Micael Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 (edited) jag funderar på att slå till på en biltema insprutningspump. Frågan är bara ur tätar dom? Dom sitter ju i tanken, hur gör man tex med kablarna? Glöm ovan. Dom sätter ju inte i tanken. vete fasen vad jag hade fått det i från. Edited March 5, 2007 by Micael Quote
Rikard Larsson Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Visst sitter vissa i tanken och vissa externt? De ska ju motsvara original och saab har ju i tanken original. Quote
Micael Posted March 6, 2007 Author Posted March 6, 2007 Precis. Jag hade dock fått för mig att dom bara sålde såna som sitter i tanken Quote
Rikard Larsson Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Har du köpt en från Biltema som är extern? I så fall undrar jag vilken eftersom jag också ska köra med extern pump. Quote
Janne L Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Hej! Jag har varit och tittat på biltemas bränslepumpar och vad jag kan se och begripa så tycker jag att alla pumparna är externa! Jag tror att biltema har en liten klausul att viss modifiering kan behövas till vissa bilmodeller! Är det någon som vet något mer, dvs om jag har fått något om bakfoten. m :D h Janne Quote
Micael Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Japp dom har både och. Jag köpte i allafall en extern som skall sitta på en volvo turbo. Dom har också en som är till BMW M5 och den är i tank modell. Det var nån på Savarturbo som hade flödat den som jag köpte och den verkar räcka med god marginal. Nu måste jag bara hitta en banjo, packningar samt mutter för att fästa slangen till fuelrailen. Quote
Tobias R Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Biltemas extrerna pump funkar bra. Jag kör den med förhöjt tryck på min Honda CRX. Quote
Tobbe Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Jag satte i vanlig slangnippel som jag fick från en annan pump(walbro) det var iaf M-gänga vill jag minnas. Det är nog klart enklast iaf... Quote
Baalzamon Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Jag köpte en pump till min bruksbil. Skulle passa saab 9000, det var en som sitter i tanken. Den hade slangnippel i tryckänden, och bara en rak fläns i sugänden, ca 20mm bred för att passa en sil. Fick modda en del för att den skulle passa i bilen, men så var den ju till saab egentligen och jag har den på en bmw. Nu har den funkat bra i minst 2000 mil, så det känns som ett bra köp. Quote
Micael Posted March 8, 2007 Author Posted March 8, 2007 Jag var på hydroscand i dag och fyndade grejor. Ska se om det funkar. :prop: Quote
Rikard Larsson Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Köpte en biltemapump idag till Volvo turbo, samma som Micael. På sugsidan är det en vanlig slanganslutning. Men på trycksidan sitter där en banjobult med hål rak igenom och på sidorna och nån slags fjäder (backventil?). Varför ser det ut så? Man kan ju bara byta ut den mot en vanlig nippel, men vad gör den extra utgången original? Quote
Micael Posted May 29, 2007 Author Posted May 29, 2007 Det borde funka att byta ut den där mot en banjobult och en banjo. Det har dom säkert på Hydroscand. Jag var på NBM och köpte nån Speedflow grunka och en slangnippel som jag fick borra upp och fixa med. Det var inte den bästa lösningen så här med facit i handen. Med av olika anldeningar så blev det så. Tror att det är nån backventil, men den struntade jag i. Vet inte om den behövs, det tar ju inte så lång tid att få upp trycket i slangarna. Quote
Rikard Larsson Posted May 30, 2007 Posted May 30, 2007 Jahapp, då har man stött på biltemakvalitén och gått på pumpen... Pumpen gick ca 10 sekunder innan den sa: (svårt att skriva ljud, men ungeför som när man slår ihop en stor bok) och stannade. Precis som något satt sig ivägen för impellern. Tog bensin från en nyköpt bensindunk så jag tror inte det var skit från mig... Jaja, garanti... Quote
Micael Posted May 30, 2007 Author Posted May 30, 2007 usch då. inte roligt. Min har gått i allafall 50 mil, så vi får väl se när den lägger av. Quote
Thomas Posted May 30, 2007 Posted May 30, 2007 kan ha varit något i sugslangen? Biltema har ingen egen fabrik utan köper från tillverkare som troligtvis inte bara gör till Biltema. Quote
Rikard Larsson Posted May 31, 2007 Posted May 31, 2007 Kan inte tänka mig att det var skit i sugslangen. Slangen var ny, reservdunken jag tog bensinen från var ny (och bensinen ny...). Säkert bara ett tillverkningsfel. Tänker i alla fall prova med en till, visar det sig att den också havererar så får det bli nån annan. Quote
Rikard Larsson Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Bytte pumpen igår och den nya går helt perfekt, tillfälligt tjall på linjen med andra ord. Kan tipsa om min bränslesetup om någon är intresserad, allt från Biltema och i ordning från tanken. Sugslang 10 mm 52-4002, passar med lite tålamod direkt på bränslepump 52-203. På trycksidan passar adapter 15-414 och i den slangnippel 15-424, då får man en perfekt anslutning till 8 mm tryckslang 52-401 till bränslefilter 52-3008 (obs, fel bild). Därifrån blir det 8 mm bränsleslang till fuelrailen. Jag har 6 mm på returen 52-400, passade bäst på min fuelrail. Allt såklart säkrat med slangklämmor... Quote
krister Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Hej Rikard, eller någon annan.... Har ni cach-tank om ja, vad har ni tagit för något då? NYTÄNDNING PÅ BILFRONTEN..... YES!!!! Quote
Rikard Larsson Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Jag har en "catchtank" inbyggd i vanliga tanken. En låda under tanken, lådan är ca 15x15x5 cm och det är från botten på den som pumpen tar bränsle. Nu har jag inte kört mer än 50 knyck kanske, så jag vet inte om det är tillräckligt. Men glöm inte, det är tanken som räknas :biglaugh2: Quote
krister Posted January 15, 2008 Posted January 15, 2008 :biglaugh2: Ja.... och en baktanke blir det åxå.... :prop: Quote
Micael Posted January 16, 2008 Author Posted January 16, 2008 Jag har en vanlig bensinpump (Escort -95) som pumpar från tanken till min catch-tank. Catch-tanken består av ett proppat 3" avgasrör som är typ 30 cm långt. I botten sitter det en slang som går till min biltema pump och sen vidare till motorn. På toppen av catch-tanken sitter det en retur från motorn samt en retur från catch-tanken till stora tanken. Quote
Rikard Larsson Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Här har vi en bild på undersidan av min tank. Quote
Krullert Posted January 19, 2008 Posted January 19, 2008 På biltemas sida har dom tre bränslepumpar varav ingen får användas till insprutningsmotorer. Finns de fler? Quote
Toffe Posted January 19, 2008 Posted January 19, 2008 sök på 52-203 så dyker den upp, gemensam till olika märken. /Toffe Quote
DomiSeven Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Bytte pumpen igår och den nya går helt perfekt, tillfälligt tjall på linjen med andra ord.Kan tipsa om min bränslesetup om någon är intresserad, allt från Biltema och i ordning från tanken. Sugslang 10 mm 52-4002, passar med lite tålamod direkt på bränslepump 52-203. På trycksidan passar adapter 15-414 och i den slangnippel 15-424, då får man en perfekt anslutning till 8 mm tryckslang 52-401 till bränslefilter 52-3008 (obs, fel bild). Därifrån blir det 8 mm bränsleslang till fuelrailen. Jag har 6 mm på returen 52-400, passade bäst på min fuelrail. Allt såklart säkrat med slangklämmor... Perfekt med ett helt recept med länkar :) Men.. har du filtret efter pumpen? :blink: Quote
Morty Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 På insprutningsmotorer har man ett högtrycksfilter efter pumpen. Det är sällan man har sugfilter, såvidare det inte sitter någon form av nät runt sugpunkten i tanken. Quote
Rikard Larsson Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Precis, det brukar sitta ett nät i tanken, som en sugsil. Men det har inte jag i min tank, så jag har faktiskt kompletterat med ett filter innan pumpen också. Ett litet grovfilter från en dieselmerca tror jag. Måste än en gång påminna om att inte köpa Biltemas besinslangar, mina är spruckna i ytterhöljet efter ett år (oanvända dessutom...). Hört samma sak från andra. Läs denna tråd! http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=68051 Quote
svante Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Precis, det brukar sitta ett nät i tanken, som en sugsil. Men det har inte jag i min tank, så jag har faktiskt kompletterat med ett filter innan pumpen också. Ett litet grovfilter från en dieselmerca tror jag.Måste än en gång påminna om att inte köpa Biltemas besinslangar, mina är spruckna i ytterhöljet efter ett år (oanvända dessutom...). Hört samma sak från andra. Läs denna tråd! http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=68051 Samma på min bil också, sen när man drar av slangen så delaminerar den och delar sig i vävlagret, skit Quote
kengren Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 hej köpte en 203 pump på biltema - när jag skulle montera banjokoppling på trycksidan så passar banjobult M10*1mm på anslutningen - kanske ändrat? det blev bra innan det var klart kengren Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.