • 2 weeks later...
Posted

Är du så lat att du inte orkar titta på bilderna ovanför? :prop:

Nej, jag bara ser dåligt ;)

  • 1 month later...
Posted

Ett tag sedan jag gjorde en uppdatering nu.

Håller mest på att pyssla om ett AGM WLR chassi till kompis och det blir inte mycket gjort på min bil för tillfället. Ska snart bli ändring på det.

Motorn börjar hitta ihop igen. Har fått kemiskt och magnetiskt säkrat att vevaxeln är sprickfri efter missödet.

Imorgon lämnas tryckplatta,svänghjul, vevaxel och remskiva med triggerskiva på balansering sedan kan motorn monteras ihop fullständigt.

Lite nytt får man göra med den nya motorn.

På den motorgenerationen av VAG motorn som jag byggt på finns en mellanaxel som normalt driver oljepumpen. Oljetillförselen sköter jag med en extern torrsumpspump så mellanaxeln har snurrat i onödan och väger säkert 2kg.

För att få bort den svarvade jag en adapter, svarvade om remhjulet, gjorde ett alu.nav som jag anodiserade och pluggade oljekanalerna i blocket för mellanaxellagringen.

post-696-0-00744200-1357590522_thumb.jpg

post-696-0-41319000-1357590535_thumb.jpg

post-696-0-20105100-1357590548_thumb.jpg

post-696-0-00499500-1357590558_thumb.jpg

Med tanke på att det tidigare raset berodde på överlastade bultar som håller triggerskivan på veven, så tillverkade jag en ny remskiva till generatorn som jag bultade triggerskivan i bakkant.

Tyvärr tyckte jag den blev väl tung och plockade fram CAD:en och ritade en ny triggerskiva som jag fick vattenskuren. Sparade 268g på detta :)

Ska snygga till skivan och ge den en välbehövlig ytbehandling innan montering.

post-696-0-64362800-1357590577_thumb.jpg

post-696-0-53924200-1357590646_thumb.jpg

post-696-0-30484500-1357590660_thumb.jpg

Posted

Med tanke på att det tidigare raset berodde på överlastade bultar som håller triggerskivan på veven, så tillverkade jag en ny remskiva till generatorn som jag bultade triggerskivan i bakkant.

Generatorn??

Posted

Japp, den gamla remskivan till generatorn var i plåt så jag kunde inte bulta en triggerskivan på den, så jag tog en bit 150mm 6082 axel och svarvade en ny.

Om du läser tråden ovan så sitter triggerskivan inne i vevhuset original på dessa motorer, men jag ville ha den utanför för att slippa få den mellan vev och block fler gånger.

Posted

Vad har du för lösning på att triggerskivan ligger i rätt läge när den sitter på generatorn?

Posted

Sorry för min otydlighet. Remskivan som driver generatorn, men sitter fysiskt placerad på vevaxelns framkant :)

Nu hajar jag Gerhards kommentar bättre.

Tack Peter!

Posted (edited)

Fint som stekt fläsk med senap :thumbsup:/>

Tar du upp beställningar ;)

Edited by Magoo
Posted

Fint som stekt fläsk med senap :thumbsup:/>/>/>

Tar du upp beställningar ;)/>/>

Absolut, men det blir engelsk leveranstid :image224:/>

  • 2 months later...
Posted

Den 14 april är första tävlingen för i år, MSCC 1:a deltävling i klubbmästerskapet. Det börjar bli brått att få ihop delarna till en bil nu :o/>

Förra helgen fick jag på plats mina nya bakre länkarmar med lite fler justeringsmöjligheter än MK's original armar.

post-696-0-13321200-1363475574_thumb.jpg

Fick också passat på att svetsa ihop en ny catchtank till avluftningen från torrsumpstanken i aluminium. Den gamla som jag gjort var i rostfritt och säkert 3hg tyngre. Den största vinsten är att nu kommer jag åt att köra oljepumpen med skruvdragen utan att lyfta catchtanken.

post-696-0-07125100-1363475595_thumb.jpg

Under veckan startade jag upp den nya motorn och den nya triggerlösningen fungerade som tänkt direkt. Hade dessutom lyckats få in positionen inom 1 grad för nollan (tdc) :)/>

Nu återstår det att köra ett par mil innan det blir dags att plåga den på Knutstorp den 14/4.

I övrigt har dagen gått till att småpyssla en del och gjorde fyrhjulsinställning och monterade regndäcken. De passar nog bäst till det nuvarande klimatet.

post-696-0-25252000-1363476037_thumb.jpg

Posted

.....Har även renoverat en 3,91 LSD diff som väntar på att stoppas i när bilen är på rätt köl igen.

[/url]

Enl verkstadshandboken behövs en hel del specialverktyg för att renovera diffen - hur gjorde du (om du inte hade verktygen).

Köpte du renoveringssatsen härifrån? MIn Länk

Jag har oljud från diffen och tänker renovera den.

Posted

Antas, jag har renoverat ett par stycken 7,5" Ford diffar och alla har varit speciella på sina sätt. Den första gick bra med i princip vanliga verktyg plus press och slip. Den andra fick jag tillverka ett specialverktyg för att lossa "muttrarna" som håller utgående lager. Den tredje fick jag göra en specialare till pinjongmuttern o.s.v.. Nu har jag en låda med verktyg och pressdornar för ändamålet. Det jag vill säga med detta är att det är fullt möjligt att göra jobbet så länge du har tillgång till i huvudsak vanliga verktyg, en press, tålamod och en gnutta fantasi när det inte går så lätt som du önskade :)

Posted

Jag kommer att få bistånd av en fd Ford-mekaniker.

Han svarar för kunskapen och jag för svärandet!

Hur var det med renoveringssatsen, köpte du den från England?

Posted

Har köpt från samma ställe som du gjorde de flesta gångerna.

Glöm inte att glasblästra alu.delarna när du ändå har isär diffen, blir så mycket trevligare att pyssla med. Om muttrarna som håller utgående laget är väldigt korroderade i spåren för o-ringen så är risken stor att den läcker olja senare. Sätt i så fall upp dem i svarven och kör rent spåret och köp en tjockare o-ring. BTW, o-ringarna ingår inte i renoveringssatsen så köp nya på t.ex. Tools Momentum.

  • 2 weeks later...
Posted

Bilen gick igenom sin första kontrollbesiktning idag med beröm och utan anmärkning :)

Posted

GRATTIS från Konungarikets snötyngda utpost i norr!

Antas

Påskalammsintagare.

  • 3 weeks later...
Posted

Nu var premiären avklarad för i år. MSCC första deltävling på Knutstorp i klubbmästerskapet prickade den första dagen med lite värme och sol :)

Min nya motor verkar fungera som tänkt och den hemmafixade triggerhjul/givare-lösningen hänger med till varvstoppet utan missläsningar.

Dagen till ära satte jag personbästa på Knutstorp och andra bästa tid i kvalet. Rejset gick bättre om än lite ringrostig, man tränar inte ihjäl sig på vinterhalvåret precis :unsure:

Posted

Intressant teknik för att få folk att flytta på sig. Lägg upp ett fett ställ så man syns i alla backspeglar samtidigt, så kör de in till kanten av ren självbevarelsedrift. :prop:

Bra tjong i maskinen. Loggar du körningen?

Skulle va kul att veta hur fort det går på rakan.

Posted (edited)

Coolt, skulle du drifta förbi vid 6:38? :)

Edited by Jocke4U
Posted

Dagen till ära satte jag personbästa på Knutstorp och andra bästa tid i kvalet.

Ingen dålig start på säsongen!

Har åkt med i en MG Midget på Knutstorp och jag tyckte att det gick undan, det var dock inget mot din framfart :racesmile:

Posted

Intressant teknik för att få folk att flytta på sig. Lägg upp ett fett ställ så man syns i alla backspeglar samtidigt, så kör de in till kanten av ren självbevarelsedrift. :prop:/>/>

Bra tjong i maskinen. Loggar du körningen?

Skulle va kul att veta hur fort det går på rakan.

Det var inte riktigt meningen att lägga upp ett fett ställ :P, men jag utgick från att föraren i den blåa Lotusen hade bättre koll i backspeglarna och sett blåflaggen(blinket). Jag hade vid det läget byggt upp en liten ledning så att Peter och Patrik inte kunde attackera mig i någon kurva, så jag ville inte precis släppa av och tappa hela den luckan där och då. I mina inre drömmar såg jag att Lotusföraren flyttade sig från innerspåret och släppte om mig, men när jag kom upp över krönet var det precis tvärtom. När jag då tog beslutet att ta ett yttre spår i hårnålen förutsatte jag att det var lika bra grepp där som i innerspåret, men även där hade jag fel...

Jag loggar och kan kolla, jag förmodar att du vill ha hastigheten med tre decimaler ;)

Posted

Jag loggar och kan kolla, jag förmodar att du vill ha hastigheten med tre decimaler ;)/>

Nja, det är inte så noga, bara det inte går fortare än 189.6 km/h :P

Posted

Intressant teknik för att få folk att flytta på sig. Lägg upp ett fett ställ så man syns i alla backspeglar samtidigt, så kör de in till kanten av ren självbevarelsedrift. prop.gif

Bra tjong i maskinen. Loggar du körningen?

Skulle va kul att veta hur fort det går på rakan.

Rallyskadad som man är så gillar jag lite tidsödande uppställ, speciellt om man har råd att bjuda lite på det! thumbsup.gifthumbsup.gif

Posted

Rallyskadad som man är så gillar jag lite tidsödande uppställ, speciellt om man har råd att bjuda lite på det! thumbsup.gifthumbsup.gif

Nu i efterhand kan man tänka så, men när man är hårt uppvaktad bakifrån tänker man inte positiva tankar om på publikvänliga uppställ :)

Posted

Min plan för våren var att bilen skulle vara klar för besiktning i början på mars, besiktigad och godkänd senast i slutet på mars och någorlunda testad innan första klubbmästerskapet som var i helgen.

Planen lyckades jag hålla genom långa nätter och helger i januari, februari och början på mars. Efter det blev det mest småpill med att byta ut tunga rostfria brickor till hemmasvarvarde aluminium brickor och sådant "trams". Plus att jag fick chans att bygga på mina tilltänkta framtida ersättningar av Sierra spindlarna fram.

Jag fick tag på en prisvärd 10 kg klump av 7075 aluminium och mätte lite hur jag skulle ha bromsnaven.

Ett par bilder på förloppet från klump till runt :)

post-696-0-60785600-1366142935_thumb.jpg

post-696-0-07823300-1366142950_thumb.jpg

post-696-0-57786700-1366142967_thumb.jpg

post-696-0-57145600-1366143071_thumb.jpg

Eftersom jag har en viss förmåga att bestämma mig för hur jag vill att delarna på min bil ska se ut kunde jag inte förlika mig med originalanodiseringen som var gjord på RallyDesign spindlarna.

Istället tog jag mina egentillverkade delar samt spindlarna och lämnade in och fick dem svartanodiserade.

post-696-0-66765300-1366143107_thumb.jpg

post-696-0-52521600-1366143095_thumb.jpg

För att möta upp bl.a. PAC's önskan om att hålla reda på vad saker väger, vägde jag delarna var för sig.

Spindel, okhållare och bultar = 1161g

Mondeo navlager med hjulbultar = 1880g

Adapter för navlager/spindel = 355g

Nav till bromsskiva = 763g

Bromsskiva = 3307g

M8 bultar plus Aerotight låsmuttrar till skiva = 124g

Distanser till bromsok = 20g

Bromsok med klämma till belägg = 1060g

Bromsbelägg = 379g

2st M10 x 65 till bromsoket = 95g

Stort tack till Ove (2fast4u) som varit bollplank till en del av mina funderingar hur jag skulle designa bitarna :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...